Виховний захід побудовай у формі історичного екскурсу, який переплітається із презентацією географічних та культурних пам'яток України. В структурі заходу чітко виділяється інтерактивна вправа "Обличчя історії".
Тема: Кажуть, що Україна – це райська земля…
Мета: розвивати уявлення про Україну як суверенну державу з давньою історією; виховувати ціннісне ставлення до держави, суспільства, патріотизм, почуття гордості за приналежність до української нації та особистої відповідальності за долю своєї держави й народу, власного внеску в процеси державотворення, прищеплювати любов до рідного краю.
Форма проведення: історичний екскурс.
Обладнання: карта України; зображення герба, прапора, вишиті рушники, стікери, кетяги калини, ноутбук, проектор, мультимедійна презентація, відео, телевізор, стрічки жовтого і блакитного кольрів.
Хід заходу
А ви думали, що Україна так просто.
Україна – це супер.
Україна – це ексклюзив.
По ній пройшли всі катки історії.
На ній відпрацьовані всі види випробувань.
Вона загартована найвищим гартом.
В умовах сучасного світу їй немає ціни.
Ліна Костенко
Викладач. Добрий день! Сьогодні в стінах Бродівського педагогічного коледжу імені Маркіяна Шашкевича розпочинається тиждень історії, присвячений 25-річчю незалежності України, в контексті якого передбачено цілу низку заходів, що покликані повідомити, та відновити в пам’яті студентів найбільш вирішальні та знакові моменти в історії України. І ця година курсового керівника, також пройде під гаслом патріотизму та любові до нашої Батьківщини, в рамках якої ми здійснимо історичний екскурс до витоків української державності, відвідаємо та помилуємося історико-культурними та природними скарбами української нації.
“Кажуть, Україна – це райська земля…” – ці слова, той, хто не знає їх походження, відразу ж адресує якомусь іноземцю, який ніколи не бував в Україні і мріє тут побувати. Для нас же ця фраза є однією з характеристик Української держави, а походить вона із легенди про створення України, з якої ми і почнемо подорож крізь віки української історії.
Ведуча. Колись, дуже-дуже давно, роздавав Господь землі державам. Багато зібралося їх біля Божого порогу. І кожна держава сподівалася отримати свою, найкращу часточку на планеті. А потім усі вони, отримавши, що хотіли, розходилися господарювати на своїх, Богом даних, землях. Але до загальної черги не встигла держава Україна. Важко працювала, втомилася і, втомлена, ледве прийшла до Бога. Стала осторонь і не сміє очей підняти. Господь побачив заквітчану красуню, покликав до Себе і запитав:
– Ти спізнилася, Україно, поглянь – усі розійшлися зі своїми наділами. Де ти була?
– Працювала, – опустила очі, з яких рясно посипалися сльози-перли, – прости мені, Господи, піду я…
Поглянув Господь на дівчину-Україну, на її спрацьовані руки, на її втомлене, але таке гарне обличчя і відповів:
– Знаю тебе, Україно, знаю. Знаю серце твоє вразливе та ніжне, знаю душу твою співучу й просту. Знаю, як ти спиш і прокидаєшся, як плачеш і радієш. Як працюєш важко. Як співаєш щиро. Знаю, як любиш простір і небо, волю і життя. Знаю, бо Сам сотворив тебе такою. Не йди, зачекай…
А Україна йому відповідає:
– Якщо немає в Тебе, Господи, землі для мене, піду я. Не забирай ні в кого, щоб мені дати. Мені чужого не потрібно…
Господь погладив схилену голову заплаканої дівчини-України і відповів:
– Не журися, Україно. Посміхнися і радій. І співай пісню гарну! Нову пісню. Тому, що вподобав я тебе і не дам тобі сумувати! Є у Мене земля! Моя земля. Залишив її Собі, щоб тішитися, але з радістю віддаю тобі! Пануй, господарюй, працюй і радій! Це земля, де перегукуються степи з небом, а зоряний простір вкриває собою тишу дерев, де гори шепочуться з ріками, а у небі співає жайвір. І сонце там особливе, і люди надзвичайні. Твої люди, Україно! Живи і радій! А Я з цього часу буду з тобою назавжди. Бо ти та земля, той край, що в Моєму серці… (Під музику).
Викладач. І, справді, земля, на якій ми проживаємо є райською, але існування її в усі віки було складним, сповненим боротьби і кровопролиття… В історії України були різні періоди, проте об’єднувала їх спільна риса – прагнення українців до волі і незалежності, свободи і самовираження.
Відео-сюжет “Віхи історії України”.
Викладач. Як бачимо, попри усі складнощі і перешкоди Україна і її народ впевнено рухалися до своєї мрії, долаючи татаро-монгольські набіги, польські і московські посягання, захищаючи своє право на незалежне існування потом і кров’ю. І ось він настав, вирішальний момент – розпочався 1991 рік…
Відео-сюжет “Україна – незалежність”.
Викладач. В історії будь-якої держави, завжди були ті, хто її творив. В цьому плані Україна не є винятком. Давайте ми з Вами спробуємо відобразити історію України через її видатних постатей. На столі знаходяться зображення тих, які залишили свій відбиток в історії України, і по праву можуть називатися сподвижниками її незалежності.
Уявімо, що нам з вами випала унікальна можливість змоделювати збірну із легендарних особистостей в історії України, які б сьогодні, в такі непевні і складні часи, своїми діями, здібностями та рішеннями забезпечили процвітання країни і утвердження її міжнародного авторитету.
Інтерактивна вправа “Обличчя історії”.
Студенти за бажанням підходять до столу, на якому лежать невеликі фото відомих постатей історії України, різного періоду, а саме –
Тарас Шевченко;
Іван Франко;
Богдан Хмельницький;
Данило Галицький;
Руслана;
Джамала;
Святослав Вакарчук;
Леся Українка;
Степан Бандера;
Ліна Костенко;
Володимир Великий;
брати Клички;
Іван Мазепа;
Михайло Грушевський;
Василь Вірастюк;
Андрій Шевченко;
Яна Клочкова;
Володимир Зеленський;
Кузьма Скрябін;,
Леонід Кравчук;
Петро Порошенко;
Юлія Тимошенко;
Іван Котляревський;
Григорій Сковорода;
Ярослав Мудрий;
В’ячеслав Чорновіл;
Василь Стус;
Віктор Ющенко;
Роксолана Хюррем Султан;
Віктор Ющенко;
Маркіян Шашкевич;
Пилип Орлик;
Тіна Кароль;
княгиня Ольга.
На дошці, як кетяги калини представлені риси характеру, яких, на думку кожного студента не вистачає сучасній Україні:
Мудрість;
Актуальність;
Розум;
Дипломатичність;
Релігійність;
Міць;
Авторитет;
Харизма;
Шляхетність;
Мужність;
Патріотизм;
Сила духу;
Краса;
Надія;
Жертовність;
Націоналізм;
Мелодійність;
Гуманізм;
Працьовитість;
Чесність;
Сила;
Любов;
Простота;
Віра;
Відвага;
Відданість;
Талант;
Справедливість;
Освіченість;
Компетентність.
Ваше завдання полягає у виборі серед представленого переліку зображень, тих осіб, які, на вашу думку, займають найбільш вагоме місце в національній історії, вказуючи визначальну рису їх діяльності, яка так необхідна Україні сьогодні. Оьираєте постать і притаманну їй рису характеру, свій вибір коментуєте. В результаті ми з вами отримаємо формулу успіху та процвітання української держави.
Коли на дошці уже зібрані передбачені люди і риси характеру, студенти роблять висновки щодо того чи актуальним і дієвим є їх вибір.
Викладач. Отже, ми з вами визначили, чого бракує Україні сьогодні для успішного існування, але наша Батьківщина має те, що вирізняє її з-поміж інших держав світу – це, насамперед, її історико-культурні та природні пам’ятки, чимало з яких є надбанням світової цивілізації…
Відео “Історичні пам’ятки”
Викладач. Україна направду райська земля, земля, яка приваблює своєю красою, гостинністю, неповторністю та щедрістю… проте чомусь ніяк не вдається зажити в цій Богом даній державі насправді щасливо. Але українці завжди були тією нацією, яка боролась за свою волю, до останнього подиху. Історія дає нам великий перелік тих, що положили душу й тіло за нашу свободу… І одним із таких сподвижників українського народу був той, хто написав воістину пророчий твір, яскравий зразок громадянсько-патріотичної лірики, який і сьогодні веде мільйони українців на безстрашну боротьбу за щасливу долю. Рядки “Гімну” Франка стали крилатими, вони стали гаслом боротьби за волю і незалежність.
Студент читає вірш “Гімн” Івана Франка.
Викладач. Україна – незалежна, суверенна держава. 24 серпня 2016 року вона відсвяткувала 25 років. Проте ми повинні пам’ятати, що протягом цих двох з половиною десятиліть наша держава продовжувала переживати випробування, боротися за своє світле майбутнє, і робить це вона й сьогодні доводячи усьому світу свою міцність, єдність і незламність.
Відеоприсвячене подіям в зоні АТО.
Викладач. Я народилася в Україні, чи правильніше сказати в УРСР. Все своє свідоме життя мені подобається усе українське – мова, пісні, одяг, книги, звичаї… І це моє вподобання було досить недоступною розкішшю, адже більшість книг були російською мовою, з екранів телевізора та з динаміків радіо лунала російська мова… В більшості українських міст до мене віталися “Прівєт” і “Здрастє”, та що говорити я сама так віталася… Бо хто вітався українською мовою, казали ти, що із села….
Але одного разу я почула фразу “Ви ровесники України, ті що народилися в 90-х роках ХХ ст., ви діти-незалежності і саме ви повинні привести Україну до реальної незалежності ”… Ці слова так запали мені в серце… Я пройнялась ними… І, дійсно, повірила, що саме наше покоління покликане змінити Україну на краще…
На вулиці 2016 рік – Україні 25, мені 26 років. І я невільно задаю собі питання – щось змінилось? Так, безумно, а як же інакше… проте серце гризе одна думка, якісь ті зміни не такі, не ті, як в моїх мріях, що гріли моє серце 10 років тому…
Отже, сьогодні хочеться звернутися до вас, дорогі студенти… Тепер настає ваша черга мріяти і змінювати, любити і захищати нашу неньку-Україну… А допоможе вам у цьому наша славетна історія, адже “Хто не знає минулого – не вартий майбутнього”. Ви – обрали не просту професію… Німецький полководець Отто фон Бісмарк казав – “Ворог іде туди не ступав учитель і священник”. Ви – майбутні вчителі, ті, чия мудрість та настанова, повинні стати поштовхом, який продовжить хвилю змін та реформ… Яким буде наше майбутнє залежить від кожного з нас. Тому вчіться, будьте справжніми патріотами, щоб ваші майбутні учні брали з вас приклад працьовитості, цілеспрямованості та любові до Батьківщини… Щоб ми нарешті змогли перетворити нашу райську землю на райську країну – справжнє серце Європи.
Студентки співають пісню “Українська земля”.