Інформаційна година
«Я маю знати свої права та обов’язки»
Мета: Формувати уявлення про права дитини. Ознайомити учнів з їх основними правами та обов’язками Навчити дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини. Дати уявлення про поняття «право», «Конституція», «Декларація», «ООН», «Конвенція». Розвивати увагу, старанність. Виховувати повагу до своєї сім'ї, друзів, оточуючих, почуття дисциплінованості.
Обладнання: демонстраційний , ілюстраційні картини із зображенням прав дитини, казкових героїв, Конституція України, «Права дітей», «Обовязки учнів», «телеграми».
Хід заходу
I. Організація класу
II Актуалізація виховної діяльності
Загадка.
Як подивишся на нього,
- То кого ви побачити у дзеркалі? (себе)
- Так, ви побачили у чарівному дзеркальці себе – людину. Адже людина – найцінніший скарб на нашій планеті.
Кожен з вас – неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої на цій Землі немає і ніколи не було.
ІІІ. Оголошення теми заняття
- Сьогодні ми поговоримо про права дитини тобто про ваші права Але крім прав ми маємо ще і обов’язки.Отже наше завдання вивчити та запам’ятати наші права. А також добре знати і не забувати про обовязки. Тема нашої інформаційної години « Я маю знати свої права та обовязки »
ІV Мотивація виховної діяльності
- Навколо нас – дуже багато правил. І серед них є такі, які зобов’язані виконувати всі люди. Найголовніші правила називають Закон.
Кожна країна, кожна держава має свій Основний Закон. Основним Законом нашої держави є Конституція України.
Так це Конституція України, в якій записано всі закони, за якими ми живемо сьогодні в нашій країні.
Ви – маленькі, але такі важливі громадяни своєї рідної країни. І хоча ви ще маленькі діти, але теж маєте свої права. Прав у дітей так само багато, як і у дорослих. Вони записані у «Декларації прав людини» та Конвенції про права дитини, яку створила і прийняла Організація Об'єднаних Націй (ООН) в 1989 році.
Довідка
Що означають слова «Декларація» та «Конвенція», Конституція», «ООН»
ДЕКЛАРАЦІЯ - це документ у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей.
КОНВЕНЦІЯ - це міжнародний договір.
КОНСТИТУЦІЯ – це закон про будову держави, про головні права та обов’язки громадян.
ООН – міжнародна організація яка ухвалює єдині правила для всіх країн світу.
V. Основна частина.
1.Вправа « Вузлики»
- На дошці ви бачите вузлики. Сьогодні ми спробуємо розв’язати їх,
ни
Пра ва ди ти
- Діти, що потрібно для того, аби дитина виросла?
- На все, що ви зараз сказали, ви маєте право.
- А що таке «право»? –
(Це те, що ми можемо робити, але так, щоб не заважати іншим людям, тобто не порушувати їхні права. Це те, що потрібно для вас, щоб жити і дорослішати.)
Право – правила і норми поведінки встановлені державою.
(Право на життя)
(Берегти своє життя. Безпека життя.)
- Обов'язок держави – захищати життя людини.
2. Право на ім’я.
( Демонстрація малюнка хлопчика)
- Діти, хто це?
- А цього хлопчика як звати?
- А що це за слова: Іванко, Дмитрик, Сергійко?
- Так це імена. А як ми пишемо імена? ( З великої букви).
- А що таке ім’я? ( Слово, що дають дитині при народженні).
Послухайте легенду про хлопчика, у якого не було імені і що з ним сталося.
У одній родині народився хлопчик. Він був дуже гарний. Батьки не могли дійти згоди, яке ім’я йому подарувати і так склалося, що ніяк його не назвали. Батьки його називали « Хлопчик!». А хлопці на вулиці зверталися так: « Гей ти!». Хлопець ображався на своїх батьків за те , що вони ніяк його не назвали. Тоді батьки вирішили, що хлопцеві слід дати ім’я. І назвали його- Макар, що означає
« щасливий». Їм дуже хотілося, щоб їхня дитина була щаслива. Ось така пригода тропилась з Макаром.
- А який обовязок випливає з цього права?
(Не ображати, називати по імені)
- Отже, дитину треба завжди називати лише по імені, а не якось ображати.
- Отже, скажемо разом:
Діти: «Всі діти мають право на ім’я».
Право на освіту та навчання.
Ви маєте право на освіту. Хочете ви того чи ні, але ви повинні ходити до школи. Якщо ви хочете стати відомими людьми, то ви обов’язково повинні навчатися!
( Обов'язок - старанно вчитися, не порушувати дисципліну, слухатись вчителів, вихователів)
– Про те , як як називається наступне наше право, нам підкаже вірш-додаванка.
Піднялась температура – треба випити … (мікстуру).
Тож, коли ти захворів, то звертайсь до … (лікарів).
Щось з здоров’ям не гаразд – то «швидка» приїде … (враз).
Щось животик заболів – дуже довго він не … (їв).
Тиск піднявся, мучить втома – відпочити треба … (вдома).
Право на медичну допомогу.
- Про що медичні працівники турбуються?
- А що таке здоров’я?
Отже, медичні працівники турбуються про наше здоров’я.
- А який обовязок випливає з цього права?
(Берегти здоров’я.)
- Як треба берегти його?
4. Рушаймо далі.
Право це всі мають знати:
Дітям слід відпочивати.
- Ви любитися гратися? Отже яке наступне право?
Право на відпочинок, на дозвілля.
Вихователь . То давайте і ми з вами ним скористаємось і відпочинемо.
3. Фізкультхвилинка.
Тож вставай з-за парти друже,
Вгору руки підніми.
Вгорі пальцями струсни.
Спину добре розпрямляй І на місці пострибай.
Потім вмій тихенько сісти.
Вихователь.
Продовжуємо знайомитись з правами.
Кожна дитина має право на піклування і турботу.
( Що ваші батьки, у кого є, повинні піклуватись про вас та дбати про ваші інтереси, а в кого немає то піклується держава)
(Повага до старших)
А зараз ми пограємо в дидактичну гру «Склади слово».
Ви ділитися на дві команди. Кожна команда отримує набір букв, з яких ви повинні скласти слово.
1 команда - «Дружба»
2 команда - « Житло»
Запитання для кожної команди:
- Як ви розумієте це право?
Право на житло.
- Як ви розумієте прислів’я « Дружити - значить у мирі з усіма жити»?
- Продовжуємо наше знайомство з правами дитини.
Право на захист від образи та приниження
Обов’язок -Не ображати й не принижувати інших.
серед прав дитини є такі, що враховують думку кожної дитини. Також діти мають право на отримання інформації. І її ви можете отримати на уроках інформатики та в шкільній бібліотеці.
Право на вільне спілкування
Обов’язок - Поважати співрозмовників
Особлива турбота — дітям-інвалідам
Обов’язок - Поважати й допомагати дітям
4. Пошта казкових героїв. Робота в групах
- Діти, поки ви знайомились з правами та обовязками на адресу нашого класу прийшли якісь незвичайні телеграми.
Прошу вас розібратися, що це за телеграми. Від кого вони?
Телеграма 1. Вельмишановні діти! Допоможіть!
Вовк хоче з'їсти моїх козенят!
(Кізонька – мати, «Вовк і 7 козенят», - право на життя)
Телеграма 2. Я зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та
прийшла коза рогата, і нема у мене хати.
Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви розкажіть.
( «Коза-дереза», право на родинну оселю)
Телеграма 3. Роботи багато!
Не встигну ніяк!
Та й що одягну я!
Це ж свято! Це бал!
А, може, мені допоможете ви
Так хочу сьогодні на бал я піти.
( «Попелюшка», - на відпочинок, на дозвілля, на свободу і особисте життя, на свободу думки і слова, на володіння і користування своєю власністю)
Телеграма 4. Діти! Прошу у вас я допомоги! Як бути?
Що робити? Не всилі я уже терпіть.
Гидким мене всі називають, всі ображають
та щипають.
(«Гидке-каченя», - право на гідність, повагу.)
Телеграма 6. Благаю у вас я допомоги!
Сиджу на дереві старому. А зла
Змія Яга його вже майже догриза.
Як не поможите мені,
мене засмажать у печі.
(«Івасик-Телесик»,- право на життя.)
Телеграма 5. Любі друзі! Поможіть!
Дід з бабою спалили моє гніздечко!
Як мені бути?
( «Кривенька-качечка», - право на особисті печі, на життя)
Вчитель
Молодці. Гарно попрацювали. Давайте спробуємо закріпити наші знання про права та обовязки. Пограємо у гру «Правильно-не правильно” (плескаємо-тупаємо).
V. Підсумок
- Права і обов’язки будь-якої людини, будь-якої дитини взаємопов'язані і дуже важливі, життя буде гармонійним і справедливим за умови, якщо кожна людина дотримуватиметься своїх прав і не забуватиме про свої обов’язки, як гарантію дотримання прав інших. Давайте подивимось відеоролик «Права і обов’язки дітей»
- Дорогі діти, наша інформаційна година добігає кінця.
Дайте відповідь на питання:
– Що вони означають?
- Чи сподобалось вам наше заняття? На цьому наше заняття скінчилося.
1