(для учнів 9 класу)
Лисик М. С.
2021 р.
Мета: актуалізувати і закріпити знання з тем: «Апаратна частина ПК», «Текстовий редактор Word», «Графічний редактор Paint», формувати пізнавальний інтерес до вивчення інформатики; виховувати самостійність, волю, розвивати здатьність працювати в команді.
ЗМІСТ ТА ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Організаційний момент
Привітання учнів і вчителя
2. Основна частина.
Перед початком проведення конкурсу учні повторюють основнi правила технiки безпеки та протипожежної безпеки при роботi на комп'ютерi (фронтальне опитування), (додаток А).
Вчитель. Шановні учні!
Мета нашої зустрічі – поглянути на предмет інформатика з незвичайного боку, бо досліджуваний вами предмет – це ціла країна. А щоб подорожувати по цій країні, необхідно знати її правила, закони, мову, вміти вирішувати завдання, складати алгоритми, знати комп'ютер і його пристрої, а також багато іншого. Ми перевіримо, наскільки ви «свої» в цій країні, який рівень ваших знань. Беручи участь в конкурсах, ви повинні проявляти кмітливість, свої розумові здібності, а також відповідальність кожного за команду. Попереду кілька конкурсів, і те, як ви впораєтеся з ними, допоможе виявити і назвати в кінці конкурсу переможців, які стануть почесними громадянами країни Інформатика.
Розпочинаємо інтелектуально-розважальну гру «Інформатичний калейдоскоп». Красива, гарна, приваблива назва, добре знайоме з дитинства слово. Хто із вас не тримав в руках цієї іграшки, в захопленні не спостерігав, як змінюються в ній форми і кольори загаткових скелець! В нашій грі теж змінюватимуться кольори-завдання. Ми будемо подорожувати від станції до станції, які мають такі чудові назви: «Словесна», «Загадкова», «Художня», «Кмітлива», «Логічна», «Нова», «Ерудитів», «Термінів», «Театральна», «Поетична», «Кумедна». І всі чекатимемо, як у калейдоскопі, чогось кращого і незвичайного.
Сьогодні у нас дві команди: «Вірус» і «Байт»; капітани представлять своїх участників.
А тепер познайомтесь із учасниками. Капітан кожної команда представить себе і свою команду, назву та девіз.
(Виступи команд)
Вчитель: Вітаємо і бажаємо успіху!
Перша зупинка «Словесна»
Станція «Словесна»
Вчитель: На цій станції зупинилися найкращі знавці понять інформатики. І ми, впевнені, що ви дуже гарно справитесь із завданням, яке буде зараз оголошено.
Перед вами комбінації букв. Вам потрібно скласти з них слова з інформатики та пояснити їх значення. Команда яка зробить це скорше отримує 3 бали. (додаток Б)
Відповіді: сайт, монітор, кілобайт, процесор, папка, принтер, дискета, джойстик, модем, антивірус.
Станція «Загадкова»
Вчитель: Зараз ми знаходимося на станції, яка має назву «Загадкова». На цій станції ми перевіримо як буде працювати команда разом. Капітани організують роботу команди. Задається 2 питання і на їх обмірковування видається 1 хвилина. Через 1 хвилину капітан команди дає відповідь. За правильну відповідь команда отримує 5 балів. (додаток В)
Відповіді до запитань:
1. Троянський кінь. 2. Пароль. 3. Вінчестер. 4. Комп’ютер.
Станція «Художня»
Вчитель: Назва станції говорить про те, що на ній зупинилися ті, хто вміє малювати. Кажуть, що справжній програміст повинен мати талант зобразити все що завгодно з нуликів та одиничок. Тому за 5 хвилин необхідно зобразити за допомогою тільки одиничок та нуликів портрет капітана команди-суперника. Максимальний бал за це завдання – 3 бали.
Станція «Кмітлива»
Вчитель: А на наступній станції студентам необхідно пригадати продовження з дитинства знайомі прислів‘я. Виграє і заробляє 3 бали та команда, у якої найбільше правильних відповідей. (додаток Г)
Станція «Логічна»
Вчитель: Зараз ми зупинимось на станції «Логічна». Конкурс «Вірю— невірю». На подані твердження ви повинні відповісти «так» якщо вважаєте, що твердження правильне і «ні» — якщо не правильне. Питання задаються по черзі, та команда яка дала більше правільних відповідій отримує 3 бали. (додаток Д)
Вчитель: І поки ми зупинились на станції «Нова» учасникам необхідно у перерахованих словах замінити одну букву і отримати нове слово, пов'язане з інформатикою або комп'ютерами. Команда отримує свої 5 балів, як що впоралась з завданням бистріше.(додаток Е)
Станція «Ерудитів»
Вчитель: Назва станції «Ерудит». Що означає це слово? Ерудит — це людина, яка має глибокі всебічні знання, людина, яка начитана, котра багато знає. Виходячи з цього, ви розумієте, які учасники зупинились на станції під такою назвою. Яке ж завдання їх чекає? А ось таке: кожна команда повинна відповісти на 10 запитань.
Якщо на запитання не відповідає одна команда, відповідь може дати інша. Виграє і отримує 5 балів та команда, у якої найбільше правильних відповідей. Будьте уважні. (додаток Є)
Вчитель: Назва станції говорить про те, що на ній зупинилися ті, хто добре розбирається в термінології. Справжній програміст повинен розбиратися в різних термінах. Командам видається завдання, де в приведених групах є один «зайвим», необхідно викреслити його та пояснити своє рішення. Оцінюється як швидкість, так правільність, перша команда – 5 балів. (додаток Ж)
Станція «Театральна»
Вчитель: І нарешті ми зіпинились на станції «Театральна» на якій участникам необхідно представити себе в ролі літер. Кожен з команди отримує по дві літери. Задаеться питання і вам потрібно скласти слово-відповідь з літер, що на вас знаходяться. Команда, яка швидше складе слово-відповідь і отримує бал.
Б |
|
Л |
|
О |
|
К |
|
Ф |
С |
|
А |
|
Й |
|
Т |
|
І |
Станція «Поетична»
Вчитель: Назва станції говорить сама за себе. Командам пропонується написати вірш про інформатику, в якому чотири рядки, і ці чотири рядки закінчуються такими словами:
для команди «Вірус» |
для команди «Байт» |
професор |
клавіатура |
процесор |
процедура |
Інтернет |
програма |
портрет |
діаграма |
За кращий вірш команда отримуює 3 бали.
Станція «Кумедна»
Вчитель: І нарешті ми доїхали до останньої зупинки. Назва її «Кумедна». Командам пропонуються картинки до яких необхідно придумати цікаві назви. Яка команда придумає цікавіше та і отримує 5 балів. (додаток З)
Отже, зупинки закінчились, калейдоскоп зупинився. Підсумки конкурсу.
3. Підсумки заняття.
Визначення переможця, оголошення результатів.
Додаток А
Техніка безпеки
Приступаючи до роботи на ПК, необхідно завжди пам'ятати, що цей складний і дорогий пристрій, що вимагає акуратного і дбайливого відношення.
Напруга живлення ПК (220 В) є небезпечним для життя людини. Користувач має справу лише з кнопками включення і вимикання напруги. З цього погляду безпека його роботи гарантована.
Однак у практичній роботі зустрічаються непередбачені ситуації. Тому треба знати і чітко виконувати ряд правил техніки безпеки.
Особливо уважним треба бути при роботі з дисплеєм, електронно-променева трубка якого знаходиться під високою напругою.
ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
торкатися екрана і тильної сторони дисплея, проводів живлення і пристроїв заземлення;
порушувати порядок включення і вимикання пристроїв комп'ютера, намагатися самостійно усувати замічену поломку;
класти на апаратуру сторонні предмети;
працювати на комп'ютері з вологими руками чи у вологому одязі.
У випадку появи запаху горілого, незвичайних звуків довільного вимикання апаратури необхідно звернутися до викладача.
Робота на комп'ютері вимагає постійної уваги і самоконтролю своїх дій. Під час роботи на комп'ютері необхідно строго дотримувати положень, викладених в інструкції з експлуатації комп'ютера. Забороняється самостійно вимикати комп‘ютер, користуватися флешкою без дозволу вчителя. Порушувати дисципліну.
Під час роботи на комп'ютері необхідно корпус тримати прямо, не сутулитися. Намагайтеся, щоб екран був від вас на відстані не ближче 60 см. Необхідно так розташуватися, щоб верхня частина екрана була трохи нижче рівня очей.
Пам’ятайте, що тривала безупинна робота учнів на комп'ютері стомлює їхній зір. Намагайтеся, щоб безупинна робота за комп'ютером не перевищувала 25 хв.
Додаток Б
ТЙАС, РОНІМТО, ТІЛАКОЙБ, ОСЦПРОЕР, АКППА, ИНЕРПТР, СКЕАТДИ, ЖОЙДТИСК, ДОМЕМ, АИНТІСУВР
Додаток В
Запитання
1. Ця програма виглядає так, немов виконує певну функцію, але насправді вона приносить шкоду, наприклад псує таблиці розміщенні у файлі. Згадавши історію, ви легко назвете тварину, іменем якої програмісти називають таку програму.
2. Спеціалісти ФБР, які спробували зламати за допомогою хакерських методів комп'ютерні систем Пентагона, були дуже здивовані недбалістю генералів при виборі паролів. Який пароль використовувала більшість підрозділів Пентагона?
3. Який зв'язок між містом в Англії, рушницею калібру 30x30 і одним з елементів комп'ютера?
4. 30 % цих приладів використовується як домашній помічник, 25 % — як друкарська машинка, 75 % — як автомат для іграшок. Що це ?
Додаток Г
Два чоботи – пара (та обидва на ліву ногу взуті)
Вік живи, вік вчись ( і – дурнем помреш)
Голод – не тітка, (пирога не дасть)
Наука – не пиво (в рота не наллєш)
Дерево міцне корінням (людина – друзями)
Турбот повен рот, (а перекусити нічего)
Заварив кашу (– не шкодуй масла)
Наука – срібло (практика – золото)
Ні риба, ні м‘ясо ( – ні кожух, ні ряса)
Перший хлопець на селі, (а у селі дві хати)
П‘яному море по коліно, (а калюжа по вуха)
Язик мій – ворог мій (попереду розуму біжить, біди шукає)
Рука руку миє, (а дві руки – обличчя)
На інший раз наука (не ходи в ліс без дрюка)
Їж борщ з грибами (тримай язик за зубами)
Додаток Д
Додаток Е
|
1. Байт 2. Блок 3. Колонка 4. Біт 5. Буфер 6. База 7. Сектор 8. Вивід 9. Драйвер 10. Макет 11. Інтернет 12. Кабель 13. Біт 14. Блок 15. Сектор 16. Макет 17. Макрос 18. Зависання 19. Слово |
Додаток Є
І команда
ІІ команда
4. Що таке трекбол? (Маніпулятор у вигляді перевернутої миші)
Додаток Ж
Додаток З