Інтегрований урок з предметів: українська мова, дизайн і технології. Тема уроку "Сербська казка "Жбан меду". Робота з пластичними матеріалами. Виготовлення предметів об'ємної форми"
Теми інтегрованого уроку з предметів:
Українська мова. Сербська казка «Жбан меду».
Дизайн і технології. Робота з пластичними матеріалами. Виготовлення предметів об’ємної форми.
Мета: знайомити учнів з сербською казкою «Жбан меду», учити виразно інтонувати казку, правильно читати за особами, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів; вчити виготовляти посуд з пластиліну; розвивати зв’язне мовлення, фантазію, охайність в роботі з пластичними матеріалами; збагачувати словниковий запас, виховувати почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей, працелюбність.
І. Емоційне налаштування на урок
- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб працювати на уроці гарно і виконати всі завдання, будьте старанні та уважні.
- До якого уроку приготувалися?
- Чому ми вчимося на цьому уроці?
- А чи знадобиться вам у житті уміння читати?
- Що кожен з вас очікує від сьогоднішнього уроку? (Буде цікавим, веселим, повчальним)
- Сьогодні до нас на урок завітало яскраве сонечко. Кожним своїм промінчиком воно висловило свої очікування.
- Воно сподівається, що цей урок навчить вас правильно читати, характеризувати дійові особи; висловлювати свою думку, працювати в групах та парах, збагатить словниковий запас)
- А я очікую, що наш урок цікавим буде,
Бо читати люблять усі люди!
І дорослі, і малі,
І, звичайно, школярі.
Будемо ми працювати
Й руку вправно піднімати,
Щоб почути укінці,
Що всі діти молодці.
- Сонечко, сьогодні буде спостерігати за всіма дітками і подарує найкращим учням свою усмішку.
- Деякі сонячні промінчики розсипалися буквами. Давайте зберемо їх і прочитаємо слово.
- Які асоціації у вас виникли, коли ви прочитали слово «казка»? (народна, авторська, добра, бабуся, мама, книга, школа, дитинство, чарівна, цікава)
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Немає на цілій планеті дитини, яка б не любила казки. Та дорослі їх теж люблять. Вони їх читають і розповідають своїх дітям. Казки бувають різні: про тварин, про чарівників, про злодіїв. У казках розмовляють тварини і перетворюються на різні предмети. Казка – це справжня скарбниця.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми вже стрічались не раз.
І знову вона завітає у клас.
- Яку тему ми зараз вивчаємо? (народні казки)
- Які народні казки знаєте?
- Зараз я перевірю, як ви уважно читали ці казки. Пограємо у гру «Так чи ні». Я вам буду читати фрази із казок. Якщо буде помилка у змісті, покажіть мені червоний сигнал, а якщо помилки немає – зелений.
Жили собі дід та баба і дожилися вже до того, що й молока нема.
Розсердився горобець. Полетів до вівці.
Украла собі лисичка-сестричка півника.
А собака як ухопив, так увесь хвіст і відкусив.
Купався багатий крамар у озері.
Віддай мені коня за найкращого вола.
Жила-була десь за трьома морями кмітлива дівчина.
Привезли дівчину до царя.
- Які помилки знайшли?
- Молодці, діти, уважно читали. Але, як у казці, я хочу провести ще одне випробування. У мене є чарівна скринька, де зібрались казки. Давайте спробуємо їх впізнати.
- Скринька відкривається – казочка з’являється. (Борошно, коза, курочка, билина, баран, голка, сито, качечка, зайчик, веретено, голуб, вогонь)
- Чому вчить ця казка? (Постійно вчитися, розвиватись, виявляти кмітливість при виконанні завдань.)
- Які прислів’я передають основну думку цієї казки? (Мудрим не вродився, а навчився. Перед розумом і сила поступається. Розум за гроші не купиш. Мудрість – велике багатство.)
- Давайте прочитаємо прислів’я про казку. (Казка – вигадка, та в ній щось повчальне, зрозумій.)
- Кожна казка вчить, як на світі жити. Звертає увагу на ті недоліки, з якими людині треба боротися. Хто зможе їх назвати? (лінощі, заздрість, брехливість, злість)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми познайомимось ще з однією казкою, героями якої є звірі. А які, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
Гострі зуби, сильні лапи
Дуже схожий па собаку,
І полює дуже ловко,
Що, впізнали, друзі? (вовка)
У кущах вона ночує
І на зайчика полює.
Вся руденька ця сестричка,
А зовуть її. (лисичка)
- Сьогодні ми вирушимо до Сербії, яка знаходиться в Європі. Усна народна творчість цієї країна сповнена цікавими казками. Ми познайомимось із казкою, головними героями якої є вовк і лисичка.
- У якій українській народній казці ми зустрічали цих героїв?
- Давайте розкажемо про них.
- Прочитайте уважно речення. Серед запропонованих слів розшукайте ті, які характеризують лисицю. (Лисиця – сіра, жадібна, добра, хитра, руда, підступна.)
- А яким частіше виступає вовк? (Вовк – хитрий, лагідний, злий, сірий, голодний, довірливий.)
- Сьогодні ми дізнаємось, якими рисами наділив цих героїв сербський народ.
ІV. Робота над змістом уроку.
- Давайте складемо сенкан про наших героїв.
Предмет – лисичка.
Опис –жадібна, руда.
Дія – дурить, краде, обманює.
Відношення – Нам не подобається вона.
Узагальнення – хитрунка.
Предмет – вовк.
Опис – сірий, голодний.
Дія – суне, полює, довіряє.
Відношення – Нам дуже жаль його.
Узагальнення – хижак.
(Словничок: жадібна, руда, хитра, підступна, сірий, голодний, злий, довірливий, суне, бреде, краде, дурить, обманює, полює, виє, жалію, засуджую, подобається, не подобається, хитрюга, хижак)
- У країні казочок
Жили лисичка і вовчок…
- Давайте відпочинемо разом з ними.
- Лисичка и вовчик прийшли до нас сьогодні на урок. Давайте про них вивчимо скоромовку.
Лисеня і вовченя
Їли ласощі щодня.
Кожен мав велику ложку,
Горщик порожнів потрошку.
- Прочитаємо її хором повільно.
- Читаємо і збільшуємо темп.
- Читаємо швидко.
- Чому я використала скоромовку такого змісту? (Тому що казка теж буде про ласощі)
- Казка, з якою ми познайомимось, називається «Жбан меду».
- Джбан (дзбан), це глиняний, дерев’яний або металевий посуд для води, молока.
- Давайте з вами спробуємо виліпити із пластиліну такий посуд.
- Скатайте в долоньках кульку, надайте їй форму груші. Притисніть зверху, щоб утворився глечик. Скачайте ковбаски, прикладіть їх до глечика і надайте їм форму вушок.
- А тепер спробуємо виліпити жбан із джгутиків.
- Чи можна з назви дізнатися, про що піде мова у цьому творі? (Мабуть, про мед)
- Кого вважають найбільшим любителем меду? (ведмедя)
- А сьогодні ми дізнаємося, хто ще любить ласувати медом?
- Перш, ніж почнемо читати, давайте спробуємо самостійно скласти казку про лисичку та вовка.
Жили разом у дружбі.
Вкрали жбан меду.
Полягали спати.
Лисиці скортіло меду.
Жбан порожній.
І ну сваритися.
- Коли прочитаємо казку, то дізнаємось, чи здійснилися наші передбачення.
- У тексті зустрінуться такі слова.
- Спробуйте пояснити їх за допомогою слів, близьких за значенням. (Грубка – пічка. Скортіло – захотілося.)
- Яке слово не пояснили?
- З’ясувати, що таке припічок, нам допоможе цей кубик.
- Працювати будемо в групах. Обираємо колір.
- Подивіться своє завдання. (Зелений – порівняй, синій – опиши, коричневий – склади речення, фіолетовий – доведи, жовтий – асоціації, червоний – розтлумач.)
- Чи справдились передбачення?
- Як жили герої казки?
- Що вони вкрали?
- Що надумала лисиця?
- А вам цікаво, що було далі?
- Пропущену частину спробуємо розповісти за схемою. Народні казки часто мають таку будову. Давайте перекажемо казку, використовуючи повтори. Наступних «хрещеників» будемо називати «Половинкою», «Остаточком».
- Чому лисичка дала такі імена?
- Лисиця з’їла весь медок, та на цьому її хитрощі не завершились. Читаємо продовження казки «естафетою».
13. Аналіз змісту.
- Чому не спала лисиця? (Хотіла обдурити вовка)
- Як вона вирішила знайти винуватця? (Запропонувала лягти на сонці)
- Як їй вдалося перехитрити вовка? (Намастила вовку живіт медом)
- Чому вона знову змогла перехитрити вовка? (довірливий)
- Чи схожі вовк і лисиця із сербської казки на вовка та лисицю в українській казці?
- Чим саме?
14. Робота в групах
- Незнайко теж прочитав цю казку, але наробив багато помилок, спробуйте їх знайти. (Це було тоді, коли ведмідь (вовк) та лисиця жили разом у дружбі й злагоді. Якось вкрали жбан меду, поставили (сховали) в комірчину та й полягали спати. Вовк умостився на лавці під грубкою (припічку), а лисиця – на припічку (лавці під грубкою). От лисиці захотілося (скортіло) меду. Вона нетерпляче постукала (забила) хвостом по лавці.
15. Вибіркове читання.
- Я сподіваюсь, що ви уважно читали казку, тому пропоную зайнятися пошуком. Знайдуть у тексті речення, які починаються з таких слів. (Це … Якось … Невдовзі … Хитра … Пішли … Вранці … Швиденько …)
- Молодці.
- Чи можемо сказати , що вовк і лисичка справжні друзі?
- Чи бувають між людьми такі стосунки, як у казці?
- Чому навчила ця казка? (Справжній друг не підставляє, а виручає, допомагає. Потрібно вибирати друзів тільки тих, кого добре знаєш.)
- Я сподіваюсь, що у вас є дуже багато друзів і ви ніколи з ними не вчинете так, як це зробила лисичка.
- Я зараз я пропоную зателефонувати своїм друзям, які ще не читали цю казку і розповісти про неї.
V. Домашнє завдання
- Вдома ви прочитаєте цю казку і перекажете її.
VІ. Рефлексія
- Яку казку прочитали?
- Хто автор цієї казки?
- Хто головні герої?
- Чи сподобалась вам казка?
- Чому вона навчила?
- А чи справдились ваші очікування від сьогоднішнього уроку?
- Закінчіть речення. Я пропоную висловлювати свої думки у цей чарівний мікрофон. (На уроці мені найбільше сподобалося… Я навчився… Я дізнався … Мені б хотілося ще…)