Календарне планування
Інтегрованого курсу «ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА» 7 клас, 17 годин, складеного відповідно модельної Навчальної програми Інтегрований курс «ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА» 7 клас, 17 годин О. Пометун, О. Дудар
№, дата проведення уроку |
Тема уроку. План уроку. |
Історичний контекст |
1 |
ВСТУП Що таке громадянська освіта Чому важливо вивчати громадянську освіту Чому громадяни мають бути обізнаними й активними Як пов’язані громадянська освіта й історія України Що будемо вивчати на заняттях з курсу |
1–2 приклади з історії України, які ілюструють поняття «громадяни» |
2 |
РОЗДІЛ 1: ЛЮДИНА І СУСПІЛЬСТВО В СЕРЕДНЬОВІЧНІЙ УКРАЇНІ І СЬОГОДНІ Що таке суспільство З яких верств / станів складалось суспільство Русі- України і якими були відносини між ними З яких груп людей складається суспільство сьогодні і якими є відносини між ними Яку роль відігравало суспільство в житті людей у середньовічній Україні, а яка його роль у житті сучасної людини |
Суспільний устрій за Володимира та Ярослава Мудрого |
3 |
Як суспільство організоване для спільного життя . Які форми взаємодії існують у суспільстві Що таке співпраця, конфлікти і комунікація Як люди взаємодіяли за часів Русі-України і як взаємодіють сьогодні |
Матеріали з історії Русі-України. Князівські з’їзди як приклад важливої комунікації |
4 |
Навіщо потрібні правила в житті суспільстваю Яка роль соціальних норм і які вони бувають Що таке право і закон і яку роль вони відіграють у суспільстві Чому з’явилась «Руська правда» і в чому її значення Яку роль відіграють закони в житті сучасного суспільства |
Матеріали про Володимира Великого, Ярослава Мудрого, фрагменти тексту«Руської правди» |
5 |
Що таке права людини в сучасному світі Які документи визначають права людини сьогодні Як «Правда Ярославичів» і «Устав Володимира Мономаха» визначали права представників різних верств населення |
Матеріали про синівЯрослава Мудрого, Володимира Мономаха, фрагменти текстів«Правда Ярославичів»і «Устав ВолодимираМономаха» |
6 |
Яким було становище жінок у середньовічній Україні Які були їхні права Яким є становище і права жінок сьогодні |
Матеріали про княгиню Ольгу, «шлюбну дипломатію», матеріали «Галицько-Волинського літопису» про княгинь та їхній вплив на суспільно-політичне життя |
7 |
Чому і як люди відстоюють свої права та гідність Які події, пов’язані з боротьбою за свої права, відбувались у середньовічній Україні Які події відбуваються сьогодні |
Матеріали з історії Волинсько-Галицької держави |
8 |
РОЗДІЛ 2: ЛЮДИНА І ДЕРЖАВА В СЕРЕДНЬОВІЧЧІ Й СЬОГОДНІ Що таке держава та які є її ознаки Як формувалась держава в середньовічній Україні Які етапи її формування можемо виокремити Які є ознаки української держави сьогодні
|
Матеріали про становлення державності в середньовіччі, аналізфрагмента «Руської правди» |
9 |
Що таке влада і яка її роль у державі Яку владу мали князі Хто здійснював владу на місцях Як врядовувались міста Якими органами здійснюється державна влада в Україні сьогодні |
Матеріали про владу князя, про особливості правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого (впорядкування влади на місцях), про Магдебурзьке право |
10 |
Хто такі громадяни Які права і обов’язки мають громадяни в Україні сьогодні Хто такі відповідальні громадяни Як громадяни боролись за свої права в середньовічній Україні |
Матеріали про роль віче в історії Русі-України, приклади захисту цивільних прав (аналіз берестяної грамоти) |
11 |
Як громадяни відстоювали свою державу в середньовіччі і як вони борються за неї сьогодні |
Матеріали про відносиниРусі-України та Волинсько-Галицької держави з кочовиками, зокрема протистоянняз половцями та монгольська навала. Грюнвальдська битва |
12 |
РОЗДІЛ 3: РІЗНОМАНІТТЯ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА Що означає різноманітність суспільства У чому проявлялась різноманітність українського суспільства за часів Русі-України й Волинсько- Галицького князівства У чому проявляється розмаїття українського суспільства сьогодні |
Стани і верстви населення України-Русі Спосіб життя кочовиків Кримське ханство Формування етнічного розмаїття Львова за нащадків Данили Романовича Інкорпорація українських земель до складу сусідніх держав
|
13 |
Культурна спадщина як основа української ідентичності в минулому і зараз Писемність і книжна культура Архітектура і мистецтво Збереження культурної спадщини |
Культура за часів Русі- України, роздробленості, Волинського-Галицького князівства, литовської доби |
14 |
РОЗДІЛ 4: ІСТОРІЯ І МАСМЕДІА Як передавалася інформація в середньовічній Україні (грамоти, літописи, усна традиція) Якою була роль літописців як «журналістів» того часу Як середньовічні засоби передачі інформації впливали на суспільство Як сьогодні працюють і впливають на суспільство сучасні масмедіа |
Тексти історичних джерел доби Русі-України та Волинсько- Галицької держави, персоналії Русі-України та Волинсько-Галицької держави, Кримського ханства |
15 |
Чи завжди достовірною є історична інформація у масмедіа сьогодні Як працювати з історичною інформацією |
Тексти історичних джерел доби Русі- України та Волинсько- Галицької держави, персоналії Русі-Українита Волинсько-Галицької держави, Кримського ханства |
16 |
Захист учнівських проєктів |
Узагальнення матеріалів із середньовічної історії України відповідно до розділів програми з громадянської освіти |
17 |
Підсумковий урок |
|