"Інтегровані уроки в початковій школі". З досвіду роботи

Про матеріал
Вміщені матеріали допоможуть учителям початкових класів зорієнтуватись у виборі сучасних форм і методів НУШ, а саме інтегрованих уроків, в навчальну діяльність з метою формування цілісної картини сприйняття учнями навколишнього світу.
Перегляд файлу

 

         Відділ освіти Баштанської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

Номінація «Інноваційні технології в початковій освіті»

C:\Documents and Settings\Loner\Рабочий стол\18110879-810x1024.jpg 

                                         З досвіду роботи вчителя                         

                                         початкових класів                                  

                                         Явкинської ЗОШ І-ІІІ ст.

                                      Петракової Анни Вікторівни

                            

                                       2018 рік

Укладач:       А.В.Петракова,

                      вчитель початкових класів

                      Явкинської  ЗОШ І-ІІІ ступенів

                      Баштанської міської ради

 

Рецензент    В.В.Котовська, ЗДНВР, вчитель української мови і літератури І кваліфікаційної категорії

 

Рекомендовано педагогічною радою Явкинської ЗОШ І-ІІІ ступенів, протокол № 6 від 09.02.2018 р.

Відповідальний за випуск        А.В.Петракова

Вміщені матеріали допоможуть учителям початкових класів зорієнтуватись у виборі сучасних форм і методів НУШ, а саме інтегрованих уроків,  в навчальну діяльність з метою формування цілісної картини сприйняття учнями навколишнього світу.

 

 © А.В.Петракова, 2018

                                 ЗМІСТ

  1. Поняття інтеграції.

 

  1. Методичні принципи об’єднання предметів.

 

 

  1. Причини та передумови інтегрування окремих навчальних предметів в початковій школі.

 

 

  1. Види інтеграції.

 

 

  1. Форми реалізації міжпредметної інтеграції.

 

 

  1. Підготовка та проведення інтегрованого уроку (з досвіду роботи).

 

 

  1. Переваги інтегрованого уроку.

 

 

  1. Використані джерела.

 

D:\ФОТО ТЕЛ\316.jpg                                       Петракова Анна Вікторівна,

                                        вчитель початкових класів

                                        Явкинської  ЗОШ І-ІІІ ст.

                                        Баштанської міської ради

                                        Стаж роботи -  24 роки.

                                        Категорія – вища.

Педагогічне кредо:

D:\ШКОЛА\Фото школа\3 клас\IMG_20170929_114502.jpg«Нехай учитель поспішає до дітей, радіє кожній зустрічі з ними, тоді й діти поспішатимуть у школу і щиро радітимуть кожній зустрічі зі своїм учителем.»
                    Ш. Амонашвілі

 

 

 

 

 

Запровадження інтегрованого навчання в початковій школі є істотною відмінністю Нової української школи. Як зазначила нещодавно міністр освіти і науки України , «всі прогресивні освіти світу свідчать про те, що для дітей молодших класів природо-відповідний спосіб інтегрованого навчання і сприйняття світу -  через діяльність».

Ідея інтеграції знань є надзвичайно популярною в освіті. Її освоєння, як показує практика зарубіжних країн (Угорщина, Фінляндія, Німеччина) та науки вітчизняної педагогіки, дає можливість формувати в учнів якісно нові знання, що характеризуються вищим рівнем мислення, динамічністю застосування в нових ситуаціях, підвищення їх дієвості і систематичності. Таким чином інтегрування є якісно відмінним способом структурування, презентації та засвоєння програмового змісту, що уможливлює системний виклад знань у нових органічних взаємозв’язках.

Особливо актуальними є спроби інтегрування різно-предметних знань у початковій ланці освіти, оскільки для молодших школярів властиве нерозчленоване сприйняття об’єктів навколишнього світу.

Поняття «інтеграція» - це процес пристосування і об’єднання розрізнених елементів в єдине ціле при умові їх цільової та функціональної однотипності. В перекладі з латинської «інтеграція» означає «відтворення». Виникла інтеграція як явище фундаментальних наук на фоні своєї протилежності – диференціації. Вона заклала основи і необхідність інтеграції.

Методичні принципи об’єднання предметів:

  1. Опора на знання з багатьох предметів.
  2. Взаємозв’язок в змісті окремих дисциплін.
  3. Зближення однорідних предметів.
  4. Розвиток загальних рис для ряду предметів.

Для інтегрування окремих навчальних курсів у початковій школі існують об’єктивні причини і передумови. Однією з причин є необхідність усунути перевантаження дітей, скоротити кількість навчальних годин протягом тижня, вилучити їх для предметів розвивально-виховного циклу. Об’єктивною передумовою цього є те, що інтегрований курс може вести сам учитель початкових класів, оскільки йому доводиться навчати дітей цих предметів у традиційній ізоляції. 

Натомість, у старших класах інтегрування окремих предметів, навіть споріднених, в один, створює труднощі у підготовці вчителя, який би вів цей курс. Адже це вимагає від нього не тільки високої кваліфікації, а й відповідної наукової ерудиції в методах наук, на основі яких створено інтегрований предмет.

Тому нерідко на одному уроці, інтегрованому за змістом, доводиться працювати двом, а то й трьом, учителям. За таких умов інтеграція перетворюється в реалізацію на одному уроці фрагментів різних предметів, що призводить до випадкового зрощення одиниць інформації, штучного поєднання змісту різних шкільних дисциплін.

Одним із напрямів методичного збагачення уроків є проведення їх на основі інтеграції змісту, відібраного з кількох предметів і об’єднаного навколо однієї теми. Це об’єднання має на меті інформаційне  й емоційне збагачення сприймання, мислення й почуттів учнів завдяки залученню цікавого матеріалу, що дає змогу з різних сторін пізнати якесь явище, поняття, досягти цілісності знань.

В основі інтегрованого уроку лежить певним чином інтегрований зміст. Інтеграція шкільного змісту може бути повною і частковою. Цікаво, що характерною рисою початкової школи більшості зарубіжних країн стало навчання за інтегрованими курсами. Так, читання, письмо, усне мовлення об’єднані в курс «мистецтво мовлення»; відомості з фізики, хімії, астрономії – у «природознавство». Досвід проведення інтегрованих уроків засвідчує, що їх методика вимагає дуже високого професіоналізму та ерудиції вчителів.

Під час проведення інтегрованих уроків вчителеві доводиться самостійно визначати, яка мета цього інтегрованого уроку, як він сприятиме цілісності навчання. Формуванню знань на якісно новому рівні.

Мета уроків, побудованих на інтегрованому змісті, - створити передумови для різнобічного розгляду певного об’єкта, поняття, явища, формування системного мислення, збудження уяви, позитивно-емоційного ставлення до пізнання.

 

Аналізуючи діючі програми для початкової школи та вивчаючи досвід вчителів, які застосовують уроки такого змісту, а також спираючись на власний досвід, можу рекомендувати поєднання навчального матеріалу з таких навчальних дисциплін:

• українська мова — літературне читання;

 • математика — природознавство, трудове навчання;

 • літературне читання — музика, образотворче мистецтво;

• основи здоров’я — природознавство.

Хоч іноді на практиці виходить, що можна вдало і доцільно поєднати навіть зовсім непоєднувані речі. Це залежить від того, як педагог зможе «сконструювати» заняття, вибрати оптимальні форми й методи реалізації навчального матеріалу. З власного досвіду скажу, що цей процес «конструювання» вимагає від вчителя неабияких творчих зусиль.

 

Ідея інтеграції навчання на сучасному етапі приваблює багатьох учених як у нашій країні, так і за її межами. Але слід пам’ятати, що інтегрування - це не поєднання, а взаємопроникнення двох або більше предметів. Це не просто поєднання частин, а об’єднання їх у єдине ціле на основі спільного підходу.

Олександр Бєляєв у статті "Інтегровані уроки рідної мови" звернув увагу на види інтеграції, впроваджені у навчальний процес.

Дидактика розрізняє повну і часткову міжпредметну інтеграцію та інтеграцію за змісто і способом пізнавальної діяльності. Повна інтеграція  полягає в органічному поєднанні в одному курсі різних навчальних дисциплін: читання, письмо, усне мовлення об'єднані в мистецтво мовлення, а фізика, хімія, біологія, астрономія — у природознавство. Така інтеграція поширена в зарубіжних школах. Інтегровані уроки ґрунтуються і на частковій інтеграції — поєднанні матеріалу з різних предметів, підпорядкованому одній темі.

 

 

Причому, важливо не змішувати інтеграцію з міжпредметними зв’язками (короткими принагідними вкрапленнями в урок відомостей з матеріалу інших предметів). Хоча, і ті, і ті сприяють глибокому сприйманню та осмисленню виучуваного.

За змістом інтеграція включає залучення матеріалу інших предметів, за способом пізнавальної діяльності – спостереження, мислення, мовлення.

Можливості для змісту інтеграції досить широкі. Щодо кількості інтегрованих уроків однозначної відповіді не може бути. Це залежить від уміння вчителя провести урок так, щоб не було перевантаження дітей враженнями. Для цього треба завчасно, хоч на півріччя, проаналізувати календарні планування і відібрати ті питання з програми, які близькі за змістом або метою використання.

Адже до проведення інтегрованих уроків треба готуватись не лише вчителеві, а й учням. Уроки інтегрованого змісту вчитель проводить здебільшого як вступні до теми або узагальнюючі. До них заздалегідь готують учнів: насичуючи їх сприймання відповідними враженнями, активізуючи словник, інтерес до певної теми.

Формами реалізації міжпредметної інтеграції можуть бути:

  1.  Проекти
  2. Екскурсії, конференції, семінари, круглі столи, диспути, кейси.
  3. Тематичні дні, тематичні тижні.
  4. Інтегровані курси : - інтегровані курси з однієї навчальної галузі; - міжгалузеві інтегровані курси.
  5. D:\ШКОЛА\Фото школа\3 клас\IMG_20170504_085548.jpgУроки: - урок з міжпредметними звязками; - інтегрований урок; - бінарний урок.

 

 

 

 

 

 

 

                  Проект «Як бджоли готуються до зими»

На сьогодні в своїй роботі віддаю перевагу інтегрованим урокам. Такі уроки емоційно збагачують навчально-виховний процес, допомагають учителю різнобічно і системно формувати необхідні уявлення і поняття. Різні види діяльності (художньо-трудова, малювання, читання, слухання тощо), які притаманні урокам інтегрованого змісту, роблять їх цікавими, запобігають стомлюванню дітей, посилюють інтерес до навчання та школи в цілому.

Традиційної методики проведення інтегрованих уроків ще немає. Але я завжди усвідомлюю головне дидактичне завдання уроку: перетворити учня з пасивного обєкта навчання і виховання на його активного суб’єкта, активізувати дитину у процесі навчання.

Розробляючи інтегровані уроки, я користуюсь фаховою періодичною літературою, методичними посібниками з теорії інтеграції, інтернет ресурсами. Вивчення значної кількості інтегрованих уроків, їх трансформування та власний досвід їх проведення дозволяють мені зробити висновок про наявність певної структури такого уроку.

Перший етап  - організаційний.  Крім традиційних привітання і перевірки готовності учнів до уроку велику увагу приділяю емоційному налаштуванню до роботи. Перефразовуючи вислів «Як корабель назвеш, так він і попливе», на практиці я впевнилась: як почнеш урок, так він і пройде. Тому раджу з самого початку уроку задати такий робочий настрій у класі, який створить сприятливий психологічний клімат у класі. Найчастіше доводиться діяти експромтом. Але у мене в запасі вже є деякі «цікавинки», які я використовую на цьому етапі.

Наприклад:

  1.  Психологічна настанова «Долоньки»
  • Діти, енергійними рухами потріть свої долоньки – відчуйте тепло. Поверніться один до одного, з’єднайте свої долоньки з долоньками товариша – подаруйте йому посмішку і тепло своїх долоньок.

 

  1. Вправа «Я – сонце».
  • Діти, давайте привітаємося із сонячними промінцями і перетворимося на маленькі сонечка. (Діти промовляють від імені Сонця: - «Я – маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої променці і посилаю їх на землю.»; - «Я – велика куля. В мене є багато тепла і світла, яке я дарую всім оточуючим.»; - «Я – велике сонце. Я дарую своє тепло всі: хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»

 

  1. «Малюнкове вітання».

Використовую для цього смайлики. Є декілька варіантів такого вітання:

  • Прикріплюю на дошці смайл «Радість» і бажаю всі учням гарного настрою і засвоєння теми.
  • Пропоную учням обрати «Смайл уроку» серед запропонованих.

Учням, що обрали занадто «сумні» аба занадто «веселі» смайли, раджу налаштуватися на роботу. Важливо використати цей прийом і наприкінці уроку, під час рефлексії. Учні можуть смайликом показати свої враження від уроку, чи змінився їх настрій під час уроку. Це дасть вчителеві проаналізувати свої помилки і знайти індивідуальний підхід до кожного учня.

  1. Вправа «Повітряна кулька».
  • D:\ШКОЛА\Фото школа\3 клас\відкритий урок\IMG_3517.JPGНалаштовуємося на роботу. Заплющіть очі. Покладіть ліву руку на живіт, а праву зверху на неї. Уявіть, що у вас в животику повітряна кулька. Вдихаючи повітря через ніс , уявляйте, як воно опускається донизу і наповнює кульку. Надуваючись, ваша кулька повинна розпирати не тільки животик, а і грудну клітку. Затримайте дихання, промовляючи про себе: «Моє тіло спокійне». Повільно почніть видихати, продовжуючи повторювати подумки фразу «Моє тіло спокійне».

                          

                         

 

 

 

 

 

                                 Вправа «Долоньки»

Другий етап – повідомлення теми, мети та завдання уроку.

Третій – мотивація навчальної діяльності учнів.

На цих етапах найчастіше використовую роботу в парі, створення проблемної ситуації, діалог, гру, бліц-опитування, дискусію.

Фрагмент інтегрованого уроку з літературного читання та української мови, образотворчого мистецтва С. Жупанин «Оленчині вишивки»:

  • Діти, роз’єднайте слова та прочитайте вислів, який буде девізом нашого уроку.

Одягнивишиванку,об’єднайвсю країну. (Перевірка на екрані)

  • Як зрозуміли вислів? Поясніть.

Граматичний діалог.

  • Яке це речення за метою висловлювання та інтонацією? (Спонукальне, неокличне)
  • - перебудуйте в сспонукальне, окличне із звертанням. Запишіть. (Українці, одягніть вишиванку, обєднайте всю країну!)

D:\ШКОЛА\Фото школа\3 клас\відкритий урок\IMG_3537.JPG 

 

 

 

 

 

 

   «Доріжка миру» із вишитих рушничків(ескізів)

 

Фрагмент інтегрованого уроку з природознавства та математики, трудового навчання «Птахи»:

  • До нас на урок завітав найвищий птах на Україні. Його назву ви дізнаєтесь, якщо виконаєте вправу «Дешифрувальник».

1АБВ           2ГДЕЄ                3ЖЗИ                4ІЇЙК

5ЛМН          6ОПРС               7ТУФ                 8ХЦЧ

9ШЩЬ             0ЮЯ

                   3 7 6 1 1 2 5 9 Журавель

  • Так. Це сірий журавель – найвищий птах на Україні. На території України сірий журавель гніздиться на поліських болотах. Останнім часом чисельність цього виду набагато зменшилася, тому цього птаха занесено до Червоної книги України.

Висота його тіла: 115-130 см.

Розмах крил: 190 – 220 см.

Маса: 4 – 6 кг.

  • Завдання: виразити ці дані в менших(більших) одиницях вимірювання.
  • Розвязати задачу: Висота польоту орла 3000 м, журавля – на 1000 м більше. Обчисліть висоту польоту журавля. Виразіть у км.

D:\ШКОЛА\Фото школа\3 клас\IMG_3412.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок «Птахи». Облаштування годівниць

На четвертому етапі, під час актуалізації опорних знань учнів важливою є вступна бесіда, характерна особливість якої, - актуалізація знань з усіх інтегрованих предметів. Час її проведення має бути не більше 8-10 хв. Підготовка цього етапу уроку. На мою думку, потребує від класовода особливої уваги: бесіду намагаюсь створити змістовною, лаконічною, чіткою. Саме тому я переконана, що об’єднання змісту навних дисциплін значно скорочує час на їх опанування і забезпечує різнобічне сприймання предметів і явищ, що є безперечною перевагою інтеграції.

Фрагмент інтегрованого уроку з літературного читання та природознавства, образотворчого мистецтва «Карнавал осінніх барв»:

  • Озирніться навколо. Природа свят­кує зрілість, вражаючи розкішшю та пишністю, щед­ро обдаровуючи нас своїм багатством.

        Скільки барв кругом розлито:

        Пурпур, вохра, зелень, просинь,

        Це минає тепле літо,

        Золота надходить осінь.

        Край на, писанка неначе –

        Треба тільки вміти бачить.

  • Помилуйтеся краєвидом, осінь-чарівниця, ніби талановита художниця, розмалювала кущі, дерева, квіти!
  • Назвіть барви осінньої палітри.
  • Які з них вам подобаються найбільше?
  • Які кольори надають ранній осені святковості, урочистості?
  • Чому осінь називають золотою?
  • З якими віршами про красу осені ми з вами вже познайомилися? (Н.Забіла «Жовтень», С.Жупанин «Осіння пожежа» та інші)
  • Так. Осінь влаштувала карнавал осінніх барв.
  • Зєднайте назви рослин з кольорами. В які вони забарвлюються восени.

  Дуб                    жовтий

  Клен                  пурпуровий

  Осика                брунатний             тощо.

 

Крім того, я полюбляю використовувати на даному етапі різні інтерактивні вправи, які сприяють активній соціалізації дітей. Вони вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати обгрунтовані рішення.

C:\Documents and Settings\Loner\Рабочий стол\Петракова А.В. _snapshot_02.jpgСвоїм дітям я дозволяю вільне мислення, хоча, іноді ідеї, які вони висловлюють, можуть бути, на перший погляд, смішні, дивні або суперечливі. Буває, що учні (як і дорослі) виходять за рамки пристойного спілкування. Але я завжди висловлюю свою повагу, поціновування думок інших учнів, щоб вони розуміли, що їхня думка має особливу цінність. І тактовно зазначаю, що, хоча висловлення думок є природним складником навчання та творчості – правил етики спілкування необхідно дотримуватися всім.

  Вправа «Асоціативний кущ». Інтегрований урок «Тарас  Шевченко – вірний син українського народу»

Наступні етапи інтегрованого уроку можуть проводитися по-різному, залежно від теми і мети конкретного уроку. Серед них слід відзначити такі етапи, як:

  • Повторення та аналіз основних фактів, подій і явищ.
  • Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації.
  • C:\Documents and Settings\Loner\Рабочий стол\Петракова А.В. _snapshot_08.jpgУзагальнення і систематизація навчальних досягнень дітей.

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Loner\Рабочий стол\Петракова А.В. _snapshot_04.jpgВправа «Вгадай вірш за ілюстрацією»

 

 

 

 

                                            Вправа «Створи друга і порадника»

C:\Documents and Settings\Loner\Рабочий стол\IMG_0213.JPG

         Написання есе «Тарас

       Шевченко – вірний син 

            українського народу»

 

 

C:\Documents and Settings\Loner\Рабочий стол\Петракова А.В. _snapshot_11.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Підбиття підсумків інтегрованого уроку. На цьому етапі я зі своїми вихованцями співвідносимо досягнуті результати з поставленими метою та завданнями уроку, аналізуємо недоліки (якщо такі є) і досягнення у діяльності учнів.

Фрагмент інтегрованого уроку з української мови та природознавства «Будова слова:

Гра «Вирощуємо чарівне дерево».

  • Яка ж чудова мелодійна й багата українська мова! Скільки гарних слів вона має! Я хочу, щоб ви берегли рідну мову, розвивали, збагачували новими словами.
  • Як немає України без верби і калини, так не може бути України й без нашої рідної мови. Давайте і ми посадимо своє чарівне дерево з коренем –мов-.
  • Запишіть слова і прикріпіть їх до нашого деревця.

D:\ШКОЛА\Фото школа\3 клас\IMG_3188.jpg(Мова, розмова, мовлення, мовити, мовний…)

 

 

Гра «Вирощуємо чарівне дерево»

 

    Фрагмент інтегрованого уроку з літературного читання таукраїнської мови, образотворчого мистецтва «С. Жупанин «Оленчині вишивки»:

                    Гра «Абетковий суп»

Учні наосліп витягують будь-яку літеру(зображення) і через деякий час «вкидають» свою літеру в каструлю, називаючи слово,  що починається цією літерою. Слово відображає враження дитини від уроку.

C:\Documents and Settings\Loner\Рабочий стол\Петракова А.В. _snapshot_17.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зазначу, що дана структура є типовою. Кожен учитель може внести у неї свої корективи залежно від особливостей навчальних предметів, що інтегруються, та конкретних завдань даного уроку.

Працюючи над методикою проведення інтегрованих уроків та вивчаючи передовий педагогічний досвід, я зробила висновки про те, що інтегровані уроки мають великі можливості для розвитку творчої особистості, забезпечуючи розвиток у дітей творчого мислення, формування наукового світогляду, розвиток пізнавального інтересу, бажання до самостійного здобуття знань. Учні на інтегрованих уроках активно включаються у діяльність, стають співробітниками вчителя, беруть участь у розв’язанні нових для себе пізнавальних і практичних задач.

Така робота переконливо доводить, що інтеграція навчальних предметів дає змогу кожному учневі розвивати свої здібності, опановувати програму в доступному йому темпі, підвищує мотивацію дітей до сприйняття нових знань і закріплення попередніх.

          

                      Використані джерела:

  1. Вегера Н.С. Відкритий урок. Інтегровані уроки в початковій школі. 1-4 клас. Видавництво «Ранок». Тернопіль-Харків. 2010 р.
  2. Біляєв О.М. Інтегровані уроки рідної мови. Дивослово. 2003 р. №5. с.36-40.
  3. Шильцова М.Л., ВарзацькаЛ.О. педагогічна майстерня. Інтегровані уроки рідної мови й мовлення в початковій школі. Видавництво «Ранок». 2008 р.
  4. Варзацька Л.О. типи інтегрованих уроків мови та мовлення. Початкова школа. 1996. №6. с. 11-14.
  5. Вакуленко М.С. Інтегрування завдань з рідної мови й читання. Початкова школа. 1994 р. №6. с. 28-31.
  6. Комар О.А., Лобановська О.М., Лаптєва Л.Ф. Проводимо інтегровані уроки. Початкова школа. 1996. №1. С. 16-18.
  7. Пометун О. інтерактивні методики та ситема навчання. К.: Шкільний світ. 2007 р.
  8. Пометун О., Пироженко С. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. К.: АСК. 2004 р.
  9. https://sites.google.com/site/pocatkovaskolano2/integrovani-uroki
  10. http://pidruchniki.com/15060913/pedagogika/printsipi_navchannya_didaktichni_pravila_realizatsiyi
  11. https://www.slideshare.net/tanya1klas/ss-29735899?next_slideshow=1
  12. http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/integrovani-uroki-v-pochatkovii-shkoli-2.html
  13. http://nus.org.ua/articles/integrovane-navchannya-tematychnyj-i-diyalnisnyj-pidhody-chastyna-2/
  14. http://seanewdim.com/uploads/3/2/1/3/3213611/klochko_a._integrated_approach_as_a_modern_form_of_learning_process..pdf
  15. http://maryanivkaschool.klasna.com/en/article/organizatsiinii-moment-na-urotsi-praktika-innovats.html/

 

 

docx
Додано
28 жовтня 2022
Переглядів
6222
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку