Тема: «У пошуках Атлантиди»
Інтегроване заняття з розділу «У світі природи», навчання елементів грамоти, конструювання для дітей старшої групи.
Програмовий зміст: Формувати у дітей цілісну систему уявлень про навколишній світ, про міфічний зниклий острів – Атлантида. Заохотити створити конструкції водного транспорту з конструктора LEGO відповідно до власного задуму. Спонукати обирати необхідний матеріал із запропонованого. Розширити знання про морських мешканців, використовуючи слова омоніми. Вдосконалювати вміння ділити слова на склади. Створити умови і познайомити дітей з властивостями плавучості предметів. Розвивати винахідливість, креативність, ініціативність, самостійність мислення, дрібну моторику рук, конструкторські здібності. Виховувати бажання пізнавати світ, цікавість до заняття.
Попередня робота: перегляд мультфільму «LEGO – Атлантида», розгляд ілюстрацій про Атлантиду, перегляд альбому «Водний транспорт», спостереження за різним станом води, вивчення віршів про водний транспорт
Словникова робота: Атлантида, морські мешканці, кораблі, баржі, батискаф, водний транспорт, плавучість, досліди, лабораторія, цеглинки.
Матеріал: музичний супровід «шум води», набір «LEGO – конструктора на кожну дитину, пластикова пляшка, великий пластиковий прозорий контейнер з водою, контейнери з водою на кожну дитину, набір предметів для дослідів: камінці, дерев’яні бруски, шматочки тканини, серветки, пластикові предмети, дві ємкості з простою та соленою водою, два яйця, дві мандаринки, малюнок з плаваючими та затонулими кораблями, предметні картинки з зображенням морських мешканців, пір’я, гирі, кулька надута і не надута, сіль, ємкість з піском, дві скляні ємкості.
Хід заняття
Мотивація діяльності. Діти грають в груповій кімнаті.(звучить запис як шумить вода).
- Діти, що шумить ?
- Цікаво, де шумить вода? Може хтось забув закрити кран? Давайте оглянемо умивальну кімнату? Щоб було безпечно, я самамзакрию кран.(знаходжу в раковині пластикову пляшку).
- Діти, це щось містичне і неймовірне! Звідки могла взятися ця пляшка? А що знаходиться в середині пляшки? Що будемо робити з папірцем?
- Діти, це записка. Хочете прочитати? Можливо, тоді нам стане зрозуміло, звідки взялася ця пляшка. (дістаю записку і читаю)
- «Прошу допомогти у пошуках зниклого острова Атлантида. Щоб потрапити до мене, ви повинні добре підготуватися і виконати мої завдання. Підказки залишив на піщаному березі. Успіху вам. Чекаю на вас з нетерпінням. Ваш капітан Немо».
Постановка мети.
-Діти, пригадайте, що таке Атлантида? Що з цим островом сталося? Це була нібито квітуча держава, якою правили могутні володарі. Мешканцями були атланти. Міфічним цей острів називають тому, що ніхто насправді не знає про його існування. Є тільки здогадки, що він був. Дослідники та мандрівники продовжують його пошуки. В Середземному морі та Атлантичному океані. Там і перебуває капітан Немо.
-Діти, часу не гаємо. Розпочинаємо підготовку, щоб допомогти капітану. Перше завдання «Незнайомі морські мешканці»(піскотерапія). Ми познайомимося з тими, хто живе в морях та океанах. Підказки знаходяться на піщаному дні. Ви знаходите підказку, називаєте морську тварину, картинку розміщуєте на дошці (молоток – акула-молот). Молодці, справилися з завданням. Продовжуємо знайомитися з морськими тваринами(діти сідають за столи).
-Друге завдання «Знайди коротке, довге слово». Я показую картинку, ви називаєте хто це і ділите слово на склади. Скільки складів, стільки лего-цеглинок викладаєте. Це завдання виконали вірно. Діти, як ми можемо допомогти капітану відшукати Атлантиду? Вірно, збудувати кораблі. Це хороша ідея. Який водний транспорт стане нам у пригоді? (кораблі, баржі, батискафи).
Спільна робота по знаходженню способів діяльності.
-Діти, від того як поводить себе предмет у воді, ми можемо сказати про його плавучість. Разом повторимо нове слово «плавучість». Як можна дізнатися який матеріал плавучий, а який ні? Вірно, провести досліди. Тому запрошую до нашої міні-лабораторії. Прошу зайняти місця.
Дослідницька діяльність дітей.
-У мене на столі є велика ємкість з водою, а у кожного з вас – маленькі. На столиках у вас є тарілочки з необхідними предметами для дослідів. Беру камінець і опускаю в воду Що відбулося з ним? Попробуйте зробити теж саме, може у вас буде по-іншому? (діти отримують такий же результат). Чому камінець опустився на дно?(важкий).Беру дерев’яний брусок і опускаю у воду. Зробіть теж саме. Чому він не тоне у воді?(легкий).( теж проводимо з пластмасовим предметом, шматком тканини, серветки). Пропоную перевірити плавучість цих матеріалів. Діти проводять досліди-експерименти. Роблять висновки: серветка і тканина опустилися на дно – намокли і стали важкими; пластмасовий предмет плаває, бо легкий. Плавучість предметів залежить від їх ваги.(на картину з плаваючими і затонулими кораблями вивішую дві картинки з зображенням пір’я і гирі, які пояснюють причину дійства).
-Діти, у мене є дві мандарини. Чим вони відрізняються? (очищена і неочищена). Проведемо дослід у моїй ємкості з водою. Опускаю очищений апельсин. Що відбулося з ним? Потонув. Чому? (важкий). Опускаю неочищений .Він плаває. Чому? Може вся справа у шкірці? Що знаходиться в середину надувного круга, на якому ви плаваєте? (повітря) Повітря його тримає на воді. Значить, що знаходиться у шкірці апельсина?(повітря). Отже плавучість предметів залежить, чи є в них повітря. (вивішую на картину з кораблями картинки надутої і не надутої кульки).
-Діти, а зараз опускаю в воду залізний предмет. Чому опустився на дно?(важкий). Беру металеву ємкість (іграшкова тарілочка) і опускаю теж у воду. Чому плаває? В середині ємкості є повітря. Тому плавучість залежить і від форми предметів. (вивішую на картину з кораблями цих предметів).
-У дві скляні банки я поклала по одному яйцю. Одне яйце заливаю звичайною водою.( залишилося на дні). Інше заливаю соленою водою. Яйце піднялося на поверхню води. Чому? Солена вода важча за прісну і виштовхує предмети на поверхню. (вивішую картинку з сіллю).
Підсумок дослідів.(відповіді дітей спираючись на картинки)
-Плавучість предметів залежить від важкості предметів, форми, чи мають вони повітря. Тепер ми можемо сміливо приступати до будівництва водного транспорту. Але спочатку проведемо розминку.
Фізкультхвилинка.
Самостійна діяльність дітей.
-Діти, запрошую вас до майстерні, де ви будете будувати водний транспорт: кораблі, батискафи та баржі. Працюєте у командах, прошу домовитися хто що будує.(звучить музичний супровід).
Підсумок.
Молодці, малята. Ви справилися з завданням. Водний транспорт просто неперевершений. Можемо вирушати на допомогу капітану Немо, на пошуки Атлантиди. Дарую вам цеглинки-лего- обирайте: з посмішкою – якщо у вас все вийшло і сподобалося; здивована цеглинка- якщо залищилися запитання; налякана цеглинка – якщо було незрозуміло і важко. Спасибі вам діти !