Інтегрований урок на тему Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри. Поняття електронної таблиці. Табличні процесори. Адресація.

Про матеріал
Вивчення поняття атмосферного тиску з використанням електронної таблиці для дослідження зміни атмосферного тиску за певний період.
Перегляд файлу

Інтегрований урок. Фізика та інформатика.

Тема: Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри.

Поняття електронної таблиці. Табличні процесори. Адресація.

                        

Формування компетентностей:

предметна компетентність:

     навчальна: надати учням уявлення про атмосферний тиск і пояснити його існування на основі молекулярно-кінетичних уявлень, ознайомитися з приладами для вимірювання атмосферного тиску; ввести поняття електронної таблиці, табличного процесора  для опрацювання числових даних.

     розвивальна: розвивати інформаційну культуру учнів, розвивати інтерес до вивчення фізики та інформатики, показати значущість набутих знань;

     виховна: виховувати інформаційну культуру, уміння працювати в групі; формувати позитивне ставлення до навчання.

ключові компетентності:

     спілкування державною мовою: формувати вміння висловлюватись та спілкуватися на тему сучасних інформаційних технологій із використанням відповідної термінології;

     основні компетентності у природничих науках і технологіях: формувати вміння застосовувати логічне, алгоритмічне, структурне та системне мислення для розв’язування життєвих проблемних ситуацій;

     уміння вчитися впродовж життя: формувати вміння організовувати свою діяльність із використанням програмних засобів для планування та структурування роботи;

     соціальна та громадянська компетентності: формувати вміння дотримуватися правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями;

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, барометр-анероїд, демонстрація підйому води в трубці за поршнем, старовинна гравюра (малюнок) про дослід з магдебурзькими півкулями, інструкція до роботи над проєктом.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Пригадайте, що ви знаєте про тиск рідин і газів.

 1. Чому виникає тиск рідини?

 2. Від чого залежить тиск рідини?

3. Як залежить тиск рідини від форми посудини?

4. В яких одиницях вимірюється тиск?

5. За якою формулою визначають тиск рідини на дно і стінки посудини?

6. Якими одиницями вимірюють величини, що входять у цю формулу?

7. Сформулюйте закон Паскаля.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Коли ви робите ковток, навряд чи розмірковуєте над фізикою цього процесу. Проте він відбувається завдяки тиску повітря навколо нас.

IV. Мотивація навчальної діяльності

Чи можна розрахувати атмосферний тиск за формулою р = ρgh, де ρ – густина повітря, а h – висота атмосфери?

V. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку

VІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

План уроку:

Дія атмосферного тиску.

Дослід Торрічеллі.

Значення атмосферного тиску.

Залежність атмосферного тиску від висоти. Альтиметр.

Призначення та конструкція барометра-анероїда

Поняття електронної таблиці.

Пояснення вчителя з елементами демонстрації дослідів і приладів для вимірювання тиску.

Планета Земля оточена повітряною оболонкою  - атмосферою. До її складу входять такі гази, як кисень, азот, вуглекислий газ, гелій. Межі атмосфера немає, вона сягає за кілька тисяч кілометрів. Молекули газів, які входять до складу атмосфери перебувають у неперервному русі, але не розлітаються у Космосі. Біля поверхні Землі їх утримує сила тяжіння. Перебуваючи в складі атмосфери, молекули повітря не припиняють хаотичного руху, що і приводить до появи атмосферного тиску. Підтвердженням цього є досліди в підручнику §25 ст.165, підйом води в трубці за поршнем.

Учні знайомляться з дослідами на підтвердження існування атмосферного тиску та історичною інформацією з цього питання. Уперше атмосферний тиск виміряв італійський фізик Еванджеліста Торрічеллі. Він провів такий дослід. Взяв скляну трубку, завдовжки близько метра, запаяну з одного кінця, заповнену ртуттю. Відкритий кінець трубки закрили і трубку перевернули запаяним кінцем вгору. В такому положенні занурювали нижній кінець трубки в посудину зі ртуттю, а потім його відкривали. Частина ртуті виливалася з трубки, а частина залишалась (приблизно 760 мм). Однорідна рідина в трубці та чаші не рухалась, і це означає, що згідно із законом Паскаля, тиск на поверхню ртуті з боку атмосфери і гідростатичний тиск стовпа ртуті в трубці є однаковими. Тиск, який створює стовп ртуті висотою 760 мм, називають нормальним атмосферним тиском: р= 760 мм.рт.ст.

Учні знайомляться з одиницями вимірювання атмосферного тиску та встановлюють співвідношення між ними. Тиск ртутного стовпа висотою 1 мм дорівнює: р = gh. р = 9,8 Н/кг·13600 кг/м3 ·0,001 м ≈ 133Па; 2 1 мм рт.ст. ≈ 133Па Для вимірювання атмосферного тиску на практиці використовують барометри, зокрема, барометри-анероїди (учні знайомляться з будовою, принципом дії барометра-анероїда (п.4 §25 ) та за планом узагальнюють дану інформацію). На представленому барометрі читають відповідні покази. За допомогою барометрів можна прогнозувати зміну погоди та визначати висоту: атмосферний тиск зменшується перед негодою, а також із висотою.

Залежність атмосферного тиску від висоти наглядно може продемонструвати електронна таблиця. З цим завданням нам допоможе вчитель інформатики.

Робота учнів за комп’ютерами з дотриманням правил техніки безпеки.

Ознайомлення з теоретичним матеріалом про використання табличного процесора Microsoft Office Excel 2010.

Таблиця (лат. tabula –  дошка)  – структурована  сукупність  даних, розміщених по рядках і стовпцях. Складається  таблиця  зі стовпців і рядків,  на  перетині  яких  містяться клітинки. Кожний рядок – це опис одного з об’єктів за всіма властивостями.

Кожний  стовпець    це  опис  однієї властивості для всіх об’єктів, зазвичай має назву, що відображає назву цієї властивості. У клітинці вказується значення властивості. У них можуть розміщуватися текст, числа, малюнки, формули і навіть інші таблиці.

Електронна таблиця - таблиця в електронній книзі, клітинки якої містять структуровані по рядках і стовпцях дані про об’єкти.

Табличний процесор – це прикладна програма, призначена для створення і опрацювання даних, поданих в електронних таблицях.

До основних можливостей цих програм належать обчислення за введеними формулами та побудова діаграм за наведеними даними.

Один з найпопулярніших табличних процесорів Microsoft Office Excel 2010.

Документ електронної таблиці називається робочою книгою. У кожному документі може розміщуватися від 1 до 255 таблиць – робочих аркушів. Документ Excel зберігається у файлі з будь-яким ім’ям і розширенням . xlsх.

Основним об’єктом табличного процесора Excel є електронна книга. Також об’єктами табличного процесора є аркуш, електронна таблиця, рядок, стовпець, клітинка, діапазон клітинок, діаграма.

Кожна клітинка електронної таблиці має адресу. Адреса клітинки складається з номера стовпця та номера рядка, на перетині яких вона розташована, наприклад A1, C3, D17, AA26.

Сукупність клітинок аркуша електронної таблиці утворює діапазон клітинок. Діапазон клітинок, як і окрема клітинка, має адресу. Адреса діапазону клітинок задається адресами двох клітинок, розміщених у його протилежних кутах, що розділені двокрапкою. Наприклад, діапазони клітинок A3:A7.

У клітинках електронної таблиці можуть зберігатися числа, тексти та формули. На аркуші, крім електронної таблиці, можуть розміщуватися й інші об’єкти: діаграми, малюнки тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Засвоєння нових знань, формування вмінь

  1.          Вправа № 25 завдання № 5

Подайте тиск 550 мм рт. ст. у кілопаскалях; тиск 93 324 Па – у міліметрах ртутного стовпа.

550 мм рт. ст.· 133Па : 1 мм. рт. ст. = 73150 Па ≈ 73 кПа,

93 324 Па : 133Па · 1 мм. рт. ст. ≈ 702 мм. рт. ст.

2. Чи можна розрахувати атмосферний тиск за формулою р = ρgh, де ρ – густина повітря, а h – висота атмосфери?

      3. Підкресліть правильно записані адреси клітинок.

Z3, Б7, 67S, C3D5, ZZZ3, AB4, L2000000, V.

 

  1. Визначте, скільки клітинок містять такі діапазони:

а) A4:A10 - ____; б) С3:E3 - _____; в) С2:G9 - ____;  г) E5 - __;

д) 2:2 - _______________;  е) D:D - __________________;

VIІ. Узагальнення та систематизація знань

Залежність атмосферного тиску від висоти подано в таблиці.

VIІI. Домашнє завдання

Підручник § 25 опрацювати.

Довгострокове. Підготовка навчального проєкту «Спостереження за зміною атмосферного тиску. Кожен учень отримує роздруковану інструкцію. Захист проектів проходить через 3-4 тижні.

ІX. Підсумки уроку

Рефлексія

     Що нового ви дізналися на уроці?

     Що найбільше запам’яталось на уроці?

     Що сподобалося?

X. Оцінювання роботи учнів

 

 

 

 

ІНСТРУКЦІЯ

Тема проєкту. Спостереження за змінами атмосферного тиску.

Потрібно багато вчитись, щоб знати хоч трохи.

 Шарль Луї Монтеск’є

Тип проєкту. Інформаційно-пошуковий, дослідницький.

Мета проєкту: Переконатись у тому, що атмосферний тиск постійно змінюється. З’ясувати причини та наслідки таких змін.

Обладнання: Добрати самостійно.

 Виконання проекту:

1. Пригадати означення атмосферного тиску.

2. З’ясувати, які особливості зміни атмосферного тиску для нашої місцевості.

3. Знайти інформацію про те, що є причинами зміни атмосферного тиску.

4.Зробити висновки про наслідки зміни атмосферного тиску.

5. Презентувати роботу в класі.

Обов’язкові завдання: 1.Упродовж трьох тижнів щоденно збирати інформацію про зміну атмосферного тиску. 2.Заповнити електронну таблицю (для всіх днів, коли проводитимуться спостереження).

Дата

 

 

 

 

 

 

 

Значення атмосферного тиску, мм. рт. ст.

 

 

 

 

 

 

Погодні явища*

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Побудувати стовпчасту діаграму зміни атмосферного тиску за досліджуваний період.

 4. Зробити висновки.

 *Сонячно, хмарно, дощ, туман.

 Корисні поради: Усі необхідні дані взяти з енциклопедій або інтернет-джерел.

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
27 березня
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку