Міні-проект «Тварини рекордсмени»

Про матеріал
Матеріал для допомоги у організації та реалізації міні-проектів на уроках біології у 7 класі
Перегляд файлу

Міні-проект «Тварини рекордсмени»

Тривалість інформаційного проекту: 1 тиждень;

Виконують учні 7 класів (13-14 років);

Кількість учасників: всі учні класу;

Навчальний предмет: біологія.

План проекту

1. Проблема: Серед величезної різноманітності живих істот перше місце за кількістю видів посідають тварини. Нема такого куточка на Землі, хоч трохи придатного для життя, в якому не було б тварин. Вони живуть у найбільших глибинах океану — за умов вічної ночі і величезного тиску, зустрічаються на найвищих горах і високо в повітрі, пристосувалися до низьких температур Арктики і Антарктики та спеки й безводдя пустель й напівпустель. Світ тварин величний і різноманітний. На Землі існує більше 2 млн. видів тварин, 60…70% з них становлять безхребетні, але деякі вчені стверджують, що науці відомо лише 20%, більша частина ще будуть відкриті і описані в майбутньому.

2. Мета

Навчальна: розширити знання учнів про різноманітність тваринного світу. Навчити визначати місце тварин  в системі органічного світу. Розглянути особливості морфології та фізіології, що дозволять тваринам мати унікальні можливості (кількість серцевих скорочень, довжину, масу, тощо). 

Розвивальна: цікавість до вивчення біології тварин, здійснювати пошукову та дослідницьку діяльність, вміння працювати з додатковими джерелами інформації, шукати причинно-наслідкові зв’язки, удосконалювати вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, цікавитись життям тварин.

Виховна: показати велич і водночас вразливість тваринного світу, виховувати прагнення зберегти природу, впевненості у власних силах.

3. Опис проекту. Учні по одному витягують «квитки» з інформацією, що описує тварин та їхні рекорди. Виконують завдання для кожної тварини рекордсмена.

Завдання:

  • Визначити систематичне положення тварини у системі органічного світу.
  • З’ясувати завдяки чому тварина стала рекордсменом (морфологічні, фізіологічні та біологічні особливості).
  • Створити модель тварини рекордсмена.

«Квитки» з інформацією:

  1.     Гепард заслужено утримує місце рекордсмена по швидкості серед наземних тварин. Він здатний розвивати швидкість до 110-120 км/год на коротких дистанціях. А ось чемпіони-спринтери серед людей розвивають швидкість менше 40 км / год на стометровій дистанції.
  2.     Рекордсмен по швидкісному плаванню на коротких дистанціях — вітрильник, морська риба із ряду окунеподібних. Він мешкає у всіх океанах в субтропічних, тропічних і помірних поясах і розвиває швидкість до 109 км/год.
  3.     Серед комах найбільше рекордсменів-силачів. А сильніше всіх — жук-носоріг. Він здатний переносити вагу, який в 850 разів перевищує масу його тіла.
  4.     Самим вмілим нирцем виявилася шкіряста черепаха. Вона також є найбільшою сучасною черепахою: її довжина досягає 2,5 метрів, а вага — 600 кг. Вчені встановили на одну таку черепаху датчик, і виявилося, що вона могла досягати глибини 1200 метрів.
  5.     Чемпіонами зі стрільби виявилися рибки бризгуни, які випускають струмінь води в повітря по комахою, якими потім і ласують. Вони можуть потрапити в муху на відстані 1,5 м. Такі риби мешкають в Індії, Австралії, Полінезії і на Філіппінах.
  6.     Снігова коза — Це найкращий у світі скелелаз, якому абсолютно не потрібні страховки. Ареалом її проживання є гірські масиви США і Канади. Ці тварини з легкістю стрибають по стрімких скелях з ледь помітними уступами і важать при цьому до 135 кг. Вони також можуть стрибати на 6-7 метрів вниз і завжди приземляються на непомітний уступ.
  7.     Рекордсмен за ненажерливості — землерийка. У добу цей маленький звір може з’їсти в 4 рази більше своєї ваги. Зовні землерийки нагадують мишей, але мають витягнуту мордочку.
  8.     Рекорд зі стрибків у висоту — блоха. Вона здатна стрибати на висоту 34 см, що в 130 разів перевищує її власний зріст. Для порівняння, спортсмен з жердиною стрибає всього втричі більше свого зросту.
  9.     А ось комар є рекордсменом за небезпеки для людини. Від його укусів у світі щороку гине більше людей, ніж від усіх хижаків планети.
  10. Чорний стриж, а також колібрі і інші тварини загону стріжеобразних, — рекордсмени по перебуванню в повітрі. Стриж може пролетіти 1800 км за якихось 18 годин. А колібрі ще відома своєю унікальною здатністю летіти назад.
  11. Найповільніший наземний ссавець: трипалий лінивець пересувається по деревах зі швидкістю 100 м/год.
  12. Найвищий наземний ссавець: жираф. Його зріст сягає 6 м.
  13. Найменший ссавець: малий підковоніс, довжина якого становить 29-33 мм, а маса - 3,6-8 г.
  14. Найбільший безхребетний: гігантський кальмар. Разом зі щупальцями його довжина складає понад 20 м.
  15. Найтриваліша вагітність: 660 днів, або близько 22 місяців, у індійського слона.
  16. Найкоротша вагітність: 10 днів у більшості опосумів.
  17. Найдовше живуть: деякі сей-шельські гігантські черепахи -до 300 років.
  18. Найдовший міграційний шлях: полярний крячок щороку пролітає 40 000 км від північного полюса до південного і назад.
  19. Найменша з пташок у світі — колібрі. Довжина її — 60 мм, маса — 1,5 г; найбільша — африканський страус (відповідно: 2,7 м і 90 кг).
  20. Розмах крил південноамериканського кондора — 4,2 м, альбатроса — 4,2 м; сірого журавля — 2,2 м; чорного грифа — 2 м, пелікана — 2 м.
  21. Дуже довгий язик у зеленого дятла (14см), висовується такий язик на віддаль, яка більша за довжину дзьоба в 4 рази.
  22. 1000 ударів за хвилину — так б'ється серце канарейки (у людини 75 разів).
  23. Найбільша тривалість життя птахів (у неволі): сокола — 162, папуги — 135, шуліки — 188, грифа — 117, пелікана — 52, страуса — 50, чайки — 44, лебедя і соло­в'я — 25, канарейки — 24, дрозда — 20, мухоловки — 13, синиці — 9 років.
  24. Гусінь може підняти вантаж приблизно в 25 разів більший за власну масу, мурахи — в 100 разів, а п'яв­ки — в 1500 разів.
  25. Ногами "чує" коник-стрибунець. Органи слуху розміщені у нього на гомілках передніх ніг.
  26. Досліди показують, що довгий період залишатись без їжі можуть: кліщі — 7 років, наземні черепахи — близько року, личинки бабок — 8 місяців, альбатрос — 35 днів, а дрібні пташки, землерийка, мала бурозубка гинуть після шестигодинного голодування.
  27. Новонароджене кенгуреня важить кілька грамів, тобто в 40 тисяч разів менше, ніж його мати. В сумку матері кенгуреня перелазить самостійно.
  28. Найдовша тварина — черв'як-паразит, що живе в шлунку китів. Він може мати довжину до 40 метрів.
  29. Найбільші тварини нашої планети — блакитні кити. Вони досягають ваги 150-180 тонн і 33-х метрів у довжину. Якщо такого кита поставити на голову, він буде заввишки з десятиповерховий будинок.

Завдання діти отримують за тиждень до захисту, який відбувається на уроці. Таким чином, учні ознайомляться з великою кількістю тварин та їх «досягненнями». Індивідуальні завдання дають змогу уникнути повторенню інформації, що часто є проблемою коли учні самостійно обирають відомості про тварин за допомогою інтернету. Змусить учнів шукати різні джерела інформації. З виготовлених моделей можна зробити виставку, вони є гарною наочністю під час захисту міні-проектів.

Середній рівень: підготовка та надання розширеної інформації, про тварину рекордсмена, відповідно до завдань проекту, визначення точного систематичного положення тварини.

Достатній рівень: правильне визначення мети, завдань проекту, відповідних висновків до нього, підготовка необхідної інформації, створення моделі тварини (якість моделі).

Високий рівень:  учень надає необхідну інформацію, з відповідним оформленням, має модель, розуміє і може пояснити, які особливості будови чи фізіології дають змогу даній тварині «встановити» певні рекорди.

4. Оцінка. Оцінюється вміння учнів встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, креативність в підході до створення відповідної моделі тварини. Правильність систематичного визначення, повнота відповіді,  вміння вибрати головне.

5. Очікувані результати: під час виконання проекту учні розширять знання про різноманітність тваринного світу, дізнаються багато нової цікавої інформації про життєдіяльність братів наших менших, порівняють їх можливості з людськими. Набудуть початкових знань та умінь з систематики.  Відчують значущість своєї роботи в навчальному процесі та повсякденному житті.

Рекомендована література:

1. «Колосок» Пісулінська І. „Коли доброго багато”. Про найбільших тварин суходолу. № 1/ 2006

2. «Колосок» Капачинська О. „Крихітний лучний народ”. Про одного із найменших ссавців. №1/2001

3. «Колосок» Біда Д. „Великий повільний, маленький – швидкий”. № 9/2013, №8/2013

4. Сабунаєв В. Б. Цікава зоологія: Науково-художня книга. Для серед. шкіл. – К.: Веселка, 1981. -295с.

5. Акимушкин І. І. Мир животных. – М.: Молодая гвардия, 1973. 

6. http://www.zoolog.com.ua/povedinka46.html

7. http://ankontr.if.ua/?page=zahid_post&p_id=26308

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
18235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку