Навчити учнів самостійно опрацьовувати поезії, робити компаративний аналіз поетичних творів. Компаративний аналіз стимулює ініціативу й творче мислення, сприяє формуванню уміння підпорядковувати свої інтереси загальним цілям. Компаративне вивчення літератур підвищує ефективність навчання, допомагає встановити єдність світового літературного процесу, пізнати учнями національну самобутність своєї рідної літератури очима інших.
10 клас Українська література
Тема: Інтимна лірика Івана Франка. Збірка «Зів′яле листя».
Мета: розкрити світ почуттів, відтворений у поетичному слові великого майстра; допомогти учням зрозуміти неперевершену красу інтимної лірики
І. Франка;
розвивати вміння учнів визначати належність твору до певного літературного жанру, його проблематику, художні особливості;
навчити учнів самостійно опрацьовувати поезії, робити компаративний аналіз поетичних творів;
виховувати інтерес до творчості поета;
виховувати шанобливе ставлення до інтимних почуттів.
Обладнання: літературна виставка І. Франка, літературні збірки «Зів’яле листя», збірки Лі Бо, презентація
Тип уроку: комбінований урок з елементами компаративного аналізу
Хід уроку
Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну велич людської краси.
В. Симоненко
І.Мотиваційно- організаційний етап.
1. Вступне слово вчителя
Кохання, любов… Воно існує, мабуть, як на землі з’явилася людина. Тема кохання—чистого, благородного почуття—вічна тема в літературі. Недарма в народі кажуть: «Світ постав з любові».
Найчарівніший прояв любові — кохання. Це почуття знову й знову доводить, що без нього життя втрачає сенс. Кохання змінює людину, в її душі ніби розквітає чарівна квітка, яка своїм тонким ароматом заповнює кожну клітину; кохання дарує людині радість, гармонію — саме таким є ідеальне уявлення про це почуття.
2. Мотивація інтегрованої навчальної діяльності
Та чи існує таке кохання? Чи кожна людина зустріне його на своєму шляху? Глибоко хвилюючі слова про кохання знаходимо в збірці І. Я. Франка «Зів’яле листя». Поет мріяв про велике кохання, про щиру й вірну подругу-однодумця на все життя.
Леся Українка писала : "Ні, то ти забула, яке повинно бути кохання справжнє! Кохання — як вода, — плавке та бистре; рве, грає, затягає й топить" ("Лісова пісня"). Тому людина часто обминає своє справжнє кохання і знаходить буденність, у якій і проживає тихо та спокійно своє життя — без великого щастя, але й без великого горя.
Ви вже, напевно, зрозуміли, що темою нашого уроку буде тема кохання, а, зокрема, інтимна лірика І. Я. Франка, збірка «Зів’яле листя», яку ми спробуємо порівняти з поезіями іноземних авторів.
ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап
- Прослухайте , що саме постає у вашій уяві? Які почуття виникають після прослуховування музичних уривків? Коли тільки-но зриваються перші ноти мелодії, ми відразу поринаємо у світ тієї країни, де ця музика була створена. Я впевнена, що до кожного із вас донеслися акорди. Ви зрозуміли, що сьогодні вас буде зачаровувати загадковий світ України та Китаю.
- Рядки, з якої поезії можна пов′язати з почутою мелодією?
1. Аналіз –дослідження твору української літератури
«Чого являєшся мені у сні» І.Франка
-Які думки виникли у вас, коли ви вперше прочитали цей вірш?
- Вам легко зрозуміти переживання поета?
- Яким ви уявляєте ліричного героя поезії?
- Якою перед вами постає його кохана?
- З якими творами зарубіжної літератури можна порівняти цю
поезію?
2. Аналіз –дослідження твору зарубіжної літератури Лі Бо «Входжу в річку…».
-Які відчуття викликає у вас ця поезія?
- Чи можемо ми з вами уявити, які почуття переповнюють автора?
- Чи взаємне це кохання?
3. Комунікативно- ситуативниі вправи:
- Заповнення таблиці «Аналіз творів»
Аспекти аналізу |
«Чого являєшся мені у сні» |
«Входжу в річку…». |
тема |
Нерозділене кохання |
нерозривність душевного світу людини з природою. |
ідея |
Внутрішня боротьба, душевні муки ліричного героя |
Мотиви розлуки, душевного щему, дисгармонії людського життя, які переплітаються з мотивами природної гармонії. |
жанр |
вірш |
вірш |
композиція |
3 частини: 1-2 риторичне звертання, 3- риторичне заперечення |
8 рядків |
образи |
Сон, криниця, перли, зіронька,зарево |
Річка, вода , квіти, перлини, заводь, небокрай |
проблематика |
Кохання в житті людини |
Душевний стан людини і природа |
Лі Бо |
Іван Франко |
|
|
Сон - життя,спогади, відображення дійсності;
|
|
|
Перла – перлина, коштовність, цінність
|
|
|
Зіронька – жінка, квітка
|
|
|
Серце – оселя добра і любові;
|
|
|
Зарево – спалах любові
|
|
|
Криниця – чисті помисли, глибина почуттів, плин часу
|
|
|
Сумні очі – біль, туга, печаль
|
|
|
|
3. Заповнення «Кіл Вена»
4. Інтертекстуальна творча діяльність: створення квітки кохання.
- З давніх часів люди наділяли почуття кохання особливими символами, і у кожного народу був свій архетип любові. Сьогодні в більшості країн звертаються до класичної символіки, але і національні образи не втратили свого значення.
Існує безліч міжнаціональних символів кохання й вірності. «Класику» любовної мови дізнається людина з найвіддаленішого куточка світу.
-Чи знаєте, яка квітка у Китаї символізує кохання? (лілія)
- З якою квіткою ви асоціюєте кохання? (учні за допомогою фарби, паперу, квілінгу, фотозображень створюють свою квітку кохання).
ІІІ. Контрольно-корекційний етап.
Література:
1.Голик О.В. Українська література. Інтерактивні технології на уроках. 5 – 12 класи. – Тернопіль: Мандрівець, 2008. – 156 с.
2. https://gold.ua/ua/jewellery-articles/love-is-simvoly-lyubvi-v-raznyh-stranah-mira