Інтегроване заняття з патріотичного виховання для дітей старшого дошкільного віку «Славетні гетьмани»

Про матеріал

Дане заняття розраховане на дітей старшого дошкільного віку та спрямоване на формування патріотичних почуттів: поглиблення знань дітей про історію України за часів козацтва; ознайомлення з обрядом вибирання гетьмана, із життям народних героїв – гетьманів Д. Вишневецького, П. Сагайдачного, Б. Хмельницького; виховання поваги до традицій та історії України, гордості за героїчне минуле нашого народу.

Необхідні матеріали та обладнання: тематична мультимедійна презентація, фізкультхвилинка «Козацьке тренування», пластилін, різні види круп, зразок, дощечки для ліплення, серветки, кольоровий картон, ноутбук, мультимедійний проектор.

Попередня робота з дітьми: читання віршів та легенд про козаків, вивчення приказок та прислів'їв.

Перегляд файлу

Інтегроване заняття

з патріотичного виховання

для дітей старшого дошкільного віку

«Славетні гетьмани»

 

Програмовий зміст: поглибити знання дітей про історію України                                  за часів козацтва; ознайомити з обрядом вибирання гетьмана, із                           життям народних героїв – гетьманів Д. Вишневецького, П. Сагайдачного,                     Б. Хмельницького. Вправляти дітей у створенні барельєфного зображення булави способом ліплення на площинній основі; закріпити прийоми ліплення з пластиліну. Розвивати пам'ять,  мислення,  увагу,  зв'язне мовлення,  дрібні м'язи рук. Виховувати повагу до традицій та історії України, гордість за героїчне минуле нашого народу.

Матеріали та обладнання:  тематична мультимедійна презентація, фізкультхвилинка «Козацьке тренування», пластилін, різні види круп, зразок, дощечки для ліплення, серветки, кольоровий картон, ноутбук, мультимедійний проектор.

Попередня робота з дітьми: читання віршів та легенд про козаків, вивчення приказок та прислів’їв.

 

Хід заняття

І частина. Комунікативна діяльність

Педагог вітається з дітьми і пропонує послухати вірш.

 

Найкращі вояки –

Запорізькі козаки!

І не буде переводу

Українському народу

Доки із глибин сторічь

Долина козацький клич!

 

  • Що означає слово «козак»? (Вільна людина)
  • На якому острові оселилися козаки? (Хортиця)
  • Як називається козацьке поселення? (Запорозька Січ)
  • Як називається житло козаків? (Курінь)
  • Що одягали козаки замість штанів? (Шаровари)
  • Як називається зачіска козаків? (Оселедець, чуприна)
  • Яку зброю носили козаки? (Шаблі, пістолі)
  • Як називались козацькі човни? (Чайки)
  • Що робили козаки? (воювали з ворогами, обороняли свою рідну землю, займалися військовою підготовкою, веденням господарства, тренувалися, співали пісні та танцювали)
  • Які риси характеру були притаманні козаку? (добродушність, безкорисливість, щедрість, щирість, дружелюбність. Особливо козаки цінували власну свободу)
  • Що найбільше любили козаки? (свою землю, Україну і волю)
  • Отже ми з вами пригадали як, де і  чому гуртувалися українські козаки-запорожці. І тепер, я думаю, ви легко впізнаєте козаків.

 

ІІ частина. Пізнавальна діяльність

Релаксація  «Крила» (аудіозапис)

  •    Діти, а зараз ми помандруємо у часі. Тож закрийте оченята і уявіть, що ви маєте крила. Піднялися високо-високо в небо і бачите усю Україну, свій рідний край.  Вслухайтесь уважно, як з вами говорить Україна.

 

 

Послухай, як струмок  дзвенить,

Як гомонить ліщина.

З тобою всюди, кожну мить

Говорить Україна.

Послухай, як трава росте,

Напоєна дощами,

І як веде розмову степ

З тобою колосками.

Послухай, як вода шумить –

Дніпро до моря лине, –

З тобою всюди, кожну мить

Говорить Україна.

 

  •    А тепер погляньте, ось там, у пониззі Дніпра видно Запорозьку Січ. (Діти відкривають очі).

 

Розповідь педагога супроводжується тематичною мультимедійною презентацією.

 

  •    Ось і опинилися ми  посеред фортеці на майдані. Туди  скликали запорожців на раду. Рада козацька розв’язувала всі питання, суперечки, на ній обирали гетьманів. Знаєте, хто такий гетьман? (відповіді дітей) Так діти, гетьманом був козацький ватажок, який був за головного на Січі.
  •    Діти, а чи знаєте ви як обирали гетьманів? Ні? Тоді, я вам розповім. Збиралися козаки, козацька старшина називала імена найславетніших козаків. Запорожці підкидали шапки – саме так на Січі голосували. На чиє ім’я підкинули найбільше шапок, той і ставав гетьманом. Гетьман – найвищий військовий керівник козацького війська. Потім обраному гетьману вручали булаву – символ козацької влади.

 Першим гетьманом війська Запорозького був Дмитро Вишневецький. Він був заможною та багатою людиною, але все залишив, згуртував козаків, повів їх на острів Хортиця і заснував там Запорозьку Січ. Був дуже сміливим і безстрашним, за нього вороги пропонували дуже великі гроші. Одного разу його в поході зрадили, турки захопили його в полон. Довго мучили, катували, а потім убили. Щоб зберегти ім’я героя, люди склали про нього багато пісень.

 Козаки були не тільки сильними та хоробрими, а ще й вигадливими, кмітливими, знаходили вихід із найскрутніших ситуацій. А наймудрішим був Петро Сагайдачний. Коли його обрали гетьманом, він хотів створити одну велику могутню козацьку республіку, жити в мирі та злагоді із сусідами. Але вороги позбавляли такої змоги. І тоді Петро Сагайдачний пішов у похід на турків через Дніпро у Чорне море.

  • На чому попливли козаки у похід?(Діти поміж водного транспорту обирають козацьку «чайку»)

 «Чайка» - це дуже легкий та маневровий човен, ним було легко керувати. «Чайки» майстрували з верби та липи. Смолили, щоб не було видно серед хвиль. Дуже швидко ставили козаки вітрило за потреби. Збереглася легенда про цей похід. Ось послухайте!

 Турки загородили прохід у Чорне море ланцюгами. Коли човен пливе, він зачіпає ланцюг, зчиняється шум – і турки попереджені. Як же пропливти? Сагайдачний придумав таку хитрість: попереду човнів він пустив важкі дубові колоди, вони розірвали ланцюги. Турки вважали, що козаки потрапили у пастку, постріляли і заспокоїлися. А козаки без перешкод вийшли в Чорне море. Ось така історія.

Запорозький флот у часи Сагайдачного панував на Чорному морі. Сагайдачний особисто керував майже всіма значними походами, як суходолом, так і морем. Його морська ескадра складалася з понад 300 чайок,  на яких служили до 20 тисяч моряків-запорожців.

Але козаки були не тільки винахідливими. Вони були дуже освіченими. Значну увагу приділяли навчанню за часів правління гетьмана Богдана Хмельницького. Славетний гетьман, визволитель України, засновник Козацької держави Богдан Хмельницький був сам освіченою людиною. Будучи нащадком козацького роду, він мав змогу навчатися в школі. Богдан Хмельницький вивчив і українську, і польську, і російську, і латинську, і турецьку, і французьку мови.  У школах увагу приділяли не тільки, письму, математиці та мовам, а й фізичному вихованню: загартовувалися – обливалися водою, дотримувалися режиму дня, училися влучно стріляти, сидіти на коні, володіти шаблею. Завдяки своєму хисту та любові до Батьківщини зміг гетьман Богдан перемогти ворогів.

Богдан Хмельницький назавжди залишиться в пам’яті людей як гетьман, який приніс мир на українську землю.

 

ІІІ частина. Перетворювальна діяльність

  • Нам вже час повертатися.

Педагог пропонує дітям повернутися з подорожі у часі, виконавши «Козацьке тренування».

Фізкультхвилинка «Козацьке тренування»

(до проекту додається диск з  мультимедійними матеріалами)

  • Ми знову опинилися вдома, у дитячому садку.  Наша подорож у минуле була дуже цікава.
  • Хто згадає, як називали козацьких ватажків? (Гетьман)
  • Який символ влади гетьмана? (Булава)
  •    Я  пропоную  вам  на  згадку  про  подорож  зробити  власними  руками  символ гетьманської влади  булаву (ліплення булави із пластиліну способом барельєфу).

 

(Показ зразка та прийомів і послідовності роботи)

САМОСТІЙНА РОБОТА ДІТЕЙ

 

ІV частина. Оцінно-контрольна діяльність

  • Про яких видатних козацьких гетьманів ви сьогодні дізналися?
  • Діти, ми повинні знати, поважати гетьманів війська Запорозького та пишатися ними, їх вчинками і добрими справами.
  • Що вас найбільше вразило в сьогоднішній подорожі?

 

docx
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
7155
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку