Інтегрований урок" Використання річок.Судноплавство.Торгівля у добу Київської держави"

Про матеріал
Інтегрований урок для учнів з особливими освітніми потребами 7 клас. Предмети : історія України та географія. Розробили Лєснікова В.І.-вчитель історії та Глушко О.М. вчитель географії.
Перегляд файлу

 

Розробка інтегрованого уроку з навчальних предметів «Географія» та «Історія України» у 7 класі спеціальної школи

 

                                                                                                                            Глушко О. М.,

вчитель-дефектолог,

спеціаліст першої кваліфікаційної категорії,

Лєснікова В.І.,

вчитель-дефектолог,

спеціаліст другої кваліфікаційної категорії,

Лиманської спеціальної школи №34,

Донецької обласної ради,

м. Лиман Донецької обл.

 

 

 

 

 

 

 

                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема(географія): Використання річок. Судноплавство.

Мета:

- сформувати загальні уявлення про особливості річок України,

- поглибити практичні навички учнів характеризувати водні ресурси України, основні частини річок, ознаки гірської та рівнинної річок;

- розвивати зорову пам'ять, просторові уявлення при роботі з картою;

- розширити активний словник;

- удосконалити практичні навички роботи з атласами, контурними картами,

- виховувати в учнів бережливе ставлення до природи.

Тема(історія України): Торгівля у добу Київської держави.

Мета :

-формувати знання учнів про торгівлю у добу Київської держави;

- розвивати свідоме сприйняття образно-вербальної інформації;

- розвивати усне зв’язне мовлення, розширювати активний словник;

-коригувати процеси пам’яті, аналізу, синтезу, образне мислення;

-виховувати інтерес до вивчення історії України, повагу до здобутків попередніх поколінь, любов до Батьківщини.

Формувати засобами уроку життєво важливі компетенції (соціальну, комунікативну, інформаційну, полікультурну)

Тип уроку: урок формування нових знань, вмінь, навичок.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, карта Києва, мультимедійний комплекс, презентація уроку, відеоролик 

 

Хід уроку.

 

  1.                Організаційний момент (слайд 2)

Привітання:

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він зимовий і цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей

І лагідно промовимо: «Добрий день!»

 

А сьогодні, любі діти, хочемо вам побажати

Всі знання із апетитом на уроці поглинати,

А щоб ці знання і вміння вам не стали тягарем,

Побажаєм вам уваги і старання, тож почнем!

 

  1.            Загально-корекційний етап уроку.(слайд 3)

Розшифрувати анаграму

1 Наука, яка вивчає оболонку землі. огрефагія (географія)

2.Наука, яка вивчає минуле людства. тісорія (історія)

 

  1.        Перевірка домашнього завдання:

А зараз ми проведемо бліц-опитування  і перевіримо знання з історії і географії , повторимо матеріал.

Як називалась тема попереднього уроку?

(Історія - Розвиток ремісництва у Київській державі,

Географія - Будова річки.)

Робота в малих групах (біля дошки, з зображеннями ремесел і схемою річки)

Бліц-опитування класу.(слайд 4)

1) Що таке ремесло? (виробництво готових товарів)

2) Хто такі ремісники? Скільки ремесел існувало на Русі?

(ремісник-людина, яка своїми руками обробляє певний матеріал, 60 ремесел)

3) Що таке річка ?(постійний потік води, що тече заглибиною)

4) Початок річки називають( витоком),

5) Назвіть перші східнослов’янські племена? Скільки їх було?

(7 :поляни, древляни, уличі, тиверці, дуліби, білі хорвати, сіверяни)

6) Хто такі купці?(люди, які займаються торгівлею)

7) Хто в наш час займається торгівлею?(продавці)

8) Місце, де річка впадає в море, озеро або іншу річку, називають-(гирлом).

9) Скільки берегів мають річки(2, лівий і правий)

10) Чим живляться річки?(дощовою, талою, підземними водами)

11) Відстань від витоку до гирла  - (це довжина річки).

12) У річку впадають інші річки — (притоки).

13) Хто був і вождем, і воєначальником, і правителем держави?(князь)

14) Хто у наш час керує державою?(президент)

 

Актуалізація набутих знань.(робота в малих групах)

Вправа «Історико-географічна «кухня»

Поєднати назви ремесел з відповідними виробами.

Розташувати на зображенні річки наступні її частини ( виток, гирло, берег, притока)

 

  1.         Мотивація навчальної діяльності учнів.(слайд 5)

Робота в групах

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

1,2 ряд -річка , 3,4 ряд - торгівля

Які асоціації викликають у вас слова «річка» - вода, риба, човен, життя, течія

«торгівля» - гроші, магазин, ринок, продукти, речі

Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми на одному уроці об’єднаємо дві теми:

з історії  - “Торгівля у добу Київської держави” де ви дізнаєтесь про те, як відбувалась торгівля у часи Київської Русі

та географії  -  “Використання річок. Судноплавство”, де ви познайомитесь з особливостями річок України.

Що ви хотіли б дізнатися на цьому уроці?

Напишіть це на долоні, яка знаходиться на вашій парті.

 

  1.             Фізхвилинка .    21хв. (слайд 7)

Кінезіологічні вправи

Вправа «Слон»

Вухо щільно притиснути до плеча. Одночасно витягнути одну руку, як хобот слона, і почати малювати нею горизонтальну вісімку, починаючи від центру зорового поля і йдучи вгору проти годинникової стрілки. Очі стежать за рухами кінчиків пальців. Потім поміняти руки. Вправу виконувати повільно, по 3-5 разів кожною рукою.

Вправа «Сніговик».

Сидячи уявіть, що ви – щойно зліплений сніговик. Тіло повинно бути напружене, як замерзлий сніг. Прийшла весна, пригріло сонце, і сніговик почав танути. Спочатку тане і обвалюється голова, потім опускаються плечі, руки розслабляються і т. д. В кінці вправи м’яко впадіть на підлогу і лежіть, як калюжка води.

Вправа«Свічка»
Початкове положення - сидячи на стільці. Необхідно уявити велику свічку. Зробити глибокий вдих і спробувати одним видихом задути свічку.

Далі уявити перед собою 5 маленьких свічок. Зробити глибокий вдих і задуть ці свічки маленькими порціями видиху.

 

  1.         Повідомлення нових знань :

Вчитель: Використання річок у господарській діяльності людини. (слайди 8-14)

У житті людей ріки відіграють величезну роль. Ріки є шляхами сполучення; на берегах річок є луки; у річках ловлять рибу.

Уже багатостоліть тому енергію річкових вод почали використовувати як рушійну силу — спочатку для водяних млинів,

потім для приведення в рух механізмів на фабриках і заводах,

а в наші часи — для гідроелектростанцій.

На берегах рікзо середжено багато населених пунктів, біля деяких річок живуть мільйони людей.

У посушливих районах, де мало опадів, ріки використовуються для штучного зрошування ланів, садів, пасовищ. Зрошування й обводнювання перетворюють неродючі, посушливі землі у квітучі поля, сади, виноградники та пасовища.

Здавна людина використовує воду річок для своїх потреб взагалі для судноплавства.

 

Повідомлення про «Розвиток судноплавства» (слайд 15)

Людина здавна мріяла про подолання водних просторів. Спочатку вона пристосовувала для цього дерев'яні колоди, плоти, потім почала будувати дерев'яні човни і кораблі.

В Україні ще в часи козаччини, коли запорозькі козаки почали здійснювати морські походи, будувалися  човни - чайки. Оскільки море контролювалося Османською імперією, то суднобудування розвивалося в районі дніпровських плавнів біля самарських лісів, які були основним джерелом постачання деревини.

В далекі часи існування Київської держави судноплавство використовували для торгівлі.

 

Зовнішня торгівля. (слайди 16-22)

За часів Володимира Великого на березі річки Почайни(притока Дніпра) було збудовано велику пристань, до якої прибували на човнах купці з Русі та з-за кордону. Найбільшими торгівельними партнерами русичів були візантійці. Також до Русі прибували купці з різних країн Європи та Азії.

У Києві, за свідченням літописців та іноземних очевидців, було багато складів, а саме місто було важливим центром торгівлі. До Візантії руські купці вивозили мед, віск, хутро, шкіру,зброю; у меншій кількості хліб та ліс. Привозили дорогі тканини, заморську зброю, південні фрукти, олію, книги, вино, прянощі, дорогоцінні ювелірні вироби, прикраси, художній посуд тощо. Вибір товарів, що обмінювалися, був надзвичайно багатим.

 

Внутрішня торгівля.

Внутрішня торгівля забезпечувала обмін між сільськогосподарськими і ремісничими виробниками. Велася вона переважно на міських торжищах, у визначені дні тижня, у більших містах - щоденно. На торжищах можна було придбати зерно, хліб, овочі, фрукти, рибу, м'ясо, молоко, сіль, а також ремісничі вироби.

Купці організовували торгові каравани за кордон. Каравани пересувалися водою або суходолом. У той час більш популярним був водний шлях. Купці починали готувати свої човни навесні, приблизно у квітні-травні. Шлях із Києва до Константинополя (столиці Візантії) займав приблизно 35-40 діб. Поторгувавши ціле літо, купці восени поверталися на Батьківщину.

 

Словникова робота (торжище, караван)

Торжищедавньоруський ринок.

Караван — група човнів, які рухаються разом у певному напрямку.

 

Головну роль у розрахунках та обміні відігравала срібна гривня. Походження терміну виводять від "гриви" - шиї, у первісному вигляді гривня – це намисто із срібла, чи обруч.

Монетні гривні мали вигляд шестикутних злитків срібла (київські гривні), крім них існували ще гривні новгородські та чернігівські.

Місцеві та закордонні купці спочатку мінялися товаром, потім продавали товар за шкурки хутрових звірів, а пізніше стали використовувати гроші.

Гривна була значною грошовою одиницею. За одну гривну на Русі можна було купити одного вола або десять телят.

За часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого виготовляли монети із срібла- «срібники» і золота –«златники». Але цих монет було дуже мало і більшість населення Русі ними майже не користувалося.

Сучасне судноплавство

Водні шляхи й сьогодні залишаються найзручнішим і найдоступнішим видом сполучення. Щодня морські й річкові судна доставляють у порти мільйони тон вантажів і перевозять сотні тисяч пасажирів.

 

VII. Первинне закріплення матеріалу(слайд23)

Робота з підручником, (ст.114, 4 абзац) - прочитайте що таке торгові шляхи?

(Торгові шляхи- маршрути , якими пересувалися купці) .

(Діти читають)

Яка вага гривни? (200 грам)

Чим відрізнялися гривни між собою?(формою і вагою)

Робота з ілюстрацією (ст.115)

Знайдіть київську гривну (шестикутна)

Вправа «Так-Ні» (слайд24)

робота з картками      (діти відповідають на питання самостійно)

  1. Річки не мають значення для людей (-)
  2. Давньоруські гроші були із срібла (+)
  3. Енергію води можна використовувати (+)
  4. Шлях караванів до Константинополя займав 15 днів(-)
  5. Судноплавство з’явилось в 21 столітті (-)
  6. Торжище - це сучасний ринок (-)
  7. Річки потрібно охороняти і берегти(+)

 (самоперевірка)

Вчитель:

Діти, ви почули як відбувалась торгівля у Київській державі, тож подивіться відеоролік.

Відеоролік про торгівлю в Київській державі (2хв.49с)

В наш час щороку стан річок, озер і підземних вод в Україні погіршується. Причиною цього є ряд проблем: забруднення водойм викидами з підприємств, надмірне використання природних ресурсів, замулення та заростання водойм. Тому особливо важливим питанням зараз є охорона природи, річок і водоймищ.

Давайте разом будемо дбайливо відноситись до наших природних скарбів, щоб вони як можна довше радували нас своєю чистотою і красою.

Бережімо природу, бережімо річки й озера!!!

 

- Подивіться на ваші долоньки і скажіть, чи справдилися ваші очікування?

 

VIII Підсумки уроку. Оцінювання знань учнів:

IX Домашнє завдання (ст.114-116; прочитати, відповісти на питання)

docx
Додано
5 жовтня 2021
Переглядів
1440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку