Урок № 51
Тема: Загальне поняття про регенерацію у тварин. Періоди та тривалість життя тварин.
Лабораторне дослідження: Визначення віку тварин ( на прикладі двостулкових молюсків і кільчастих риб)
Мета: ознайомити учнів з поняттям – регенерація, періодами та тривалістю життя у тварин; розвивати вміння порівнювати, спостерігати, робити висновки й узагальнення; виховувати бережливе ставлення до представників типу Молюски та класу Кісткові риби, а також до всієї фауни, яка нас оточує.
Обладнання і матеріали: роздавальні картки, комп’ютерна презентація.
Базові поняття і терміни:регенерація.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
Розвиток тварин з перетворенням.
Розвиток тварин без перетворення.
Турбота про потомство.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне питання:
— Чи всім тваринам властиве явище регенерації?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Тривалість життя багатоклітинних тварин (років) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Тривалість життя тварин залежить від розмірів їхнього мозку й тіла, а також від частоти пульсу. Маленькі й дуже рухливі тварини живуть менше, ніж великі й повільні звіри. Наприклад, один день, прожитий білозубкою, дорівнює 50 дням життя слона. Цікаво, що найдовше живуть черепахи.
V. Узагальнення і систематизація знань
Лабораторне дослідження
Тема: Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)
Мета: навчитися визначати вік тварини на прикладі двостулкових молюсків та кісткових риб
Обладнання й матеріали:
Хід роботи
( У холодну пору ріст риб та луски сповільнюється або припиняється, тому на лусці утворюються річні кільця, підраховуючи які можна визначити вік риби.)
На лусці риб, як на кружку розпиляного дерева, помітні річні кільця. Але кільця на лусці менш помітні, ніж на дереві, і рахувати їх доводиться за допомогою збільшувального скла при збільшенні від 10 до 20, а іноді і більше разів. Зручно користуватися лупою настільною. Якщо доводиться збільшувати луску більше двадцяти разів, то її слід розглядати під мікроскопом. У риб луска для визначення віку береться з боку риби на половині довжини її тіла (в межах пунктирних овалів, рис.2.3. ), вище або нижче бічної лінії.
Ділянки тіла риби, з яких беруть луску для визначення віку. При перегляді луски під збільшувальним скельцем на лусці різко кидаються в очі концентричні темні кільця, на даних рисунках їх добре помітно. Збільшена лусочка, на якій добре помітні чотири кола, які вказують на чотирирічний вік риби, від якої взята лусочка.
(Взимку двостулкові молюски практично не ростуть. У результаті на стулках формуються річні смуги. За їх кількістю можна встановити вік тварини.)
(Кожна лусочка риби та черепашка молюска росте з твариною. На ній, як на зрізі дерева, можна побачити кільця. Можна сказати, що луска риб, черепашка молюска – це їхній «паспорт». Поясни-
ти , чому можливі такі порівнення?)
«Закінчи речення»
VІІ. Підсумки уроку
Кожен учень, який дає оцінку уроку, починає зі слів «Цей урок навив мене…».
VІ. Домашнє завдання.