• Продовжувати знайомити дітей у відповідних для них формі про основні гарантії прав дитини в Україні;
• Закріплювати знання дітей про права дитини (право на ім'я, право на життя, право на сім'ю, право на здоров'я, право на освіту);
• Розвивати уміння встановлювати позитивні взаємини в спільну діяльність;
• Формувати уявлення про моральні норма поведінки (допомога в скрутній ситуації);
• Розвивати уміння виявляти ініціативу в ході вирішення творчих завдань, висловлювати свою думку).
Інтегроване заняття з правового виховання
у старшій групі
Подорож в країну Казок
Підготувала: Карпенко І.М.
Мета: формування основ правової свідомості дошкільнят.
Завдання:
• Продовжувати знайомити дітей у відповідних для них формі про основні гарантії прав дитини в Україні;
• Закріплювати знання дітей про права дитини (право на ім'я, право на життя, право на сім'ю, право на здоров'я, право на освіту);
• Розвивати уміння встановлювати позитивні взаємини в спільну діяльність;
• Формувати уявлення про моральні норма поведінки (допомога в скрутній ситуації);
• Розвивати уміння виявляти ініціативу в ході вирішення творчих завдань, висловлювати свою думку).
Попередня робота:
• Читання і розглядання плаката "Права дитини";
• Знайомство з Конвенцією про права дитини, розгляд ілюстрацій;
• Дидактичні ігри: "Я маю права ...", "Чиї права порушені?", "Подорож по казках" (розглянути ситуації в казках, де порушуються прав);
• Заучування прислів'їв, приказок і віршів;
• Проведення серій занять по формуванню знань про права дитини.
Словникова робота:
-активація словника:
• Конвенція
• Закон
• Права
• Символ
Посібники:
• Міжнародна Конвенція ООН про права дитини
• Парасолька
• 7 конвертів із завданням
• Свічки, сірники
• Мольберт
• Ілюстрації до казок
• Медальйони, квіти на кожну дитину
• Відро з піском
• Ноутбук
• Телевізор
Хід заняття
(Вихователь кличе до себе дітей, стають в коло)
-Придумано кимось просто і мудро
При зустрічі вітатися:
"Доброго ранку !"
(Лунає телефонний дзвінок)
Вихователь: Хлопці, в казковій країні сталася біда і вони просять нас про допомогу. А як ми можемо допомогти жителям казкової країни?
(Міркування дітей)
Вихователь: А як ми потрапимо туди?
(Міркування дітей)
Вихователь: Тоді пора вирушати в казкову країну, де виконуються всі мрії і відбуваються самі незвичайні чудеса. А вирушимо ми на чарівному парасольці, який нам подарувала Фея добрих справ.
(Вихователь стоїть в центрі кола з парасолькою, діти навколо кільцем, звучить музика "Шум вітру")
У казковій країні
(Зустріч з Червоною Шапочкою)
Вихователь: Червона Шапочка, здрастуй. Як тільки ми отримали від тебе телефонний дзвінок відразу поспішили до вас на допомогу, що у вас сталося?
Червона Шапочка: Зла чарівниця вирішила погубити наше місто. Вона хоче, що б їй все підпорядковувалися, і що б завжди була ніч! Врятувати жителів можуть ті, хто знає Права, записані в Конвенції прав людини. Допоможіть нам будь-ласка!
Вихователь: Так, дійсно діти, біда. А скажіть, діти, що ж таке Конвенція прав людини?
(Відповіді дітей)
Вихователь: Діти, часу у нас мало, так що за справу.
1. Право на ім'я.
(Вихователь дістає малюнки із зображенням дітей, двоє дітей з підписаними іменами, а третій-ні)
Вихователь: Хлопці, як ви думаєте, яке право тут порушено? А що це за право, коли воно дається дитині? Інтерес до імені в усі часи не випадковий. "Як тебе звуть?" - з цього питання починається знайомство з кожною дитиною, якого призводять до дитячого садка. Зазвичай малюки пишаються своїми іменами, а особливо коли вас називають ласкаво. Давайте пограємо в гру "Назви ласкаво".
(Діти стають в коло, передають один одному квітку-семицветик і при цьому називають один одного ласкаво і ніжно)
Вихователь: Хлопці ви вже знаєте, що кожне ім'я може прославити людини або збезчестити. Яких людей з відомими іменами ви знаєте?
(Відповіді дітей)
Вихователь: Намагайтеся так жити, щоб прославити своє ім'я. Давайте закріпимо ваше право на ім'я. Ось тут лежать медальки в вигляди квіточок, візьміть кожен і напишіть в середині своє ім'я. Тепер видно, що у кожного у вас є ім'я. Завдання ми виконали, запалюємо першу свічку.
2.Право на громадянство.
(На дошці кріпиться карта України)
Вихователь: Яка країна зображена на малюнку? Що ви знаєте про цю країну? Які головні символи країни ви знаєте? З яких двох кольорів складається прапор України? Що вони означають?
(Відповіді дітей)
Вихователь: Раз ми з вами живемо на Україні, значить ми .... Значить яке право ви все маєте, живучи на Україні? Правильно, ви все є громадянами України. В якому документі записано наше право? Правильно, у батьків це паспорт, а у дітей свідоцтво про народження. В яку б країну ви не поїхали, ви завжди залишитеся громадянами України. А жителі казкової країни, громадяни якої країни? У них теж є право. Можна запалювати другу свічку.
3.Право на освіту.
(Звучить музика "Вчать у школі", на дошці з'являється картинка із зображенням Незнайки і Буратіно)
Вихователь: Як ви думаєте про яке право ми зараз будемо говорити? Про право на освіту. Хто зображений на малюнку? Чому вони завжди потрапляли в халепу?
(Відповіді дітей)
Вихователь: А ви в дитячому саду чим займаєтеся? Зараз я перевірю чому ви вже навчилися, адже ви вже майже першокласники.
• Гра "Віднови прислів'я":
-Наука НЕ идет .... (На бука)
-Наука для людіні- ... .. (як сонце для життя)
-Навчання i праця .... (Поруч Iдуть)
-Не Ліни рано вставаті .... (Та змолоду бiльше знаті)
-Знання- дерево, а .... (Дiло плоди)
-знання Робить ... (життя краще)
- Наука в лiс НЕ веде, .... (З лiсу виводу)
-Грамотній - видющий .... (I на все тямущій)
- Вiк жіві- .... (Вiк учись)
-Вiд науки ... (мiцнiють руки)
-Незнайко на печi лежить, а ... .. (Знайко по дорозi бiжіть)
-вчення iде, а .... (Неук слiдом спотікаеться)
-Дарма, что малий, а .... (Старого навчить)
• Логічні задачки:
- Назвіть дні тижня не називаючи понеділок, вівторок, перший, другий (вчора, сьогодні, завтра, післязавтра, після після завтра);
Назвіть будь-яку пору року знаходиться між навесні і восени (літо);
Назвіть останній місяць року, але перший місяць зими (грудень);
Назвіть всі парні числа від 1 до 10;
• Гра "Встав слово":
-лiтаком правіть-
-трактор водіть-
-електрічку-
-стiну пофарбувал-
-дошку вістругал-
-в будинку свiтло провел-
-у шахтi працюе-
-в гарячiй кузнi-
-а хто знае-
Вихователь: Давайте ще раз згадаємо про яке правило ми з вами говорили. Але вам не слід забувати і про свої обов'язки, які у вас обов'язки?
(Відповіді дітей)
Вихователь: З черговим завданням впоралися, запалюємо свічку.
4. Право на життя.
(На дошці кріпляться ілюстрації з казок «Казка про царя Султана», «Дюймовочка», «Сіра Шийка»)
Вихователь: Діти, яке право порушене в цих казках? А хто вам подарував життя? Так МАМА подарувала вам життя. Слово Мама особливе слово. Це перше слово яке вимовляє маля, воно звучить однаково на всіх мовах світу. Мама перша заглянула вам в очі, заспівала колискову пісню, навчила ходити, говорити. Про маму написано багато оповідань, віршів.
Дитина читає: Гарна ти, матуся,
Люба дуже, мила
Ти мене ще змалку
Звичаєм навч.
I Щодня навчаеш,
Як любити батьківщину,
Мову нашу гарну,
Рiдну Украiни.
Буду украiнка,
Як i ти, матуся,
I за ту науку
Я тобi вклонітесь. (К.Перелiсна)
Вихователь: Життя подарована вам мамою ніким не може бути у вас відібрано. Ви народжені щоб бути здоровими, щасливими, вільними громадянами нашої країни. Запалюємо ще одну свічку.
5. Право на сім'ю.
(На дошці кріпиться ребус: Я + Я + Я + Я + Я + Я + Я = 7Я)
Вихователь: Яке право зашифровано в цьому ребусі? З кого складається сім'я? Як одним словом назвати брат і сестра? А мама і тато? А мама, тато, брат і сестра? А для чого людині потрібна сім'я?
• Звуковий аналіз слова СІМ'Я;
• Підбір прикметників до слова МАМА;
• Складання речення зі словом ПАПА;
Вихователь: Давайте згадаємо прислів'я і приказки про сім'ю.
(Відповіді дітей)
Вихователь: Згадайте в яких казках порушено право на сім'ю.
(Відповіді дітей)
Вихователь: Все що є краще в дитині, закладається в сім'ї. Давайте згадаємо вірш про сім'ю яке ми з вами вчили.
(Дитина розповідає вірш)
Вихователь: Запалюємо ще одну свічку.
6.Право на медичне обслуговування.
(На дошці кріпиться картинка з Доктором Айболітом)
Вихователь: Що це за казковий персонаж?
(Діти розповідають уривок з казки про Айболита)
Вихователь: Так, діти, лікарі надають всім медичну допомогу. А як називається лікар який лікує звірів?
(Відповіді дітей)
Вихователь: Сьогодні поговоримо про яке право?
(Відповіді дітей)
Вихователь: Яку медичну допомогу вам надають в дитячому садку? А як звуть нашу медсестру? А зараз я пропоную не надовго вам стати лікарями. Уявіть, що я захворіла. Я прийшла на прийом в поліклініку, зібрався консиліум лікарів. А лікарі-це все ви. Ось зараз ви по черзі будете призначати лікування, а я буду виконувати всі процедури. Подивимося зможете ви мене вилікувати.
(Діти передають лист призначення один одному і призначають лікування, а вихователь все виконує. Після того як своє лікування призначить остання дитина, вихователь одужує, за що дякує дітей)
Вихователь: А ви знаєте головне правило про домашню аптечку? А що потрібно робити щоб не хворіти? І з цим завданням впоралися, запалюємо свічку.
7. Право на відпочинок.
(На дошці з'являються ілюстрації до казок «Дванадцять місяців», «Попелюшка», «Морозко», «Крихітка-Хаврошечка»)
Вихователь: Яке право порушено в цих творах?
(Відповіді дітей)
Вихователь: Ми з вами сьогодні багато працювали, прийшов час відпочити.
(Під музику з м \ ф «Барбарікі» під пісню «Далеко від мами» проводиться танцювальна розминка)
Вихователь: Добре відпочили? Подивіться на чарівну квітку, все пелюстки на місці і горять, тепер в казковій країні знову буде порядок, адже всі права на місці. А в нашій країні де зібрані всі права? А що таке Конвенція? Все на Землі мають однакові Права, незалежно від того: дитина це, або дорослий,
Хлопчик це, чи дівчинка,
Багатий чи бідний,
Розмовляє російською мовою або англійською,
Живеш на Україні або в іншій країні.
Діти, як ви думаєте, чи можна з упевненістю сказати, що ми знаємо про свої права? Давайте згадаємо їх ще раз.
(Відповіді дітей)
Червона Шапочка: Дякую вам, діти, за допомогу і на знак вдячності прийміть від наших жителів цей сік.
Вихователь: Спасибі, тобі Червона Шапочка. Ось ми і довели злий чарівниці, що знаємо Конвенцію прав людини. І ніхто не може порушити наші права. Простягніть мені ліву долоню, яка ближче до серця. Уявіть, що ми не даний неї крижинку, але теплом нашого серця ми легко розтопити її. Як крижинка тане на нашій долоньці, так наші серця, чуйність, бажання допомогти і знання Прав, допомогли перемогти зло. Давайте на згадку про сьогоднішній день зробимо подарунки нашим гостям і поділимося з ними нашим теплом, любов'ю, добротою.
(Виготовлення орігамі Серце) \
Дитина: Дайте дитинству награтися
Вдосталь, досхочу, не коротко,
Дайте дощиком вмитися,
Дайте, як квітці розкритися.
Вихователь: Душу дитячу щадите,
Як зіницю ока бережіть.
Зла за пустощі НЕ корите
Ні батько, ні вчитель.
Дитина: Дайте дитинству награтися,
Насміятися, наскакаться.
(Відеокліп «Бережіть своїх дітей»)