Тренінг на тему:
«Прийоми урізноманітнення завдань художньо-естетичного розвитку дітей дошкільного віку»
Завдання. розширення, поповнення знань вихователів щодо
розвитку художньо-естетичних здібностей дошкільників , які мо-
жуть бути використанні в роботі з дошкільниками;
підвищення компетентності педагогів у
спілкуванні, розвиток вербальних і невербальнихспособів
спілкування; розвиток здатності до ігрової поведінки.
Тренінг на тему:
«Прийоми урізноманітнення завдань художньо-естетичного розвитку дітей дошкільного віку»
Завдання. розширення, поповнення знань вихователів щодо
розвитку художньо-естетичних здібностей дошкільників , які мо-
жуть бути використанні в роботі з дошкільниками;
підвищення компетентності педагогів у
спілкуванні, розвиток вербальних і невербальних способів
спілкування; розвиток здатності до ігрової поведінки.
хід тренінгу
Ведучий: доброго дня, шановні колеги. Пропоную вам взяти участь у психолого- педагогічному тренінгу тема якого: « Розвиток художньо-естетичних здібностей дошкільників». Для цього вам потрібне бажання працювати та хороший настрій.
Вступна частина
1.Знайомство.
Вправа „кольоротест "
Мета: підготувати учасників до роботи,сприяти згуртованості групи, підняти емоційний та фізичний настрій .
хід проведення:
Ведучий пропонує назвати вид активних занять , з яким ви прийшли на тренінг. Для цього учасникам необхідно обрати стрічку відповідного кольору. Написати на ній своє ім’я, продовжити речення : « Я вмію розвивати художньо-естетичні здібності дошкільників , тому що я …»
( творчий, активний, креативний… вихователь) та прикріпити стрічку.
(карта видів активної діяльності висить перед учасниками тренінгу)
2.Правила роботи групи
Ведучий звертається до вихователів із запитанням: «Для чого в нашому житті потрібні правила?» Правила потрібні для створення такої обстановки , щоб кожен учасник міг відкрито висловлювати свої думки , почуття та погляди, одержував інформацію сам і не заважав іншим.
Зараз я запропоную вам правила нашого тренінгу, ми з вами їх обговоримо, якщо ви згодні, то ми їх залишимо, якщо ні – усунемо!Щоб не витрачати часу на запис правил я вам їх зображу за допомогою малюнків. Якщо правило приймається – малюнок вішаємо на дошку!
3.Очікування
Ведучий: А зараз я пропоную вам написати очікування від сьогоднішньої роботи на символічних слідах від дитячих ніжок та прикріпити їх на острові «Сподівань». Якщо наприкінці зустрічі ваші очікування справдяться, причепите їх на інший острів
«Досягнень » якщо ж ні - залишите там, де й були, а якщо справдяться наполовину – ваші сліди опиняться на місточку між островами.
Учасники пишуть свої очікування, потім прикріпляють їх.
Основна частина
1.Інформаційне повідомлення
Художньо-естетична діяльність задовольняє гостру потребу дітей у самовиявленні і є одним із найулюбленіших занять. У цьому виді діяльності дошкільники виявляють високу зацікавленість і, що важливо, невелику стомлюваність. Ці фактори позитивно впливають на емоційний стан, загальний психічний розвиток дитини і разом з тим ця діяльність – є засобом всебічного розвитку дитини.
Одним із центральних завдань виховання дітей у художньо-естетичній діяльності є розвиток у них елементів творчості. Дитяча творчість – перша ланка розвитку творчої діяльності, в якій дитина виявляє своє розуміння довкілля, своє ставлення до нього. Це допомагає дітям розкрити їх внутрішній світ, особливості сприймання та уявлення, інтереси та здібності.
У розвитку творчої активності велику роль відіграє предметне середовище, що оточує дітей. У збагаченні дітей художніми враженнями вихователю допомагають картини, діафільми, друковані посібники, твори прикладного, декоративного мистецтва, фотоальбоми.
Треба мати на увазі, що розвиток художніх, творчих здібностей дітей спирається на позитивне, захоплене ставлення до певного виду діяльності. Воно є показником та одночасно однією з умов виявлення й формування індивідуальних нахилів.
Інтерес та схильність дітей до художньої діяльності вихователь підтримує своїм ставленням до неї, вмінням бачити красу, захопленістю й майстерністю.
Серед принципів індивідуального підходу до дитини важливе місце посідає застосування заохочень. Для формування у дітей самоповаги, впевненості у своїх можливостях необхідно виявляти увагу і доброзичливість.
Важливим моментом розвитку індивідуальних художніх здібностей дітей є умови, за яких задається загальний напрямок, узгодженість у діях вихователя та батьків. У сім’ї найперше має здійснюватись індивідуальний підхід до дитини, що прагне реалізувати свої художні нахили та інтереси.
Отже, ефективним шляхом всебічного гармонійного розвитку особистості є залучення дошкільників до художньо-естетичної діяльності, яка включає зображувальну, музичну, театралізовану, художньо-мовну діяльність.
Зараз ми розглянемо кожен з цих видів діяльності.( Модель)
Художньо-естетична діяльність
Зображувальна музична театралізована художньо-мовна
По ходу тренінгу вивішується певний тип діяльності ,про який йде мова у враві)
2.Ігрова вправа «Міні-вистава» Робота в групах .
(Вивішуємо напис: театралізована діяльність.)
Мета: набуття учасниками навичок групових взаємин, оволодіння способами рольової поведінки.
Хід вправи
Для цієї вправи нам необхідно об’єднатися в групи ( зима, весна , літо.)
Практично кожна людина намагається щось змінити в своєму характері, з’являється думка , що у чомусь хочеться стати кращим. Зараз замислитесь і запишіть ту якість, яку ви бажаєте в собі вдосконалити. Потім напишіть якогось літературного героя , який би повною мірою володів цією якістю.(Наприклад вміння тримати язика за зубами – кіт Леопольд ).
А тепер уявіть, що кожна команда – це театральна трупа , і вам потрібно розіграти театральну виставу. Ваші ролі – це ті герої , яких ви тільки що написали. А теми будуть наступні:
Чому?
Художньо-естетична діяльність вимагає наявності у дітей чітких образних уявлень предметів та об’єктів, які вони намагаються зобразити. Ці уявлення формуються на основі сприймання. При цьому сприймання повинно бути емоційно-естетично забарвленим.
Для того, щоб з’явилося бажання займатися художньою діяльністю, необхідно створити творчий настрій. Я думаю нам це вдалося.
3.Ігрова вправа «Пластилінові фантазії» .
Мета:розвивати уяву, гнучкість думки, оригінальність мислення.
Вправа виконується в колі. (Вивішуємо напис: Зображувальна діяльність)
Хід вправи.
Кожен з учасників отримує пластилін. Необхідно виконати будь – яку пластилінову фігурку. Далі фігурку передають наступному учасникові по колу, який працюватиме з нею протягом 1 хвилини. У неї можна вносити зміни, але тільки не ламати і не переробляти до невпізнаності. Предавання по колу триватиме доти, доки фігурка не повернеться до кожного автора.
Одним із центральних завдань виховання дітей у художньо-естетичній діяльності є розвиток у них елементів творчості. Найголовніше, що спонукає людину бути творчою - це мінливість сучасного світу.
4.Руханка "Оплески".
Мета: дати можливість учасникам розім'яти м'язи та відпочити.
Хід вправи
Ви активно працювали, тому настав час відпочинку.
Послідовно кілька разів пропонує підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось любить або бажає чомусь навчитися; інші учасники групи активно аплодують тим, хто підвівся. (Наприклад, "Підведіться з місць усі ті, хто вміє вишивати". Оплески! "Дякую, сідайте". "Підведіться з місць усі ті, хто вміє кататися на гірських лижах". Оплески! "Дякую, сідайте". Далі: "Підведіться з місць усі ті, хто любить дивитися серіали...", "Підведіться з місць усі ті, хто мріє навчитися грати у великий теніс..." тощо.)»
5.Вправа « Веселі нотки» Робота в групах. (Вивішуємо напис: музична діяльність)
Мета: Усвідомлення ролі вихователя на сучасному етапі, сприяти підвищенню мотивації вихователів до саморозвитку і самореалізації.
Хід вправи
Учасники об’єднуються в 3 групи (до, ре, мі) : вихователі, діти , батьки.
Учасникам гри запропонувати на нотках написати необхідні умови для розвитку художньо-естетичних здібностей дошкільника.
(Намальований нотний стан, на який після зачитування умов чіпляємо нотки)
Відвести 5 хвилин на виконання завдання .
Від кожної групи обрати спікера для презентації напрацювань групи. Умови необхідно проспівати. Мелодію необхідно обрати з пісенного репертуару дитячого садочку.
6.Вправа «Сенкан» ( Вивішуємо напис художньо-мовленнєва діяльність)
Робота в групах. Кожній групі дається завдання створити сенкан за поданою схемою. Перший іменник
Для виконання роботи відводиться 5 хвилин. Спікери зачитують напрацюваня груп.
Заключна частина.
1.Завершення тренінгу.
Ведуча.
Шановні колеги! Мені дуже приємно працювати з вами!
На закінчення нашої роботи пропоную вам поділитися враженням від сьогоднішнього тренінгу. Подивіться на наші острови і пригадайте, якими були ваші очікування щодо нашого тренінгу , якщо ваші вони справдилися – причепите їх на інший острів
«досягнень»? якщо ж ні - залишите там, де й були, а якщо справдяться наполовину – ваші сліди опиняться на місточку між островами.
2. Прощання.
Вправа « Оплески»
Ведучий. Ми з вами добре попрацювали. І на завершення я пропоную уявити на одній долонці посмішку, на іншій – радість.А щоб вони не пішли від нас їх треба міцно-міцно з’єднати в оплески.