Урок № 47
Тема. «Інструктаж з БЖД» Практична робота №7. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин.
Мета: на моделях головного мозку (таблицях) навчитися визначати відділи головного мозку хребетних тварин, їх взаємне просторове розміщення; виявити зв'язок будови головного мозку з його функціями; розвивати вміння виділяти головне під час роботи з підручником, логічно мислити та робити висновки.
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Учень/учениця:
характеризує:
- особливості нервової системи у різних груп тварин;
порівнює і зіставляє:
- органи і системи органів у різних груп тварин;
Обладнання і матеріали: моделі головного мозку хребетних тварин, таблиці, інструктивні картки.
Базові поняття: передній мозок, проміжний мозок, середній мозок, мозочок , довгастий мозок, нервова трубка.
Тип уроку: урок застосування вмінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Інструктаж з БЖД
Перед уроком на дошці прикріплюються написи і малюнки класів тварин. Під час відповідей учні тримають у руках моделі (малюнки) головного мозку хребетних тварин і показують ті відділи, про яких говорять. Після кожної відповіді модель ставиться на демонстраційний стіл біля дошки (малюнок чіпляється) під написом і зображенням відповідної групи тварин.
У різних тварин ці відділи розвинені по-різному. Це пов'язано з їх способом життя і рівнем їх організації.
Зараз ми послухаємо повідомлення про будову нервової системи різних класів хребетних тварин. А ви робіть в таблиці записи: є чи нема цей відділ мозку у цієї групи тварин, як він розвинений порівняно з іншими тваринами?
Таблиця. Відділи головного мозку хребетних тварин.
Класи тварин |
Відділу головного мозку |
|||||
|
Передній |
Середній |
Проміжний |
Мозочок |
Довгастий |
|
Риби (кісткові,хрящові) |
|
|
|
|
|
|
Земноводні |
|
|
|
|
|
|
Плазуни |
|
|
|
|
|
|
Птахи |
|
|
|
|
|
|
Ссавці |
|
|
|
|
|
|
5. Зробити відповідні висновки про ускладнення будови головного мозку різних груп тварин у зв’язку з їх організацією і функціями.
ІV. Домашнє завдання
1.Опрацювати матеріал підручника відповідно до теми уроку.
Додатковий матеріал
Головний мозок. Передня частина нервової трубки риби та інших хребетних видозмінена в головний мозок, захищений кістками черепної коробки. У головному мозку хребетних розрізняють відділи: передній мозок, проміжний мозок, середній мозок, мозочок і довгастий мозок. Всі ці відділи головного мозку мають велике значення в життєдіяльності риби. Наприклад, мозочок управляє координацією руху і рівновагою тварини. Довгастий мозок поступово переходить у спинний мозок. Він відіграє велику роль в управлінні диханням, кровообігом, травленням та іншими важливими функціями організму.
Центральна нервова система земноводних складаються з тих відділів, що й у риб. Передній мозок розвинений сильніше, ніж у риб, і в ньому можна розрізнити два здуття - великі півкулі. Тіло земноводних близько до землі, і їм не доводиться підтримувати рівновагу. У зв'язку з цим мозочок, керуючий координацією рухів, розвинений у них слабкіше, ніж у риб. Нервова система ящірки схожа по будові з відповідними системами земноводних. У головному мозку, мозочок, який відає рівновагою та координацією рухів, більш розвинений, це пов'язано з більшою рухливістю ящірки і значною різноманітністю її рухів.
У головному мозку добре розвинені зорові горби середнього мозку. Мозочок значно більший, ніж у інших хребетних, так як він - центр координації та узгодженості рухів, а птахи у польоті здійснюють дуже складні рухи.
У порівнянні з рибами, земноводними та плазунами у птахів збільшені півкулі переднього мозку.
Головний мозок ссавців складається з тих самих відділів, що й у інших хребетних. Однак великі півкулі переднього мозку мають більш складну будову. Зовнішній шар великих півкуль складається з нервових клітин, що утворюють кору мозку. У багатьох ссавців, у тому числі і собаки, кора великих півкуль настільки збільшена, що не лежить рівним шаром, а утворює складки - звивини. Чим більше нервових клітин у корі мозку, тим більше вона розвинена, тим більше в ній звивин. Мозочок розвинений і, подібно великих півкуль, має багато звивин. Розвиток мозочка пов'язано з координацією складних рухів ссавців