Робота містить ідеї та матеріали для конструювання уроків зарубіжної літератури за методикою розвитку критичного мислення: програмні вимоги, опис компетентностей, схему конструювання уроку, проблемні питання, теми для дискусій, есе, творчих робіт, напрямки роботи з текстом та інше.
Йоанна Яґелло (нар. 1974). «Кава з кардамоном» ( 2 години)
Відповідно до програми зарубіжної літератури для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (рівень Стандарт ).
Авторський колектив програми: голова – учитель-методист зарубіжної літератури Л. П. Юлдашева; наукові консультанти – д. філол. н., проф. О. М. Ніколенко, д. пед. н., проф. О. О. Ісаєва, д. пед. н., проф. Ж. В. Клименко, к. філол. н., проф. Ю. І. Ковбасенко, к. пед. н., ст. наук. співр. В. В. Снєгірьова, к. пед. н., доц. А. О. Мельник, к. пед. н., доц. О. В. Орлова; ст. викл. О. К. Бицько, члени групи – учителі-методисти зарубіжної літератури О. В. Гученко, І. І. Звершховська, Ж. В. Костюк, В. Г. Макаренко, Н. В. Онищенко, Н. І. Підгорна, О. В. Пітерська, Т. П. Сегеда, О. О. Семенюк, І. О. Смірнова, С. О. Тіхоненко, В. Г. Туряниця.
Програмна тема: Й. Яґелло – польська письменниця, авторка творів для дітей та молоді. «Кава з кардамоном» (перекладач — Божена Антоняк): синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці). Проблема батьків і дітей. Образ головної героїні. Мова твору. 2 години
Ключові компетентності:
Спілкування державною мовою - висловлює враження щодо прочитаного зв’язною українською мовою;
Спілкування іноземними мовами - можливе користування польськими порталами, виданнями книги.
Математична компетентність - виявляє здатність до абстрактного мислення (на різних етапах роботи); установлює причиново - наслідкові зв’язки між подіями художнього твору, етапами еволюції героїні, змінами ставлення до неї інших персонажів;
Компетентності в природничих науках і технологіях - здійснює пошукову діяльність, сло-весно оформлює результати дослідження; критично оцінює результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творі( наприклад, епізод «новорічні ялинки»); застосовує різні види інформації та читання;
Інформаційно-цифрова компетентність - використовує сайти сучасних зарубіжних письменників, українські та зарубіжні інтернет-ресурси, пов’язані з художньою літературою; виконує творчі завдання за допомогою комп’ютера;
Уміння вчитися - самостійно визначає власну читацьку траєкторію; планує роботу за темою, обирає завдання для самостійного виконання;
Ініціативність і підприємливість - створює проект власного видання книги, організація фото сесії для вчителів;
Соціальна та громадянська компетентності - виявляє актуальні проблеми сучасного світу в прочитаному творі; усвідомлює відповідальність за свої вчинки;
Обізнаність та самовираження у сфері культури - сприймає твори сучасної літератури в контексті культури країни, яку репрезентує художній твір; створює варіант тексту для екранізації, втілення образів твору в художній фотографії;
Екологічна грамотність і здорове життя - осмислює цінність життя; усвідомлює переваги й ризики інформаційної доби для особистості.
Предметні компетентності:
Знаннєвий компонент - знає популярну сучасну польську письменницю Й. Ягелло та її твори; розуміє зв’язок творчості сучасного письменника з національними традиціями й тенденціями розвитку літератури, наводить приклади такого зв’язку в прочитаному творі; розповідає про основні події та персонажів прочитаного твору; формулює критерії художності;
Діяльнісний компонент - розрізняє твори класичної та масової літератури; аналізує й інтерпретує прочитаний твір ; визначає особливості індивідуального стилю письменниці ( перекладача);
Ціннісний компонент - висловлює судження щодо порушених у творі питань; робить висновки про національне та загальнолюдське значення прочитаного твору; критично оцінює твори масової літератури.
Відомі схеми для конструювання:
Сергій Терно (доктор педагогічних наук, Україна) наголошує на важливості таких етапів пізнання , як «Подив - Інтерес - Радість» і стверджує , що «коли ми говоримо про розвиток критичного мислення, то ми говоримо про розум в цілому, про розвиток розуму людини: і її абстрактного мислення, і її емоційного інтелекту, і її уяви (творчості), і її позитивних цінностей.»
Мій можливий варіант ( наповнення залежить від теми, обраного проблемного запитання, місця уроку в темі, дитячих та моїх уподобань, нашого з ними стану, погоди, пасажирів в маршрутці, взуття тощо):
Вступ ( перехід до уроку після перерви) : привітання, регламентовані записи в зошиті, при необхідності – коротко про обладнання та додаткові матеріали уроку.
Здивування-зачаровування ( активізація органів чуття, емоцій):
перегляд, прослуховування, спостереження неочікуваного, дивного, нестандартного, але пов’язаного з темою (асоціативність) матеріалу; виконання певних дій тощо.
Цей етап є прологом актуалізації.
Актуалізація( пробудження допитливості учнів) : функції назви твору, жанрові особливості, знання з інших галузей ( транспредметність) за темою, пред’явлення проблемного питання (пропозиція учителя або вибір учнів).
Структурований огляд, евристична бесіда, мінідослідження, використання графічних організаторів (інтелектуальна карта, таблиця), мозковий штурм, припущення ( за анотацією, за поданими словами). Спрямоване читання ( із зупинками та передбаченням).
Групова робота.
Планування роботи(місток між актуалізацією та побудовою знань, одночасно може бути частиною обох етапів уроку) : вибір стратегії , напрямків роботи відповідно до проблемного питання, пошук та формулювання допоміжних запитань, складання схеми, плану роботи. Обмін проблемами. Узагальнення обраного варіанту.
Групова робота.
Мотивація може відбуватися і як окремий етап уроку, але частіше відбувається наскрізно. Спосіб та зміст рефлексії разом із виробленим планом та перебігом уроку стають мотивацією до вибору та здійснення домашніх завдань.
Пошук інформації, побудова знання: робота за обраним планом; «знайомство» з письменницею, робота з текстом художнього твору: аналіз епізодів, характеристика образів; композиція твору, сюжет; тема та ідея, художні особливості тощо.
Читання з маркуванням, читання в парах, карта персонажів, інтелект карта, дошка питань, дискусія, есе, презентації, буктрейлер.
Рефлексія: мінітвір, вільне висловлювання.
Домашнє завдання: загальне, індивідуальне, для робота в парі, групі (малі групи), попередні до наступної теми.
3. Обладнання та додаткові матеріали: демонстраційна техніка, шкільна дошка, фліпчарт ( запис на паперових листах, які зберігаються до кінця теми і використовуються під час підсумкових обговорень), тематичний словник, презентації, схеми аналізу літературного твору, кава з кардамоном чи зерна кардамону ( за необхідністю), запис музичних композицій, фотографії.
Можлива тематична інсталяція ( такий собі предметний епіграф на першому уроці теми): фотоапарат, філіжанка кави, скринька з сімейними фотографіями, книга Агати Крісті.
4. Для мети
Забезпечити знайомство з твором підліткової літератури, сприяти закріпленню знань та навичок визначення жанрових особливостей сучасного літературного твору, твору масової літератури, критеріїв художності; відпрацьовувати уміння визначати стратегію і напрямки пошукової діяльності у проблемній ситуації, планувати роботу з осмислення змісту теми, планувати власну відповідь, відпрацьовувати уміння інтерпретувати зміст твору, в тому числі з опорою на власний досвід, інтерпретувати тематичну інформацію за допомогою графічних організаторів, формувати і використовувати аргументи.
Сприяти формуванню уміння усвідомлювати власний емоційний стан, власні чуттєві реакції та описувати їх.
Розвивати навички самостійної роботи та роботи у групі, навички аналізу художнього тексту, його назви, будови, навички роботи (пошук і аналіз) з контентом у WEB просторі.
Сприяти формуванню та ствердженню ціннісних орієнтирів щодо сімейних стосунків без дискримінації за станом сім’ї, дружби, кохання, становлення особистості.
5. Епіграф
Раз , два, три, чотири, п’ять – я іду шукать… ( з дитячої гри в хованки)
Можна конкретизувати через схему за напрямками пошуку учнів/учителя відповідей на проблемне питання та пошуків головної (-их) героїні (-їв) твору : таємниці, сестри, кохання, родинних зв’язків, об’єктів фотографування, себе самої.
6. Проблемні питання до теми
Відповідь на проблемне питання вимагає формулювання більш вузьких питань та пошуку відповідей на них, планування роботи , вибір стратегії вивчення.
7. Теми , форми роботи та обладнання до етапу «здивування – зачаровування» до теми
«Кава з кардамоном» Йоанни Ягелло
8. Теми для дискусій
Для рефлексії
Теми для есе ( темами для есе можуть бути висловлювання автора та персонажів твору)
Можна також використати теми для дискусій.
9. Ідеї для роботи з текстом та спілкування
Назва твору. Анотація. Зміст (глави, розділи) твору: роль назви літературного твору, зміст назви. Символічність , асоціативність, натяк. Попередня характеристика головної героїні / автора?
Припущення теми твору, сюжету твору, попереднє знайомство з головною героїнею. Композиція, тривалість часу.
Пролог / епілог: композиція, припущення сюжету, вид фіналу.
Сім’я: «нестандартна родина», мати, Лінка, Кай, вітчим, бабусі, дідусі, батько, сестра; відчуженість, непорозуміння з матір’ю, зайнятість-хвороба матері, не пам’ятає батька , піклування про брата Кая , спілкування з бабусями; сімейна таємниця, пошуки пояснень, пошуки сестри, відновлення родинних зв’язків.
Різні сім’ї :
Наталія – самотність в повній сім’ї.
Адріан – усвідомлення складності сімейних стосунків за наявності зради батька.
Каська – життя і розвиток у дитячому будинку, прийомна сім’я.
Лінка: потреба у визнанні, схваленні, моральність; ставлення до самої себе, активність, енергійність; уподобання, здібності. Пошуки себе, становлення особистості, дорослішання.
Друзі:
Наталія – одна подруга, сварка, відчуженість, «а чи знаєш ти, що таке дружба?», примирення;
Каська – нова подруга, спільні інтереси, знайдена сестра.
Адріан - знайомство і дружні стосунки з Адріаном, трансформація стосунків , закоханість.
Кохання: випадок з Мацеком ( фотограф), випадок на вечірці, на пленері; стосунки з Адріаном – знайомство, відносини між підлітками, спільна праця, допомога в складних обставинах, допомога в пошуках, відповідальність у стосунках , кава як прояв любові, закоханість;
ставлення до природи, підприємницька діяльність.
Навчання: учителі, однокласники, дискримінація, ставлення до навчання, планування подальшого навчання; захоплення фотографією, участь у конкурсі.
Особиста відповідальність : Лінки ( підлітків) - у стосунках з подругами, з братом, з Адріаном, у пошуках відповідей, у навчанні, у справі; матері - у стосунках з дітьми, чоловіками; подружжя.
10. Запитання і завдання
І
Вибір правильного варіанта:
Пригадайте і дайте відповідь:
бійської робусти, змішаної з новозеландською
арабікою та найкраще молоко від голландських
корів, із додатком лимонної трави й анісу».
1- Б В «Кава пахла 1олодкой водночас різкувато. Лінка
2-А відчувала на язиці смак меду й іще чогось,
3-В якихось невідомих прянощів.»
А епічний твір 1. Повість
великий за обсягом 2. Роман
складний за будовою
широко охоплені життєві події
глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів
Б прозовий епічний твір
середньої форми
характеризується однолінійним сюжетом
акцентується на аналізі одного чи кількох конфліктів, на описах
II
ІІІ
Для домашніх завдань ( можна використати теми для дискусій):
Для індивідуальної творчої роботи
11. Пригадування фотографій у творі :
Від прологу до епілогу в усіх частинах та главах твору пригадуються , описуються фотографії (також фотографи, фотоапарати).
Можливі завдання :
Кава у творі:
Кава з’являється разом з Адріаном (після вечірки у нього вдома, кафе «Оксамит», «новорічні ялинки»).
Лінка енергійна, як кава.
« Лінка відчула гіркуватий присмак, пом’якшений чимось солодким. Під оксамитовим, ледь медовим відтінком крилося іще щось, наче відкривалося якесь друге дно» - це про каву , яку приготував Адріан для Лінки – це може бути метафоричною характеристикою Лінки чи ні, чому? (Грудень VIII)
Запахи
В природі не існує жодної речовини, яка б мала тільки один основний запах.
Так само як і люди, запахи мають свій характер, свою індивідуальність, свій стиль.
Всі спроби класифікувати аромати суб'єктивні і схематичні.
Загальна характеристика запаху:
Ароматичний, важкий, інтенсивний , легкий, ледь помітний, летючий, неприємний, нудотний, приємний, сильний, стійкий, характерний.
Особливі характеристики запаху
Аристократичний, багатий, бадьорий, бальзамічний, витончений, впевнений, гіркий, гнилісний, густий, жіночій, збуджуючий, знойний, екзотичний, еротичний, ефірний, квітковий, кислий, ліричними, лісовий, лимонний, м'який, однорідний , перцевий, пронизливий, прохолодними, пряний, свіжий, скудний, сентиментальними, солодкий, спокійний, східний, сумний, сухий, темпераментний, фруктовий, цитрусовий, часниковий, чоловічій, яскравий.
Запах землі, солі, житнього хлібу, диму смаження та інші