ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА «Ти і твій вибір»

Про матеріал
Актуалізувати знання ліцеїстів про професії; формувати уміння оцінювати й аналізувати предмети, якості і явища з різних точок зору; розвивати комунікативні здібності, створити умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу; сприяти вихованню поваги до людей різних професій.
Перегляд файлу

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА

«Ти і твій вибір»

 

 

Мета: актуалізувати знання ліцеїстів про професії; формувати уміння оцінювати й аналізувати предмети, якості і явища з різних точок зору; розвивати комунікативні здібності, створити умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу; сприяти вихованню поваги до людей різних професій.

Наочне оформлення: тематична добірка літератури, презентація.

Обладнання: мультимедійний пристрій, картки з завданням.

 

Хід інтелектуальної гри

Якщо людина не знає, до якої пристані прямує,

для неї жоден вітер не буде попутним.

Сенека

І. Оголошення теми і мети.

ІІ. Вступне слово класного керівника.

Класний керівник: Розпочну виховну годину з притчі.

Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало зрозуміло, що вони програють битву, вояки вже не вірили своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обернулися до Господа і попросили: «О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки.

В чому ж суть притчі?

Ліцеїсти: Правильний вибір професії.

ІІІ. Основна частина.

Класний керівник: Кожна людина у своєму житті будує плани на майбутнє. Звичайно, найближчі плани для вас – це успішне закінчення ліцею. Потім вступ до навчального закладу, який ви обрали, а далі робота за спеціальністю. Для того, щоб робота не була тягарем, а приносила тільки радість і задоволення, важливо зробити правильний вибір професії. Адже часто від вибору професії залежать зміни у вашому житті. Багато хто з вас уже зробив свій вибір, дехто не знайшов для себе справи до душі.

Існує величезна кількість професій і спеціальностей. Чим більше професій вам знайомо, тим ширша можливість вибору, а отже, - і більше шансів знайти і вивчити ту професію, у якій саме ви будете віртуозом, досягнете успіху, зможете виявити свою особистість. І тому сьогодні ми з вами відправляємося в подорож у світ професій.

Але спочатку давайте з’ясуємо, що означає слово «професія».

Ліцеїст: Професія – це вид трудової діяльності людини, що вимагає певного рівня знань, спеціальних вмінь, підготовки людини і при цьому є джерелом існування.

Ліцеїст: Спеціальність – вид діяльності в межах однієї професії.

Наприклад: професія лікар.

Спеціальність – лікар-хірург, лікар-терапевт.

У межах однієї спеціальності може бути ще більш вузька спеціалізація. Наприклад, спеціальність – хірург, спеціальність – нейрохірург, кардіохірург, пластичний хірург.

Ліцеїст: Посада – це службове становище, пов’язане з виконанням обов’язків у який-небудь установі на підприємстві або закладах.

Цей службовий обов’язок може виконувати людина, що володіє будь-якою спеціальністю, але відповідає певним вимогам.

Наприклад, директором школи може бути і вчитель історії, і вчитель російської мови та літератури, і вчитель математики.

Класний керівник: Як Ви вважаєте, президент – це професія чи спеціальність?

Ліцеїст: Президент – це державна посада, на яку в Україні обирають шляхом таємного голосування строком на п’ять років.

Класний керівник: Наша гра допоможе зрозуміти, наскільки точно ви уявляєте світ професій, а також дасть нагоду перевірити себе у розв’язанні  інтелектуальних задач, застосувати свої знання на практиці. Бажаю вам творчих успіхів і задоволення від інтелектуальної роботи. Будьте зібраними, цілеспрямованими, наполегливими й упевненими в собі.

Інтелектуальна гра

І. Представлення команд.  

ІІ. Інтелектуальна гімнастика.

Класний керівник: Тепер час показати свої знання і швидкість мислення. Наш перший конкурс вимагає від вас саме швидкості.

  1.     Представник якої професії керує процесами росту, визрівання, збору врожаю? (Агроном).
  2.     Представник якої професії слідкує за ростом, очисткою, посадкою? (Лісник).
  3.     Що спільного між коровою і комп’ютером? (Професія людини, що їх обслуговує називається оператор).
  4.     Назвіть, ким міг би працювати у наші дні вовк із казки «Вовк і семеро Козлят». (Пародистом).
  5.     В якій казці декілька головних героїв будівельники? (Троє поросят)
  6.     Назвіть найначитанішу професію. (Бібліотекар)
  7.     Назвіть найсолодку професію. (Кондитер)
  8.     Увага! Чарівна скриня! В ній знаходиться знаряддя праці і музиканта, і сталевара, і лікаря. Що це? (Ложка:
  •        музиканти-ложечники,
  •        лікар в домашніх умовах оглядає хворого за допомогою ложки,
  •        сталевари беруть пробу сталі спеціальною ложкою).

9. Назвіть професію людини, що написала ці строки:

Ми прийшли з походів

Дужі, смаглочолі,

Дружні і веселі,

Сил хоч відбавляй!

 Ми з батьками разом

 На безкрайнім полі

Вчасно до зернини

Впорали врожай.    (поет)

ІІІ. Аналогії. Бліцконкурс (30 секунд на роботу).

 Дано три слова, перші два пов’язані за значенням. Між третім і одним із запропонованих п’яти слів існують такі ж відношення. Необхідно знайти четверте слово і дописати його.

Пісня – співак = картина –  художник

а) сліпий, б) художник, в) малюнок, г) водій, ґ) глядач.

Школа – навчання = лікарня  – лікування

а) доктор, б) учень, в) лікування, г) установа, ґ) хворий.

Пісня – композитор = літак  – конструктор

а) льотчик, б) соловей, в) механік, г) конструктор, ґ) художник.

ІV. Конкурс «Шифр» (3 хв.)

 Класний керівник: Діти, ви маєте код, що є ключем для розшифровки назв професій. Перелік цих професій у зашифрованому вигляді вам зараз роздадуть асистенти. За 3 хвилини ви повинні розшифрувати назви професій і скласти їхній список. Отже, за моєю командою починаємо.

Код та перелік професій для кодування

А -5

Б -9

В -3

Г -0

Д -7

Є -6

Ж -1

З -55

І -77

Й -11

К -17

Л -2

М -4

Н -8

О -10

П -15

Р -14

С -12

Т -20

У -13

Ф -16

Х -22

Ц -18

Ш -19

Щ -25

Ю -24

Я -26

Зашифровані професії

5, 7, 3, 10, 17, 5, 20.                                 (адвокат)

17, 10, 8, 12, 20, 14, 13, 17, 20, 10, 14.   (конструктор)

16, 10, 20, 10, 0, 14, 5, 16.                       (фотограф)

15, 14, 10, 0, 14, 5, 4, 77, 12, 20.             ( програміст)

 

1, 13, 14, 8, 5, 2, 77, 12, 20.                    (журналіст)

5, 3, 20, 10, 12, 2, 24, 12, 5, 14.               (автослюсар)

V. Виключення зайвого. Бліцконкурс (30 секунд на роботу)

Класний керівник: Знайдіть у ряді слів зайве і викресліть його.

Учитель, психолог, зоолог, екскурсовод, лікар.                    

Ботанік, біолог, фермер, програміст, лісник.                         

Художник, артист, письменник, композитор, автослюсар

Класний керівник:  Щоб легше було орієнтуватися у світі професій, люди їх систематизували за певними ознаками і умовно розділили на групи. Наприклад, за видами діяльності існує 5 типів професій:

  1.        людина-природа,
  2.        людина-техніка,
  3.        людина-художній образ,
  4.        людина-знакова система,
  5.        людина-людина.

«Людина-природа» - мікробіолог, ветеринарний фельдшер, тракторист-механізатор, садівник, агроном-агрохімік, лісник, геолог.

«Людина-техніка» – електрослюсар, токар, шахтар, металург, водій, повар, швачка-мотористка, будівельник, муляр.

«Людина-знакова система» - економіст, бухгалтер, оператор, кресляр, друкарка, перекладач, історик, програміст, контролер-касир, фінансист, секретар.

«Людина-художній образ» - художник, дизайнер, художник-декоратор, модельєр-конструктор, артист, композитор, журналіст, фотограф, архітектор, ювелір.

«Людина-людина» - продавець-консультант, менеджер, офіціант, психолог, екскурсовод.

VI. Конкурс «Визначити до якого типу відноситься певна професія».

  •   екскурсовод (л-л);
  •   будівельник (л-т);
  •   лісник (л-п);
  •   архітектор (л-х);
  •   друкарка (л-з);
  •   муляр (л-т);
  •   геолог (л-п);
  •   шахтар (л-т);
  •   бухгалтер (л-з);
  •   секретар (л-з);
  •   програміст (л-з);
  •   ювелір (л-х);
  •   офіціант (л-л).  

VIІ. Конкурс «Чий інструмент?» (3хв)

Класний керівник: Тепер час показати знання особливостей роботи людей різних професій. Які  інструменти необхідні їм для роботи? Які предмети символізують ту чи іншу професію? Зараз ви повинні на бланку написати назви професій поруч з назвою предметів.

Перелік інструментів та предметів

Команда І.

Термометр, шприц, рецепт, ліки.              ___лікар

Грим, сценарій, сцена, мікрофон.             ___актор

Шуруповерт, викрутка, свердло, лак.       ___тесляр

Команда ІІ.

Бетон, каска, кельня, цегла.                      ____муляр

Файл, клавіатура, миша, монітор.            ____програміст

Дошка, крейда, зошит, оцінка.                 ____вчитель

Команда ІІІ.

Мольберт, палітра, фарба, полотно.                            ___художник

Гайковий ключ, викрутка, домкрат, моторна олія.    ___автослюсар

Голка, тканина, лекало, сантиметр.                             ___швачка

VIІІ. Визнач професію, посаду, спеціальність.

1. Головний бухгалтер – бухгалтер – бухгалтер-касир;

2. Старший інженер – інженер – інженер-технолог;

3. Учитель початкових класів – учитель – завуч;

4. Продавець – завідувач відділу – продавець продовольчих товарів;

5. Головний лікар – лікар – терапевт;

6. Бригадир – будівельник – штукатур.

ІХ. Конкурс пантомім (поза конкурсної програми).

Класний керівник: Один учасників від кожної команди отримує заздалегідь підготовлену картку із завданням показати засобами пантоміми певну професію. Кожна правильно вгадана професія оцінюється 1 балом.

Завдання для команди №1.

Показати засобами пантоміми професію міліціонера, учителя.

Завдання для команди №2.

Показати засобами пантоміми професію хіміка, художника.

Завдання для команди №3.

Показати засобами пантоміми професію шофера, лікаря.

Х. Конкурс капітанів «Терпіння й труд усе перетруть».

Класний керівник: Називається початок прислів’я, а ви маєте його продовжити. За кожну правильну відповідь – один бал. Відповідають капітани по черзі.

  • Бджола мала, … а й та працює.
  • Роби до поту, …а їж в охоту.
  • Праця чоловіка годує,… а лінь марнує.
  • Треба нахилитися, щоб… з криниці води напитися.
  • Під лежачий камінь… вода не тече.
  • Маленька праця краща… за велике безділля.

ІV. Підсумки гри.

Класний керівник: Сподіваюся, ця подорож у світ професій була для вас корисною і цікавою. Можливо, що якась із названих сьогодні професій стане вашим вибором. Завжди пам’ятайте, що пошук свого покликання не варто робити поспіхом. Вивчайте себе, вивчайте професії і шляхи до них. Кажуть, що вибір професії – це друге народження людини. Від того, наскільки вірно ви оберете свій шлях, залежить, яке місце в суспільстві ви будете займати.

 Ч. Дарвін писав: «Якщо ви вдало обираєте професію і вкладаєте в неї душу, то щастя саме знайде вас».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Картка досягнень команди ___________________________

 

 №

           Назва конкурсу

Оцінка

І

Представлення команд

 

ІІ

Інтелектуальна гімнастика

 

ІІІ

Аналогії

 

ІV

Шифр

 

V

Виключення зайвого

 

VI

Чий інструмент?

 

VII

Короткий словничок нових професій 

 

  Підсумок 

 

                                                            

 Додаток 2

 

Команда ________________________

ІІІ. Аналогії. Бліцконкурс

 

Пісня – співак = картина – _______________________

а) сліпий, б) художник, в) малюнок, г) водій, ґ) глядач.

 

Команда ________________________

ІІІ. Аналогії. Бліцконкурс

 

Школа – навчання = лікарня  – ___________________

а) доктор, б) учень, в) лікування, г) установа, ґ) хворий.

 

Команда ________________________

ІІІ. Аналогії. Бліцконкурс

 

Пісня – композитор = літак  – ____________________

а) льотчик, б) соловей, в) механік, г) конструктор, ґ) художник.

 

Додаток 3

 

Код та перелік професій для кодування

Зашифровані професії

5, 7, 3, 10, 17, 5, 20.                                 (________________________)

17, 10, 8, 12, 20, 14, 13, 17, 20, 10, 14.   (________________________)

 

Код та перелік професій для кодування

А -5

Б -9

В -3

Г -0

Д -7

Є -6

Ж -1

З -55

І -77

Й -11

К -17

Л -2

М -4

Н -8

О -10

П -15

Р -14

С -12

Т -20

У -13

Ф -16

Х -22

Ц -18

Ш -19

Щ -25

Ю -24

Я -26

 

Зашифровані професії

16, 10, 20, 10, 0, 14, 5, 16.                       (________________________)

15, 14, 10, 0, 14, 5, 4, 77, 12, 20.             (________________________)

 

Код та перелік професій для кодування

А -5

Б -9

В -3

Г -0

Д -7

Є -6

Ж -1

З -55

І -77

Й -11

К -17

Л -2

М -4

Н -8

О -10

П -15

Р -14

С -12

Т -20

У -13

Ф -16

Х -22

Ц -18

Ш -19

Щ -25

Ю -24

Я -26

 

Зашифровані професії

 

1, 13, 14, 8, 5, 2, 77, 12, 20.                    (________________________)

5, 3, 20, 10, 12, 2, 24, 12, 5, 14.              (________________________)

 

 

 

Додаток 4

 

Команда ________________________

V. Виключення зайвого. Бліцконкурс

Знайдіть у ряді слів зайве і викресліть його.

 

Учитель, психолог, зоолог, екскурсовод, лікар.

 

 

Команда ________________________

V. Виключення зайвого. Бліцконкурс

Знайдіть у ряді слів зайве і викресліть його.

 

Ботанік, біолог, фермер, програміст, лісник.

 

 

Команда ________________________

V. Виключення зайвого. Бліцконкурс

Знайдіть у ряді слів зайве і викресліть його.

 

Художник, артист, письменник, композитор, автослюсар.

 

Додаток 5

 

Конкурс «Чий інструмент?»  

Термометр, шприц, рецепт, ліки.              _________________________

Грим, сценарій, сцена, мікрофон.             _________________________

Шуруповерт, викрутка, свердло, лак.       _________________________

 

Конкурс «Чий інструмент?»  

Бетон, каска, кельня, цегла.                      __________________________

Файл, клавіатура, миша, монітор.            __________________________

Дошка, крейда, зошит, оцінка.                 __________________________

 

Конкурс «Чий інструмент?»  

Мольберт, палітра, фарба, полотно.                            ______________________

Гайковий ключ, викрутка, домкрат, моторна олія.    ______________________

Голка, тканина, лекало, сантиметр.                             ______________________

 

Додаток 6

 

 

Визнач професію, посаду, спеціальність

1. Головний бухгалтер – бухгалтер – бухгалтер-касир;

2. Старший інженер – інженер – інженер-технолог;

3. Учитель початкових класів – учитель – завуч;

4. Продавець – завідувач відділу – продавець продовольчих товарів;

5. Головний лікар – лікар – терапевт;

6. Бригадир – будівельник – штукатур.

 

Додаток 7

 

 

Команда ______________________

VIІ. Короткий словничок нових професій.

 

Референт, вітражист.

_______________– займається оформленням вітрин і виставок.

_______________– фахівець з дресирування і використання службових собак.

_______________ – діловод, помічник керівника, відповідає за переробку різного роду інформації.

 

Команда ______________________

VIІ. Короткий словничок нових професій.

 

Дистриб’ютор, флорист.

_______________– офіційний представник фірми, що здійснює прямі продажі товару.

_______________– менеджер  з туризму, займається прийомом, обслуговуванням і відправленням туристів.

_______________– фахівець з роботи з рослинами, займається складанням композицій і доглядом за ними.

 

 

 

Команда ______________________

VIІ. Короткий словничок нових професій.

 

Маркетолог, іміджмейкер.

_______________– фахівець із зовнішньої реклами, здійснює конструювання і монтаж деталей вивісок, макетів.

_______________– фахівець з професійного супроводу кар’єри, створення іміджу особи або фірми.

_______________– досліджує ринок: вивчає, прогнозує і формує попит на  товари і послуги.

 

 

1

 

docx
Додано
3 грудня
Переглядів
65
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку