Інформаційно-дослідницький проект з довкілля «День зустрічі птахів».
Мета: розширювати уявлення учнів про звичаї українського народу, зокрема, про звичай зустрічі птахів; ознайомити з народними прикметами, прислів'ями про птахів; розучити веснянки, заклички; ознайомити з народною грою «Горобець»; розвивати уяву, пам'ять, мислення, увагу; формувати систематичність спостережень за погодою та природою рідного краю; виховувати любов до природи, повагу до народних традицій, звичаїв, бережне ставлення до птахів.
Обладнання: записи П.Чайковського «Пори року. Весна», співу птахів; мультимедійна дошка з проектором; кокошники: Сонечко, Орнітолог, Довідкове Бюро, Жайворонок, Дика гуска(2 шт.), Журавель, Ластівка, Соловейко, Зозуля; медалі для учасників акції «Зустріч пернатих»; подяки кращим дослідникам; шпаківні , напечені «жайворонки», виставка книг «Птахи – наші друзі».
ХІД ЗАХОДУ:
СЛАЙД 1
(звучить музика П.Чайковського)
Учитель: Всім, хто присутній на святі,
Скажем слова ми прості:
•Здрастуйте, любі друзі,
Гості, учні, вчителі!
Наш 4 клас працював над інформаційно-дослідницьким проектом з довкілля «День зустрічі птахів».
СЛАЙД 2
Учитель: Велика і прекрасна наша земля! Змінюється, вічно оновлюється. Погляньте навколо: ласкаво світить сонечко, від його теплого доторкання розтулюються повіки перших квітів, весняний вітерець грайливо пестить ніжні коси берізки і плакучої верби, у блакитному небі пропливають легенькі хмаринки.
Весна… Уже сама згадка про неї пробуджує у серці радість і тривогу. Це пора оновлення і відродження природи. Її відчувають і по-своєму переживають тварини і рослини, дорослі й діти.
А навколо скільки звуків, стільки цікавого! Земля усміхається до сонечка чарівними, ніжними і тендітними першими квітами.
Дівчинка (в українському костюмі):
•Що за диво, який край!
Тут неначе справді рай,
Скільки всякої краси,
Як у давнії часи.
То, мабуть, і є те свято,
Де нам треба побувати.
Хлопчик (в українському костюмі):
•Ми прийшли посвяткувати,
Птахів з вирію стрічати.
Про минуле пригадаймо,
Наші звичаї вивчаймо!
Учитель: Погляньте на слайд і скажіть:
•Що з весною настає?
Учні: Сніг у полі розтає.
Учитель: А чому то так буває?
Учні: Сонце його пригріває.
Учитель: Що ж синіє на землі?
Учні: Ніжні проліски малі.
Учитель: А Що пнеться з-під листка?
Учні: То травичка вироста.
Учитель: А коли ж це все буває?
Учні: Як весна наступає.
Учитель: З нетерпінням чекали люди весну і вважали, що це птахи приносять її на своїх крилах.
Тому…
СЛАЙД 3
Учень 3: - Над проектом ми гарно працювали:
В бібліотеці книги читали,
Веснянки, заклички вивчали,
Ще й з батьками шпаківні виготовляли.
СЛАЙД 4
Учитель: Диво дивне, дивина –
Де ж поділася весна?
Ми гуртом її шукали
І до сонечка гукали.
Учень 4: - Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір'ячко,
На весняні квітоньки,
На маленькі дітоньки.
Тут вони граються,
Тебе дожидаються.
Сонечко: Ось Весна!
Спить у пролісках вона!
Учитель: А Весна іде, як фея,
В чарах шуму і пісень,
Біла, біла, як лілея,
В квітах яблунь і вишень.
(заходить Весна)
Учитель: А Весна іде,іде,
Народний календар з собою несе.
СЛАЙД 5
Учитель: Заглянемо в народний календар.
У нашого народу є чимало весняних свят. Основними з них є:
•Масляна (перед Великим постом);
•Обертіння (9березня). Земля дужче повертається до Сонця північною півкулею;
•Явдоха-плющиха (14 березня). Який день на Явдоху – така й весна;
•Сорок святих (22березня). Після цього дня птахи починають масово повертатися на рідну землю;
•Теплого Олексія (30 березня). Щука розбиває лід на річках;
•Благовіщення (7 квітня). На Благовіщення і птиця гнізда не в'є;
•Вербна неділя (за тиждень до Великодня);
•Великдень – саме слово говорить великий день або Паска.
СЛАЙД 6
Учитель: Зустрічаючи весну, діти просять матір їх благословити.
Учень 5: Благослови, мати, весну закликати,
Весну закликати, зиму проводжати,
Зиму проводжати, весну зустрічати,
Зимочка в возочку, літечко в човничку!
Мати: Благословляю вас, діти, весну закликати,
Весну закликати, зиму проводжати!
З веселою посмішкою, із жайвором-пташкою,
З водою свяченою, з колосками хліба,
З добром у серці!
Учитель: Ми отримали найкраще благословення – материнське.Діалог
Весни і дітей
Діти: Ой,весно, весно, днем красна,
З чим ти до нас прийшла?
Весна: Я прийшла до вас з теплом,
Із зеленим житечком.
Ходім, ходім, діточки,
На поле-поляночку,
Водити гаївоньки,
Співати весняночку.
Діти: Ой,весно, весно, днем красна,
Що ти нам, весно, принесла?
Весна: Принесла я вам літечко,
Щоб родило житечко,
Ще й червоні квіточки,
Щоб квітчались дівочки,
Пісеньки співали,
В решето складали.
Діти: Ой,весно, весно, днем красна,
Що ти нам, весно, ще принесла?
Весна: Принесла я вам літечко,
Ще й запашне зіллячко,
А хлопчикам по батіжку
Пасти худобу на лужку,
А дівчаткам по віночку
З хрещатого барвіночку.
Учитель: Принесла нам красуня Весна і тепло, і квіточки, і зіллячко. Але не може бути справжньої весни без веселого пташиного щебету… Тож покличемо їх!
Учень 6: Пташок викликаю
Із теплого краю:
Летіть, соловейки,
На нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки,
Пасти корівоньки!
Учитель: Не летять! Не чують нашої заклички!
Трапилася біда!...
Не всі птахи можуть повернутися до нас з теплих країв. Сьогодні вранці я отримала тривожну телеграму від них. Прочитаємо разом її.
СЛАЙД 7
Учитель: Нам потрібно розшифрувати зачаровані чаклункою зимою назви птахів.
Ш..К ІВ..ГА
Ж.Й..Р..О. С.Р.Ж
Ч..ЛЯ М.Х..О..А
Ж.Р..Е.Ь К.Р.ЛЬ.К
Учитель: Молодці! Ви справились із завданням! Тепер птахи можуть повертатися до рідного краю.
(звучить запис «Спів птахів»)
СЛАЙД 8
Учитель: На нашій планеті живе понад 8600 видів птахів. Вчені-орнітологи підрахували, що птахів понад 100 мільярдів. Але деякі види зникають і занесені до Червоної книги. Тому їх треба оберігати.
Учень 7 ОРНІТОЛОГ: Орнітолог – це людина, яка вивчає і досліджує птахів.
Я дізнався, що в Україні живе понад 350 осілих, перелітних і зимуючих птахів. Найбільше птахів перелітних і тому 10-11 травня екологи всього світу відмічають День перелітних птахів.
Учитель: Дякую за цікаву інформацію. Звісно, найбільше на Україні живе перелітних птахів. Щовесни птахи до нас прилітають. А з приходом осені відлітають. Як ви думаєте, чому?
(відповіді дітей)
Учитель: Звичайно, зменшується кількість корму, наприклад, комахи ховаються у шпаринки, настає холодний період.
Але головною причиною є зміна тривалості світлового дня.
Багато птахів реагують на незначні для людини зміни тривалості дня, і тому настає той день, про який шепоче інстинкт (підсвідомість), і птахи, не задумуючись, вирушають в дорогу. А навесні пташки відчувають, що день збільшується – і вони повертаються на рідну Батьківщину.
Учитель: Перелітні птахи зимують у теплих краях.
•Весно, весно, весняночко,
Де ти зимувала, паняночко?
Весна: Зимувала у садочку,на колочку пряла,
Пряла на колочку горобцю на сорочку.
Що виведу нитку – горобцю на свитку,
Що виведу другу – горобцю на пугу.
Що зосталися кінці – горобцю на штанці.
Учитель: Ми дослідили давню народну гру «Горобець». І зараз зіграємо в неї.
(Діти стають у коло, а посередині Горобець, якого вибирають за допомогою лічилки. Коло швидко рухається, діти співають або промовляють слова, плескаючи у долоні)
Киш,киш, Горобець!
Не клюй конопель,
Мої конопельки
Дрібні, зелененькі
У вірчики в'ються,
Самі не беруться:
Братися не даються.
Киш,киш, Горобець!
(Горобець кидається до дітей, котрі його дражнили. Діти розбігаються, поки Горобець когось не зловить. Тоді той, кого спіймано, стає Горобцем)
•Ця гра подібна до сучасної гри «Квач» або «Латка».
СЛАЙД 10
Учитель: А зараз нам Бюро Довідкове
Розкаже про птахів цікаве щось, нове.
Учень 8: - Найменша пташка в Україні – корольок, вагою 5-6 грамів, протягом року знищує від 8 до 10 мільйонів шкідливих комах.
Учень 9: Найважчий птах української фауни – дрохва. Вага її 16-20 кг.
Учень 10: Найдовший дзьоб у лелеки – 19 см.
Найдовший язик у дятла – 14см.
Найдовше живе сокіл до 162 років.
СЛАЙД 11
Учень 11: Найбільша швидкість у стрижа чорного 110-170 км/год. Він змахує крильцями 12 разів за 1 секунду.
Учень 12: Найдбайливіші батьки серед птахів України – це синиці. За 2 тижні, коли ростуть пташенята, вони приносять кожному 10000 комах.
Учитель: Дякую за цікаву інформацію.
СЛАЙД 12
Учень 13: В небі жайворонки в'ються,
Заливаються, сміються,
Грають, дзвонять цілий день,
І щебечуть, і співають,
І з весною світ вітають
Дзвоном радісних пісень.
Учень 14: З давніх-давен люди вважали, що птахи своїми крильцями проганяють люту зиму. Тому господині на свято Сорока святих (22 березня) випікали печиво у формі пташечок - «жайворонків».
Учитель: За легендою жайворонок народився із сонячного жару. Він прокидається із сонечком і своїм срібним голоском сповіщає, що весна прийшла, у поле вийти пора. Пора сіяти, орати, щоб восени врожай збирати.
Учень 15: Ой чого ти, жайворонку,
Рано з вирію вилітав?
Ще по горах сніженьки лежать,
По долинах криженьки стоять.
Хлопчик-жайворонок: Не сам же я вийшов -
Дажбог мене вислав,
В праву рученьку ключика видав:
З правої рученьки літо відмикати,
З лівої рученьки зиму замикати.
Учень 17: Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родилися,- завжди святі.
У рідному краї і серце співає,
Птахи нам здалека весни несуть.
СЛАЙД 13
Учитель: Зустрічайте пернатих на рідній чутівській землі!
(виходять учні – птахи)
Учень 18 (Дика гуска): Прилетіли гусоньки рано,
А земля – ще у біле убрана!
Прилетіли гуси додому,
Принесли з моря краплю солону.
Посідали і тужно голосять –
Позамерзали в них ніженьки босі.
Учень 19 (Дика гуска): Ой ви, гуси, гусяточка сірі,
Чом ви рано сюди прилетіли?
Гуси мовчки голівоньки хилять,
Гуси тихо у відповідь квилять:
Як журитися в краї чужому,
Краще мерзнути в домі рідному.
Учень 20 (Журавель): Прилетіли журавлі,
Сіли в полі на ріллі.
То пасуться, то курличуть –
Мабуть, це весну вже кличуть.
Ходять довгі журавлі,
Щось вишукують в землі,
Щось воркують, щось віщують,
Вже весну, здається, чують.
Учень 21 (Ластівка): Пригріва весняне сонце.
В рівчаках біжать струмки.
Метушаться за віконцем
Клопітливі ластівки.
СЛАЙД 14
Учень 22 (Соловейко): Веселиться земля, зеленіють поля,
Убираються пишно діброви,
Соловейко в садку тьохка пісню дзвінку;
Од квіток дух несеться чудовий.
Учень 23 (Зозуля): А зозуля хитрюща – ви стрічали таку?
Заховалась у гущі, наче дражнить «ку-ку».
-Не ховайся, не треба, - діти всі загули,-
Ми ж, зозуле, до тебе у гості прийшли.
СЛАЙД 15
Учитель: Весна прийшла!
Шпаків стрічай!
Учень 24: Лунає клич із краю в край,
Лунає клич і тут, і там:
-Весна прийшла! Шпаків стрічай!
Летіть, шпаки, ми раді вам!
Учень 25 (зі шпаківнею): Прилетіли шпаки, дорогі співаки,
Прилетіли весну зустрічати.
У шпаківнях нових
Скоро будуть у них
Жовтороті малі шпаченята.
Учень 26: Прилетіли шпаки, дорогі співаки,
Поселилися в теплій квартирі.
Скрізь лунають пісні,
То співці голосні
За шпаківні нам дякують щиро.
Учитель: Між дорослих і малечі
Пташка бачить все навкруг,
Дружно сяде вам на плечі,
Якщо ви їй справжній друг.
СЛАЙД 16
Учитель: У нашому класі була проведена акція «Зустріч пернатих». Діти разом з татами і дідусями виготовляли будиночки для птахів – шпаківні.
Ми хочемо, щоб наша Володарщина,
Оця маленька наша батьківщина
Була красива, чиста і охайна.
Ми любим край свій і, звичайно,
Ми хочемо, щоб в нас жили пташки –
Красиві, голосисті співаки.
Тож ми часу багато не втрачали
Й шпаківні з батьками виготовляли.
Шпаківні школі нашій ми передамо:
Повісити будиночки ці просимо,
Хай подвір'я пташиним співом задзвенить,
Нехай шпачок до нас летить!
Учитель: А зараз я попрошу вийти до мене на сцену таких учнів:
Ці діти разом зі своїми батьками і дідусями виготовили шпаківні. Вони – справжні природолюби. Аплодисменти вашим однокласникам.
За активну участь у акції «Зустріч пернатих» вони нагороджуються медалями.
Учитель: Бережіть птахів! Вони – наші друзі!
Бережіть красу кожної квітки, кожної комашки! Тоді буде наша земля квітучою і завжди прекрасною.
Пам'ятайте і звичаї свого народу, бо вони до нас прийшли від наших дідусів і бабусь.
СЛАЙД 17
Учитель: Дякую за увагу! До нових зустрічей!
Інформаційно-дослідницький проект з довкілля «День зустрічі птахів».
Мета: розширювати уявлення учнів про звичаї українського народу, зокрема, про звичай зустрічі птахів; ознайомити з народними прикметами, прислів’ями про птахів; розучити веснянки, заклички; ознайомити з народною грою «Горобець»; розвивати уяву, пам'ять, мислення, увагу; формувати систематичність спостережень за погодою та природою рідного краю; виховувати любов до природи, повагу до народних традицій, звичаїв, бережне ставлення до птахів.
Обладнання: записи П.Чайковського «Пори року. Весна», співу птахів; мультимедійна дошка з проектором; кокошники: Сонечко, Орнітолог, Довідкове Бюро, Жайворонок, Дика гуска(2 шт.), Журавель, Ластівка, Соловейко, Зозуля; медалі для учасників акції «Зустріч пернатих»; подяки кращим дослідникам; шпаківні , напечені «жайворонки», виставка книг «Птахи – наші друзі».
ХІД ЗАХОДУ:
СЛАЙД 1
(звучить музика П.Чайковського)
Учитель: Всім, хто присутній на святі,
Скажем слова ми прості:
Гості, учні, вчителі!
Наш 4 клас працював над інформаційно-дослідницьким проектом з довкілля «День зустрічі птахів».
СЛАЙД 2
Учитель: Велика і прекрасна наша земля! Змінюється, вічно оновлюється. Погляньте навколо: ласкаво світить сонечко, від його теплого доторкання розтулюються повіки перших квітів, весняний вітерець грайливо пестить ніжні коси берізки і плакучої верби, у блакитному небі пропливають легенькі хмаринки.
Весна… Уже сама згадка про неї пробуджує у серці радість і тривогу. Це пора оновлення і відродження природи. Її відчувають і по-своєму переживають тварини і рослини, дорослі й діти.
А навколо скільки звуків, стільки цікавого! Земля усміхається до сонечка чарівними, ніжними і тендітними першими квітами.
Дівчинка (в українському костюмі):
Тут неначе справді рай,
Скільки всякої краси,
Як у давнії часи.
То, мабуть, і є те свято,
Де нам треба побувати.
Хлопчик (в українському костюмі):
Птахів з вирію стрічати.
Про минуле пригадаймо,
Наші звичаї вивчаймо!
Учитель: Погляньте на слайд і скажіть:
Учні: Сніг у полі розтає.
Учитель: А чому то так буває?
Учні: Сонце його пригріває.
Учитель: Що ж синіє на землі?
Учні: Ніжні проліски малі.
Учитель: А Що пнеться з-під листка?
Учні: То травичка вироста.
Учитель: А коли ж це все буває?
Учні: Як весна наступає.
Учитель: З нетерпінням чекали люди весну і вважали, що це птахи приносять її на своїх крилах.
Тому…
СЛАЙД 3
Учень 3: - Над проектом ми гарно працювали:
В бібліотеці книги читали,
Веснянки, заклички вивчали,
Ще й з батьками шпаківні виготовляли.
СЛАЙД 4
Учитель: Диво дивне, дивина –
Де ж поділася весна?
Ми гуртом її шукали
І до сонечка гукали.
Учень 4: - Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко,
На весняні квітоньки,
На маленькі дітоньки.
Тут вони граються,
Тебе дожидаються.
Сонечко: Ось Весна!
Спить у пролісках вона!
Учитель: А Весна іде, як фея,
В чарах шуму і пісень,
Біла, біла, як лілея,
В квітах яблунь і вишень.
(заходить Весна)
Учитель: А Весна іде,іде,
Народний календар з собою несе.
СЛАЙД 5
Учитель: Заглянемо в народний календар.
У нашого народу є чимало весняних свят. Основними з них є:
СЛАЙД 6
Учитель: Зустрічаючи весну, діти просять матір їх благословити.
Учень 5: Благослови, мати, весну закликати,
Весну закликати, зиму проводжати,
Зиму проводжати, весну зустрічати,
Зимочка в возочку, літечко в човничку!
Мати: Благословляю вас, діти, весну закликати,
Весну закликати, зиму проводжати!
З веселою посмішкою, із жайвором-пташкою,
З водою свяченою, з колосками хліба,
З добром у серці!
Учитель: Ми отримали найкраще благословення – материнське.Діалог
Весни і дітей
Діти: Ой,весно, весно, днем красна,
З чим ти до нас прийшла?
Весна: Я прийшла до вас з теплом,
Із зеленим житечком.
Ходім, ходім, діточки,
На поле-поляночку,
Водити гаївоньки,
Співати весняночку.
Діти: Ой,весно, весно, днем красна,
Що ти нам, весно, принесла?
Весна: Принесла я вам літечко,
Щоб родило житечко,
Ще й червоні квіточки,
Щоб квітчались дівочки,
Пісеньки співали,
В решето складали.
Діти: Ой,весно, весно, днем красна,
Що ти нам, весно, ще принесла?
Весна: Принесла я вам літечко,
Ще й запашне зіллячко,
А хлопчикам по батіжку
Пасти худобу на лужку,
А дівчаткам по віночку
З хрещатого барвіночку.
Учитель: Принесла нам красуня Весна і тепло, і квіточки, і зіллячко. Але не може бути справжньої весни без веселого пташиного щебету… Тож покличемо їх!
Учень 6: Пташок викликаю
Із теплого краю:
Летіть, соловейки,
На нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки,
Пасти корівоньки!
Учитель: Не летять! Не чують нашої заклички!
Трапилася біда!...
Не всі птахи можуть повернутися до нас з теплих країв. Сьогодні вранці я отримала тривожну телеграму від них. Прочитаємо разом її.
СЛАЙД 7
Учитель: Нам потрібно розшифрувати зачаровані чаклункою зимою назви птахів.
Ш..К ІВ..ГА
Ж.Й..Р..О. С.Р.Ж
Ч..ЛЯ М.Х..О..А
Ж.Р..Е.Ь К.Р.ЛЬ.К
Учитель: Молодці! Ви справились із завданням! Тепер птахи можуть повертатися до рідного краю.
(звучить запис «Спів птахів»)
СЛАЙД 8
Учитель: На нашій планеті живе понад 8600 видів птахів. Вчені-орнітологи підрахували, що птахів понад 100 мільярдів. Але деякі види зникають і занесені до Червоної книги. Тому їх треба оберігати.
Учень 7 ОРНІТОЛОГ: Орнітолог – це людина, яка вивчає і досліджує птахів.
Я дізнався, що в Україні живе понад 350 осілих, перелітних і зимуючих птахів. Найбільше птахів перелітних і тому 10-11 травня екологи всього світу відмічають День перелітних птахів.
Учитель: Дякую за цікаву інформацію. Звісно, найбільше на Україні живе перелітних птахів. Щовесни птахи до нас прилітають. А з приходом осені відлітають. Як ви думаєте, чому?
(відповіді дітей)
Учитель: Звичайно, зменшується кількість корму, наприклад, комахи ховаються у шпаринки, настає холодний період.
Але головною причиною є зміна тривалості світлового дня.
Багато птахів реагують на незначні для людини зміни тривалості дня, і тому настає той день, про який шепоче інстинкт (підсвідомість), і птахи, не задумуючись, вирушають в дорогу. А навесні пташки відчувають, що день збільшується – і вони повертаються на рідну Батьківщину.
Учитель: Перелітні птахи зимують у теплих краях.
Де ти зимувала, паняночко?
Весна: Зимувала у садочку,на колочку пряла,
Пряла на колочку горобцю на сорочку.
Що виведу нитку – горобцю на свитку,
Що виведу другу – горобцю на пугу.
Що зосталися кінці – горобцю на штанці.
Учитель: Ми дослідили давню народну гру «Горобець». І зараз зіграємо в неї.
(Діти стають у коло, а посередині Горобець, якого вибирають за допомогою лічилки. Коло швидко рухається, діти співають або промовляють слова, плескаючи у долоні)
Киш,киш, Горобець!
Не клюй конопель,
Мої конопельки
Дрібні, зелененькі
У вірчики в’ються,
Самі не беруться:
Братися не даються.
Киш,киш, Горобець!
(Горобець кидається до дітей, котрі його дражнили. Діти розбігаються, поки Горобець когось не зловить. Тоді той, кого спіймано, стає Горобцем)
СЛАЙД 10
Учитель: А зараз нам Бюро Довідкове
Розкаже про птахів цікаве щось, нове.
Учень 8: - Найменша пташка в Україні – корольок, вагою 5-6 грамів, протягом року знищує від 8 до 10 мільйонів шкідливих комах.
Учень 9: Найважчий птах української фауни – дрохва. Вага її 16-20 кг.
Учень 10: Найдовший дзьоб у лелеки – 19 см.
Найдовший язик у дятла – 14см.
Найдовше живе сокіл до 162 років.
СЛАЙД 11
Учень 11: Найбільша швидкість у стрижа чорного 110-170 км/год. Він змахує крильцями 12 разів за 1 секунду.
Учень 12: Найдбайливіші батьки серед птахів України – це синиці. За 2 тижні, коли ростуть пташенята, вони приносять кожному 10000 комах.
Учитель: Дякую за цікаву інформацію.
СЛАЙД 12
Учень 13: В небі жайворонки в’ються,
Заливаються, сміються,
Грають, дзвонять цілий день,
І щебечуть, і співають,
І з весною світ вітають
Дзвоном радісних пісень.
Учень 14: З давніх-давен люди вважали, що птахи своїми крильцями проганяють люту зиму. Тому господині на свято Сорока святих (22 березня) випікали печиво у формі пташечок - «жайворонків».
Учитель: За легендою жайворонок народився із сонячного жару. Він прокидається із сонечком і своїм срібним голоском сповіщає, що весна прийшла, у поле вийти пора. Пора сіяти, орати, щоб восени врожай збирати.
Учень 15: Ой чого ти, жайворонку,
Рано з вирію вилітав?
Ще по горах сніженьки лежать,
По долинах криженьки стоять.
Хлопчик-жайворонок: Не сам же я вийшов -
Дажбог мене вислав,
В праву рученьку ключика видав:
З правої рученьки літо відмикати,
З лівої рученьки зиму замикати.
Учень 17: Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родилися,- завжди святі.
У рідному краї і серце співає,
Птахи нам здалека весни несуть.
СЛАЙД 13
Учитель: Зустрічайте пернатих на рідній чутівській землі!
(виходять учні – птахи)
Учень 18 (Дика гуска): Прилетіли гусоньки рано,
А земля – ще у біле убрана!
Прилетіли гуси додому,
Принесли з моря краплю солону.
Посідали і тужно голосять –
Позамерзали в них ніженьки босі.
Учень 19 (Дика гуска): Ой ви, гуси, гусяточка сірі,
Чом ви рано сюди прилетіли?
Гуси мовчки голівоньки хилять,
Гуси тихо у відповідь квилять:
Як журитися в краї чужому,
Краще мерзнути в домі рідному.
Учень 20 (Журавель): Прилетіли журавлі,
Сіли в полі на ріллі.
То пасуться, то курличуть –
Мабуть, це весну вже кличуть.
Ходять довгі журавлі,
Щось вишукують в землі,
Щось воркують, щось віщують,
Вже весну, здається, чують.
Учень 21 (Ластівка): Пригріва весняне сонце.
В рівчаках біжать струмки.
Метушаться за віконцем
Клопітливі ластівки.
СЛАЙД 14
Учень 22 (Соловейко): Веселиться земля, зеленіють поля,
Убираються пишно діброви,
Соловейко в садку тьохка пісню дзвінку;
Од квіток дух несеться чудовий.
Учень 23 (Зозуля): А зозуля хитрюща – ви стрічали таку?
Заховалась у гущі, наче дражнить «ку-ку».
-Не ховайся, не треба, - діти всі загули,-
Ми ж, зозуле, до тебе у гості прийшли.
СЛАЙД 15
Учитель: Весна прийшла!
Шпаків стрічай!
Учень 24: Лунає клич із краю в край,
Лунає клич і тут, і там:
-Весна прийшла! Шпаків стрічай!
Летіть, шпаки, ми раді вам!
Учень 25 (зі шпаківнею): Прилетіли шпаки, дорогі співаки,
Прилетіли весну зустрічати.
У шпаківнях нових
Скоро будуть у них
Жовтороті малі шпаченята.
Учень 26: Прилетіли шпаки, дорогі співаки,
Поселилися в теплій квартирі.
Скрізь лунають пісні,
То співці голосні
За шпаківні нам дякують щиро.
Учитель: Між дорослих і малечі
Пташка бачить все навкруг,
Дружно сяде вам на плечі,
Якщо ви їй справжній друг.
СЛАЙД 16
Учитель: У нашому класі була проведена акція «Зустріч пернатих». Діти разом з татами і дідусями виготовляли будиночки для птахів – шпаківні.
Ми хочемо, щоб наша Володарщина,
Оця маленька наша батьківщина
Була красива, чиста і охайна.
Ми любим край свій і, звичайно,
Ми хочемо, щоб в нас жили пташки –
Красиві, голосисті співаки.
Тож ми часу багато не втрачали
Й шпаківні з батьками виготовляли.
Шпаківні школі нашій ми передамо:
Повісити будиночки ці просимо,
Хай подвір’я пташиним співом задзвенить,
Нехай шпачок до нас летить!
Учитель: А зараз я попрошу вийти до мене на сцену таких учнів:
Ці діти разом зі своїми батьками і дідусями виготовили шпаківні. Вони – справжні природолюби. Аплодисменти вашим однокласникам.
За активну участь у акції «Зустріч пернатих» вони нагороджуються медалями.
Учитель: Бережіть птахів! Вони – наші друзі!
Бережіть красу кожної квітки, кожної комашки! Тоді буде наша земля квітучою і завжди прекрасною.
Пам’ятайте і звичаї свого народу, бо вони до нас прийшли від наших дідусів і бабусь.
СЛАЙД 17
Учитель: Дякую за увагу! До нових зустрічей!