7-б клас. 19 березня 2020 рік, 7-а клас. 20 березня 2020 рік
Підручник:
Соболь В.І. Біологія : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2015. – 288 с. : іл.
Інструктивна карта дистанційного уроку
(За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита).
Тема уроку: Вроджена та набута поведінка тварин
Мета: сформувати знання про поведінку тварин та її форми; розвивати вміння визначати форму поведінки, розвивати вміння самостійно працювати з інформацією.
Для початку роботи з інструктивною карткою до уроку треба опрацювати § 48-50, стор. 207-218.
Поведінкові реакції – окремі пристосувальні вияви зовнішньої активності тварин у відповідь на дію того чи іншого подразника.
Вроджені реакції – поведінкові реакції, визначені спадковістю, не вимагають для свого розвитку спеціального навчання чи тренування.
Набуті реакції – поведінкові реакції, що формуються протягом життя поступово, на основі отриманого досвіду.
Стимули (сигнальні подразники) – різноманітні за природою сигнали, що впливають на поведінкові реакції тварин.
Інстинкти – складна система безумовних рефлексів, пов’язаних із збереженням існування виду.
Научіння – стійкий у часі процес, діяльність організму, спрямована на формування набутих поведінкових реакцій.
Таблиця 1. Форми поведінки тварин
№ |
Форма поведінки |
Значення |
Приклад |
1 |
Індивідуальна поведінка |
Поведінка, спрямована на виживання та адаптацію (пристосованість) окремих особин |
Локомоція, пошук їжі, пошук сховища, прояв агресії, ігрова поведінка |
А)
|
Рухова поведінка |
Поведінка, що забезпечує переміщення тварин у просторі за допомогою спеціальних органів руху |
Повзання, плавання, біг, політ |
Б) |
Харчова поведінка |
Поведінка, спрямована на забезпечення організму їжею та водою за участі органів живлення та травлення |
Харчування, випасання, полювання |
В) |
Терморегуляційна поведінка |
Дії, спрямовані на утворення, збереження або віддачу тепла у тварин, залежно від умов середовища |
Міграція, сплячка, потовиділення, зігрівання на сонці |
Г) |
Пошуки або будівництво сховища |
Дії тварин, пов’язані з відшукуванням або побудовою місць для захисту від несприятливих умов |
Пошук або побудова дупла, гнізда, лігва |
Д) |
Захисна поведінка |
Дії, спрямовані на збереження життя організму |
Втеча, напад, супротив, переховування, завмирання, попередження |
Е) |
Гігієнічна поведінка |
Дії, спрямовані на підтримку чистоти тіла, позбавлення від шкірних паразитів |
Купання, вичісування, вилизування |
Є) |
Дослідницька поведінка |
Дії, спрямовані на ознайомлення з предметами навколишнього середовища, що полегшують виживання |
Обнюхування території, предметів, сприйняття звуків, запахів, смаків |
Ж) |
Ігрова поведінка |
Дії тварин, що забезпечують формування навичок полювання, спілкування, збагачення досвідом |
Наслідування поведінки дорослих тварин |
З) |
Використання знарядь праці |
Дії з предметами середовища для здобування їжі та захисту |
Використання полиць, гілок, каміння для отримання їжі, побудови житла |
И) |
Біологічні ритми |
Поведінка у вигляді періодичних дій у відповідності до періодичних змін у середовищі |
Реакції організму на чергування дня і ночі, зміну пори року |
І) |
Територіальна поведінка |
Поведінка, що спрямована на використання ресурсів території існування |
Охорона території, її мічення, облаштування |
2 |
Репродуктивна поведінка |
Поведінка, що спрямована на відтворення собі подібних організмів |
Формування шлюбних пар, шлюбні танці, виведення потомства, турбота про потомство |
3 |
Соціальна поведінка |
Поведінка, прояви якої спрямовані на спільне виконання дії багатьма організмами одного виду |
Взаємовідносини в мурашнику |
Таблиця 2. Роль стимулів у поведінкових реакціях тварин
№ |
Вид сигнального подразника (стимулу) |
Значення стимулу |
Приклад прояву поведінкової реакції |
1 |
Мотиваційні стимули |
|
|
2 |
Пускові (ключові) стимули |
|
|
3 |
Завершальні стимули |
|
|
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
Схема 1. Види інстинктивних проявів тварин
Таблиця 5. Види научіння
№ |
Вид (спосіб) научіння |
Значення стимулу |
Приклад прояву поведінкової реакції |
1 |
Звикання |
|
|
2 |
Наслідування |
|
|
3 |
Закарбування (імпритинг) |
|
|
4 |
Научіння шляхом спроб і помилок |
|
|
5 |
Осяяння (інсайт) |
|
|
6 |
Вироблення умовного рефлексу (класичне обумовлення) |
|
|
Таблиця 6. Порівняльна характеристика ознак умовних і безумовних рефлексів*
№ |
Ознака для порівняння |
Безумовні рефлекси |
Умовні рефлекси |
1 |
Природженість |
Вроджені |
Набуті |
2 |
Виникнення |
Виникають у відповідь на дію безумовних подразників |
Виникають у відповідь на дію умовних подразників |
3 |
Часова організація |
Постійні |
Тимчасові |
4 |
Рефлекторні дуги |
Сталі |
Несталі |
5 |
Поширення |
Видові |
Індивідуальні |
6 |
Біологічне значення |
|
|
* - Резніченко В.П. Біологія у порівняльних таблицях. – Кам’янець-Подільський : Аксіома. – 172 с.
Домашнє завдання: