1
Комунальний заклад "Ліцей №7"
Кам'янської міської ради
Сербокрил Євгенія Валеріївна, вчитель початкових класів
СТВОРЕННЯ І ВИКОРИСТАННЯ ЛЕПБУКА В РОБОТІ З
УЧНЯМИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Сучасну школу неможливо уявити без інноваційних методик, тому для мене як педагога, використання лепбука відкриває нові цікаві можливості. За допомогою такої тематичної папки діти зможуть навчитись самостійно обирати цікавий їм матеріал, розуміти його, швидше та простіше запам’ятовувати, за необхідності відтворювати його. Крім того, при створенні лепбука, кожна дитина зможе проявити свою індивідуальність, креативність та творчість. Це прекрасний спосіб подати всю наявну інформацію в компактній формі. Виготовляти лепбук можна індивідуально або групою, обираючи посильні завдання для кожної дитини. До виготовлення лепбуків можна залучати батьків, що сприятиме глибшій співпраці школи та родини. Нарешті, це просто цікаво!
За час роботи з нушевцями, я неодноразово зацікавлювала школярів і батьків виготовленням лепбуків. Разом з дітьми ми створювани навчальні, автобіографічні та святкові лепбуки.
Процес створення лепбука
Другий - тим, хто не проти додати в роботу більше творчості.
Пропоную ознайомитися з деякими нашими розробками.
Лепбук «Міжнародний день Землі»
Мета: розширити знання учнів про те, що обов’язком кожної людини є охорона рідної природи, поповнити знання дітей прислів’ями, прикметами, ребусами про землю, явища природи, розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу, пам'ять, мислення, увагу, почуття колективізму; виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї, уміння захищати навколишній світ від забруднень та руйнувань, уміти оцінювати стан навколишнього середовища.
Лепбук має форму стандартної папки з розворотом, що розгортається, як книжка та містить у собі інформацію про Міжнародний день Землі, загадки про рідну землю, пазли, народні прикмети, прислів’я, правила поведінки на природі, розмальовки, створена власноруч книжечка «День Землі», гра «Прибираємо галявину. Сортуємо сміття». Кишеньки, книжечку учні вирізали, згинали і розмальовували самостійно (шаблони взяті з простору інтернету). Діти були об’єднані у групи для пошуку інформації: шукали прислів’я, загадки, народні прикмети. Я допомагала із оформленням та створенням ескізу. Підготовка зайняла тиждень, виготовлення два уроки інтегрованого курсу Я досліджую світ. Зараз здобувачі освіти із задоволенням працюють із лепбуком: грають у гру «Сортуємо сміття», доводять один одному які відходи є вторинною сировиною, які ні; обговорють як ще можна доглядати за природою; використовують пам’ятку «Правила поведінки на природі»; користуються зібраним матеріалом (загадки, прислів’я, прикмети) на уроках української мови, інтегрованому курсі Я досліджую світ. (додаток 1)
Лепбук «Правила дорожнього руху»
Мета: поглибити знання учнів про правила дорожнього руху; продовжувати знайомити з групами дорожніх знаків; розвивати пам’ять, увагу, творче мислення, вміння застосовувати набуті знання на практиці; виховувати дисциплінованість, свідоме ставлення до обов’язків пішоходів, бажання краще знати правила та дотримуватись їх.
Цей лепбук створений у вигляді книжки, з декількома сторінками. На цупкому папері наклеєні зображення вантажівки, на кожній сторінці. Кожна сторінка «везе» певну інформацію: види дорожніх знаків, правила дорожнього руху, загадки, пазли, гру «Види транспорту», пам’ятку про видимість на дорозі, поради світлофора, вікторину «Чи знаєш ти правила дорожнього руху?». Усі матеріали сприяють закріпленню набутих знань дітей при вивчені теми «Транспорт» (шаблони взяті з простору інтернету). Ця пам’ятка-«шпаргалка» неодноразово допомагає учням пригадати правила поведінки на дорозі. Знання цих правил дуже важливі для збереження здоров’я дитини, завдяки цьому лепбуку, школярі мають змогу майже кожного дня вдосконалювати набуті навички. Саме підсумком вивчення теми «Транспорт» і було створення лепбуку «Правила дорожнього руху».(додаток 2)
Лепбук «Міжнародний день Рідної мови»
Мета: розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору; розвивати увагу, пам'ять, комунікативні вміння, мовлення учнів; виховувати бажання любити рідну мову, як материнську мову, свій народ, рідну землю.
Для створення цього лепбука ми обрали форму папки з більшою кількістю розворотів (4 розвороти). Кожен із них має свій колір. На них розміщені: українські народні символи, фразеологізми, пазли, інформація про Міжнародний день рідної мови, слова, які характеризують нашу мову, вислови відомих людей про мову, цікаві факти стосовно мови, збірку слів вимову яких потрібно запам’ятати, гру «Доповни прислів’я». Папка дозволяє учням поглибити знання про рідну мову, її красу, милозвучність. Цей лепбук доцільно використовувати на уроках української мови та в інтегрованому курсі Я досліджую світ, при вивчені тем: «Ми подорожуємо Україною», «Я і моя Батьківщина», «Що об’єднує українців» тощо. Лепбук – універсальний, підібрані матеріали можна змінювати впродовж усього шкільного життя, в залежності від програмового змісту (словникові слова, вислови відомих людей, фразеологізми, пазли, прислів’я), можна давати дітям індивідуальні відповідні завдання, знайти і замінити матеріали, об’єднувати їх у пошукові групи. (додаток 3)
Лепбук «Птахи»
Мета: розширити знання учнів про різноманітність птахів, їх основні ознаки та умови проживання; розвивати вміння планувати свої дії, використовувати джерела інформації для власного розвитку, виховувати бережливе ставлення до живої природи, бажання піклуватися про птахів.
Створенню цього лепбуку передувала довготривала проєктна діяльність, протягом місяця, діти спостерігали за зимуючими птахами, виготовляли годівнички, занотовували свої спостереження, обробляли зібрану інформацію. Коли усі висновки були зроблені, я запропонувала виготовити незвичайний лепбук – у вигляді годівнички-будиночка. Школярі із захватом сприйняли пропозицію. Разом ми підсумували усі спостереження і визначили, що буде в нашому лепбуці. Діти заповнили щоденник спостерігача, надіслали свої фото з годівничками та фото перелітніх птахів, шукали загадки, вірші про птахів. Я розробила ігри: «Перелітні чи зимуючі птахи», «Так чи ні?», «Кому потрібна годівничка взимку?», а також підготувала ребуси із назвами птахів. До виготовлення самого каркасу були залучені батьки: фарбували акриловою фарбою коробку, стіни і дах майбутнього будиночка, покривали спеціальним лаком, наклеювали багети. Коли усі матеріали були готові: зібрані, роздруковані, заламіновані, ми разом з учням почали створювати лепбук, для того, щоб усі кишеньки, коробочки міцно трималися на стінках, ми використовули двохсторонню багаторазову липку стрічку. Задоволення від зробленої роботи, отримали усі. Діти з нетерпінням чекали кінцевого результату і він перевершив усі сподівання. Учнів неабияк зацікавили ігри та ребуси, вони із захопленням розповідали про те, як виготовляли годівнички і хто до них прилітав, хвалилися фотографіями. Цей лепбук став найкращим способом подати всю наявну інформацію в компактній формі та закріпити знання дітей з даної теми, проведеної дослідницької роботи, в процесі якої діти брали активну участь у пошуку, аналізі та сортуванні інформації. (Додаток 4)
На цьому ми не зупинимося, попереду ще багато цікавого…
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4