Контроль знань з теми: «Поведінка тварин» (7 клас. Біологія).
Урок №1 Тема: « Поведінка тварин у природі та методи її вивчення».
-
Наука про поведінку особини в природньому для певного виду середовищі існування називається….(етологія).
-
Засновником етології є….(К. Лоренс).
-
Ким був введений термін етологія? (І. Жофруа Сент-Ілером).
-
Етологія вивчає….(видовий та індивідуальний розвиток поведінкових актів).
-
Етологія сформувалася на базі….(зоології та еволюційної теорії).
-
До методів вивчення тварин в природі відносять…(спостереження, кільцювання тварин, моделювання).
-
До штучних методів відносять…(експериментальні методи).
-
Цілеспрямоване сприйняття і реєстрація поведінки досліджуваного об’єкта називається…(спостереження).
-
Метод дослідження, який передбачає активне втручання дослідника це…(експеримент).
-
Імітація складних процесів із використанням обчислювальної техніки називається….(моделювання).
-
До експериментальних методів відносять такі як…(метод лабіринтів, вживлення електродів, радіотелеметрія, ізольоване вирощування малят).
-
В поведінці тварин виділяють такі форми поведінки, як…(вроджена та набута).
а) Фіксація спостережень
?(письмово) Фото Відеофільми ?(малюнки)
б) Форми поведінки
Вроджені ?(набуті)
-
Склади синквейн до поняття «Тварини»:
-
Живі організми.
-
Одноклітинні, багатоклітинні.
-
Живляться, розмножуються, ростуть.
-
Тварини утворюють окреме царство.
-
Дуже важливі.
Урок №2 Тема: «Вроджена і набута поведінка»
-
Спадковий комплекс реакцій на певній дії, певні зміни умов середовища, однаковий у всіх особин виду це…(інстинкт).
-
Біологічна потреба це…(специфічна сила живих організмів, що забезпечує їхній зв’язок із навколишнім середовищем для самозбереження і саморозвитку, джерело активності живих організмів).
-
Задоволення біологічних потреб це…(реалізації інстинкту).
-
Існують такі види інстинктів як…(саморозвиток, вітальні, зоосоціальні).
-
Індивідуальне і групове навчання відносять до…(саморозвитку).
-
Збереження індивідуального життя це…(вітальні інстинкти).
-
Зоосоціальні інстинкти включають…(збереження виду, ефективне існування груп).
-
Попередження хвороб це…(аутопрофілактика).
-
Самолікування тварин це…(аутосанація).
-
Назвіть тварин, які ведуть індивідуальне життя (ластівка міська, білка).
-
Назвіть тварин які ведуть групове життя(пінгвін, ластівка берегова).
-
Назвіть системи органів тварин тонко сприймають і аналізують інформацію зовнішнього світу (сенсорні).
Учень 1 – слово
|
Научіння
|
Учень 2 – речення
|
Це процес набуття нових умінь
|
Учень 3 – питання
|
У чому воно проявляється?
|
Учень 4 – відповідь
|
У сприйнятті дій інших тварин
|
Розташуйте тварин за зростаючою здібністю до научіння.
Білка, свиня, кіт, собака, кішка, їжак, корова.
ДЯНАНУВІСЛАН – Наслідування
Урок №3 Тема: «Орієнтування та міграція тварин»
-
Словниковий диктант. Поясніть терміни:
-
Рефлекс
-
Безумовні рефлекси –
-
Умовні рефлекси –
-
Научіння –
-
Копіювання –
-
Закарбування –
-
Імпринтинг –
-
Виберіть із переліку тварин, які мігрують:
Зозуля, соловей, снігур, горобець, лелека
Зозуля, гніздо шпаків, яйце, сад, черешні, вирій
-
Скласти асоціативний кущ:
а). Міграції (пов’язані):
? ?
Харчування тварин Розмноження тварин
б). Причина міграцій:
Конкуренція за їжу Хомінг Вирощування потомства
в). Способи орієнтування тварин:
? ? ? ?
Зорова пам'ять Слух Нюх Зорі , сонце, магнітні поля
-
Рух тварин здійснюється за допомогою:
а) війок;
б) джгутиків;
в) кінцівок;
г) співу.
2. До осілих птахів відносять:
а) ластівку берегову;
б) ворону сіру;
в) дятла строкатого;
г) чорного лелеку;
д) солов’я сірого.
3. Які способи орієнтації використовують тварини:
а) зір;
б) УФ випромінювання;
в) нюх;
г) органи чуття.
4. Сховище для тварин:
а) нори;
б) дупла;
в) гнізда;
г) колодязі.
5. Захисна поведінка це:
а) втеча;
б) напад;
в) завмирання;
г) розмноження;
д) травлення.
Відповіді: 1-а,б,в; 2-б,в; 3-б,г ;4-всі; 5-а,б,в.
-
Скласти діалог: «Павич і сорока».
Урок № 4 тема: «Форми поведінки тварин».
Форми поведінки тварин
? ? ? ? ?
Харчова Оборонна Комфортна Дослідницька Наслідувальна
-
До поданих форм поведінки тварин доберіть приклади:
Територіальна поведінка, її особливості. Кооперативно-групова робота:
-
Група – птахи
-
Група – риби
-
Група – хижаки
Основні прояви територіальної поведінки
Охорона території Мічення території Облаштування території
По рядах складіть міні-твори про основні прояви територіальної поведінки.
-
Територію існування може захистити одна або декілька тварин +.
-
Ведмідь мітить територію зриваючи кору з дерев +.
-
Територія тварин може позначатися звуковими сигналами +.
-
Тварини можуть змінювати свої території +.
-
Хомінг властивий горобцям –.
-
Територія, яку займає тварина залежить від її розмірів +.
-
Утвори терміни і поняття від слова:
С – сенсорні системи
О – око
Р – ротові органи
О – орган
К – кров
А – абіотичні чинники
Урок № 5 тема: «Суспільна поведінка».
-
Складіть асоціативний кущ:
Суспільні тварини
? ? ?
Мурахи Бджоли Терміти Джмелі Оси
Склади розповіді про суспільних комах за планом:
а). Спосіб життя;
б). Де влаштовують гнізда?
в). Cклад сім`ї;
г). Значення в природі, житті людини.
-
Складіть казку про руду лісову мураху.
-
Загадки про комах. Турнір «Веселі ентомологи».
Урок № 6 Тема: «Типи угрупувань. Деякі форми поведінки тварин».
І група – скупчення
ІІ група – угрупування
Вкажіть на їх відмінності
-
До схеми наведіть приклади
Угрупування
Анонімні Індивідуалізовані
? ?
-
Доповніть прикладами схему:
Способи життя тварин
Груповий Одиночний і сімейний
Тварина, яка утворює зграї:
3