Інструктивна картка дистанційного навчання з біології. Тема уроку: Вроджена та набута поведінка тварин

Про матеріал
Інструктивна карта дистанційного уроку (За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита). Тема уроку: Вроджена та набута поведінка тварин Мета: сформувати знання про поведінку тварин та її форми; розвивати вміння визначати форму поведінки, розвивати вміння самостійно працювати з інформацією.
Перегляд файлу

7-б клас. 19 березня 2020 рік, 7-а клас. 20 березня 2020 рік

Підручник:

Соболь В.І. Біологія : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Камянець-Подільський : Абетка, 2015. – 288 с. : іл.

Інструктивна карта дистанційного уроку

(За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита).

Тема уроку: Вроджена та набута поведінка тварин

Мета: сформувати знання про поведінку тварин та її форми; розвивати вміння визначати форму поведінки, розвивати вміння самостійно працювати з інформацією.

Для початку роботи з інструктивною карткою до уроку треба опрацювати § 48-50, стор. 207-218.

  1. Записати визначення основних понять з теми:

Поведінкові реакції – окремі пристосувальні вияви зовнішньої активності тварин у відповідь на дію того чи іншого подразника.

Вроджені реакції – поведінкові реакції, визначені спадковістю, не вимагають для свого розвитку спеціального навчання чи тренування.

Набуті реакції – поведінкові реакції, що формуються протягом життя поступово, на основі отриманого досвіду.

Стимули (сигнальні подразники) – різноманітні за природою сигнали, що впливають на поведінкові реакції тварин.

Інстинкти – складна система безумовних рефлексів, пов’язаних із збереженням існування виду.

Научіння – стійкий у часі процес, діяльність організму, спрямована на формування набутих поведінкових реакцій.

 

  1. Опрацювати таблицю 1. «Форми поведінки тварин»

Таблиця 1. Форми поведінки тварин

Форма поведінки

Значення

Приклад

1

Індивідуальна поведінка

Поведінка, спрямована на виживання та адаптацію (пристосованість) окремих особин

Локомоція, пошук їжі, пошук сховища, прояв агресії, ігрова поведінка

А)

 

Рухова поведінка

Поведінка, що забезпечує переміщення тварин у просторі за допомогою спеціальних органів руху

Повзання, плавання, біг, політ

Б)

Харчова поведінка

Поведінка, спрямована на забезпечення організму їжею та водою за участі органів живлення та травлення

Харчування, випасання, полювання

В)

Терморегуляційна поведінка

Дії, спрямовані на утворення, збереження або віддачу тепла у тварин, залежно від умов середовища

Міграція, сплячка, потовиділення, зігрівання на сонці

Г)

Пошуки або будівництво сховища

Дії тварин, пов’язані з відшукуванням або побудовою місць для захисту від несприятливих умов

Пошук або побудова дупла, гнізда, лігва

Д)

Захисна поведінка

Дії, спрямовані на збереження життя організму

Втеча, напад, супротив, переховування, завмирання, попередження

Е)

Гігієнічна поведінка

Дії, спрямовані на підтримку чистоти тіла, позбавлення від шкірних паразитів

Купання, вичісування, вилизування

Є)

Дослідницька поведінка

Дії, спрямовані на ознайомлення з предметами навколишнього середовища, що полегшують виживання

Обнюхування території, предметів, сприйняття звуків, запахів, смаків

Ж)

Ігрова поведінка

Дії тварин, що забезпечують формування навичок полювання, спілкування, збагачення досвідом

Наслідування поведінки дорослих тварин

З)

Використання знарядь праці

Дії з предметами середовища для здобування їжі та захисту

Використання полиць, гілок, каміння для отримання їжі, побудови житла

И)

Біологічні ритми

Поведінка у вигляді періодичних дій у відповідності до періодичних змін у середовищі

Реакції організму на чергування дня і ночі, зміну пори року

І)

Територіальна поведінка

Поведінка, що спрямована на використання ресурсів території існування

Охорона території, її  мічення, облаштування

2

Репродуктивна поведінка

Поведінка, що спрямована на відтворення собі подібних організмів

Формування шлюбних пар, шлюбні танці, виведення потомства, турбота про потомство

3

Соціальна поведінка

Поведінка, прояви якої спрямовані на спільне виконання дії багатьма організмами одного виду

Взаємовідносини в мурашнику

 

  1. Опрацювавши матеріал з підручника та додаткових інформаційних джерел, доповнити таблицю 2. «Роль стимулів у поведінкових реакціях тварин»

 

Таблиця 2. Роль стимулів у поведінкових реакціях тварин

 

Вид сигнального подразника (стимулу)

Значення стимулу

Приклад прояву поведінкової реакції

1

Мотиваційні стимули

 

 

2

Пускові (ключові) стимули

 

 

3

Завершальні стимули

 

 

 

  1. Доповнити схему 1. «Види інстинктивних проявів тварин»

 

 

 

 

 

 

 

 

____________________    ___________________    _____________________

____________________    ___________________    _____________________

____________________    ___________________    _____________________

____________________    ___________________    _____________________

____________________    ___________________    _____________________

____________________    ___________________    _____________________

____________________    ___________________    _____________________

____________________    ___________________    _____________________

Схема 1. Види інстинктивних проявів тварин

 

  1. Опрацювати с. 216 підручника, заповнити таблицю 3. «Види научіння»

 

Таблиця 5. Види научіння

 

Вид (спосіб) научіння

Значення стимулу

Приклад прояву поведінкової реакції

1

Звикання

 

 

2

Наслідування

 

 

3

Закарбування (імпритинг)

 

 

4

Научіння шляхом спроб і помилок

 

 

5

Осяяння (інсайт)

 

 

6

Вироблення умовного рефлексу (класичне обумовлення)

 

 

 

  1. Опрацювати таблицю 6. «Порівняльна характеристика ознак умовних і безумовних рефлексів»

 

Таблиця 6. Порівняльна характеристика ознак умовних і безумовних рефлексів*

 

Ознака для порівняння

Безумовні рефлекси

Умовні рефлекси

1

Природженість

Вроджені

Набуті

2

Виникнення

Виникають у відповідь на дію безумовних подразників

Виникають у відповідь на дію умовних подразників

3

Часова організація

Постійні

Тимчасові

4

Рефлекторні дуги

Сталі

Несталі

5

Поширення

Видові

Індивідуальні

6

Біологічне значення

  1.              збереження цілісності організму, підтримання гомеостазу, розмноження;
  2.              забезпечують існування організму одразу після народження;
  3.              є основою для формування багатьох умовних рефлексів
  1.              забезпечують індивідуальні пристосування організмів до умов середовища;
  2.              сигнальне значення – забезпечують відповіді на подразники ще до початку їх дії;
  3.              є основою для формування умовних рефлексів вищого порядку

* - Резніченко В.П. Біологія у порівняльних таблицях. – Камянець-Подільський : Аксіома. – 172 с.

 

  1. Виконати вправу на платформі https://learningapps.org/ за QR-кодом:

 

Домашнє завдання:

  1. Опрацювати § 48-50, стор. 207-218.
  2. Опрацювати інструктивну картку до уроку.
  3. Завдання зворотнього зв’язку: надіслати фото або скрін заповнених таблиць 2 та 3, схеми 1, завдання 7. Спілкуємося в вайбері (0666054557) або через електронну адресу: ekotkalo7@gmail.com
  4. Обов’язкове завдання до виконання: дотримуватися основних заходів профілактики поширення хвороби, берегти себе та своїх рідних! Не хворіти!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бортнічук Тетяна Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
3134
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку