Методична розробка кураторської години «Зупинимо булінг разом»
Тема: "Зупинимо булінг разом"
Мета: Сформувати уявлення про проблему булінгу та його наслідки.
Виховати толерантність, емпатію та відповідальність.
Навчити студентів протидіяти булінгу та створювати безпечне середовище.
Цільова аудиторія: студенти 1 курсу спеціальності "Середня освіта (Математика)"
Тривалість: 1 година 20 хвилин
Обладнання:
Хід кураторської години:
І. Вступна частина
Куратор: Вітаю! Сьогодні ми поговоримо про важливу тему — булінг. Це явище впливає на багатьох, навіть якщо ви не стаєте жертвою чи агресором. Головне завдання — зрозуміти, як ми можемо змінити ситуацію на краще
Куратор: Доброго дня, дорогі студенти! Сьогодні ми поговоримо на тему, яка стосується кожного з нас, навіть якщо ми цього не помічаємо. Булінг – це не просто конфлікт чи жарти. Це проблема, яка може зруйнувати не лише настрій, а й впевненість у собі, самооцінку, а іноді й усе майбутнє людини. Це проблема, яка, на жаль, присутня в кожному колективі, і наше завдання – зупинити її, поки вона не завдала шкоди.
Я хочу, щоб ви задумалися: як часто ми самі, можливо, ненавмисно стаємо учасниками таких ситуацій? Як часто ми ігноруємо когось, підколюємо, сміємося там, де потрібно підтримати? А тепер уявіть, як почувається та людина, яка стала об’єктом цих дій.
Цей захід створений не для того, щоб когось звинуватити чи покарати. Навпаки, ми тут, щоб навчитися краще розуміти одне одного, допомагати, підтримувати й створювати простір, у якому всі почуваються безпечно.
Я вірю, що кожен із вас – сильна й добра особистість, яка може змінювати цей світ на краще. І наша група – це перше місце, де ми можемо почати ці зміни. Разом ми навчимося розпізнавати булінг, знайдемо шляхи його подолання та зробимо наш колектив прикладом поваги й підтримки.
Тож давайте включимося в цю розмову, будемо відкритими до обговорення і, найголовніше, до змін. Пам’ятайте, зупинити булінг – це справа кожного з нас, і саме ми можемо зробити цей світ трішки кращим. Дякую кожному з вас за вашу участь і небайдужість!"
3. Інтерактивна вправа: " Булінг чи ні? "
Куратор: А зараз ми дізнаємось, чи розпізнаєте ви булінг у діях оточуючих вас людей. Я буду зачитувати вам твердження а студенти повинні вирішити: це булінг чи ні? Відповідати будемо доступними для ZOOM – конференції реакціями: якщо це булінг, ви обираєте реакцію «піднята рука», якщо ні – реакція «букет». Отже, починаймо.
Приклади тверджень:
Після кожного твердження студенти короткими репліками пояснюють, чому це булінг або ні.
4. Вправа для психологічного налаштування «Врятуй пташечку»
Уявіть, що у вас в руках маленька беззахисна пташечка. Витягніть руки долонями догори. А тепер зігрійте її своїм рівним, спокійним подихом, повільно, по одному пальчику складіть долоні, прикладіть їх до своїх грудей, віддайте пташечці доброту свого серця. Розкрийте долоні, і ви побачите, що пташка радісно злетіла, посміхніться їй і не сумуйте, вона ще прилетить до вас.
5. Перегляд мультфільму «Жив собі чорний кіт» (Обговорення)
https://www.youtube.com/watch?v=8guUDoMg3sg&t=6s
Запитання для обговорення: Чи спостерігали ви таку ситуацію, коли в колективі однолітків «обирається» так звана «біла ворона», яка відрізняється від інших або зовнішнім виглядом, або розумовими здібностями, або поведінкою і цю людину постійно зневажають та застосовують до неї прізвиська, штовхають, чіпляються , псують особисті речі та інше?
Які відчуття у вас викликає така ситуація?
Як, на вашу думку, почуває себе дитина, яку «обрали «білою вороною»?
(Куратор приймає відповіді студентів)
(Куратор підводить студентів до думки, що математика - це не тільки суха наука, але й сфера, де є місце для краси, творчості та несподіваних відкриттів.)
ІІ. Основна частина
Куратор: Чому деякі люди стають агресорами?Як ви думаєте, чому інші мовчать, спостерігаючи булінг? Давайте розпізнаємо види булінга.(Обговорення видів булінгу)
ІІІ. Практичний блок: робота в групах
(Робота в групах проводиться за допомогою інструментів платформи ZOOM: сесійні зали та дошка оголошень)
Вправа 1: "Розв’яжемо проблему разом"
Мета: Навчити студентів знаходити конструктивні шляхи вирішення конфліктів.
Хід:
Учасників ділять на групи по 4–5 осіб.
Кожна група отримує картку із ситуацією.
Завдання: студентам надаються картки із описом ситуації, вони мають розробити план дій, як зупинити булінг у цій ситуації, і презентувати його.
Результати групової роботи. План дій до карток «Розв’яжемо проблему разом»
Ситуація 1:
"Новий студент у групі постійно ігнорується, жартують про його зовнішність і не беруть у групові завдання."
План дій:
Ситуація 2:
"У чаті розповсюджується фейкова інформація про одногрупника, що викликає насмішки."
План дій:
Ситуація 3:
"Студент стає об’єктом знущань через його особисті погляди."
План дій:
Ситуація 4:
"В аудиторії хтось постійно забирає чи ховає речі іншого студента як 'жарт'."
План дій:
Куратор підсумовує роботу груп: Друзі, я дуже вдячна вам за вашу активну участь у цій вправі. Ви щойно продемонстрували не лише свою уважність і емпатію, а й готовність шукати рішення в непростих ситуаціях. Це дуже важливо, адже саме від таких маленьких кроків починається велика зміна у нашому суспільстві.
Сьогодні ми побачили, що булінг має багато облич – від явного насильства до тонких, але не менш болючих форм, як ігнорування чи насмішки. Але ми також побачили, що разом ми здатні знайти вихід із будь-якої ситуації.
Хочу наголосити: навіть коли проблема здається складною, ви не самі. Поруч із вами друзі, викладачі, батьки, куратори – ті, хто готовий підтримати і допомогти. Головне – не мовчати, коли стикаєтеся з несправедливістю, і діяти разом.
Вправа 2: "Розпізнай булінг"
Мета: Визначити учасників булінгу у конкретних ситуаціях.
Хід: Кожна група отримує картку із коротким описом історії.
Завдання: визначити, хто є агресором, жертвою та свідками, а також запропонувати дії для свідків, щоб запобігти конфлікту.
Історія 1: "Жартома чи навмисно?"
Новий студент запізнився на пару. Щойно він зайшов в аудиторію, кілька одногрупників почали коментувати:
— "О, нарешті, зірка завітала!"
— "Тепер ми точно здамо завдяки твоєму натхненню!"
Інші засміялися. Новачок почервонів і мовчки сів на останню парту.
Історія 2: "Чат-буря"
У груповому чаті один із студентів викладає фото іншого, зроблене без його згоди. Фото підписане образливим коментарем. Інші починають писати жартівливі відповіді, додаючи меми. Постраждалий студент мовчить і не відповідає, але перестає активно брати участь у чаті.
Історія 3: "Секрет у скриньці"
У групі всі дізналися, що одна зі студенток отримує фінансову допомогу. Двоє дівчат почали говорити про це вголос у коридорі:
— "Ого, тепер зрозуміло, чому вона завжди така скромна".
— "Може, і нам щось випаде, якщо подружимося з нею?"
Коли студентка проходить повз, вони замовкають і починають сміятися.
Історія 4: "Я – у центрі насмішок"
Студент активно відповідає на питання викладача, але робить кілька помилок. Після пари один із його одногрупників починає насміхатися:
— "Оце знання! Треба тобі премію за найсмішніший виступ!"
Інші підтримують жарт, а студент замовкає й більше не піднімає руку на наступних заняттях.
Історія 5: "Змагання без правил"
На спортивних змаганнях один із хлопців постійно штовхає суперників і намагається спровокувати їх. Коли рефері робить йому зауваження, хлопець відповідає:
— "Що ви мені зробите? Це лише спорт!"
Після змагань він говорить іншим учасникам:
— "Слабаки! Без мене ви нічого не виграли б".
Історія 6: "Чиї речі?"
Після перерви студент повертається до своєї парти й помічає, що його особисті речі розкидані. Хтось наклеїв на його зошит стікер із написом: "Лузер". Інші студенти спостерігають за ситуацією, але ніхто не допомагає.
Історія 7: "А ти слабоумний?"
Під час обговорення у групі один зі студентів пропонує ідею, яку інші вважають дивною. Хтось із одногрупників вигукує:
— "Справді? Ти це серйозно? У нас тут, виявляється, є геній!"
Інші сміються, а студент, який запропонував ідею, виглядає збентеженим і більше нічого не пропонує.
Історія 8: "Голос із-за спини"
У їдальні кілька студентів помічають, як одногрупниця купує просту їжу. Один із хлопців шепоче іншому:
— "Ось це економія! Напевно, навіть на чай не вистачає".
Вони сміються, не підозрюючи, що дівчина чує їхні слова.
Історія 9: "Ігнор у реальності"
Одна зі студенток запитує своїх одногрупників, чи можуть вони допомогти їй із завданням. Усі мовчать і роблять вигляд, що зайняті. Наступного дня вона знову звертається до групи, але знову стикається з байдужістю.
Історія 10: "Фальшивий профіль"
Хтось у соцмережах створює фальшивий профіль одного зі студентів, додає фото з незручними коментарями та починає спілкуватися від його імені. Інші спостерігають, але не повідомляють про це потерпілому.
( Виступи студентів, обговорення ситуацій, моделювання реакцій)
Куратор: (підсумовує роботу і заохочує до етерпимого ставлення до булінгу) Пам’ятайте: кожне ваше слово, кожна дія може стати важливим сигналом для іншої людини. Це може бути підтримка для жертви, зупинка для агресора або приклад для всієї групи. Кожен із нас здатен зробити колектив безпечним і комфортним для всіх.
Давайте не зупинятися на цьому. Я вірю, що ті знання й навички, які ви отримали сьогодні, стануть для вас корисними не лише зараз, а й у майбутньому. Разом ми сильніші, і разом ми можемо зупинити булінг.
Дякую вам за небайдужість, розуміння й готовність до дій. Ви – чудовий приклад того, як можна бути командою, яка підтримує одне одного.
Мета: Показати, що група може створювати атмосферу підтримки.
Хід:
IV. Підсумкова частина
(Студенти беруть скріпку, слухають казку, та виконують певні дії на прохання куратора.)
Казка про Скріпку
1. Жила-була дівчинка, Скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)
2. Одного разу одногрупники дали їй образливе прізвисько, і в неї виникло запитання – чому? (Завдання: зробіть із скріпки «знак питання»)
3. Іншого разу вона знайшла свій рюкзак у туалеті й дуже засмутилася. (Завдання: спробуйте зробити «похмурість»)
4. Після закінчення пар Скріпочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати й дали їй стусана. (Завдання: зі скріпки зробити «знак оклику»)
5. І Скріпочка задумалася, що ж їй робити? Хто її захистить? (Завдання: зробити «знак питання»)
6. Та однак вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав, і хоче, щоб все було так, як раніше. (Завдання: спробувати зробити смайлик)
А тепер, увага! Спробуйте зробити скріпку такою, як вона була раніше!
Обговорення - Чи змогли ви зробити скріпку такою, як вона була спочатку? Чому?
- Чи може людина, залишатися такою, якою була, після того, як над нею почали знущатися? Чому?(Думки учнів)
Заключне слово ведучого:
"Булінг — це проблема, яку можна вирішити лише разом. Кожен із вас може бути прикладом для інших і зробити своє оточення безпечним".
5 хвилин для того, щоб дати відповіді. Цей тест не для оцінювання, а для самоперевірки та закріплення ваших знань.
Покликання:
https://docs.google.com/forms/d/11gufVnlgOV-4GiGiusABC3dWJtgIDEBDo9zaibdx5E/edit
Анкета для оцінки заходу "Зупинимо булінг разом" (варіант 2: розширений)
Інструкція: Заповніть анкету, щоб поділитися своїми враженнями та розумінням теми булінгу.
Лекція про булінг:
1 2 3 4 5
Вправа "Розпізнай булінг":
1 2 3 4 5
Вправа "Розв’яжемо проблему разом":
1 2 3 4 5
(По закінченню проходження тесту, студенти діляться своїми враженнями)
ІІІ. Заключна частина
Куратор: Отже, наша кураторська година добігає кінця. Сподіваюся, вона була для вас цікавою та корисною.
Допомога і підтримка – це дії, які показують людині, що вона не сама зі своєю проблемою.
Допомога може бути практичною: втручання в ситуацію булінгу, звернення до викладачів чи психолога, надання поради.
Підтримка – це емоційна опора: вислухати, висловити розуміння, бути поруч, щоб людина відчула себе важливою і захищеною.
Не бійтеся пропонувати свою допомогу. Іноді навіть просте запитання "Як я можу тобі допомогти?" здатне змінити ситуацію. Ваша доброта і увага можуть стати ключовими для тих, хто цього потребує.
Що нового ви дізналися сьогодні?
Які дії можна впровадити у вашій групі, щоб зупинити булінг?
(обговорення вражень студентів, їхніх думок щодо презентованої інформації )
Перейдіть за покликанням та виконайте завдання інтерактивної вправи
https://learningapps.org/view21516141.
Куратор: Мій улюблений світ -
Без насильства,
Без жорстокості, болі і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ – це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши наш світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
Куратор: Дякую вам за участь в нашій зустрічі! Бажаю вам успіхів у навчанні та творчих здобутків! До зустрічі!
Використані джерела:
1