Інтегрований (бінарний) урок з літературного читання та музичного мистецтва

Про матеріал
Розробка інтегрованого (бінарного) уроку з літературного читання та музичного мистецтва, використанням логоритмічної вправи, бодіперкусії, створення імпровізованого оркестру з дитячих шумових інструментів.
Перегляд файлу

Інтегрований (бінарний) урок з літературного читання та музичного мистецтва

 

Марія Пригара «Козак Голота» (4клас)

Дума «Козак Голота»

Мета: визначити особливості думи як жанру народної творчості, поглиблювати уявлення учнів про період запорозького козацтва. Розвивати компетентності:

        Літературне читання.

Читацька компетентність- удосконалювати навички  виразного читання  віршів та виконання пісень, створювати уявні словесні картини ,формувати культуру художнього сприйняття, здатність до  переживання і розуміння прочитаного, збагачувати знання учнів про народну творчість.

Загальнокультурна (комунікативна) компетентність – опанування спілкуванням, здатність цінувати найважливіші досягнення національної, європейської та світової культур; виховувати любов до народної творчості, гордість за український народ, який має славне героїчне минуле і багату творчу спадщину.

Інформаційна компетентність -формування у учнів навичок отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел для власного розвитку; розповісти про славних козацьких полковників та гетьманів, про героїчні подвиги запорожців.

Уміння вчитися –формування індивідуального  досвіду участі школярів в навчальному процесі, вміння, бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату; оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки;  вчити слухати і співати українські народні пісні, відроджувати звичаї, традиції та обряди нашого народу; пробуджувати національну свідомість та гідність українців.

 Музичне мистецтво.

Предметні: вдумливе сприймання творів мистецтва, розуміння понять, пов’язаних з думою, історичною та козацькою піснею; розвиток вокально-хорових навичок;  удосконалення навичок виразного виконання пісень; виховання почуття патріотизму та шанобливого ставлення до історичного минулого нашого народу.

Ключові (уміння вчитися  - переключатися  одного виду діяльності на інший; загальнокультурні  - виховувати  духовно-моральні якості; соціальні  - уміння співпрацювати в команді; громадянські – усвідомлення своєї приналежності до певного соціально-культурного середовища).

Завдання:

 підвищити  рівень мотивації учнів;

 використовувати    суб’єктивний досвід набутий учнями;

 ефективно та творчо застосовувати набуті знання та досвід на практиці;

 підвищити рівень самоосвітньої та творчої активності учнів;

 здійснювати контроль , самоконтроль та взаємоконтроль  за процесом навчання;

 формувати  моральні цінності особистості;

 розвивати  соціальні  та комунікаційні здібності учнів;

 створити ситуацію успіху.

Музичний матеріал: дума «Козак Голота», українська народна пісня «Ой, на горі та й женці жнуть», А.Загрудний «Будем козаками», «Літачок» сл.і.муз.А.Шевченко, «Паровоз Букашка» муз.О.Єрмолова.

Наочність: підручники з літературного читання та музичного мистецтва, портрети М.Пригари, М.Дорошенка,  асоціативний кущ зі словами на дошці, відеофрагменти з к/ф «Іван Голота», ілюстрації до вбрання козаків 16 ст.

Обладнання: мультімедійна дошка, ноутбук, медіапрезентація, фонохрестоматія, синтезатор, дитячі музичні інструменти.

Тип уроку: інтегрований, комбінований, поглиблення теми.

Форма уроку: бінарний урок – віртуальний похід в історичне минуле нашого народу.

Перебіг уроку:

Звучить пісня «Ой, на горі та й женці жнуть». Діти розташовуються на місцях.

Слайд 1.Бінарний урок з теми «Козак Голота».

Організаційна частина.

Музичне вітання вчителя музичного мистецтва.

«Любі хлопчики і дівчатка, знаєм безліч ми пісень,

Заспіваємо для початку: «Добрий день всім, добрий день!»

Привітання вчителя літературного читання.

У нас зараз почнеться читання урок-

Про це повідомив веселий дзвінок.

Сказав з переривом на ноті високій

«Вітаю , вас друзі, з початком уроку!»

У нас сьогодні на уроці присутні гості. Поверніться до них і привітайтеся.

(Вітаються музично: «Добрий день вам, гості!Добрий день!») 

Сідає краса (дівчатка), а потім сила (хлопчики)

Вчитель муз.мистецтва:Діти, як ви вже помітили урок буде незвичний. Урок інтегрований. Його будуть проводити 2 вчителі. Вчитель літературного читання Валентина Анатоліївна та вчитель музичного мистецтва Ірина АнатоліЇвна. Наші уроки об єднані однією темою і повині допомогти розкрити тему краще.

Психологічний тренінг

Давайте налаштуємось на позитивну роботу. Відкрийте долоні, заплющіть очі і промовляйте за мною:

-Я особистість творча!

-Я впевний у своїх силах!

-У мене хороший настрій!

-Я буду активно працювати на уроці!

-Всім присутнім я бажаю людяності!

-Яким би ви хотіли бачити сьогоднішній урок?

У – урожайним

Р –розвивальним

О – організованим

К – корисним

- А ви, мої учні, сповнені енергії ,бажання вчитися, вміння працювати – готові впоратися з усіма навіть найважчими завданнями. Тому на уроці ви будете :

У –уважні

Ч – чемні

Н –наполегливі

І – ініціативні

Подаруйте свою посмішку мені, я всміхнуся вам, побажаємо один одному успіху- і беремося до роботи.

Мовленнєва розминка.

 Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Ми помандруємо в минуле. А куди саме — дізнаєтесь, коли ми дістанемось на місце. Так як дорога далека, то їхати будемо різними видами транспорту.

Тож гаразд, часу не гаєм

 І в мандрівку вирушаєм.

 Гра "Вгадай слово".

 Щоб сісти у перший транспорт, ви повинні відгадати його назву

Пасажирський чи товарний

 Металевий він і гарний.

 Все ховає у вагонах

 І стає лиш на перонах (потяг)

 (ролік із потягом)

 Фонетична зарядка.

 Як стукають колеса поїзда?

 Як їде поїзд?

 Як свистить паровоз?

 Як він випускає пару?

Вчитель муз. митецтва:

-Я бачу, ви вже готові розігріти і свої голосочки, допоможе нам в цьому логоритмічна розспівка «Їде, їде потяг».

 Логоритмічна вправа «Їде, їе потяг»

(учні беруть міні-шейкери)

Їде, їде потяг, ту-ту (виконують імітаційні рухи «колеса», на ту-ту руки вгору)

Їде, їде синій, ту-ту

Їде до столиці, ту-ту
Там живе (ім’я учня), ту-ту-ту

Чух-чух, чух-чух,чух-чух-чух –тук, тук (4р) (грають на шейкерах, обличчям до сусіда і в паузах стукають шейкерами один одному на слові тук-тук)

Розчитування.

1. Вправа на розширення поля читання.

А ось і перша несподіванка. Перед нами — гори, які поїзд не може подолати. Потрібна ваша допомога. Прочитайте "гори" слів.

Сво  їх го  рі мі    сто

Тре   тій бра  ти на      род

Дру   гій  річ     ка сес      тра

зве   ться            зві   рі           нав коло

- Гори подолали. На чому ж помандруємо далі?

В синім небі путь моя,

Швидше всіх літаю я.

Люди звуть мене …(Літак)

Вчитель муз.мистецтва:

-Ми як раз вивчили нову пісеньку про літачок, давайте її згадаємо.

.Виконання пісеньки «Літачок»

Вчитель музичного мистецтва: 

-Діти, як називаєтья сила звучання музики, гучність музики?(Динаміка)

-Які динамічні відтінки ви знаєте?(форте, піано, мецофорте, мецопіано, піаніссімо)

-Як ці динамічні відтінки зможе відобразити наше тіло? Адже воно теж вміє звучати.

- Гра «Дощик»(бодіперкусія)

-         Накрапає дощ (тихо-піано)(б ють долонями по колінцях із відповдною силою)

- Дощ припускається (голосніше-мецофорте)

- Злива (голосно-форте)

- Дощ слабшає (тихіше-мецопіано,піано)

- Дощ припинився

Вчитель літер.читання:

-Такі самі динамічні відтінки ми можемо використати і при читанні скоромовки

Гра «Дощик»

Стигле гроно винограду

Ганна принесла із саду.

- Накрапає дощ (тихо)

- Дощ припускається (голосніше)

- Злива (голосно)

- Дощ слабшає (тихіше)

- Дощ припинився (читання припиняється)

- Пролетіли достатньо.  І опуститись на землю.

Мотивація навчальної діяльності.  Оголошення теми та мети уроку.

- Ми продовжуємо роботу над розділом «Сторінками історії України», у якому ми знайомимося з творами українських письменників про історичне минуле нашої Батьківщини, про долю українського народу, про рідний край. Знання, які ви отримуєте під час ознайомлення з цим розділом у 4 класі, будуть фундаментом для вивчення історії України та української літератури у 5 класі.

Сьогодні ми і помандруємо у минуле та  перегорнемо ще одну сторінку нашої історії і ще більше дізнаємось про життя нашого народу в давні часи, в часи українського козацтва .

Тема нашого уроку звучить так : Марія Пригара   «Козак голота»    

     На сьогоднішньому уроці ми  ознайомимося   з творчістю української письменниці Марії Пригари, з її твором «Козак Голота»;

 вдосконалюватимемо навички свідомого виразного читання;

 розвиватимемо зв’язне мовлення, творчу уяву, пам’ять, вміння висловлювати свої думки щодо засвоєного матеріалу;

виховуватимемо інтерес до історії Батьківщини, шанобливе ставлення до минулого нашого народу.

Вчитель муз.мистецтва: На сьогоднішньому уроці ми познайомимося також із думою «Козак Голота».

Актуалізація та коригування опорних знань з усіх предметів.

Вчитель музичного мистецтва:

 -Музична культура Україна дуже різноманітна. Я пропоную пригадати, що ми вже знаємо про музику нашого народу. Допоможе нам в цьому, гра «Кисет знань». Ось подібний кисет мали козаки у давнину, це невеличка торбинка, яка затягувалась шнурком, де козаки зберігали різні речі: люльку, табак, порох та інше.  Кому кидаю кисет, той дає відповідь на запитання.

Гра «Кисет знань».

Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

У нас працювала група «Юні дослідники», які ознайомлять нас із життям і творчістю Марії Пригари.. Біографічна довідка

— Марія Аркадіївна Пригара народилася 20 лютого 1908 року в Москві у родині службовця. Згодом батьки переїхали до Криворіжжя, де маленька непосидюча дівчинка насолоджувалася чарами степу, залюбки бігала понад озером до школи, захоплювалася милозвучністю народних пісень, поезією українських дум, які навчив любити батько. Через деякий час сім’я переїхала до Києва.

Справжня література ввійшла в життя Марії Аркадіївни в Одесі, куди вона переїхала шістнадцятирічної дівчиною. Тому, коли постала проблема вибору професії, спочатку думала бути медиком, як мати, але переважила любов до поезії. М. Пригара стала студенткою Одеського інституту народної освіти. Восени 1924 року в місцевій газеті з’явився її перший вірш «Повстанець».

Працювала в газеті «Пролетарська правда», у видавництвах. Під час війни — на радіостанції імені Т. Г. Шевченка в Саратові. У 1945–1950 роках була заступником редактора журналу «Барвінок». любов до Батьківщини, її історії й природи. Це й пейзажні поезії «Ми любим сонце і весну», і «Місто чудес», і особливо такі історичні казки й повісті, як «Козак Голота» (1966), «Михайлик — джура козацький», «Як три брати з Азова тікали», «Маруся Богуславка», «Тече Дніпро в синє море» та інші.

Перші книжки для дітей вийшли 1929 року. Це «Весна на селі» та «Дитячий садок». Десятки книжок Марії Пригари виховували в кількох поколіннях українських дітей любов до Батьківщини, її історії й природи. Це й пейзажні поезії «Ми любим сонце і весну», і «Місто чудес», і особливо такі історичні казки й повісті, як «Козак Голота» (1966), «Михайлик — джура козацький», «Як три брати з Азова тікали», «Маруся Богуславка», «Тече Дніпро в синє море» та інші.

Вчитель музичного мистецтва (історична довідка)

Дума «Козак Голота» про історичні події, що відбулися в другій половині XVI ст. — заселення козаками земель у гирлі Дунаю. Козак Голота — особа не історична, хоч дехто з дослідників безуспішно намагався довести, що образ Голоти історично вірогідний, твердили ніби йдеться про Іллю Голоту — спільника й полковника Богдана Хмельницького.

Місце дії думи — «поле Килиїмське» — це не придумана назва, а цілком конкретна територія, що й досі носить цю назву . Це степовий острів. На його північному кінці  розташоване місто Стара Кілія , саме та Кілія, що й існувала в часи створення думи.

 Слухання думи «Козак Голота»

У думі змальовано поєдинок, у якому козак Голота, людина смілива і відважна, перемагає татарина. Козак належить до запорізької черні, про що свідчить і його прізвисько, і його портрет, детально змальований в думі. Загалом, портрети відіграють в цій думі надзвичайно важливу роль. Вони є засобом характеристики героїв. Портрет татарина, теж докладно змальований, яскраво підкреслює риси зажерливого загарбника. Козак, по своїй суті людина миролюбна, що підкреслено в думі, але він сміливо виходить на поєдинок, бо основним обов'язком для себе вважає оборону Вітчизни.

-Як у думі оспівуєтья образ козака?

-Які риси характеру відображено у творі?

-Яка головна думка твору?

Вчитель літературного читання:

Група «Юні словознайки» підготували пояснення деяких слів , що зустрінуться в тексті.

1) Словникова робота.

Сайгак — вид антилоп, що раніше заселяв степи України.

Тур — вимерлий дикий бик.

Бранець — полонений.

Цехін — старовинна венеціанська золота монета.

Ясир — бранці, полонені, яких захоплювали турки й татари під час розбійницьких нападів на українські, російські та польські землі.

Сириця — недублена шкіра (перев. яловича, свиняча або верблюдяча), оброблена жировими речовинами, які роблять її дуже міцною та еластичною.

Улус — стійбище кочовиків.

Татари-буджаки — народ, що сформувався на території Південної Бессарабії (сучасна Одеська область).

Шлик — старовинний круглий або конічний головний убір, обшитий чи оздоблений хутром.

Жупан — теплий верхній чоловічий суконний одяг.

Пещаль — старовинна вогнепальна зброя, схожа на рушницю.

Зопалу — необачно.

Кілія — місто в Одеській області України, що лежить на березі Кілійського гирла Дунаю, адміністративний центр Кілійського району.

Мурза — тут: багатій, великий пан у східних народів.

Соломаха — рідка страва, приготована із завареного на воді борошна.

Галера — старовинне вітрильне багатовеслове військове судно.

Байрак — ліс у яру, в долині або яр, порослий лісом, чагарником.

Цівка — тут: тонкий струмінь крові.

 

Фізкультхвилинка «Український козачок»

 

Читання мовчки 

Читаючи текст ви повинні знайти відповідь на запитання

-Чого козак вибрався із Січі?

 Робота над змістом твору

     Вправа «Стратегія взаємних питань»

Ми з вами розпочнемо читати текс в групах. Прочитавши перший абзац мовчки ви задаєте запитання один одному. Прочитавши другий абзац мовчки ви придумуєте запитання для вчителя, тобто для мене.

Робота в парах

Гра «Добери епітети»

Термін "епітет" походить від давньогрецького слова, що означає "прикметник", "додаток". Це емоційно-виразна, образна характеристика події, особи, явища або предмета, виражена в основному прикметником)

 

Степи (широкі, дунайські)

Сайгак (тонконогий)

Тур (здоровезний)

Голову (лобату)

Бранці (бідні)

Цехіни (золоті)

Шапка (дірява)

Кінь (добрий, вірний)

Шаблюка (гостра)

Шапка (козацька, гостроверха)

Гра «Хто читає швидше?».

— Знайдіть абзаци, у яких є вирази:

Стелеться степом битий шлях;

Хоч шапка дірява , зате кінь добрий;

У тих ординці очі мов у шулік.

— Поясніть значення виразу очі мов у шулік.

Вчитель музичного мистецтва: Діти, ми з вами побачили, як змальовано образ козака Голоти у літературі, думі.А зараз я хочу показати відео фрагмент із кінофільма «Козак Голота» (розповісти про сюжет)

Елемент інтеграції :відеофрагмент з к/ф «Дума про козака Голоту»

-Кого зобразив режисер у цьому фрагменті?

-Як ви думаєте, з якою метою лірник виконує «Думу про козака Голоту»?

Вокально-хорова робота, виконання пісні «Ой, на горі та й женці жнуть».

-Зараз ми з вами  пригадаємо українську народну пісню «Ой,на горі та й женці жнуть».

Переглядають ролик

-До якого жанру належить дана пісня?

 (Нагадати правили співу)

-Які військові звання названі у псні?(Козаки,хорунжий)

-Назвіть прізвище полководця, що є в пісні(Дорошенко)

-Які предмети козацького побуту та спорядження згадується?(Кінь, люлька..)

-Про які елементи ландшафту згадується(гора, долина, дорога, ліс)

 Гра «Асоціативний кущ»

-Доберіть слова пов’язані зі словом козак. (Кінь, шабля , чайка , оселедець, сміливий , мужній , відважний, вільний)

Бажаю , щоб у вашому серці поселилися козацькі  розум , відвага, сила,доброта , братерство,які б допомогали вам вирости гідними нашої славної України.

Творче завдання .Склади сенкан.

Сенкан діти складають та читають свій вірш.(Сенкан-вірш ,що складається з 5 рядків.

1рядок-іменник

2 рядок-два прикметника

3 рядок-три дієслова

4 рядок-фраза ,яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми,почуття.

5рядок-одне слово синонім, до першого слова, в якому ніби робиться підсумок.

Козак

Мужній ,вірний

Захищає, перемагає, допомагає

Понад усе любить Україну

Воїн

Вчитель муз.мис-ва:Сьогодні ми ближче познайомилися з таким жанром української народної пісенної творчості як дума.

Що ви запам'ятали про народні думи?

      У чому полягає їх жанрова своєрідність? Чи подібна дума до пісні?

      Який висновок про значення українських пісень, українських дум можна зробити?

-Що об єднує твір Марії Пригари «Козак Голота» і «Думу про козака Голоту»

Учитель 

Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине... От де, люди, наша слава, Слава України!

Гра на ДМІ (попуррі з українських народних пісень)

На екрані будуть з’являтися зображення музичних інструментів, які повині грати, слідкуйте і не пропустіть свою чергу

Домашнє завдання.

-Ось закінчився урок ,

І дзвенить для нас дзвінок!

Працювали добре, друзі,

Відпочиньте по заслузі!

Дякую вам,мої любі,за співпрацю на нашому уроці.

Музичне прощання

 

 

 

   

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
20 січня 2023
Переглядів
251
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку