Інтегрований урок «Турбота про тварин узимку. Створення сюжетних композицій з елементами творчості (парна,групова робота). Аплікація «Соняшник».

Про матеріал
Інтегрований урок з ЯДС і дизайн і технології , який допоможе учням дізнатися про неохідність дурбуватися про тварин взимку. Також формувати здатність ефективно працювати з текстом, аналізувати сприйняту інформацію і робити висновки,активно відтворювати необхідну інформацію,виділяти смислові елементи інформації,повідомленої вербально, користуватися власним досвідом; розвивати моторику рук.
Перегляд файлу

 

Тема: «Турбота про тварин узимку. Створення сюжетних композицій з елементами творчості (парна,групова робота). Аплікація «Соняшник».

Мета:

формування предметних компетентностей: дати школярам уявлення про те,як зимують дикі звірі  та  птахи;учити розпізнавати зимуючих птахів своєї місцевості;обговорити,як можна допомогти тваринам; розвивати зв’язне мовлення,допитливість;виховувати любов до природи рідного краю,до природи,до праці.

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність ефективно працювати з текстом,аналізувати сприйняту інформацію і робити висновки,активно відтворювати необхідну інформацію,виділяти смислові елементи інформації,повідомленої вербально, користуватися власним досвідом; розвивати моторику рук.

Комунікативної: розвивати вміння спільно працювати та співпрацювати, здатність домовлятися і робити висновки.

соціальної: учити відповідати за ефектну презентацію результатів роботи групи.

загальнокультурної :удосконалювати вміння дотримувати норм мовленнєвої  культури, зв” язно висловлюватися.

Тип уроку: інтегрований

Обладнання:ілюстрації птахів, звірів, зразки кормів для пташок, презентація, панно, репродукції картин видатних художників.

                                                                  Хід уроку

1.Організація класу.

- День добрий,друзі,ще один урок

Прийшов до нас за розкладом сьогодні.

Отож,давайте,зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть у знань безодню.

Любі діти,у наш клас

Завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

  •          Холодно зараз в лісах і лугах

Холодно зайчикам,лискам,птахам

Тепло і затишно в класі у нас.

Доброго ранку,вітаю я вас.

  •          Першою сідає краса,а потім сила.  (Слайд 1)

(Група «Синоптики»)

1)Поетична хвилина

Лютий морозець гукає-

Малюки нехай тікають.

То пройма до кісточок –

Одягаю кожушок,

Починаю в сніжки грати –

Він хапає рученята,

Одягаю рукавички –

А мороз щипає щічки.(Слайд 2 – 5)

2)Синоптична хвилина.(Слайд 6)

- Яка зараз пора року?

- Який місяць?

- Яке число?

- Яке свято за народним календарем?

За народним календарем Прохора і Харлампія.

  •          Які прислів’я знаєте?

«До Прохора баба охала: «Ой холодно! А прийшли Прохор і Влас –вже весна у нас!

  •          Тепло чи холодно надворі?
  •          Який стан неба?
  •          Яка температура повітря?
  •          Чи були сьогодні опади?

-Так, небо вкрите густими важкими сніговими хмарами. Сонечка крізь них не видно. Сніг сипле і сипле,як у вірші Ліни Костенко «Пряля»

Сидить пряля тай пряде –

сніг іде – іде – іде -

нитка рветься  де – не – де,

а вона пряде й пряде.

Вже напряла хуртовин,

на шапки для верховин,

на сувої полотна

на завісу для вікна

на хустину й укривало,

мало-мало-мало-мало.

Сніг іде – іде – іде,

а вона пряде й пряде…(Слайд 7- 8)

  2.Гра «Вибери правильно» (Слайд 9)

- Які явища природи ускладнюють життя тваринам?

( Гроза,снігопад,дощ,завірюха,листопад,паморозь,іній,відлига,відліт птахів,веселка,ро-

са,цвітіння дерев). Діти обирають плескаючи в долоні.

3.Повідомлення теми та мети уроку.

- Сьогодні ми поговоримо про допомогу тваринам узимку.(Слайд 10)

- Які у вас очікування від уроку?(Слайд 11)

 

      Отримати знання про життя лісових звірів взимку.

  •      Дізнатися, як люди допомагають звірям взимку
  •      Бути уважними, спостережливими
  •      Працювати активно і дружньо
  •      Мати гарний настрій і отримати задоволення

від роботи на уроці

  •          Чи є у вас кімнатні улюбленці?
  •          Ви про них піклуєтеся? Як?
  •          Як вони почуваються взимку?
  •          Чи шукають вони собі корм?
  •          Чи страждають вони від холоду?

(Розігрування діалогу)

Зустрілися дві пташки: одна – в клітці,а інша – на волі.

  •          Поміркуйте,про що можуть говорити пташки,які живуть у різних умовах.
  •          Холодно і голодно в лісі,важко знайти поживу.
  •          А мені затишно в будинку,господарі дбають про корм для мене.
  •          Про те я маю змогу полетіти куди тільки забажаю і в ліс,і в парк,і в поле.
  •          Ой,я про це тільки мрію.
  •          А тепер згадайте лісових мешканців.(Свист вітру,завірюхи,слайд12). Вони теж гарненькі:і

Білочки,і зайчики,і лисички,і вовки. Їм усім природа подарувала життя,але не подарувала турботливих господарів.

  •          Як вони почуваються взимку?
  •          Чи легко знайти  собі поживу?
  •          Як знайти прилисток?

II. Основна частина

  1.     Складання порівняльної характеристики свійських і диких тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд 13-14)

3)Робота в групах

Діти розповідають підготовлену інформацію.

2- група «Птахолюби»( Слайд 15)

  •          Як називаються птахи,які залишились у нас на зиму?
  •          Яких птахів ви бачили взимку?
  •          Чим живляться ці птахи?
  •          Як люди допомагають птахам пережити важку зиму?
  •          Хто з вас уже підготував годівнички?

             Годівниця (Слайд 16-17)

Я зробила годівничку

Для горобчика й синички,

Ще й малого снігурця,

Адже вже прийшла зима.

Дуже зла вона бабуся,

Та її я не боюся.

Крихт насиплю і пшонця

І  повішу я сальця.

Тож злітайтесь,друзі милі,

Не лякайтесь заметілі!

Який корм ви кладете у свої годівнички?(Насіння,крихти хліба,зерно,крупу,шматочки сала.)

Молодці! З такими дбайливими друзями жодна пташка не загине від голоду.

-А які птахи прилітають до годівниці?

Б) Повідомлення про дятла.

Відгадайте дітки,хто

Має носик долото,

Хто комах з кори виймає

Про здоров’я лісу дбає?Слайд 18

-Чим узимку живиться цей тах?

Дятел видовбує з – під кори дерев шкідливих комах,а у хвойних лісах він харчується насінням шишок.

-Чи бачили ви дятлову кузню?

Дятел встромлює шишки в розколину стовбура чи пенька і довбає її дзьобом,виколупуючи з них насіння,а самі шишки викидає. За зиму може назбиратися декілька тисяч(Слайд 19)

В) Повідомлення про синичку

Жовтогруді щебетушки

Купили чорні капелюшки,

А ще мають білі щічки.

Називають їх (синички).(Слайд 20)

Синиці своїм сильним дзьобом проникають у тріщини кори дерев,дістають яйця й личинки комах. Підлітають до квартирки хати і клюють:сало,масло,сир. Відвідують годівниці. Вони мають товсті сильні лапи з міцними пальцями і заломленими кігтями –

 Причіпляються до будь – якої гілки дерева і гойдаються вниз головою,заглядаючи у щілини.

Синиці дуже ненажерливі за добу з’їдають стільки, скільки важать самі. Восени і взимку синиці заготовляють корм про запас,ховаючи комах,плоди,летючки клена у щілини і тріщини кори. Тоді взимку находять хоча б частину запасів. (Слайд 21)

Фізкультхвилинка(Слайд 22)

Г) Повідомлення про сойку

Галаслива і криклива

Яскрава і красива

Свої комори забуває,

А білчині розгрібає.(Сойка)(Слайд 23)

Сойка робить значні запаси жолудів на зиму до 4 кілограм. Запаси жолудів і горішків збирає в свої комори – ховає під опале листя,в мох,під кору дерев. А потім шукає комору,розкопуючи сніг під деревами. Якщо не знайде,то жолуді проростуть. Або ці запаси знаходять лісові звірі. Ще сойки їдять ягоди,насіння,комах.(Слайд 24)

Д) Зимовий корм для птахів.

-А що ж полюбляють птахи?

Насіння соняшника,але не смажене дуже люблять снігурі та синиці.

Просо,пшоно – найулюбленіша їжа вівсянок і жайворонків.

Гарбузове насіння (лише сире) гарно потішить вас,оскільки дасть змогу побачити, як синиці,притиснувши лапкою насінину,діловито продзьобують у ній дірочку,стурбовано озираючись на всі боки.

Насіння дині  не залишить байдужою жодну пташку.

 Крихти сухого білого хліба – чудовий корм для багатьох птахів.

Корм необхідно давати потроху щодня. Особливо корму має бути вдосталь під час ожеледиці та сильних снігопадів,бо в таку негоду джерелом харчування для птахів залишаються тільки годівниці.

3 група «Друзі тварин»

А)Бесіда

- Діти,а кому в зимовому лісі  так само важко як і птахам? Чому? (Стало холодно,випав сніг,а під ним сховалися плоди,насіння,немає соковитої трави та листочків на деревах).

Б) Розповідь про білку.

Хто по ялинках вправно скаче

І літає на дуби?

Хто в дуплі горіхи ховає,

Сушить на зиму гриби.(Білка)(Слайд 25)

Живе білочка в дуплі. Воно не дуже велике,але сухе,вистелене мохом,сухим листям. Трапляється,що в люті морози декілька білок сплять в одному гнізді,зігріваючи одна одну і заткнувши мохом вхід. Білка запасає гриби і горіхи ще влітку та восени,а тепер тільки відшукує свої комори. Завжди знайде по запаху приховані в снігу і в моху горіхи. Часто її запасами харчуються інші звірі. 

В) Розповідь про лисицю

Я руда низького росту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м’ясо…

Вовку – брату я сестриця,

А зовуть мене (Лисиця)

По снігу,навіть глибокому,лисиця ходить без зусиль. Через малу вагу вона майже не провалюється.

На зиму в неї відростає густа шуба,що рятує від морозів. Ось з їжею взимку погано. Немає жаб і пташенят поховалися в нори миші. Лисиця на зиму запасів не робить. Полює вона в полі,де вітер здуває сніг. Ретельно обнюхує сніг,нірки мишей відшукує. Під снігом їх не видно,але її чуйні вушка почують,де під снігом мишка про шурхотіла. Так мишами здебільшого і харчується всю зиму. Ще вона полює на зайців. Але не завжди може розкопати нірку мишки під снігом або впіймати зайця,тому,як і інші тварини голодує.(Слайд 25 – 28)

Г)Розповідь про зайця.

Я страшенний боягуз,

Всіх на світі я боюсь.

В полі,лісі навкруги

Скрізь у мене вороги

Часом лізу я у шкоду,

Їм капусту на городах,

Моркву,ріпу,буряки.

Відгадайте – хто такий?

По глибокому снігу скачками від одного куща до іншого пересувається заєць. Узимку він став білим. Шубка його тепла,густа. У нього не має свого будинку. Спить заєць на снігу,а в люті морози і бурани він забирається в снігові нори – печери під поваленими стовбурами дерев. Запасів заєць на зиму не робить. Доводиться гризти гірку кору осик і жорсткі гілки. Живе заєць надголодь,чекає,коли навалить більше снігу. Падає сніг на гілки дерев та кущів,пригинає їх до землі. Ось тепер заєць може поласувати молодою корою і тонкими гілочками.

  •          Як ви вважаєте,як живеться взимку в лісі звірам – добре чи погано?
  •          Чому погано?

Д)розповідь учителя.

- Правильно,холодно і голодно звірам у лісі взимку. Тому в нашій країні є така професія – лісник. Лісник піклується про лісових звірів. Для зайців ще влітку запасають віники з молодим листям. Не відмовляються зайці від сушених гілок горобини,малини.

 Для лосів підрубують молоді осики. Для кабанів залишають коренеплоди:буряк,ріпу,жолуді.

Слайд(   29- 31)

Отже,ми оговорили,як допомогти тваринам взимку і чим їх нагодувати. А де ще на вашу думку можна використати насіння рослин.

  •          Так створити з них різні аплікації. І  зараз ми спробуємо створити аплікацію рослини,а якої ви дізнаєтесь,коли відгадаєте загадку.

Квітка ця на сонце схожа,

На олію вона гожа,

Жовті пелюсточки має,

Їх до сонця повертає.(Соняшник) (Слайд 32)

  •          Чи подобається вам ця рослина?
  •          Як ви вважаєте,чи можна цю рослину назвати квіткою? Чому ?

Соняшник уважається квіткою – велетнем. Інколи рослини можуть досягати 4,5 метрів заввишки. Коли квітка достигає її голівка перетворюється на великий склад насіння. Квітка соняшник має цікаву особливість:протягом доби вона повертає свою золоту голівку за сонцем,ніби не може намилуватися ним,недарма цю рослину називають соняхом – сонячною квіткою. В Україні соняшник – рослина – символ.

Багато видатних художників з усього світу зверталися до теми квітів,зокрема теми соняшників.

  •          Подивіться,з якою любов’ю  намалювала соняшники  українська художниця

Марія Приймаченко.(Слайд 33,34)

  1. Робота з підручником.
  •          Розгорніть підручник на .18. природа подарувала нам багато матеріалів,з яких ми навчилися виготовляти гарні та корисні речі.
  •          Уважно роздивіться насіння. Які з них уживають у їжу?
  •          Які належать до круп?
  •          Які каші  них варять?
  •          Яку кашу ви любите на сніданок?
  1.     Повторення правил роботи в групі.
  •          Сьогодні ми будемо працювати в групах. Згадайте правила поведінки в групі.
  • Розподілити обов’язки в групі
  •     Працювати дружно та завзято
  • Прислухатися до порад товаришів
  • Не галасувати,не сваритися
  • Допомагати одне одному

Інструктаж учителя

Панно готове починаємо його розмальовувати. Змастіть серединку клеєм і викладіть соняшникове насіння вузькими кінцями до середини. Щоб вийшло гарніше,спочатку потрібно викласти насіння по зовнішньому контуру серединки,а потім поступово просуватися до центру. Тепер настав час викладати кукурудзяну крупу. Змащуємо пелюстку клеєм і засипаємо крупою.

      Практична робота

Повторення правил роботи з клеєм.

*З клеєм поводься обережно. Клей отруйний.

*Наносять клей на поверхню виробів тільки пензлем.

*Стежте за тим,щоб клей не потрапив на пальці рук,обличчя,особливо до очей.

*Після закінчення роботи обов’язково вимийте руки та кисть.

* При роботі з клеєм користуйтеся серветкою

VI. Виставка та оцінювання робіт.

VII. Підсумок уроку .

Сьогодні на уроці я….

Ось і закінчено урок,

І дзвенить уже дзвінок!

Працювали добре друзі,

Відпочиньте по заслузі.

 

 

docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
3 грудня
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку