Програма Тижня Т.Г. Шевченка в початкових класах
1 день. Відкриття Тижня.
-лінійка;
-оголошення завдання тижня;
-виховна година «Іду з дитинства до Тараса»
2 день «Життєвий шлях Кобзаря». «Гостинно запрошуємо на урок читання»
-урок позакласного читанняу 4 класі «Шляхи Шевченка на Тернопільщині»
3 день.«Шевченківська палітра».
-виставка малюнків за творами Т.Г.Шевченка;
-виставка репродукцій картин Т.Г.Шевченка.
4 день . «Шевченко та музика».
-усний літературно –музичний альманах «Ми чуємо твої слова ,Тарасе»
5 день. Закриття Тижня :
-усний журнал «Маловідомий Шевченко»;
-Флешмоб «Шевченко різними мовами світу».
2015 р
«Ми чуємо тебе, Кобзарю, через віки, через століття!»
Інформаційно- дослідницький проект до дня народження великого сина України Т. Г. Шевченка
Керівник Вінніцка І.О
вчитель початкових класів
НВК «ЗОШ І-ІІ ст.- ДНЗ»
с.Калагарівка
Мета. Розширити знання учнів про життя і творчість Т. Г. Шевченка; сприяти вихованню національної самосвідомості учнів; формувати у дітей уміння працювати в команді; розвивати здатність до взаємодії; формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, бажання читати твори Т. Шевченка; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчі здібності дітей, музичний слух, почуття ритму; виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями; виховувати почуття гордості за Україну, за її національного генія – Тараса Григоровича Шевченка.
Програма Тижня Т.Г. Шевченка в початкових класах
1 день. Відкриття Тижня.
-лінійка;
-оголошення завдання тижня;
-виховна година «Іду з дитинства до Тараса»
2 день «Життєвий шлях Кобзаря». «Гостинно запрошуємо на урок читання»
-урок позакласного читанняу 4 класі «Шляхи Шевченка на Тернопільщині»
3 день.«Шевченківська палітра».
-виставка малюнків за творами Т.Г.Шевченка;
-виставка репродукцій картин Т.Г.Шевченка.
4 день . «Шевченко та музика».
-усний літературно –музичний альманах «Ми чуємо твої слова ,Тарасе»
5 день. Закриття Тижня :
-усний журнал «Маловідомий Шевченко»;
-Флешмоб «Шевченко різними мовами світу».
Діяльність учнів
Перед початком роботи з проектом учні знайомляться з темою, метою і завданнями. Розділившись на групи, опрацьовують питання, за якими будуть створювати проект, визначають, з якими джерелами буде працювати кожна з груп. Збирають і систематизують інформацію з Інтернету та друкованих джерел.
Навчальні цілі та очікувані результати навчання
Учні повинні ближче познайомитися з життям і творчістю Т. Г. Шевченка, визначити, що творчість великого Кобзаря зігріта гарячою любов'ю до Батьківщини, пройнята священною ненавистю до ворогів і гнобителів народу, що його думи, його пісні, його полум'яний гнів, його боротьба за світлу долю трудового люду були думами, піснями, гнівом і боротьбою мільйонів. Відчути, що значить батьківщина в житті людини, вміти йти на самопожертву заради інших.
Виховна година
«Іду з дитинства до Тараса»
Мета:
- виховання любові до рідної мови, скарбів поетичного слова, України.
- вшанування пам’яті видатного художника слова,
патріота України - Т.Г.Шевченка.
- формування культури мовлення через красу й багатство рідної мови.
- пропагування творчості обдарування рідного краю.
Хід заходу
Із заднього плану сцени виходять три учні з лампатками в руках, поступово піходять до портрета Шевченка, кланяються і ставлять поруч лампадки, відтак розповідають вірші.
Учень 1:
В дні перемог, і в дні поразок,
В щасливі дні, і в дні сумні
Іду з дитинства до Тараса,
Крізь глум юрби і суєту,
Ні, не в минуле, а в майбутнє,
До тебе я, Тарасе, йду.
Учень 2:
Коли в душі моїй тривога,
Коли в душі пекельний щем,
Іду до нього до живого,
У Всесвіті віршів й поем.
І в дощ, і в сніг карбую кроки
І чую, дивлячись в блакить:
Реве та стогне Дніпр широкий.
Щоб розбудити всіх хто спить.
Учень 3:
Я не один іду до нього –
Ідуть до нього тисячі.
Неначе грішники до Бога
Свої печалі несучи.
І доки в римах Заповіту
Вогонь поезій не згас.
Той рух до сонця не спинити,
Бо зветься сонце те – Тарас.
Вчитель
Є люди як свічки-
Згоряють, відходять в небуття.
Є люди як зірки-
Горять і світять все життя.
Та ні, це не зірки, холодні, мертві,
Вони- сонце, засвічене у небі,
Яке горить, обігріває все й не гасне.
І не загине…
В.Сухомлинський
Тарас Шевченко!.. Це ім’я дорогоцінною перлиною виблискує у золотій скарбниці світової культури. У славній плеяді безсмертних класиків літератури геніальний співець українського народу по праву стоїть в одному ряду з такими титанами думки і слова, як Гомер і Шекспір, Пушкін і Толстой, Бальзак і Гюго, Міцкевич і Бернс, чия мистецька спадщина стала надбанням усього передового людства.
Сьогодні з метою вшанування пам'яті Великого Кобзаря та розкриття глибини його життя та творчості ми перегорнемо сторінки усного журналу: «Іду з дитинства до Тараса»; та ознайомимося з основними періодами життєвого шляху Т.Г.Шевченка.
Робота з слайдом №1,2.
-Колись, давним-давно, на такій самій землі й не за безкраїми морями, не за дрімучими лісами, не за високими кам’яними горами, був веселий, багатий, мальовничий край. І жили там рабами в тяжкій чужій роботі люди. І називали той край – Україна.
Робота з слайдом №3.
-Україна – це країна великої краси. Краса її – тихі води і ясні зорі, зелені сади й білі хатки, лани золотої пшениці й багатоводні річки, співучі й роботящі люди.
І ось у такому краю, в Україні, в селі Моринці Київської губернії в хаті кріпака Григорія Шевченка народилася дитинка. Для пана – нова кріпацька душа, а для України – великий поет, великий Кобзар, батько українського народу, цілої нації
Робота з слайдом №4.
-9 березня 1814 року в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкащина) у бідній кріпацькій хаті Шевченків народився хлопчина. Батьки дали йому ім'я Тарас.
Робота з слайдом №5.
- Нам з вами важко уявити Україну часів Тараса Шевченка, і те, як серед ланів золотої пшениці, зелених садів, білих хат, тихих вод, ясних зір жилось обшарпаним голодним людям, змореним тяжкою працею.
Робота з слайдом №6.
- В Україні були пани і кріпаки-селяни. З раннього ранку до пізнього вечора працювали кріпаки на панських ланах, відробляючи панщину. Часу для роботи на своєму полі не було. Крім панщини, кріпаки були змушені сплачувати різні податки, на які не було в них грошей. За борги пани били кріпаків різками, міняли їх на тварин (коней, собак), відривали дітей від батьків, жінок від чоловіків, програвали в карти.
Робота з слайдом №7.
- Коли минав йому другий рік, переселились Шевченки з усією сім'єю до села Кирилівка. Велика була сім'я: батько Григорій, мати Катерина, три сестрички (Катря, Ярина, Марійка), два братики (Микита, Йосип) і дідусь Іван. Всіх дев'ятеро.
-Гарно було в Кирилівці. Коло хати розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою садок, а там левада, засіяна квітами, а через леваду в'ється річечка. Серед цієї краси зростав малий Тарас. Піклувалися ним добра мати та сестра Катерина.
Робота з слайдом №8.
-На екрані ви бачите хату, в якій ріс цей знаменитий письменник.
Робота з слайдом №9.
-Любив Тарас неділю, коли людей не гнали на панщину, і всі були в хаті. Збирались тоді довкола дідуся. Слухали його розповіді про те, як вороги руйнували Січ, як у людей землю відбирали, як ляхи над народом знущались, про гайдамаків — борців за правду і волю, про високі могили, в яких спочивають славні лицарі-запорожці.
Робота з слайдом №10.
-Немало мандрував Тарас по селах у пошуках людей "щоб добру навчили». Багато знущань і кривди зазнав він від дяків, до яких попадав у науку.
Зустрівся на цьому шляху сільський маляр, що впізнав талант Тараса і готовий його вчити, якщо той принесе дозвіл від пана . Не отримав хлопчина дозволу. А натомість став козачком у пана Енгельгардта.
Робота з слайдом №11.
-Лише на 24 році життя став він вільною людиною. За великі гроші його було викуплено з кріпацтва, тоді він зміг навчатися в Академії мистецтв.
Робота з слайдом №12.
Та не тільки сум і горе бачив Шевченко. Він зростав в Україні серед мальовничої природи. Він захоплювався нею, його твори сповнені любов'ю до рідного краю. Найкраще про це сказав сам поет у своїх творах.Згодом вийшла у світ збірка творів Т.Шевченка «Кобзар»
Робота з слайдом №13.
- Недовго судилося поетові бути вільним. За те, що належав до таємного товариства, яке ставило своєю метою визволення України, за те, що писав про волю, цар Микола І наказав заарештувати Тараса і заслати в Киргизькі степи до Орської фортеці, де був він рядовим солдатом царської армії. Довелось зазнати йому виснажливої солдатської муштри. Але ще важчою була заборона писати і малювати.
Робота з слайдом №14.
Десять довгих літ карався Тарас Шевченко солдатом на засланні без права писати й малювати, без книжок, серед дикого степу, між чужими людьми.
В 44 роки поет повертається із заслання в Петербург. Здоров'я було підірване. Три роки боровся він з недугою. Помер Тарас Шевченко 10 березня 1861 року. Із 47 прожитих років йому довелось бути: 24 роки кріпаком, 10 років у неволі, три з половиною роки під наглядом поліції. І тільки 9 років - вільною людиною. Помер поет у Петербурзі.
Робота з слайдом №15.
-Згодом тіло його перевезли в Україну і поховали на Чернечій горі біля міста Канева над Дніпром.
Робота з слайдом №16.
-Т.Г.Шевченко помер , але залишив по собі величезну спадщину.Багато хто важає поета провидцем.Сьогодні перечитуючи його твори , ми ніби впізнаємо сьогоднішні події.
ТАРАС:
Світе тихий, краю милий,
Моя Україно,
За що тебе сплюндровано,
За що, мамо, гинеш?
Чи ти рано до схід сонця
Богу не молилась?
Чи ти діточок непевних
Звичаю не вчила?
УКРАЇНА:
Молилася, турбувалась,
День і ніч не спала,
Малих діток доглядала,
Звичаю навчала.
Виростали мої квіти,
Мої добрі діти.
Панувала і я колись
На широкім світі,
Панувала…
ТАРАС:
Так сміються з України
Стороннії люди.
УКРАЇНА:
Не смійтеся, чужі люди,
Церков-домовина
Розвалиться.
І з-під неї встане Україна.
І розвіє тьму неволі,
Від правди засвітить,
І помоляться на волі
Невольничі діти.
Робота з слайдом №17.
-Найкращий дарунокТ.Г.Шевченка для дітей – “Букварь южнорусский”.
Робота з слайдом №18.
-На малюнку ви бачите картини Т.Г.Шевченка «Катерина», «Кріпацька сім’я», «Циганка-Ворожка»
Робота з слайдом №19.
-Тут ви бачите картини його картини «Київський костьол», а також «Автопортрет з свічкою»
Робота з слайдом №20
-У 1840 році побачила світ книжка поезій Шевченка “Кобзар”, за яку прозвали поета в народі незламним Кобзарем
Робота з слайдом №21
-На цих малюнках ви бачите картини Шевченка «Жебраки і автор», «Однодумці і автор»
Робота з слайдом №22
-На півострові Мангишлак, у колишньому Новопетрівському укріпленні, знаходиться сад, закладений поетом. Засланий царем Миколою І до безводного казахського степу, Тарас Григорович сім років трудився над тим, щоб серед пісків виплекати оазис…
Мешканці півострова дбайливо доглядають вирощений ним сад…
Робота з слайдом №23
-Також Шевченко є автором і таких картин «Церква Богдана у Суботові», «Богданові руїни у Суботові»
Робота з слайдом №24
-Шевченко-художник і Шевченко-поет йшли поруч тернистими стежками життя
Робота з слайдом №25
-І навіть після смерті ми чуємо настанови цього великого генія. Ні, не помер Тарас. Він з нами. Зайдіть у будь – яку хату в Україні й в більшості х них ви побачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Він, як член сім’ї, як найдорожча людина. Про нього складають пісні, пишуть вірші, йдуть до його пам’ятника, щоб покласти квіти, його ім’ям названо вулиці, парки, театри, його вірші знають і дорослі, й діти.
Поки буде Дніпро сивий
Нести в море воду,
Живий буде Тарас в серці
Вільного народу.
Мені б хотілося, дорогі діти, щоб ви вчилися говорити українською мовою за допомогою чудової поезії Тараса Шевченка.
В день народження Т.Шевченка дорослі і діти йдуть до його пам’ятника, щоб поставити свічку, покласти квіти, почитати його вірші, поспівати пісні, вшанувати великого Кобзаря.
Урок позакласного читання
«Шевченкові дороги на Тернопільщині»
Мета уроку: поглибити знання учнів про життя і творчість Кобзаря, ознайомити з місцями на Тернопільщині , де побував поет; розвивати інтерес до культурної спадщини свого народу, формувати естетичні вподобання, повагу до творчої спадщини Кобзаря
Обладнання: фізична карта Тернопільської області, тексти поезій Кобзаря, альбом картин Т.Шевченка, презентація на тему «Шевченко й Тернопільщина», «Картини Шевченка», телевізор, криптограма, хмаринки «переплутанки», «торбинка запитань», мікрофон.
Тип уроку: нестандартний.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Розшифруйте криптограму
Учні через одну букву читають зашифровані слова.(Великий Кобзар)
— Ім’я Т. Г. Шевченка невіддільно пов’язане з Україною. Україна — це Шевченко, Шевченко — це Україна. У ньому — наша історія, наша мрія, наша надія. Шевченко був справжнім народним співцем, бо з дитинства знав і любив простий український народ, знав його страждання, бо сам їх пережив. Через усе життя проніс великий Кобзар палку любов до рідної землі, до неньки-України, у своїх творах нагадував про минулу славу України.
Ім’я великого Кобзаря ми часто згадуємо і будемо згадувати, бо він подарував нам безцінний скарб. Цей скарб — його чудові твори, в яких струменить любов до Батьківщини та турбота про її майбутнє.
Наш сьогоднішній урок — це одна сторінка минулого, історія нашої держави, доповнення наших знань великого співця України Т. Г. Шевченка.
На дошці — запис.
Нам стануть у пригоді (діти зачитують):
1) ваші попередні знання;
2) торбинка запитань;
3) безсмертні Шевченкові вірші;
4) знання вчителя;
5) пісні на слова Т. Г. Шевченка.
— Девізом нашого уроку будуть слова, які ви розшифруєте на хмаринках «переплутанках»
III. Мовленнєва розминка
— Розшифруйте вислів.
Картка-ключ
(«Учітеся, брати мої, думайте, читайте...»)
— Нехай ці слова будуть девізом нашого уроку.
IV. Робота над темою уроку
1.Бесіда
Вчитель
Тема нашого уроку «Шевченкові дороги на Тернопільщині».
Великий поет перебував в нашому краї, його краса та історія чарували Шевченка і відклали свій слід у його творчості.10 грудня 1845 року Тараса Григоровича затвердили співробітником Археологічної комісії. Саме за її завданням він подорожував Київщиною , Поділлям і Волинню, змальовував визначні місця і краєвиди . Тарасу Шевченку було доручено зняти загальний і для поїздки на Тернопільщину було завдання Археологічної комісії.Але західноукраїнські землі вабили Шевченка і з інших причин. Поет знав про діяльність тут гуртка прогресивної української молоді «Руська Трійця» , читав альманахи «Русалка Дністрова».Дорогою до Почаїва поет на кілька днів зупинився у Вишнівці.Містечко привабило Тараса Григоровича своєю багатою історією , щедрою на події та імена відомих людей. Тут народився Дмитро Вишневецький котрий за переказами був легендарним засновником Запорозької Січі , Гетьманом України.Жителі Вишнівця увічнили пам’ять про перебування тут Кобзаря. Біля входу колишній палац відкрита меморіальна дошка , а у 1989 році встановили пам’ятник Шевченку на центральній площі селища. З Вишнівця Т.Шевченко продовжив свій шлях до Почаєва.Тогочасний Почаїв був невеликим містечком.Тут зупинився Кобзар на території Лаври. У 1964 році на ньому встановлено меморіальну дошку.З Почаїва Т.Шевченко попростував до Кременця.Шлях до Кременця тягся поволі.У Кременці Шевченко милувався Замковою горою –Боною. Саме з цієї гори почалося знайомство поета з Кременцем. А потім Шевченко оглянув Кременецький ліцей . Цікавлячись пам’ятками архітектури , Тарас Григорович оглянув Богоявленський монастир та монастир Францисканців. Свої враження після відвідин Кременця поет передав у повісті «Варнак». На Тернопільщині свято бережуть пам’ять про великого Кобзаря, досліджують його творчість і до сьогодні. На Тернопільщині понад шістдесят пам’ятників поетові.
2.Перегляд відеофільму «Тарасові стежки на Тернопіллі».
Фізкультхвилинка «Встала весна»
Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила;
І на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічає.
3.Доповнення , розширення , уточнення читацького досвіду.
Великого Кобзаря та його творчість знають і шанують по всьому світу. В кожному місті України стоїть його пам`ятник. Найвищий з них знаходиться на Чернечій горі в Каневі, де покоїться прах великого поета. Українці живуть і в Америці, в Канаді, Росії, Франції, Англії та інших країнах, і скрізь вони увіковічнюють пам`ять Т.Шевченка. Він назавжди став прикладом для всіх українців, гідним сином свого народу, рідного краю.
V.Робота з виставкою книг.
1.Бесіда про прочитані твори
Учитель
- На сьогоднішній урок ви повинні були підготувати книгу на тему «Т.Г.Шевченко».Це могли бути віршовані твори самого поета або твори про нього.
-Що ви підготували.
Діти коротко аналізують прочитане
2.Орієнтування в групі книг.
Учитель демонструє виставку книг.Серед них є ті, що не відповідають темі.
-Розгляньте виставку книг, скажіть чи всі книги відповідають темі?
Учні обирають Зайву книгу пояснюючи свій вибір
-Чому ви вважаєте , що вибрана вами книга не підходить сьогоднішній темі?
-Дайте назву виставці.
-Оберіть книгу , яка вам до вподоби і проаналізуйте її.
Хвилинка відпочинку
3. Бліц-турнір «Торбинка запитань»
1) Назвати псевдонім Шевченка. (Кобзар)
2) Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814 р.)
3) Де народився Т. Г. Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)
4) Що означає ім’я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний, безстрашний.)
5) Як називається перша збірка віршів поета? («Кобзар»)
6) Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)
7) У якому селі минуло дитинство Т. Г. Шевченка? (У с. Кирилівці)
8) Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв)
9) Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка називається Тарасовою)
10) Скільки років прожив Т. Г. Шевченко? (47 років)
4. Робота над загадками «Чи знаєте ви твори Т. Шевченка?»
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце... (зустрічає).
Тії хатиночки у... (гаї).
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона... (калина).
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи... (дівчата).
5.Бесіда.
-Т.Г.Шевчеко – це не лише поет.Він також великий художник.Давайте ми проведемо уявну подорож в музей картин Шевченка. Помилуємося ними, і переконаємося в тому що постать Тараса Григоровича справді незбагненно велична .
6.Перегляд відео презентації.
VI.Підсумок за темою.
Вправа «Мікрофон»
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Що вас найбільше вразило?
— Що було незрозуміле?
— Що важко вдавалося?
VII.Повідомлення нової теми і завдань на наступний урок.
Усний журнал
«Маловідомий Шевченко»
Мета.Ознайомити з життєписом великого сина українського народу Т.Г. Шевченка. Вчити дітей добирати необхідний матеріал з літератури. Працювати над розвитком їх активного мовлення – виробляти в учнів уміння зв’язно висловлювати свої думки. Розвивати їх акторські здібності в декламуванні віршів. Продемонструвати красу і чарівність Шевченкового слова. Виховувати любов і повагу до спадщини, яку залишив поет.
Хід заходу
Вчитель
У літературі кожного народу, серед її великих творців, є поети, імена яких оповиті невмирущою любов’ю і славою. Таким поетом українського народу є Тарас Шевченко. Він виступив як поет-новатор, приніс із собою в українську літературу "слово нове", новий світ поезії, неповторні образи, картини й барви, небачене раніше багатство й широчінь тем, ідей, мотивів, жанрових форм, вивів українську літературу на шлях реалізму й народності. Справедливо Великого Кобзаря — народного мислителя та творця, вважають народним пророком. Не одне покоління українців формувало свій світогляд на його творах.
Кожна нація, якій пощастило відкрити і висловити свою творчу ідентичність, своє глибинне самопізнання, базу національної культури, осягнула це могутнім словом свого національного пророка. Серед тих щасливих, вибраних народів є і ми, українці. І ось чому. Поляки дістали Міцкевича, німці – Гете, англійці мають Шекспіра, італійці – Данте. Росія гордиться своїм Пушкіним, а ми, українці – Тарасом Шевченком. Він, безсмертний Тарас, для нашого народу – явище унікальне, неординарне. Тому все, що з ним пов’язане, дороге нам і рідне. Але постать Кобзаря досить часто настільки зміфологізована, що за нею досить важко побачити звичайну людину, яка колись так само кохала і зраджувала, боялась і ненавиділа.
То яким же був Тарас насправді? Відколи я почала вивчати творчість Шевченка , мене завжди цікавило яким був Шевченко? Який у нього голос, а які очі? А чи кохав він? Адже він людина , така ж як і ми з вами.Напевно вас також цікавлять ці питання.Отож, ми сьогодні спробуємо про це дізнатися.
Учень 1.
Дивлячись на портрет Шевченка , можна сказати , що він старомодний дідуган , який ніколи не піклувався про свою зовнішність. Насправді це зовсім не так Шевченко одягався дуже гарно.Коли Шевченко став у Петербурзі модним портретистом і почав заробляти добрі гроші, у нього з’явився потяг до модного одягу (як віддяка за нуждене дитинство і юність).Він відвідував гарні ресторани, носив вишуканий одяг, а особливим задоволенням описує в щоденнику придбання гумового плаща – макінтоша, які тільки – но з’явилися у Петербурзі. Плащ коштував 100 карбованців – сума на той час досить велика (працюючи у археологічній комісії Шевченко отримував за рік 150 карбованців).Навіть під час заслання Шевченко не втратив смаку до життя.Коли Шевченка затримали на ньому був фрак , а він сам був чисто виголений і мав вигляд , ніби збирається на свято.Більшість портретів Шевченка після заслання показують його в плащі і кожусі.В кінці 50- х років українська діаспора Петербургу «пустила» моду на народний одяг.Багаті поміщики вважали «шиком» прогулятися столицею в кожусі. Тому такий вигляд- данина тогочасній моді, а не бідність і безсмак.
Учень 2.
Ось як описували сучасники зовнішність 29-літнього Шевченка: молодий , здоровий , середнього зросту, широкоплечий, міцнозбудований. Його кругле виголене обличчя було прикрашене бакенбардами, волосся вистрижене по-козацькому, але зачесане назад.Він був темний блондин, з його лиця пробивалася відвага, в темно-сірих невеличких очах світилися розум та енергія.Голос у нього був м’яким, в ході і рухах – зосередження. При першій зустрічі він видавався холодним.До людей ставився спершу недовірливо, був замкнутий.Примітними рисами були доброта , делікатність, м’якість, що суперечило його суворій масці.На кривду й несправедливість його серце запалювалося гнівом і вибухало , мов вулкан- тоді він міг бути несамовитим. З бідними ділився останнім.
Учень 3.
Улюблений напій Шевченка – чай, а от із алкоголю – ром. За знаком зодіаку він – Риби. Найчастіше вживаними словами у віршах Шевченка є слова «бог», «Україна», «Батьківщина». Слово «Бог» у творах Т.Шевченка зустрічається майже 630 разів .Народився поет в середу , а помер в неділю.Прожив Тарас Григорович 47 років.
Учень 4.
Першим коханням Шевченка Була Оксана , його ровесниця.Родичі та знайомі закоханих були впевнені, що молоді одружаться, щойно досягнуть старшого віку.Але надії були марними- Тарас у валці свого пана Павла Енгельгарда мусив поїхати до Вільна. Наступною жінкою , яку він кохав, була польська швачка Дзюня Гусіковська.А у 1843 році Шевченко їде на Україну , де він зустрів Ганну Закревську, якій згодом присвятив вірш «Г.З.». В житті поета були і інші жінки, але дружини Шевченко ніколи не мав.Останнім коханням поета була 19- річна дівчина Лукерія Полусмак, яка наймитувала у Петербурзі.
Учень 5
В Україні лише три музеї Тараса Шевченка;
в Тернополі на бульварі Т. Шевченка буде створено обласний музей Тараса Шевченка;
на Тернопільщині майже 150 монументів Кобзареві; найбільше пам’ятників (18 ) у Борщівському районі, у Чортківському – 11;
в пам’ятниках Тарасові в Тернополі, Теребовлі та Залізцях у фундаменти кожного вмурована земля з могили в Каневі;
330 жителів Тернопільської області носять прізвище Шевченко;
у нас є два Т. Г. Шевченки (у Підволочиську – 1970р.н. та у Вербові Підгаєцького району – 1975р.н. );
три населених пункти на Тернопільщині мають Кобзареве походження: село Шевченкове Підволочиського, Гаї – Шевченківські Тернопільського та Кобзарівка Зборівського районів;
гордістю Тернопільщини є 11 лауреатів Шевченківської премії;
у містечку Форт – Шевченко (Казахстан) можна доторкнутися до виготовленої з каменю – черепашнику самим Тарасом лави, а пройшовши парком, побачити вербу, яку 150 років тому посадив сам поет; і якщо зібрати усі дерева, посаджені з гілок, узятих з цієї верби, вийде цілий ліс;
на Черкащині, у Корсунь – Шевченківському районі, є пам’ятник Матері, а Зелена Діброва (село, де жила сестра Шевченка Катерина) сьогодні створює пам’ятник Сестрі.
Вчитель
« Кажуть старі люди, що живе на світі Перо Чарівне. З’являється те перо раз на сто літ. Знаходить людину з серцем відкритим,думками чистими Потрапляє до рук того,хто не знав змалку щастя-долі. Живе в душі того,хто працьовитий і щирий.
Йде до того,хто не про себе-про інших дбає.
Кому в серце потрапить те Перо, той найщасливішим стає.
А ще кажуть старі люди,що живе на світі Хмара Чорна. Там вона з являється,де сонце світить і діти сміються.
Туди поспішає,де можна прикрість утворити,біду вчинити.
З тим товаришує,хто злий та жорстокий, коли Перу Чарівному справи добрі плюндрує.
Чи то правда, чи ні,але кажуть,що десь років з двісті тому пролітало Перо Чарівне над кручами Дніпровими.»
Це перо особливе , ним володів великий син України.
Спадщина поета є велетенською. Творами Шевченка захоплюються в усьому світі.
Флешмоб «Шевченко різними мовами світу»
Teacher:
Taras Shevchenko is a great Ukrainian poet. Artist , poet , national bard of Ukraine , Taras Shevchenko. He was born a serf but became a symbol of freedom.Shevchenko’s works take an important place in Ukrainian literature and history. His literary output consists of the collection of poetry “Kobzar”.
Shevchenko was an outstanding poet and a highly accomplished artist. His works are translated into many languages.
Pupil
I was thirteen . I herded lambs
Beyond the village on the lea
The magic of the sun, perhaps,
Or what was it affected me?
I felt with joy all overcome,
As though with God…
The time for lunch had long passed by,
And still among the weeds I lay.
(Учні з прапорами відповідних країн читають «Заповіт»)
Українець:
Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій.
Білорус:
Каб нязмераннае поле,
Дняпро і абриви
Била відна, била чутна,
Як раве бурліви.
Англієць:
When from Ukraine the Dniper bears
Into the deep blue sea
The blood of foes … then will I leave
These hills and fertile fields-
I’ll leave them all and fly away
To the abode of God,
And them I’ll pray …But till that day
I nothing know of God
Поляк
Pochowajcie , zanim sami
Kajdany zerwiecie
I posoką złą I wrazą
Wolność obmyjecie
Німець
Meiner sollt in der Familie,
In der groẞen , ihr gedenken,
Und sollt in der freiten, neuen
Still ein gutes Wort mir schenken
(Виходять 4 дітей розгортають вишитий рушник із написом «Тарас» під музику І.Білик «Бандуристе ,Орле сизий»)
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душу окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
(Запалюють свічки)
Вчитель
Шевченко зрозумілий всім. Його твори звучать велично будь якою мовою світу.
Він свічку засвітив колись…
До дна відтоді келих горя випито.
Ще трохи і…молись чи не молись,
Із рук тремтячих недогарок випаде.
Він ніс вогонь крізь чорноту обмов,
Крізь морок тюрем , через ґрати відчаю,
Він погасав, але він знов і знов
Од свого серця цю свічу засвічував.
Холоне серце.Свічка догора,
Ламає руки доля не повінчана.
На Україні ніч. Нема добра,
І він від серця знов свічу засвічує.
Ми заклинаєм: ще хоч мить світи!
Кинь світла свого в сутінки, у темінь кинь.
Хай звідусюди злітаються сюди
Безсоних дум приречені метелики.
1