Роменська загальноосвітня школа I-III ст. №11
Роменської міської ради Сумської області
Інтегрування традиційних духовних цінностей в освітній процес сучасного закладу освіти для посилення національно- патріотичного виховання учнів початкової школи
Підготувала вчитель початкових класів
Поповиченко Лідія Вікторівна
Пізнаючи ідею Батьківщини, переживаючи почуття любові, вдячності, захоплення, тривоги за її нинішнє прийдешнє,…
готовність віддати за неї своє життя, людина в підлітковому віці пізнає себе, утверджує свою гідність.
Виховати патріота … - означає наповнити повсякденне життя
підлітка благородними почуттями, які забарвлювали б усе,
що людина в цьому віці пізнає і робить.
(В. О. Сухомлинський. Народження громадянина.)
Враховуючи сучасну суспільно-політичну ситуацію, що склалася в Україні, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції тощо. Тому, в першу чергу, саме навчальний заклад має стати для кожної дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, сприяти єднанню українського народу та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві.
Патріотизм (від латинського patria – країна, вітчизна, батьківщина) – це любов і відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам. Історичне джерело патріотизму – це формування зв’язків з рідною землею, рідною мовою, народними традиціями, звичаями та культурою.
Нині патріотизм покликаний дати новий імпульс духовному оздоровленню народу, формуванню в Україні громадянського суспільства, яке передбачає трансформацію громадянської свідомості, моральної, правової культури особистості, розквіту національної самосвідомості і ґрунтується на визнанні пріоритету прав людини. Визначальною рисою українського патріотизму має бути його дієвість, спроможна перетворювати почуття в конкретні справи та вчинки на користь держави. Справжній патріот повинен мати активну життєву позицію, своїми справами та способом життя сприяти якісним змінам ситуації в країні на краще. Для формування такої свідомості особистості має бути успішно реалізована цілісна система національно-патріотичного виховання.
В основу національно-патріотичного виховання мають бути покладені історичні й культурні цінності, традиції і звичаї народу, значення яких зростає в умовах європейської інтеграції України. Головною тенденцією національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до Батьківщини, держави, народу, нації. Посилення національно-патріотичного виховання нерозривно пов’язане з трансформацією правової культури, правової та громадянської свідомості. Ці процеси, у свою чергу, ґрунтуються на:
– визнанні й забезпеченні в реальному житті прав людини, гідності та свободи як правових і соціальних цінностей (підхід, що ґрунтується на правах людини);
утвердженні гуманістичної моралі та формуванні поваги до таких цінностей, як свобода, рівність, справедливість, чесність, відповідальність тощо;
– утвердженні поваги до Конституції України, законодавства, державної символіки, державної мови;
– формуванні соціальної активності особистості – готовності до участі в процесах державотворення, до виконання громадянського й конституційного обов'язку щодо відстоювання національних інтересів і незалежності держави, здатності до спільного життя та співпраці в громадянському суспільстві, здатності до самостійного життєвого вибору та готовності взяти на себе відповідальність, здатності розв’язувати конфлікти відповідно до правових і демократичних принципів.
Історично в українських школах, гімназіях приділялась значна увага національно-патріоритному вихованню підростаючого покоління на всіх етапах навчання. Саме національно-патріотичне виховання забезпечує всебічний розвиток особистості, розвиток здібностей та обдарувань дитини, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності, культури, виховання громадянина України, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України. З 1992 року наша школа взяла на себе обов'язки готувати високоосвічене молоде покоління інтелігентів, патріотів – майбутню еліту української нації.
Напрямками роботи школи з національно-патріотичного виховання є:
− формування патріотизму, відповідальності за долю нації, держави;
− виховання розуміння високої цінності українського громадянства, внутрішньої потреби бути громадянином України;
− формування поваги до Конституції України, державної символіки (Герба, прапора, Гімну України);
− збереження і продовження українських культурно – історичних традицій;
− виховання шанобливого ставлення до української мови, історії;
− формування національної свідомості, людської гідності, любові до рідної землі, родини, народу;
− формування соціальної активності;
− виховання правової культури особистості;
− формування й розвиток духовно-моральних і загальнолюдських цінностей;
− сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров’я, задоволення естетичних та культурних потреб особистості;
− виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, антигромадській діяльності.
Вище перелічені складові національно-патріотичного виховання реалізуються різними шляхами, здійснюється як на уроках, так і в позаурочний час.
З метою реалізації Концепції національно-патріотичного виховання молоді вшколі оформлено стенди з національною символікою, на сайті закладу створено рубрику «Патріотичне виховання» , в якій висвітлюється інформацію про перебіг проведених заходів, систематично проводяться заходи з вивчення історії та культури України:
• тематичні уроки з різних предметів ( присвячені становленню та розвитку української державності)
• бесіди («Я – громадянин-патріот незалежної держави України», «Україна – єдина країна», «Моя рідна Україна», «Державна символіка Батьківщини», «Твої права і обов’язки», «Патріотизм – нагальна потреба України», «Моя земля – земля моїх предків», «Україно, матінко моя», «Символи України», «Народні символи» тощо);
«Люблю я свій народ – ціную його звичаї»);
• уроки пам’яті («Пам'ять сердця», «Зростаємо громадянами-патріотами землі, що Україною зветься», «Наша вулиця носить ім’я героя війни»);
• години спілкування («Я – громадянин і патріот держави», «Я – українець!», «Можна все на світі вибирати сину, вибрати не можна тільки Батьківщину! «Люблю я свій народ – ціную його звичаї»);
• заняття під час проведення «Дня цивільної оборони» набуття початкових навичок користування ними, підвищення фізичної загартованості в інтересах підготовки до захисту Вітчизни; відпрацювання практичних дій учнів, вихованців і працівників навчальних закладів щодо захисту свого життя та здоров’я в умовах виникнення надзвичайних ситуацій, проведення тренувальної організованої евакуації;
• свята присвячені відзначенню Дня прапора, Дня рідної мови, Дня української писемності та мови, річниці святкування знаменних дат українських письменників та історичних постатей;
• шевченківські літературні свята (конкурс читців поезії Т. Шевченка, випуск буклетів, брошур, газет по творчості Кобзаря, літературно-мистецькі вечори, зустрічі, поетичні кав'ярні, присвячені творчості Т.Шевченка);
• заходи з відзначення дат українського літературно-мистецького життя (цикл заходів, присвячених відзначенню Міжнародного дня рідної мови, виховні години до річниць видатних діячів історії та культури);
Реалізація концепції національно-патріотичне виховання молоді сприяє і козацька педагогіка. У виховній системі школи активно використовуються елементи козацької педагогіки. З метою поширення знань серед учнів про козацький національно-патріотичний рух, про героїзм козаків у боротьбі з чужоземними загарбниками проводжу такі заходи :
- екскурсія до історико- краєзнавчого музею;
- конкурсні програми «Нумо хлопці, козаки» ( до Дня захисника Вітчизни).
Беремо участь у акціях пам’яті до :
*Дня пам’яті та примирення;
*Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав;
*Дня Чорнобильської трагедії ("Дзвони Чорнобиля");
*Дня скорботи і вшанування пам’яті жертв війни в Україні;
*Дня партизанської слави;
*Дня пам’яті жертв голодомору ("Запали свічку");
*Дня Соборності України;
*Дня памяті героїв Крут.
* День пам’яті Героїв Небесної Сотні.
Засвоєння патріотичних цінностей і норм є тривалим процесом. Вони не закладені у генах - це не природна якість, а соціальна, і тому не успадковується, а формується цілеспрямовано. системно, із використанням певних принципів та методів діяльності з підростаючим поколінням .
Молодший шкільний вік - важливий період формування духовності особистості. Саме в цей період закладаються основи формування духовності, почуттів, сприймання світу, усвідомлення свого «Я».
Яскраві враження від краси рідної природи, творчої праці людей, героїчних вчинків українського народу сприяють вихованню в дітей любові до сім’ї, українського народу, до рідної Батьківщини. Всі учасники педагогічного процесу (батьки, вихователі, держава, суспільство) прагнуть виховати в дитині найважливіші людські чесноти, закласти основи моральності, прагнення до краси та творчості.
Моя мета виховання полягає у тому, щоб сформувати національно свідомого громадянина, патріота, тобто людину, якій притаманні особистісні якості й риси характеру, світогляд та спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток демократичного громадянського суспільства в Україні. І не обов'язково невпинно повторювати слова: патріот, Батьківщина, Україна. Адже. із з уроку в урок, із року в рік чарівним калейдоскопом найближчого та найріднішого у вразливу дитячу душу закладаються основи національної свідомості,любов до Батьківщини тощо.