Сценарій позакласного заходу на загальну ерудицію для учнів третіх класів. Спрямований розвивати інтерес до навчання, бажання здобувати знання,прагнення вчитися;розвивати творчу, компетентну особистість, здатну мислити логічно і робити аналітичні висновки; прищеплювати навички працювати командою, де відповідь формується на основі думок усіх членів колективу;виховувати вміння вислухати іншого, повагу до чужих міркувань…
Криворізька спеціалізована школа №9
з поглибленим вивченням економіки,права та іноземних мов
Інтелектуально – розважальна гра
для учнів 3 класів
« ЮНІ ЕРУДИТИ»
Підготувала :
вчитель початкових класів
Ткачик Світлана Ярославівна.
Кривий Ріг – 2017
Мета: формувати поняття про те, що знання – це найбільший скарб у
світі, що основа всіх знань закладається у школі;
розвивати інтерес до навчання, бажання здобувати знання,
прагнення вчитися;
розвивати творчу, компетентну особистість, здатну мислити
логічно і робити аналітичні висновки;
прищеплювати навички працювати командою, де відповідь
формується на основі думок усіх членів колективу;
виховувати вміння вислухати іншого, повагу до чужих міркувань…
Обладнання: різнокольорові конверти із завданнями, назви команд,
долоньки – символи для сигналу готовності, чисті аркуші,
ручки,завдання для гри з глядачами…
Назви команд та девізи.
Хід заняття
Учасники об’єднані у 2 команди: «Патріот» та «Молодці».
І. Організаційна частина.
Вчителька: - Дуже часто, дорогі діти, я чую між вами розмови про ігри, які ви дивитесь по телевізору, про дитячі ігри, а також про ті, в які грають дорослі. Тому хочу вам запропонувати провести сьогоднішнє змагання у формі гри «Юні Ерудити».
1 учень: Увага! Увага! Говорить і показує шкільна флотилія «Радість»
2 учень: починаємо пряму трансляцію з КСШ № 9.
3 учень : Сьогодні, (дата), зараз і тільки зараз розпочинається інтелектуально – розважальна гра для учнів 3 класів «Юні ерудити».
4 учень: Спішіть, поспішайте свої місця займайте.
Вчителька: Давайте познайомимося з командами та їх капітанами.
Представлення команд
Команда 3 – А класу «Патріот», девіз якої : «Ми готові до пригод, ми команда – «Патріот» до конкурсу готова. Капітан команди _____________.
Команда 3 – Б класу, девіз якої: «Хай летить в усі кінці – ми у школі молодці» до конкурсу готова. Капітан команди ________________________ .
Вчителька: Що ж очікують команди від гри?
Учень : Ми молодці, уперті, за нами все життя.
В усьому буде перший, хто творить майбуття.
Учень : Наше кредо: «Тяжко знання здобувати, зате носити легко»
Учень : Щоб усе було гаразд – докладем старання,
Виконаємо гідно всі дані нам завдання.
Учень : Щось відоме і нове зустрічає скрізь тебе.
Все уважно розглядай, точну відповідь шукай!
Учень : Щоб помилок уникати, треба розум розвивати,
Гостре око, слух, терпіння, і тоді прийде уміння.
І про тебе всамкінець люди скажуть: молодець!
Вчителька: З командами познайомилися, дуже приємно. А чи не хочуть команди щось сказати суперникам, побажати перед грою?
Привітання команд
Капітан 3 – А : Ми даруємо вам цукерку, розділіть її між собою гарненько.
Капітан 3 – Б : Кульку подарую вам, перемогу залишу нам. Кулька – булька хлоп і все. (проколює) Перемога! Нам везе!
Вчителька: Цікаві побажання. Ну, що ж , кожен конкурс має оцінювати журі. Сьогодні до складу журі входять:
Привітання журі
І команда: Ми даруємо вам рахівничку,
Щоб бали правильно рахували
ІІ команда: Ми даруємо вам окуляри, щоб бали нам прибавляли.
Вчителька: Після таких приємних слів і дарунків журі готове працювати, а глядачі аплодувати. Отож, більше часу не гаймо і наш конкурс починаймо.
ІІ. Умови конкурсу
Вчителька: Дорогі діти! З давніх-давен на Україні цінували розум, кмітливість, допитливість, пізнання, спостережливість. Розумні люди грають в інтелектуальні ігри, які не тільки розважають, але й навчають. Сьогоднішній конкурс – це своєрідна гімнастика, яка навчить вас самостійно розв’язувати інтелектуальні завдання, застосовувати свої знання в різних нестандартних ситуаціях. Шановні учасники гри і гості, усміхніться, і з хорошим настроєм почнемо наше змагання юних інтелектуалів Криворіжжя та 9 школи..
- Тож ознайомлю вас з умовами гри.
Перед вами різнокольорові конверти. В кожному з них завдання з певного предмету (математики, рідної мови, літературного читання, економіки, природознавства, мистецтва). Вибираючи конверт, ви обираєте завдання для команд.
Прослухавши запитання, ви повинні дати на нього відповідь. На обдумування відповіді командам відводиться час – 1 хв. Якщо готові - піднімайте долоньку.
За кожну правильну відповідь ваша команда отримає 1 бал. Якщо ви відповіли неправильно, то на це питання може відповісти інша команда і отримати на свій рахунок 2 бали за правильну відповідь. Якщо команда порушує дисципліну, то сплачує штраф у розмірі 4 – х балів, які переходять на рахунок іншої команди.
Якщо обидві команди дали неправильну відповідь на питання або закінчився час обговорення, питання знімається і бали за нього не присуджуються.
Тож, вперед до вершин слави, юні ерудити. Нехай переможе найдостойніший.
ІІІ. Основна частина
Перший конкурс - Команда гра. «Один за всіх – і всі за одного»
Вчителька: У першому конкурсі бере участь вся команда. При оцінюванні береться до уваги правильність відповідей та + 1 бал тій команді, яка впоралась раніше.
_______________________________________________________________
(назва команди)
Виберіть правильну відповідь:
1. По обидва боки вулиці стоять будинки. Сергійко живе у будинку № 69. Назвіть номери сусідніх будинків.
а) 67 і 71 б) 68 і 70 в) 66 і 68 г) 70 і 71
2. Товщина стовбура вікового дуба 10 м, а баобаба – 50 м. У скільки разів товщина стовбура баобаба більше, ніж дуба?
а) 40 б) 60 в) 5 г) 50
3. Гусениця повзе по стовбурі берези, висота якої 1 метр. Вдень вона піднімається на 4 дм, а вночі опускається на 3 дм. Через скільки днів гусениця буде на вершині берези?
а) 10 днів б) 20 днів в) 2 тижні г) місяць
4. Виберіть правильно написане дієслово:
а) схопити б) зкотитися в) россада
г) сшити д) спикти е) безкорисний
5. Яке зі слів є багатозначним:
а) ножиці б) олівець в) земля г) пенал
6. За допомогою чого з’єднуються слова в реченні?
а) букв і звуків б) закінчень і прийменників
в) інтонації г) жестів і наголосу
7. Хто з цих людей був найвідомішим українським байкарем?
а) Іван Крилов б) Тарас Шевченко
в) Леонід Глібов г) Леся Українка
8. Кого з цих відомих осіб у народі називають Кобзарем ?
а) Т. Шевченко б) І Франко
в) П. Чубинський г) Т. Петриненко
9. Хто «друкар книг, перед тим не бачених»?
а) Іван Федоров б) Володимир Великий
в) Ярослав Мудрий г) Богдан Хмельницький
10. Кого із сучасних спортсменів називають королями рингу?
а) А. Шевченко б) брати Клички
в) М. Тайсон г) М. Валуєв
11. Яким видом спорту займався Сергій Бубка?
а) футбол б) стрибки з жердиною
в) баскетбол г) хокей
12. До ахроматичних кольорів належать:
а) синій, сірий, блакитний б) жовтий, синій, червоний
в) чорний, сірий, білий г) всі кольори райдуги.
________________________________ Загальний бал
Вчителька: Ось скільки задач, проблем і цікавих ситуацій ми з вами вирішили. Але це тільки початок. Дізнаймося про результати командного конкурсу – і вперед до нових конкурсів.
Другий конкурс - Розум. Кмітливість. Швидкість.
Математика
1.У день пан Коцький з’їдає 5,5 кг риби. Скільки кілограмів риби повинна зловити йому Лисичка за 2 дні? (11 кг)
2. У Даринки на столі лежало ціле яблуко, 2 половинки, та 4 четвертинки. Скільки яблук було у Даринки? (1+0,5 х 2+ 0,25 х 4 = 3 яблука)
3. Автомобіль «Жигулі» і мотоцикл «Хонда» зіткнулися один з одним, внаслідок чого вийшов цикломобіль «Жигульонда». Скільки коліс у нього, якщо половина з них при аварії відлетіли? ((4 + 2) : 2 = 3 колеса).
4. Пригадайте казку «Попелюшка». Фея сказала: - Запам’ятай, Попелюшко: додому ти повинна повернутися до того, як годинник проб’є північ. О котрій годині повинна була дівчина повернутися додому? (о 12 годині ночі)
5. Згадай казку «Коза – Дереза». Звідки вона взялась у діда з бабою. Скільки вона коштувала? (Дід купив її на базарі за три копи.)
6. У матері 4 сини, у кожного є сестра. Скільки дітей у матері? (5 дітей:
4 хлопчики та 1 дівчинка) .
Мовознавці
1. Як назвати послідовно розташовані літери у певному порядку? (Алфавіт)
2. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
3. Що спільного між будовою рослин і будовою слів? (Корінь)
4. Які букви українського алфавіту ніколи не починають слів? (и, ь)
5. По дорозі йшли гусак, гуска і гусенята. А назустріч їм гусінь.
– Добридень, родичі! – каже гусінь.
Засичали ображено гусак, гуска і гусенята. Чому?
(бо це не споріднені слова, хоч і мають спільний корінь).
6.Замініть фразеологічні звороти одним словом:
Пекти раків – (почервоніти)
Ні пари з вуст – (мовчати)
За ніс водити – (обманювати)
Читайлики
1.Чим літературні казки відрізняються від народних? ( У них є автор)
2. Чим віршована мова відрізняється від звичайної? Зачитайте вірш напам’ять.(У віршах закінчення фраз римуються)
3. Що таке казка? ( Вигадана, фантастична історія про події, яких реально не було)
4. Мамою якої видатної особи була Олена Пчілка? (Л. Українки)
5. Під яким псевдонімом нам відома українська поетеса Марія Омелянівна Ленерт – Домбровська ? (Марійка Підгірянка)
6. Вона народилася в Петербурзі. Переїхала на Україну 14 річною дівчинкою. Добре володіла українською мовою. Працювала редактором дитячих журналів, перекладачем. Хто вона? (Наталя Забіла)
Природолюби
1. Які помаранчеві коренеплоди, що ними ласують кролики, містять каротин, так потрібний нам для покращення зору? (Морква)
2. Всі комахи мають по 6 ніг, краби – на 4 ноги більше, ніж комахи, а павуки – на 2 ноги менша, ніж краби. По скільки ніг мають павуки? (8 ніг)
3. Скільки очей має восьминіг ? (2)
4. Який метал використовують у термометрі? (Ртуть)
5. Над річкою летіло 5 метеликів, 2 ластівки, 4 чайки. Скільки всього птахів летіло? ( 2+4=6 птахів, бо метелики це комахи.)
6. Хто двічі народжується? (Птахи, комахи, риби, плазуни: черепахи,крокодил)
Економісти
1.Як називається українська національна валюта? (гривня)
Яка найменша грошова одиниця України? (1 копійка)
2. Звідки пішла назва української валюти гривня? (за часів Київської русі це була прикраса, яку носили на шиї, тобто на загривку)
3. Згадайте зміст «Казки про золоту рибку» та її героїню сварливу бабу. Знання якої економічної теми стали б їй у пригоді? (Те, що потреби бувають першочергові та другорядні, а також вміння робити економічний вибір).
4. Яку потребу хотів задовольнити дід з казки «Колобок»? (першочергову потребу в їжі.)
5. Якої теми з економіки не знали герої казки «Рукавичка» ? ( Наші бажання безмежні, а можливості для їх задоволення обмежені. Мати все і одразу неможливо.)
6. Як назвати вчинок доброї Феї, коли вона влаштувала все для того, щоб Попелюшка потрапила на бал? (Послуга. Дія людини на задоволення потреб іншої людини.)
Результати ІІ конкурсу
Гра з вболівальниками
1. Прочитайте слова. Назви яких тварин «заховалися» в цих словах?
Коровай, козак, листопад, шпаківня, голубник, снігурочка, вороненький, тигровий.(Корова, коза, лис, шпак, голуб, снігур, ворон, тигр.)
2. У кожному слові « сховалося» ім’я. Знайди його.
Миколайчук, доля, Бориспіль, колеги, романтик, хустина, васильки, рілля.
(Микола, Оля, Борис, Олег, Роман, Устина, Василь, Ілля)
Загальний результат
Третій конкурс – Конкурс капітанів «Дуель»
1. Яке колесо при різкому повороті автомобіля не обертається? (Запасне)
2. П’ять картоплин зварилося за 30 хвилин. За скільки хвилин звариться 15 картоплин? (за 30 хвилин)
3. У кожному з чотирьох кутків кімнати сидить кіт. Навпроти кожного сидить по 3 коти. Скільки всього котів у кімнаті? (4)
4. Скільки всього поворотів у Кривому Розі? (2 – лівий і правий)
5. Сидить дитина і гірко плаче: І тато у мене є, і мама у мене є, але я їм не син. – Чи може таке бути? (Так, може. Бо це дочка.)
6.На двох руках 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках? (50 пальців).
1. Який кущ є рослинним символом України? ( Калина.)
2. Над річкою летіло 5 метеликів, 2 ластівки, 4 чайки. Скільки всього птахів летіло? ( 2+4=6 птахів, бо метелики це комахи.)
3. Якого птаха і чому називають лісовою кішкою? (Сову. Бо полює на мишей).
4. Яка рослина дає мед і кашу? (гречка)
5. Люблю зростати я в воді,
Зерно корисне я даю.
Читай з кінця мене – тоді
Продуктом з молока стаю. (Рис – сир )
6. Воно належить мені, але інші вживають його частіше. (ім’я )
Результати конкурсу
Четвертий конкурс – « Юний Ерудит»
Бліц – опитування. Кожна правильна відповідь – 1 бал на особистий рахунок гравця, що відповідає.
1.Який вид транспорту працює без електроенергії?
Трамвай метро автобус тролейбус
2.Яка газета видається у Кривому Розі?
«Факти» «Червоний гірник» «Високий замок» «Вільне життя»
3.Скільки людей тягнуло «Ріпку»?
Троє четверо п’ятеро шестеро
4.Яка з цих рослин трав’яниста?
Калина яблуня щавель смерека
5. Хто з цих письменників був учителем?
Т. Шевченко І. Франко В. Сухомлинський О. Пушкін
6. Що таке біатлон?
Музичний твір вид спорту танець рослина
7. Яка ягода найбільша?
Смородина кавун вишня апельсин
8.Як називали розбійників на морі?
Ковбої пірати лакеї тореадори
9. Як називається місце для гри в теніс?
Ринг трек корт батут
10. Як називається прикраса, що її носять на голові
Кольє діадема браслет кулон
11.Хто був першим космонавтом в незалежній Україні?
В.Терешкова Л.Каденюк Ю.Гагарін В.Лобановський
12. Чиє ім’я носить світова книга рекордів?
Геракла Гіпократа Гіменея Гінеса
Результати конкурсу
IV. Підсумки гри
V. Висновки