Дане заняття розраховане на дітей старшого дошкільного віку та спрямоване на формування патріотичних почуттів: поглиблення знань дітей про історію України за часів козацтва; ознайомлення з обрядом вибирання гетьмана, із життям народних героїв – гетьманів Д. Вишневецького, П. Сагайдачного, Б. Хмельницького; виховання поваги до традицій та історії України, гордості за героїчне минуле нашого народу.
Необхідні матеріали та обладнання: тематична мультимедійна презентація, фізкультхвилинка «Козацьке тренування», пластилін, різні види круп, зразок, дощечки для ліплення, серветки, кольоровий картон, ноутбук, мультимедійний проектор.
Попередня робота з дітьми: читання віршів та легенд про козаків, вивчення приказок та прислів'їв.
Інтегроване заняття
з патріотичного виховання
для дітей старшого дошкільного віку
«Славетні гетьмани»
Програмовий зміст: поглибити знання дітей про історію України за часів козацтва; ознайомити з обрядом вибирання гетьмана, із життям народних героїв – гетьманів Д. Вишневецького, П. Сагайдачного, Б. Хмельницького. Вправляти дітей у створенні барельєфного зображення булави способом ліплення на площинній основі; закріпити прийоми ліплення з пластиліну. Розвивати пам'ять, мислення, увагу, зв'язне мовлення, дрібні м'язи рук. Виховувати повагу до традицій та історії України, гордість за героїчне минуле нашого народу.
Матеріали та обладнання: тематична мультимедійна презентація, фізкультхвилинка «Козацьке тренування», пластилін, різні види круп, зразок, дощечки для ліплення, серветки, кольоровий картон, ноутбук, мультимедійний проектор.
Попередня робота з дітьми: читання віршів та легенд про козаків, вивчення приказок та прислів’їв.
Хід заняття
І частина. Комунікативна діяльність
Педагог вітається з дітьми і пропонує послухати вірш.
Найкращі вояки –
Запорізькі козаки!
І не буде переводу
Українському народу
Доки із глибин сторічь
Долина козацький клич!
ІІ частина. Пізнавальна діяльність
Релаксація «Крила» (аудіозапис)
Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
Послухай, як трава росте,
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою колосками.
Послухай, як вода шумить –
Дніпро до моря лине, –
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
Розповідь педагога супроводжується тематичною мультимедійною презентацією.
Першим гетьманом війська Запорозького був Дмитро Вишневецький. Він був заможною та багатою людиною, але все залишив, згуртував козаків, повів їх на острів Хортиця і заснував там Запорозьку Січ. Був дуже сміливим і безстрашним, за нього вороги пропонували дуже великі гроші. Одного разу його в поході зрадили, турки захопили його в полон. Довго мучили, катували, а потім убили. Щоб зберегти ім’я героя, люди склали про нього багато пісень.
Козаки були не тільки сильними та хоробрими, а ще й вигадливими, кмітливими, знаходили вихід із найскрутніших ситуацій. А наймудрішим був Петро Сагайдачний. Коли його обрали гетьманом, він хотів створити одну велику могутню козацьку республіку, жити в мирі та злагоді із сусідами. Але вороги позбавляли такої змоги. І тоді Петро Сагайдачний пішов у похід на турків через Дніпро у Чорне море.
«Чайка» - це дуже легкий та маневровий човен, ним було легко керувати. «Чайки» майстрували з верби та липи. Смолили, щоб не було видно серед хвиль. Дуже швидко ставили козаки вітрило за потреби. Збереглася легенда про цей похід. Ось послухайте!
Турки загородили прохід у Чорне море ланцюгами. Коли човен пливе, він зачіпає ланцюг, зчиняється шум – і турки попереджені. Як же пропливти? Сагайдачний придумав таку хитрість: попереду човнів він пустив важкі дубові колоди, вони розірвали ланцюги. Турки вважали, що козаки потрапили у пастку, постріляли і заспокоїлися. А козаки без перешкод вийшли в Чорне море. Ось така історія.
Запорозький флот у часи Сагайдачного панував на Чорному морі. Сагайдачний особисто керував майже всіма значними походами, як суходолом, так і морем. Його морська ескадра складалася з понад 300 чайок, на яких служили до 20 тисяч моряків-запорожців.
Але козаки були не тільки винахідливими. Вони були дуже освіченими. Значну увагу приділяли навчанню за часів правління гетьмана Богдана Хмельницького. Славетний гетьман, визволитель України, засновник Козацької держави Богдан Хмельницький був сам освіченою людиною. Будучи нащадком козацького роду, він мав змогу навчатися в школі. Богдан Хмельницький вивчив і українську, і польську, і російську, і латинську, і турецьку, і французьку мови. У школах увагу приділяли не тільки, письму, математиці та мовам, а й фізичному вихованню: загартовувалися – обливалися водою, дотримувалися режиму дня, училися влучно стріляти, сидіти на коні, володіти шаблею. Завдяки своєму хисту та любові до Батьківщини зміг гетьман Богдан перемогти ворогів.
Богдан Хмельницький назавжди залишиться в пам’яті людей як гетьман, який приніс мир на українську землю.
ІІІ частина. Перетворювальна діяльність
Педагог пропонує дітям повернутися з подорожі у часі, виконавши «Козацьке тренування».
Фізкультхвилинка «Козацьке тренування»
(до проекту додається диск з мультимедійними матеріалами)
(Показ зразка та прийомів і послідовності роботи)
САМОСТІЙНА РОБОТА ДІТЕЙ
ІV частина. Оцінно-контрольна діяльність