Івлєва Олександра Ростиславівна,
вихователь
комунального закладу
«Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 294 Харківської міської ради»
м. Харків
Інтегроване заняття для дітей 6-го року життя з освітніх напрямів
«Дитина в соціумі» + «Мовлення дитини» на тему:
«Український національний одяг»
Програмові завдання:
- закріпити, уточнити та розширити знання дітей про Україну; продовжити знайомити їх з вишиванням як одним із видів українського декоративно-прикладного мистецтва, візерунками вишиванок, елементами українського національного одягу; навчати бачити спільне і відмінне в одязі хлопчиків і дівчаток; формувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема до національного вбрання;
- вчити дітей відповідати на запитання повними реченнями, послідовно та чітко розповідати про предмети українського національного одягу; вправляти у римуванні, в доборі прикметників до іменників, утворенні пестливих слів; закріпити знання про літери української абетки;
- вправляти дошкільників в умінні симетрично викладати орнаменти з готових геометричних форм та рослинних елементів; розвивати кмітливість, творчу фантазію;
- продовжити вчити дітей бачити самобутність та оригінальність українського національного вбрання; вправляти у прикрашанні одягу готовими елементами української вишивки; сприяти розвитку інтересу до завдань художньо-естетичного характеру.
- виховувати в дітей почуття любові до рідної країни.
Матеріал: українські національні костюми за кількістю хлопчиків і дівчаток; український віночок; квітка соняшника штучна; скриня; ширма для виставки українського національного одягу; мольберт; квіти та стрічки для дидактичної гри «Заплети віночок»; матеріали для дидактичної гри «Тоді та зараз» (картки із зображенням сучасного та традиційного національного жіночого та чоловічого одягу; матеріали для дидактичної гри «Одягнемо ляльку»; готові форми (сорочки-вишиванки) для викладання геометричних та рослинних візерунків; матеріали для дидактичної гри «Знайди зайві літери»; українська абетка бех літер, літери української абетки; літери латинської абетки; значки; готові форми українського національного одягу для хлопчика і дівчинки (сорочки, шаровари, віночок, чоботи, спідничка, пояс); магнітофон, українські мелодії.
Хід заняття
Діти і вихователь, одягнені в українські національні костюми заходять до спортивної зали.
Вихователь голосно промовляє слова:
Маленькі наші ніжки,
Та добре знають путь.
На службу Україні,
Як виростуть, підуть. (діти крокують по колу)
Маленькі наші ручки,
Та кріпнуть і ростуть.
На службу Україні
Всю працю віддадуть. (діти піднімають від плечей і вгору)
Дитячі в нас серденька,
Та щирі почуття. (діти прикладають праву руку до серденька зліва)
Любити Україну
Ми будем все життя (діти піднімають руки вгору і вітаються).
Вихователь (звертається до дітей).
- Діти, скажіть мені, будь ласка, як називається наша Батьківщина? (Україна). Кожен з нас, українців, Україна щось особливе. Ставайте швидше у коло, ми зараз про рідну Батьківщину вірші пригадаємо. Для цього візьмемо соняшник, будемо передавати його один одному й розповімо про те, що для нас наша рідна країна.
Діти стають у коло, передають соняшник один одному та розповідають віршик.
1-а дитина: Сонце в небі і зоряна ніч солов'їна – це моя Батьківщина.
2-а дитина: Батьківщина – це ліс осінній,
3-я дитина: Це домівка моя, і школа,
4-а дитина: І гаряче сонячне коло.
5-а дитина: Батьківщина – це труд і свято,
6-а дитина: Батьківщина – це мама й тато,
7-а дитина: Це твої найкращі друзі,
8-а дитина: І бджола у весняному лузі.
Діти сідають на стільчики.
Вихователь. Зараз ми, діти, спробуємо розповісти про нашу Україну. Кожна відповідь – це квітка, з яких ми складемо гарний віночок.
Дидактична гра «Яка наша Україна?»
Мета: вчити добирати слова-епітети, збагачувати словник дошкільників прикметниками, що характеризують рідну державу, виховувати любов до Батьківщини.
Вихователь (починає): Україна – могутня. А ще яка?
Діти продовжують. Наприклад: Україна - калинова, квітуча, зоряна, барвінкова, багата, співуча, барвиста, дружня, сильна, непохитна, смілива, дорога, гарна, рідна. Назвавши слово, дитина бере квітку та «вплітає» її віночок, приклеюючи до обідка, що закріплений на мольберті.
Вихователь. – Молодці! Лише подивіться, який гарний віночок ми заплели. Але на ньому не вистачає стрічок. Щоб ними віночок прикрасити, нам треба пригадати, якою мовою розмовляють українці? (рідною, українською). Діти, що можна сказати про нашу рідну українську мову, яка вона?
Дидактична гра «Яка наша мова?»
Мета: вчити добирати слова-епітети, збагачувати словник дошкільників прикметниками, що характеризують рідну мову, виховувати інтерес до рідної мови, рідного слова.
Вихователь (починає): Україна – солов’їна. А ще яка?
Діти продовжують. Наприклад: милозвучна, калинова, рідна, красива, пісенна, барвінкова, материнська, неповторна, казкова, співуча. Назвавши слово, дитина бере стрічку та «прив’язує» до віночка, приклеюючи до обідка з попередньо наклеєними квітами, що закріплений на мольберті.
Вихователь. – Подивіться, який гарний віночок ми усі разом сплели. Пограємо з ним. Діти стають у коло. Під веселу українську мелодію передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках опинився віночок, виходить на середину і танцює з віночком на голові довільні рухи. Коли це хлопчик, то він вибирає собі дівчинку і танцюють удвох. Решта дітей весело плескають у долоні. Гра повторюється 3 рази.
Вихователь. Наш віночок чарівний, бо віночок здавна вважався оберегом. А ще наш віночок незвичний тим, що в середині квіточок заховані літери. Дістає літери, розкладає їх на столі, прикрашеному рушником, а потім звертається до дітей: – Мені здається, що разом з українськими літерами, тут сховались інші, не з нашої абетки. Їх потрібно знайти та сховати до словника іншомовних слів, а літери рідної абетки розставити на місця, розмістивши їх під зображенням предмета, назва якого починається з цієї ж літери. Діти виконують завдання.
Дидактична гра «Знайди зайві літери»
Мета: закріпити знання дітей про літери української абетки, розвивати мислення, зорову пам’ять, вміння класифікувати, виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.
Вихователь. Дякую. Ви впорались з цим складним завданням.
Вихователь. – Діти, у кутку, під хусткою стоїть велика скриня. З давніх-давен у ній зберігали справжні скарби. Відчинемо її та подивимось, який саме секрет вона для нас приготувала.
Діти стають півколом довкола скрині. Вихователь відчиняє її, дістає українське національне вбрання, розташовує його на вішаку. Звертається до дітей.
– Як ви гадаєте, діти, для кого цей одяг? Вказує на одяг для дівчинки. Чому ви так вважаєте? Відповіді дітей.
Вихователь. – Дійсно, саме так вдягнуті наші дівчатка. Запитує у дівчаток:
– Хто дівчатка ви маленькі?
Українки ми гарненькі,
До барвистого віночка -
Вишиваночка-сорочка,
Фартушок і чобітки,
Й різноколірні стрічки...
Вихователь пропонує розглянути інший одяг.
Вихователь. Як ви гадаєте, діти, для кого цей одяг? Вказує на одяг для хлопчика. Чому ви так вважаєте? Відповіді дітей.
Вихователь. – Дійсно, саме так вдягнуті наші хлопчики. Запитує у хлопчиків:
– Хто ви хлопчики маленькі?
Сини України-неньки,
Українцями звемося,
Нею ми пишаємося!
Вихователь. – Діти, подивіться уважно на одяг, що був захований у скрині. Як вивважаєте, він буденний, чи святковий? Відповіді дітей. Чому ви так вважаєте? Відповіді дітей. А як зазвичай одягнені, наші хлопчики? Відповіді дітей. Що у вас спільного зі старовинним одягом? Відповіді дітей.
Вихователь. – Діти, а в що одягнені щодня наші дівчатка? Відповіді дітей. Що у цього одягу спільного зі старовинним одягом? Відповіді дітей.
Вихователь. Зараз я пропоную вам пограти у цікаву гру.
Дидактична гра «Тоді і зараз»
Мета: вчити дітей правильно називати одяг та взуття традиційного українського національного костюму та сучасного, розвивати мовлення, збагатити словниковий запас словами-назвами традиційного українського одягу, виховувати інтерес до національних звичаїв та традицій.
Вихователь (починає): Раніше дівчатка носили хустку, а зараз одягають …? Відповіді дітей.
Вихователь. Молодці. Ви гарно впорались із завданням. Я пропоную вам пограти ще в одну гру.
Дидактична гра «Зроби слова лагідними»
Мета: вчити дітей «зменшувати» слова, використовуючи суфікси пестливості, розвивати мовне чуття, виховувати цікавість до словотворення.
Вихователь (починає): Сорочка (А лагідно як сказати?) – сорочечка; дівчина – дівчинка; хлопець – хлопчик; вишиванка – вишиваночка; спідниця – спідничка; чоботи – чобітки; пояс – поясочок; фартух – фартушок.
Творча гра «Склади віршик»
Мета: вправляти дітей у римуванні, розвивати зв’язне мовлення, виховувати людов до рідного слова.
Діти добирають потрібні слова і складають тематичні віршовані рядки.
Одягну український віночок –
Затанцюю веселий ...(таночок).
Гарні хлопці стоять біля ганку,
А на них сорочки - ... (вишиванки).
Я танцюю гопак залюбки,
Адже в мене зручні ... (чобітки).
Вишиванку везу на гостинець:
Памятайте, що я – ...(українець)!
Вихователь. – Молодці, малята. Дуже гарний, різнокольоровий вишитий одяг сберігається у нашій скрині. Давайте ми з вами розглянемо вишиваночки. Чим вони вишиті? (різнокольоровими нитками)
Вихователь. – Діти, а чи знаєте ви, що кожен колір має свй прихований секрет. Червоний колір – означає символ любові і щирості.
Синій колір – символ неба, повноводних річок.
Жовтий колір – символ сонця і золотого, стиглого колосся.
Зелений – символ життя, гаїв та дібров.
Вихователь. – Діти, зверніть, будь ласка, увагу, що візерунки на вишиванках різні: геометричні і рослинні. Як ви думаєте, з чого складаються геометричні орнаменти? (з геометричних фігур: трикутники, хрестики, зубчасті, прямі та хвилясті лінії, квадрати, кружечки, прямокутники). Ось ці геометричні візерунки на сорочці.
Вихователь показує зразки вишиванок з геометричними візерунками.
- А з чого складається рослинний візерунок, як ви гадаєте? (квіти, листя, чарівні птахи).
Вихователь показує зразки вишиванок з рослинним візерунком.
Вихователь. – Діти, пропоную Вам пограти в гру «Одягни ляльку». Для цього ми поділимося порівну на 2 команди. Одна команда одягне хлопчика, а друга – дівчинку.
Дидактична гра «Одягнемо ляльку»
Мета: уточнити та закріпити знання дітей про український національний чоловічий та жіночий одяг, розвивати мислення, виховувати організованість.
Діти працюють біля двох столів: за одним столом вони складають з частин хлопчика, що намальований на великому аркуші паперу, а за іншим –дівчинку.
Вихователь. – Діти, подивіться, у скрині зберігаються сорочки-вишиванки, але вони не прикрашені жодним орнаментом.
– Я пропоную вам викласти на одязі геометричні чи рослинні орнаменти. Тоді він оживе і засяє усіма кольорами веселки.
Самостійна робота дітей
Діти з готових форм викладають візерунки на паперових силуетах вишиванок.
Підсумок. – Діти, чи сподобалось вам сьогоднішнє заняття? Відповіді дітей. Що ви дізнались про українських національний одяг? Відповіді дітей. Про що ще ви б хотіли дізнатись? Відповіді дітей.