Інтимна лірика Івана Франка. Збірка «Зів′яле листя».

Про матеріал

Навчити учнів самостійно опрацьовувати поезії, робити компаративний аналіз поетичних творів. Компаративний аналіз стимулює ініціативу й творче мислення, сприяє формуванню уміння підпорядковувати свої інтереси загальним цілям. Компаративне вивчення літератур підвищує ефективність навчання, допомагає встановити єдність світового літературного процесу, пізнати учнями національну самобутність своєї рідної літератури очима інших.

Перегляд файлу

10 клас Українська література

Тема: Інтимна лірика Івана Франка. Збірка «Зів′яле листя».

Мета: розкрити світ почуттів, відтворений у поетичному слові великого майстра; допомогти учням зрозуміти неперевершену красу інтимної лірики

 І. Франка;

 розвивати вміння учнів визначати належність твору до певного літературного жанру, його проблематику, художні особливості;

навчити учнів самостійно опрацьовувати поезії, робити компаративний  аналіз поетичних творів;

виховувати інтерес до творчості поета;

виховувати шанобливе ставлення до інтимних почуттів.

Обладнання: літературна виставка І. Франка, літературні збірки «Зів’яле листя»,  збірки Лі Бо, презентація

Тип уроку: комбінований  урок з елементами  компаративного аналізу

 

Хід уроку

 

                                                                  Любов, як сонце, світу відкриває

                                                                  Безмежну велич людської краси.

                                                                                                                                                          

                                                                                                В. Симоненко

 

 

І.Мотиваційно- організаційний етап.

1. Вступне слово  вчителя

  Кохання, любов… Воно існує, мабуть, як на землі з’явилася людина. Тема кохання—чистого, благородного почуття—вічна тема в літературі. Недарма в народі кажуть: «Світ постав з любові».

Найчарівніший прояв любові — кохання. Це почуття знову й знову доводить, що без нього життя втрачає сенс. Кохання змінює людину, в її душі ніби розквітає чарівна квітка, яка своїм тонким ароматом заповнює кожну клітину; кохання дарує людині радість, гармонію — саме таким є ідеальне уявлення про це почуття.

2. Мотивація інтегрованої навчальної діяльності

Та чи існує таке кохання? Чи кожна людина зустріне його на своєму шляху? Глибоко хвилюючі слова про кохання знаходимо в збірці І. Я. Франка «Зів’яле листя». Поет мріяв про велике кохання, про щиру й вірну подругу-однодумця на все життя.

Леся Українка писала : "Ні, то ти забула, яке повинно бути кохання справжнє! Кохання — як вода, — плавке та бистре; рве, грає, затягає й топить" ("Лісова пісня"). Тому людина часто обминає своє справжнє кохання і знаходить буденність, у якій і проживає тихо та спокійно своє життя — без великого щастя, але й без великого горя.

Ви вже, напевно, зрозуміли, що темою нашого уроку буде тема кохання, а, зокрема, інтимна лірика І. Я. Франка, збірка «Зів’яле листя», яку ми спробуємо порівняти з поезіями іноземних авторів.

 

ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап

-  Прослухайте , що саме постає у вашій уяві? Які почуття виникають після прослуховування музичних уривків? Коли тільки-но зриваються перші ноти мелодії, ми відразу поринаємо у світ тієї країни, де ця музика була створена. Я впевнена, що до кожного із вас донеслися акорди. Ви  зрозуміли, що сьогодні вас буде зачаровувати загадковий світ України та Китаю.

- Рядки, з  якої поезії можна пов′язати з почутою мелодією?

 

1. Аналіз –дослідження твору української літератури

«Чого являєшся мені у сні» І.Франка

                  -Які думки виникли у вас, коли ви вперше прочитали  цей вірш?

-  Вам легко зрозуміти переживання поета?

        - Яким ви уявляєте ліричного героя поезії?

- Якою перед вами постає його кохана?

- З якими творами зарубіжної літератури можна порівняти цю  

   поезію?

2. Аналіз –дослідження твору зарубіжної  літератури Лі Бо  «Входжу в річку…».

-Які відчуття викликає у вас ця поезія?

- Чи можемо ми з вами уявити, які почуття переповнюють автора?

- Чи взаємне це кохання?

 

          3. Комунікативно- ситуативниі вправи:

 

- Заповнення таблиці  «Аналіз творів»

Аспекти аналізу

«Чого являєшся мені у сні»

 «Входжу в річку…».

тема

Нерозділене кохання

 нерозривність душевного світу людини з природою.

ідея

Внутрішня боротьба, душевні муки ліричного героя

 Мотиви розлуки, душевного щему, дисгармонії людського життя, які переплітаються з мотивами природної гармонії.

жанр

вірш

вірш

композиція

3 частини: 1-2 риторичне звертання, 3- риторичне заперечення

8 рядків

образи

Сон, криниця, перли, зіронька,зарево

Річка, вода , квіти, перлини, заводь, небокрай

проблематика

Кохання в житті людини

Душевний стан людини  і природа

 

  • Робота в групах: аналіз образів-символів поезій:
  • Спробуємо побудувати замок асоціацій лірики Лі Бо та Івана Франка.  Чому замок? (тому що замок – це захист, це надійність , впевненість  в майбутнє).

 

Лі Бо

Іван Франко

  1. Річка - життя, швидкоплинність, час

Сон - життя,спогади, відображення дійсності;

 

 

  1. Лілія – краса, молодість, кохання, жінка

Перла – перлина, коштовність, цінність

 

 

  1. Перлини- неповторність, ніжність, щастя

Зіронька – жінка, квітка

 

  1. Година – година молодості, юності

Серце – оселя добра і любові;

 

  1. Шовк – легка тканина дорогоцінна, якою торгували китайці

Зарево – спалах любові

 

  1. Хмари - сум

Криниця – чисті помисли, глибина почуттів, плин часу

 

  1. Заводь – молодість, юнацькі роки

Сумні очі – біль, туга, печаль

 

  1. Небокрай - спогади

 

 

  •     Подивіться уважно на замок поетичних асоціацій, наповнимо  його своїми асоціаціями й доведемо , що вони насправді є несподіваними, такими , що звучать свіжо, по-новому, мають спільне відношення до кохання?

3. Заповнення «Кіл Вена»

  • Так, дійсно, спільними є перлини  (жемчужини), що символізують  закоханість, спогади про минуле, неповторні щасливі хвилини життя. Все це коштовне для людини ,має свою цінність.

4. Інтертекстуальна творча діяльність: створення квітки кохання.

- З давніх часів люди наділяли  почуття кохання  особливими символами, і у кожного народу був свій архетип любові. Сьогодні в більшості країн звертаються до класичної символіки, але і національні образи не втратили свого значення.

Існує безліч міжнаціональних символів кохання й вірності. «Класику» любовної мови дізнається людина з найвіддаленішого куточка світу. 

-Чи знаєте, яка квітка у Китаї символізує кохання? (лілія)

- З якою квіткою ви асоціюєте кохання? (учні за допомогою фарби, паперу, квілінгу, фотозображень створюють свою квітку кохання).

 

ІІІ. Контрольно-корекційний етап.

  1. Рефлексія «Дерево припущень»: чи дійсно поезії Лі Бо та Івана Франка порушують питання кохання? (діти на листочках записують відповіді та розміщують на намальованому дереві).
  • Тож справжнє кохання — це велике надбання людини. Воно формує особистість, визначає її сутність: воно стає головним випробуванням у житті людини, робить її щасливою або нещасною. То чи існує справжнє кохання сьогодні? Мабуть, що так, оскільки й зараз люди продовжують здійснювати героїчні та безглузді вчинки задля кохання і страждати від цього. Це й робить  їх людьми.
  1. Домашнє завдання: За допомогою природного матеріалу, фарб, музики та художнього слова створити спільну  картину двох поезій.
     

Література:

1.Голик О.В. Українська література. Інтерактивні технології на уроках. 5 – 12 класи.  – Тернопіль: Мандрівець, 2008. – 156 с.

2. https://gold.ua/ua/jewellery-articles/love-is-simvoly-lyubvi-v-raznyh-stranah-mira

 

 

 

 

doc
Додано
17 квітня 2020
Переглядів
1094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку