Із досвіду роботи: «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики та астрономії

Про матеріал
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики та астрономії як засобу підвищення якості знань учнів
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 


Головним завданням освіти є виховання самостійно мислячої особистості, здатної творчо засвоювати знання й використовувати їх на практиці.

Створення персонального комп’ютера породило нові ін­формаційні технології, які помітно підвищили якість засвоєн­ня інформації, прискорили доступ до неї, що дозволило засто­совувати комп’ютерну техніку в найрізноманітніших галузях діяльності людини, в тому числі і в освітній. Комп’ютер перетворюється на один з найпотужніших і найефективніших технічних засобів навчання існуючих дотепер, якими користувався викладач.

Поява комп'ютерів не призводить до автоматичного підвищення результативності та ефективності навчального процесу. Під час проведення уроків я поєдную сучасні інформаційно-комунікаційні технології з традиційними для навчання фізики та астрономії засобами і методами навчання. Вдало підібрані засоби забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття учнів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд. Тому ІКТ мають великі можливості вдосконалення навчально-виховного процесу та підвищення ефективності уроку.

Отже, застосування мультимедійних засобів навчання надає уроку специфічну новизну, яка за своїм змістом і формою викладення має можливість відтворити за короткий час значний за обсягом матеріал, а також подати його в незвичному аспекті, викликати в учнів нові образи, деталізувати нечітко сформовані уявлення, поглибити здобуті знання.

Проводячи уроки з використанням інформаційно-комунікаційних технологій я  розв'язую ряд проблем, що за­вжди існували у викладанні фізики. Наприклад: багато явищ в умовах кабінету фізики не мо­жуть бути продемонстровані. Приміром, це явища мікро­світу (броунівський рух, розподіл молекул за швидкостями, газові процеси, закони термодинаміки та їх застосування) або швидкоплинні процеси в ядерній фізиці, а також досліди із приладами, відсутніми в кабінеті.

У результаті учні зазнають труднощів під час їх вивчення, тому що не в змозі подумки їх уявити. Комп’ютер може не тільки створити модель таких явищ, але також дозволяє змінювати умови протікання процесу, самостійно задаючи їх параметри.

Фізика – наука експериментальна, тож її вивчення важко уявити без виконання лабораторних та практичних робіт. На жаль, оснащення фізичного кабінету не завжди дозволяє провести навіть програмові лабораторні роботи й майже не дозволяє проводити роботи, що вимагають більш складного обладнання. На допомогу приходить персональний комп’ютер, що дозволяє проводити досить складні лабораторні роботи. У них учень може на власний розсуд змінювати вихідні параметри дослідів, спостерігати, як змінюється в результаті саме явище, аналізувати побачене, робити відповідні висновки. Я використовую електронний програмний засіб «Віртуальна фізична лабораторія», який допомагає вирішити проблему відсутності достатньої кількості обладнання, і дозволяє під час демонстраційних робіт показувати на екрані збільшене зображення, того що відбувається на столі викладача. Під час демонстрації дослідів з дрібними приладами (голка на воді, магнітна стрілка, та ін..) я використовую веб-камеру, і проектую зображення на екран.

Вивчення принципу дії різних фізичних приладів  — невід’ємна частина уроків фізики. Звичайно, вивчаючи  той або інший прилад я демонструю його, розповідаю принцип дії, використовуючи при цьому модель або схему. Але часто учні зазнають труднощів, намагаючись уявити весь ланцюг фізичних процесів, що забезпечують роботу даного приладу. Спеціальні комп’ютерні програми, які я використовую на своїх уроках дозволяють «зібрати» прилад з окремих деталей, відтворити в динаміці з оптимальною швидкістю процеси, що лежать в основі принципу його дії. При цьому можна неодноразово все це повторити. Яка корисна допомога тим учням, які бувають відсутні на уроках (самостійна робота вдома з комп’ютером дозволяє їм ліквідувати прогалини)!                           

 

Безумовно, комп’ютер є необхідним засобом навчання при вивченні професійно-значущого матеріалу. В умовах бурхливого розвитку новітніх технологій, постійно збільшується кількість прикладів щодо застосування вивченого теоретичного матеріалу з фізики в майбутній професійній діяльності учнів. За допомогою комп’ютерної техніки можна більше продемонструвати прикладів застосування здобутих знань в повсякденному житті та на виробництві; зробити це якісніше та ефективніше.

Я використовую інформаційно-комунікаційні технології як  засіб, що дозволяє за допомогою комп’ютера вирішити завдання розвитку образного мислення, а на його основі — логічного мислення.

Комп’ютерні уроки вимагають особливої підготовки. До таких уроків не­обхідно писати сценарії, органічно «вплітаючи» у них і реаль­ний експеримент, і віртуальний (тобто реалізований на екрані монітора). Особливо хочеться відзначити, що моделювання різних явищ у жодному разі не заміняє справжніх, «живих» дослідів, але в сполученні з ними дозволяє на більш висо­кому рівні пояснити зміст того, що відбувається. Такі уроки викликають в учнів непідробний інтерес, спонукають пра­цювати всіх, навіть «слабких». Вони самі беруться створюва­ти презентації за темами, що їх цікавлять, з використанням мультимедійних технологій і з подальшою демонстрацією їх на уроках. Приклади використання комп’ютерної технології на уроці як ТЗН можна наводити досить довго. Я користуюсь для підвищення якості навчального процесу існуючими електронними підручниками з фізики та астрономії, орієнтованими на індивідуального користувача, електронними задачниками, такими електронними педагогічними програмними засобами навчання як: «Фі­зика в картинках», «С1: Репетитор», «Відкрита фізика», «Віртуальна фізична лабораторія», «Бібліотека наочності», різноманітними віртуальними розробками для проведення уроків астрономії («Celestia», «Stellarium»,  «WorldWide Telescope», «Google Earth», «SimSolar»).  Дуже велику кількість інформації, що полегшує  викладання курсу фізики я черпаю з  Інтернету.

За незначної кількості годин, що відводиться на вивчення астрономії в ліцеї, проблема ефективності кожного уроку постає особливо гостро. Для її розв’язання слід організовувати навчальний процес так, щоб одержані на уроках знання і вміння добре засвоювалися, щоб всі учні були залучені до самостійної роботи. Одним із методів моєї роботи, що допомагає розв’язувати дану проблему, є застосування комп’ютерної техніки.

Без використання фото- і відео матеріалів учням дуже важко подумки уявити який вигляд мають поверхні планет, порівняти їх розміри; уявляти що таке комети, метеорити, астероїди, галактики, траєкторії їхнього руху та інше.

Інформаційні технології на уроках астрономії дозволяють за­безпечити глибину вивчення матеріалу. Учні опанову­ють усі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналізу, синтезу, оцінки). Змінюється і роль учнів: вони стають активними, приймають важливі рішення щодо процесу навчання. Воно стає внутрішнім, це інтерес са­мого учня. Значно підвищується роль особистості викладача: він більше розкривається перед учнями, виступає як організатор.

Під час проведення уроків я часто використовую електронні презентації. Мультимедійні презентації надають можливості здійснювати віртуальну взаємодію користувача з об'єктами або процесами пізнання, які знаходять своє відображення на екрані. Іншими словами, використання мультимедіа-презентацій дозволяє створювати інформаційний і візуальний образ об'єкту, який досліджується. 

Для себе я визначив пріоритетні різновиди чи типи презентацій:

   презентації для повторювально-узагальнюючих уроків;

   презентації що містять повноцінний методичний супровід уроку.

   презентації для подачі і закріплення нового матеріалу;

   учнівські презентації, як навчальний продукт уроку.

При плануванні, розробці та створенні учнівської PowerPoint презентації особлива увага приділяється формуванню вмінь та навичок відбору переконливих фактів для демонстрування думок, ідей, сприяють розвитку навичок стисло, чітко, зручно подавати результати досліджень. Особлива увага приділяється розвитку навичок виступати перед аудиторією, коротко формулювати свою думку, структурувати доповідь, використовувати різні мультимедійні засоби і можливості (зображення, звукозаписи, відеофільми, гіперпосилання на інші веб-сайти або файли) для ілюстрування ідей, гіпотез, висновків. Особливої значущими є презентації в яких демонструється практична значимість поданого матеріалу, зокрема зв'язок з майбутньою професією учнів.

Робота над презентацією, її публічне представлення, захист позитивно впливає на розвиток в учнів навичок спілкування з допомогою інформаційно-комп’ютерних технологій, дає додаткову мотивацію до вивчення фізики та астрономії, сприяє підвищенню рівня сприйняття інформації, виробленню в учнів власної точки зору, вміння її аргументувати і відстоювати, а отже сприяє і підвищенню успішності учня. І не тільки з фізики та астрономії, а й з інших дисциплін та поза навчальним закладом.

Отже, мультимедіа-презентації  – це один із найбільш функціональних та ефективних засобів під час проведення уроків.

ВИСНОВКИ

Відеодемонстрації та інші мультимедійні засоби зовсім не можуть замінити справжній, «живий» технологічний експеримент. Але в тих випадках, коли на уроці справжній експеримент із різних міркувань неможливий, то для безпосереднього спостереження на уроці, цю недостатність інформації може замінити відеодемонстрація. Тому відеодемонстрації є не заміною реального експерименту, а новою складовою частиною засобів наочності й доповнення в системі навчального експерименту.

Під час проведення мультимедійного уроку викладач му­сить не тільки впевнено володіти комп’ютером, знати зміст уроку, а й вести його в хорошому темпі, невимушено, постійно залучаючи учнів до пізнавального процесу. Необхідно продумати зміну ритму, урізноманітнити форми навчаль­ної діяльності, як забезпечити по­зитивний емоційний фон уроку.

Я розглядаю урок як час творчого спілкування, форму педагогічної взаємодії в ході якої формується виважений погляд на фізику як науку, перед учнями розкриваються закони  та явища фізики за допомогою сучасної комп’ютерної техніки та традиційних методів навчання. Залучаючи учнів до таких різних форм та методів навчальної діяльності, вони мають можливість розкривати свій потенціал, доповнювати його та вдосконалювати навчальні досягнення.

IE 73D 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Інші матеріали
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
1405
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку