«Інструктаж з БЖД» Практична робота №7. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин.

Про матеріал
Мета: на моделях головного мозку (таблицях) навчитися визначати відділи головного мозку хребетних тварин, їх взаємне просторове розміщення; виявити зв'язок будови головного мозку з його функціями; розвивати вміння виділяти головне під час роботи з підручником, логічно мислити та робити висновки.
Перегляд файлу

Урок № 47

 Тема. «Інструктаж з БЖД» Практична робота №7. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин. 

Мета: на моделях головного мозку (таблицях) навчитися визначати відділи головного мозку хребетних тварин, їх взаємне просторове розміщення;  виявити зв'язок будови головного мозку з його функціями; розвивати вміння виділяти головне під час роботи з підручником, логічно мислити та робити висновки.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Учень/учениця: 

 характеризує:  

- особливості нервової системи у різних груп тварин;

порівнює і зіставляє:

- органи і системи органів у різних груп тварин;

 

 Обладнання і матеріали: моделі головного мозку хребетних тварин, таблиці, інструктивні картки.

Базові поняття: передній мозок, проміжний мозок, середній мозок, мозочок , довгастий мозок, нервова трубка.  

Тип уроку: урок застосування вмінь і навичок.

                                        Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Де розташовується головний мозок?
  2. Які відділи головного мозку є у всіх класів тварин? 
  3. У яких тварин з’являється кора на передньому мозку?
  4. Чому у жаби мозочок розвинений слабкіше ніж у риб?

  ІІІ. Хід роботи

Інструктаж з БЖД

Перед уроком на дошці прикріплюються написи і малюнки класів тварин. Під час відповідей учні тримають у руках моделі (малюнки) головного мозку хребетних тварин і показують ті відділи, про яких говорять. Після кожної відповіді модель ставиться на демонстраційний стіл біля дошки (малюнок чіпляється) під написом і зображенням відповідної групи тварин.

  У різних тварин ці відділи розвинені по-різному. Це пов'язано з їх способом життя і  рівнем їх організації.
Зараз ми послухаємо повідомлення про будову нервової системи різних класів хребетних тварин. А ви робіть в таблиці записи: є чи нема цей відділ мозку у цієї групи тварин, як він розвинений порівняно з іншими тваринами?

 

 Таблиця. Відділи головного мозку хребетних тварин.

 

Класи тварин

Відділу головного мозку

 

Передній

Середній

Проміжний

Мозочок

Довгастий

Рибиісткові,хрящові)

 

 

 

 

 

Земноводні

 

 

 

 

 

Плазуни

 

 

 

 

 

Птахи

 

 

 

 

 

Ссавці

 

 

 

 

 

5. Зробити відповідні висновки про ускладнення будови головного мозку різних груп тварин у зв’язку з їх організацією і функціями.

ІV. Домашнє завдання

1.Опрацювати матеріал підручника відповідно до теми уроку.

Додатковий матеріал

1.Риби.

 Головний мозок. Передня частина нервової трубки риби та інших хребетних видозмінена в головний мозок, захищений кістками черепної коробки. У головному мозку хребетних розрізняють відділи: передній мозок, проміжний мозок, середній мозок, мозочок і довгастий мозок. Всі ці відділи головного мозку мають велике значення в життєдіяльності риби. Наприклад, мозочок управляє координацією руху і рівновагою тварини. Довгастий мозок поступово переходить у спинний мозок. Він відіграє велику роль в управлінні диханням, кровообігом, травленням та іншими важливими функціями організму.

2.Земноводні та плазуни.

Центральна нервова система  земноводних складаються з тих відділів, що й у риб. Передній мозок розвинений сильніше, ніж у риб, і в ньому можна розрізнити два здуття - великі півкулі. Тіло земноводних близько до землі, і їм не доводиться підтримувати рівновагу. У зв'язку з цим мозочок, керуючий координацією рухів, розвинений у них слабкіше, ніж у риб. Нервова система ящірки схожа  по будові з відповідними системами земноводних. У головному мозку, мозочок, який відає рівновагою та координацією рухів, більш розвинений,   це пов'язано з більшою рухливістю ящірки і значною різноманітністю її рухів.

3.Птахи.

  У головному мозку добре розвинені зорові горби середнього мозку. Мозочок значно більший, ніж у інших хребетних, так як він - центр координації та узгодженості рухів, а птахи у польоті здійснюють дуже складні рухи.
У порівнянні з рибами, земноводними та плазунами у птахів збільшені півкулі переднього мозку.

4.Ссавці.

Головний мозок ссавців складається з тих самих відділів, що й у інших хребетних. Однак великі півкулі переднього мозку мають більш складну будову. Зовнішній шар великих півкуль складається з нервових клітин, що утворюють кору мозку. У багатьох ссавців, у тому числі і собаки, кора великих півкуль настільки збільшена, що не лежить рівним шаром, а утворює складки - звивини. Чим більше нервових клітин у корі мозку, тим більше вона розвинена, тим більше в ній звивин.  Мозочок розвинений і, подібно великих півкуль, має багато звивин. Розвиток мозочка пов'язано з координацією складних рухів ссавців

 

 

 

 

doc
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
1884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку