Відділ освіти Баштанської міської ради
Номінація «Інноваційні технології в початковій освіті»
З досвіду роботи вчителя
початкових класів
Явкинської ЗОШ І-ІІІ ст.
Петракової Анни Вікторівни
2018 рік
Укладач: А.В.Петракова,
вчитель початкових класів
Явкинської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Баштанської міської ради
Рецензент В.В.Котовська, ЗДНВР, вчитель української мови і літератури І кваліфікаційної категорії
Рекомендовано педагогічною радою Явкинської ЗОШ І-ІІІ ступенів, протокол № 6 від 09.02.2018 р.
Відповідальний за випуск А.В.Петракова
Вміщені матеріали допоможуть учителям початкових класів зорієнтуватись у виборі сучасних форм і методів НУШ, а саме інтегрованих уроків, в навчальну діяльність з метою формування цілісної картини сприйняття учнями навколишнього світу.
© А.В.Петракова, 2018
ЗМІСТ
Петракова Анна Вікторівна,
вчитель початкових класів
Явкинської ЗОШ І-ІІІ ст.
Баштанської міської ради
Стаж роботи - 24 роки.
Категорія – вища.
Педагогічне кредо:
«Нехай учитель поспішає до дітей, радіє кожній зустрічі з ними, тоді й діти поспішатимуть у школу і щиро радітимуть кожній зустрічі зі своїм учителем.»
Ш. Амонашвілі
Запровадження інтегрованого навчання в початковій школі є істотною відмінністю Нової української школи. Як зазначила нещодавно міністр освіти і науки України , «всі прогресивні освіти світу свідчать про те, що для дітей молодших класів природо-відповідний спосіб інтегрованого навчання і сприйняття світу - через діяльність».
Ідея інтеграції знань є надзвичайно популярною в освіті. Її освоєння, як показує практика зарубіжних країн (Угорщина, Фінляндія, Німеччина) та науки вітчизняної педагогіки, дає можливість формувати в учнів якісно нові знання, що характеризуються вищим рівнем мислення, динамічністю застосування в нових ситуаціях, підвищення їх дієвості і систематичності. Таким чином інтегрування є якісно відмінним способом структурування, презентації та засвоєння програмового змісту, що уможливлює системний виклад знань у нових органічних взаємозв’язках.
Особливо актуальними є спроби інтегрування різно-предметних знань у початковій ланці освіти, оскільки для молодших школярів властиве нерозчленоване сприйняття об’єктів навколишнього світу.
Поняття «інтеграція» - це процес пристосування і об’єднання розрізнених елементів в єдине ціле при умові їх цільової та функціональної однотипності. В перекладі з латинської «інтеграція» означає «відтворення». Виникла інтеграція як явище фундаментальних наук на фоні своєї протилежності – диференціації. Вона заклала основи і необхідність інтеграції.
Методичні принципи об’єднання предметів:
Для інтегрування окремих навчальних курсів у початковій школі існують об’єктивні причини і передумови. Однією з причин є необхідність усунути перевантаження дітей, скоротити кількість навчальних годин протягом тижня, вилучити їх для предметів розвивально-виховного циклу. Об’єктивною передумовою цього є те, що інтегрований курс може вести сам учитель початкових класів, оскільки йому доводиться навчати дітей цих предметів у традиційній ізоляції.
Натомість, у старших класах інтегрування окремих предметів, навіть споріднених, в один, створює труднощі у підготовці вчителя, який би вів цей курс. Адже це вимагає від нього не тільки високої кваліфікації, а й відповідної наукової ерудиції в методах наук, на основі яких створено інтегрований предмет.
Тому нерідко на одному уроці, інтегрованому за змістом, доводиться працювати двом, а то й трьом, учителям. За таких умов інтеграція перетворюється в реалізацію на одному уроці фрагментів різних предметів, що призводить до випадкового зрощення одиниць інформації, штучного поєднання змісту різних шкільних дисциплін.
Одним із напрямів методичного збагачення уроків є проведення їх на основі інтеграції змісту, відібраного з кількох предметів і об’єднаного навколо однієї теми. Це об’єднання має на меті інформаційне й емоційне збагачення сприймання, мислення й почуттів учнів завдяки залученню цікавого матеріалу, що дає змогу з різних сторін пізнати якесь явище, поняття, досягти цілісності знань.
В основі інтегрованого уроку лежить певним чином інтегрований зміст. Інтеграція шкільного змісту може бути повною і частковою. Цікаво, що характерною рисою початкової школи більшості зарубіжних країн стало навчання за інтегрованими курсами. Так, читання, письмо, усне мовлення об’єднані в курс «мистецтво мовлення»; відомості з фізики, хімії, астрономії – у «природознавство». Досвід проведення інтегрованих уроків засвідчує, що їх методика вимагає дуже високого професіоналізму та ерудиції вчителів.
Під час проведення інтегрованих уроків вчителеві доводиться самостійно визначати, яка мета цього інтегрованого уроку, як він сприятиме цілісності навчання. Формуванню знань на якісно новому рівні.
Мета уроків, побудованих на інтегрованому змісті, - створити передумови для різнобічного розгляду певного об’єкта, поняття, явища, формування системного мислення, збудження уяви, позитивно-емоційного ставлення до пізнання.
Аналізуючи діючі програми для початкової школи та вивчаючи досвід вчителів, які застосовують уроки такого змісту, а також спираючись на власний досвід, можу рекомендувати поєднання навчального матеріалу з таких навчальних дисциплін:
• українська мова — літературне читання;
• математика — природознавство, трудове навчання;
• літературне читання — музика, образотворче мистецтво;
• основи здоров’я — природознавство.
Хоч іноді на практиці виходить, що можна вдало і доцільно поєднати навіть зовсім непоєднувані речі. Це залежить від того, як педагог зможе «сконструювати» заняття, вибрати оптимальні форми й методи реалізації навчального матеріалу. З власного досвіду скажу, що цей процес «конструювання» вимагає від вчителя неабияких творчих зусиль.
Ідея інтеграції навчання на сучасному етапі приваблює багатьох учених як у нашій країні, так і за її межами. Але слід пам’ятати, що інтегрування - це не поєднання, а взаємопроникнення двох або більше предметів. Це не просто поєднання частин, а об’єднання їх у єдине ціле на основі спільного підходу.
Олександр Бєляєв у статті "Інтегровані уроки рідної мови" звернув увагу на види інтеграції, впроваджені у навчальний процес.
Дидактика розрізняє повну і часткову міжпредметну інтеграцію та інтеграцію за змісто і способом пізнавальної діяльності. Повна інтеграція полягає в органічному поєднанні в одному курсі різних навчальних дисциплін: читання, письмо, усне мовлення об'єднані в мистецтво мовлення, а фізика, хімія, біологія, астрономія — у природознавство. Така інтеграція поширена в зарубіжних школах. Інтегровані уроки ґрунтуються і на частковій інтеграції — поєднанні матеріалу з різних предметів, підпорядкованому одній темі.
Причому, важливо не змішувати інтеграцію з міжпредметними зв’язками (короткими принагідними вкрапленнями в урок відомостей з матеріалу інших предметів). Хоча, і ті, і ті сприяють глибокому сприйманню та осмисленню виучуваного.
За змістом інтеграція включає залучення матеріалу інших предметів, за способом пізнавальної діяльності – спостереження, мислення, мовлення.
Можливості для змісту інтеграції досить широкі. Щодо кількості інтегрованих уроків однозначної відповіді не може бути. Це залежить від уміння вчителя провести урок так, щоб не було перевантаження дітей враженнями. Для цього треба завчасно, хоч на півріччя, проаналізувати календарні планування і відібрати ті питання з програми, які близькі за змістом або метою використання.
Адже до проведення інтегрованих уроків треба готуватись не лише вчителеві, а й учням. Уроки інтегрованого змісту вчитель проводить здебільшого як вступні до теми або узагальнюючі. До них заздалегідь готують учнів: насичуючи їх сприймання відповідними враженнями, активізуючи словник, інтерес до певної теми.
Формами реалізації міжпредметної інтеграції можуть бути:
Проект «Як бджоли готуються до зими»
На сьогодні в своїй роботі віддаю перевагу інтегрованим урокам. Такі уроки емоційно збагачують навчально-виховний процес, допомагають учителю різнобічно і системно формувати необхідні уявлення і поняття. Різні види діяльності (художньо-трудова, малювання, читання, слухання тощо), які притаманні урокам інтегрованого змісту, роблять їх цікавими, запобігають стомлюванню дітей, посилюють інтерес до навчання та школи в цілому.
Традиційної методики проведення інтегрованих уроків ще немає. Але я завжди усвідомлюю головне дидактичне завдання уроку: перетворити учня з пасивного обєкта навчання і виховання на його активного суб’єкта, активізувати дитину у процесі навчання.
Розробляючи інтегровані уроки, я користуюсь фаховою періодичною літературою, методичними посібниками з теорії інтеграції, інтернет ресурсами. Вивчення значної кількості інтегрованих уроків, їх трансформування та власний досвід їх проведення дозволяють мені зробити висновок про наявність певної структури такого уроку.
Перший етап - організаційний. Крім традиційних привітання і перевірки готовності учнів до уроку велику увагу приділяю емоційному налаштуванню до роботи. Перефразовуючи вислів «Як корабель назвеш, так він і попливе», на практиці я впевнилась: як почнеш урок, так він і пройде. Тому раджу з самого початку уроку задати такий робочий настрій у класі, який створить сприятливий психологічний клімат у класі. Найчастіше доводиться діяти експромтом. Але у мене в запасі вже є деякі «цікавинки», які я використовую на цьому етапі.
Наприклад:
Використовую для цього смайлики. Є декілька варіантів такого вітання:
Учням, що обрали занадто «сумні» аба занадто «веселі» смайли, раджу налаштуватися на роботу. Важливо використати цей прийом і наприкінці уроку, під час рефлексії. Учні можуть смайликом показати свої враження від уроку, чи змінився їх настрій під час уроку. Це дасть вчителеві проаналізувати свої помилки і знайти індивідуальний підхід до кожного учня.
Вправа «Долоньки»
Другий етап – повідомлення теми, мети та завдання уроку.
Третій – мотивація навчальної діяльності учнів.
На цих етапах найчастіше використовую роботу в парі, створення проблемної ситуації, діалог, гру, бліц-опитування, дискусію.
Фрагмент інтегрованого уроку з літературного читання та української мови, образотворчого мистецтва С. Жупанин «Оленчині вишивки»:
Одягнивишиванку,об’єднайвсю країну. (Перевірка на екрані)
Граматичний діалог.
«Доріжка миру» із вишитих рушничків(ескізів)
Фрагмент інтегрованого уроку з природознавства та математики, трудового навчання «Птахи»:
1АБВ 2ГДЕЄ 3ЖЗИ 4ІЇЙК
5ЛМН 6ОПРС 7ТУФ 8ХЦЧ
9ШЩЬ 0ЮЯ
3 7 6 1 1 2 5 9 Журавель
Висота його тіла: 115-130 см.
Розмах крил: 190 – 220 см.
Маса: 4 – 6 кг.
Інтегрований урок «Птахи». Облаштування годівниць
На четвертому етапі, під час актуалізації опорних знань учнів важливою є вступна бесіда, характерна особливість якої, - актуалізація знань з усіх інтегрованих предметів. Час її проведення має бути не більше 8-10 хв. Підготовка цього етапу уроку. На мою думку, потребує від класовода особливої уваги: бесіду намагаюсь створити змістовною, лаконічною, чіткою. Саме тому я переконана, що об’єднання змісту навних дисциплін значно скорочує час на їх опанування і забезпечує різнобічне сприймання предметів і явищ, що є безперечною перевагою інтеграції.
Фрагмент інтегрованого уроку з літературного читання та природознавства, образотворчого мистецтва «Карнавал осінніх барв»:
Скільки барв кругом розлито:
Пурпур, вохра, зелень, просинь,
Це минає тепле літо,
Золота надходить осінь.
Край на, писанка неначе –
Треба тільки вміти бачить.
Дуб жовтий
Клен пурпуровий
Осика брунатний тощо.
Крім того, я полюбляю використовувати на даному етапі різні інтерактивні вправи, які сприяють активній соціалізації дітей. Вони вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати обгрунтовані рішення.
Своїм дітям я дозволяю вільне мислення, хоча, іноді ідеї, які вони висловлюють, можуть бути, на перший погляд, смішні, дивні або суперечливі. Буває, що учні (як і дорослі) виходять за рамки пристойного спілкування. Але я завжди висловлюю свою повагу, поціновування думок інших учнів, щоб вони розуміли, що їхня думка має особливу цінність. І тактовно зазначаю, що, хоча висловлення думок є природним складником навчання та творчості – правил етики спілкування необхідно дотримуватися всім.
Вправа «Асоціативний кущ». Інтегрований урок «Тарас Шевченко – вірний син українського народу»
Наступні етапи інтегрованого уроку можуть проводитися по-різному, залежно від теми і мети конкретного уроку. Серед них слід відзначити такі етапи, як:
Вправа «Вгадай вірш за ілюстрацією»
Вправа «Створи друга і порадника»
Написання есе «Тарас
Шевченко – вірний син
українського народу»
Фрагмент інтегрованого уроку з української мови та природознавства «Будова слова:
Гра «Вирощуємо чарівне дерево».
(Мова, розмова, мовлення, мовити, мовний…)
Гра «Вирощуємо чарівне дерево»
Фрагмент інтегрованого уроку з літературного читання таукраїнської мови, образотворчого мистецтва «С. Жупанин «Оленчині вишивки»:
Гра «Абетковий суп»
Учні наосліп витягують будь-яку літеру(зображення) і через деякий час «вкидають» свою літеру в каструлю, називаючи слово, що починається цією літерою. Слово відображає враження дитини від уроку.
Зазначу, що дана структура є типовою. Кожен учитель може внести у неї свої корективи залежно від особливостей навчальних предметів, що інтегруються, та конкретних завдань даного уроку.
Працюючи над методикою проведення інтегрованих уроків та вивчаючи передовий педагогічний досвід, я зробила висновки про те, що інтегровані уроки мають великі можливості для розвитку творчої особистості, забезпечуючи розвиток у дітей творчого мислення, формування наукового світогляду, розвиток пізнавального інтересу, бажання до самостійного здобуття знань. Учні на інтегрованих уроках активно включаються у діяльність, стають співробітниками вчителя, беруть участь у розв’язанні нових для себе пізнавальних і практичних задач.
Така робота переконливо доводить, що інтеграція навчальних предметів дає змогу кожному учневі розвивати свої здібності, опановувати програму в доступному йому темпі, підвищує мотивацію дітей до сприйняття нових знань і закріплення попередніх.
Використані джерела: