У кожній родині під впливом різних факторів складається певна, далеко не завжди усвідомлена нею, система виховання. Найпоширенішою класифікацією стилів спілкування батьків і дітей є їхній розподіл на наступні стилі: авторитарний (диктатура), потуральний (невтручання, гіпоопіка), опікувально-хаотичний і демократичний (співробітництво). Кожний із цих стилів має свої особливості й по різному відображається на особистісному розвитку дитини.
Скадовська спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
«Академія творчості»
Інформаційний збірник
Підготувала
класний керівник 5-Б класу
Гавриш Світлана Петрівна
Стилі виховання
У кожній родині під впливом різних факторів складається певна, далеко не завжди усвідомлена нею, система виховання. Найпоширенішою класифікацією стилів спілкування батьків і дітей є їхній розподіл на наступні стилі:
авторитарний (диктатура), потуральний (невтручання, гіпоопіка), опікувально-хаотичний і демократичний (співробітництво). Кожний із цих стилів має свої особливості й по різному відображається на особистісному розвитку дитини.
Авторитарний стиль:
Особливості:
Батьки, що дотримуються цього стилю,
вимагають від дитини високих досягнень,
карають за невдачі, жорстко контролюють,
вторгаються в особистий простір дитини,
пригнічують силою, вирішують за дитину,
що йому краще, не цікавляться особистою думкою дитини, не визнають його права. «Як я сказав, так і буде», «Я батько, значить я правий».
При цьому стилі виховання дитина не має можливості проявляти ініціативу,
тому що всі питання, що стосуються її життя, вирішуються батьками одноосібно, без її участі. Авторитарний стиль виховання має на увазі вирішення конфліктів методом «батога й пряника», заборонами та погрозами, а не знаходженням компромісного рішення.
Характерними рисами особистості дитини, вихованої в авторитарному стилі,
можуть бути наступні варіанти:
1 варіант – розвиток слабкої життєвої позиції:
1
- втрата власних бажань («чого ж Я прагну?»);
2 варіант – розвиток деспотичної особистості:
-груба, цинічна, деспотична поведінка і відношення до навколишніх;
Рекомендації
наказу.
фразу в такий спосіб: «Мені було дуже неприємно, коли я довідалася, що в цій ситуації ти сказав неправду».
давніх гріхів, а говоріть про сьогоднішній стан. Однак при цьому ніколи не давіть,
не карайте фізично, не принижуйте.
Потуральний стиль:
Особливості:
При цьому стилі виховання батьки формують в дитини «волю», самостійність і розкутість,
дозволяють їй робити абсолютно все, що бажає,
не накладають ніяких обмежень. Батьки не допомагають дитині й не заважають, не приймають ніякої участі в становленні особистості.
Потуральний стиль спілкування припускає тактику невтручання, основу якої, по суті, складають байдужість і незацікавленість проблемами дитини. Загальними особливостями потурального й авторитарного стилів спілкування, незважаючи на нібито їхню протилежність, є
дистанційні відносини, відсутність довіри, відчуженість, демонстративне підкреслення свого домінуючого стану.
Можливі наступні варіанти розвитку особистості при потуральному стилі виховання:
Рекомендації
Поміняйте тактику спілкування й відношення до своєї дитини. Постарайтеся
відновити взаємну довіру й повагу.
3
Пам’ятайте, що дитині необхідна ваша щира участь у її житті!
Опікувально-хаотичний стиль:
Особливості:
У ситуації гіперопіки батьки намагаються повністю відгородити дитину від усіх труднощів, виконувати всі її бажання. Вони дуже бережуть сили дитини, так щоб вона не перенапружувалась, тому роблять усі домашні справи за неї, а іноді й не тільки. У батьків відсутній єдиний стиль виховання, нема чітких вимог до дитини. Між батьками великі розбіжності у виборі виховних засобів.
На відміну від авторитарного та потурального стилів виховання тут присутня емоційна близькість із дитиною. Однак саме ця близькість у цьому випадку заважає батькам надати дитині волю для повноцінного розвитку, для становлення особистості.
При опікувально-хаотичному стилі можливі наступні варіанти розвитку особистості:
- вимогливість і нетерпимість до бажань інших;
- безініціативність, безпорадність;
4
прийміть її такою, яка вона є.
Демократичний стиль:
Особливості:
При такому стилі спілкування батьки орієнтовані на особистість дитини, її активну роль в родині, власному житті. Дитина виховується як самостійна,
самобутня особистість. На відміну від потурального стилю виховання цей процес не пущений на самотік, а проходить під дбайливим і чуйним контролем батьків.
Основні характеристики цього стилю:
-взаємосприйняття; - взаємоорієнтація.
Для батьків, що дотримуються цього
стилю, характерні:
При демократичному стилі виховання відбувається найбільш гармонійний і
5
різносторонній розвиток особистості дитини.
Для дітей, вихованих у подібних родинах, характерні:
Рекомендації
Якщо у Вашій родині Вам вдалося встановити такі взаємини, поділіться своїм досвідом з іншими!
Далеко не завжди ці стилі проявляються в чистому вигляді в родині. Батьки в різних ситуаціях можуть застосовувати різні стилі виховання. Наприклад, у
ситуації конфлікту батьки діють методом диктату, а в «мирний час», навпаки – допускають потурання. Однак таке чергування стилів, така непослідовність,
також несприятливо впливає на дитину. У родині необхідно встановити єдиний стиль виховання, зрозумілий дитині, який враховує її потреби й можливості.
Шановні батьки!
Пам’ятайте, що для Вашої дитини найголовніше – це Ваша любов і Ваша повага!
Правила виховання.