Календарне планування курсу “Пізнаємо природу”
6 клас (2 години на тиждень)
Програма: «Пізнаємо природу». 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти, авт. Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.
Підручник: Мідак Л. Я., Кокар Н. В., Кравець В. І., Фоменко Н. В., Кравець І. В., Жирська Г. Я., Пізнаємо природу. 6 клас. Тернопіль, “Астон”. 2023
№ п/п |
Дата проведення |
Тема уроку |
Д/З |
Очікувані результати |
Види навчальної діяльності |
1 |
|
Первинний інструктаж з БЖД. Повторення основних понять. термінів і закономірностей живої та неживої природи |
Опрацювати конспект |
|
|
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ |
|||||
2 |
|
Об’єкт і предмет природничих наук. Причинно-наслідкові зв’язки у природі. |
§1 |
здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; представляє текстову інформацію з одного джерела (зокрема художнього тексту, медіатексту), використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту; використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації; унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб), використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення науки для створення нових технологій і сучасної техніки; ілюструє прикладами самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб використання здобутків природничих наук для сталого розвитку суспільства; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; розуміє внесок учених-природничників і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень. |
• Робота з джерелами інформації про природу, використання QR-кодів, цифрового контенту природничого змісту; • профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і природничі науки»; • створення таблиці «Об’єкт і предмет природничих наук»; • з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання.
|
3 |
|
Природничі науки, STEM і професії майбутнього. |
§2 |
||
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ |
|||||
4 |
|
Механічний рух тіл |
§3 |
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб» визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію; аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; зіставляє одержані результати дослідження з відомими (довідковими) даними; виявляє невідомі для себе знання; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб протиріччя в запропонованій ситуації; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; |
• Вимірювання відстані й часу; • обрахунок середньої швидкості руху пішохода; • розв’язування задач на знаходження швидкості;
• спостереження (або відеоролик) демонстрації теплового розширення твердих тіл (кільце і куля); • виготовлення моделі рідинного термометра; • спостереження теплового розширення рідин і газів; • спостереження явища кипіння; • спостереження явища теплопередачі;
• спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям; • спостереження електризації через вплив; • складання електричних кіл; • спостереження дій електричного струму; • схематичне зображення окремих елементів та схеми електричного кола; • мозковий штурм «Як зменшити споживання електричної енергії?»; • дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»; • спостереження прямолінійного поширення світла, розсіяння світла, відбивання та заломлення світла; • спостереження утворення тіні; • виготовлення (демонстрація) камери-обскури; • спостереження утворення зображення за допомогою лупи; • демонстрація моделі будови ока; • дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах; • дослідження залежності характеристик звуку від натягу і довжини струни (пластини); • демонстрація моделі поширення звуку (або відеоролик); |
5 |
|
Прямолінійний і криволінійний рух. Величини, що описують рух. Швидкість |
§4 |
||
6 |
|
Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Використання ефектів теплового розширення. |
§5 |
||
7 |
|
Теплопередача. Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах |
§6 |
||
8 |
|
Пароутворення |
§7 |
||
9 |
|
Електризація тіл. Взаємодія наелектризованих тіл. Поняття про електричні заряди |
§8 |
||
10 |
|
Електричний розряд. Провідники та ізолятори. Блискавка. Правила безпечної поведінки під час грози |
§9 |
||
11 |
|
Електричне коло. Елементи електричних кіл. Складання електричних кіл. |
§10 |
||
12 |
|
Дії електричного струму |
§11 |
||
13 |
|
Електроприлади. Правила безпечної поведінки з електроприладами. |
§12 |
||
14 |
|
Поняття про перетворення та передачу електроенергії. Електромобілі. |
§13 |
||
—--------------------------------------ТА—--------------------------------------- |
|||||
15 |
|
Світло і тінь. Природні та штучні джерела світла. Прямолінійне поширення світла. Утворення тіні. |
§14 |
||
16 |
|
Поняття про закони поширення світла. Прозорі, непрозорі та напівпрозорі предмети. |
§15 |
||
17 |
|
Як діє лінза? Як виникає зображення в оці? |
§15 |
||
18 |
|
Джерела та характеристики звуку. Як поширюється звук? Швидкість звуку. |
§16 |
||
19 |
|
Речовини навколо тебе. Основні речовини, що входять до складу атмосфери , гідросфери та літосфери. |
§17 |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб чинники, які сприяли / завадили (за наявності) досягненню мети дослідження. |
• спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні); • виготовлення фільтра; • практична робота «Приготування та розділення сумішей»; • демонстраційний експеримент (або відеоролик) «Спостереження явища випарювання»; • дослідження чинників, що впливають на розчинність; |
20 |
|
Чисті речовини та суміші. Однорідні та неоднорідні суміші. |
§18 |
||
21 |
|
Способи розділення сумішей. Повітря та морська вода – природні суміші. |
§19 |
||
22 |
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №1 «Приготування та розділення сумішей» |
Повт §19 |
||
23 |
|
Зворотні та незворотні зміни речовин. |
§20 |
||
24 |
|
Земля і Місяць. Добовий та орбітальний рухи Землі. |
§21 |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; |
• ознайомлення з фотографіями Місяця; • дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?»; • ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу; • вивчення фотографій Землі з космосу; • моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення;
• спостереження за фазами Місяця та виготовлення таблиці- схеми «Фази Місяця»; |
25 |
|
Фази Місяця. Сонячні та місячні затемнення.Поняття про припливи та відпливи. |
§22 |
||
26 |
|
Фотосинтез. Мінеральне та повітряне живлення рослин. |
§23 |
вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок. представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.
|
• дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу; • створення буклета «Чим харчуються дикі тварини (які живуть біля людей чи в зоопарку, лісі, озері і т. д. (на вибір учнів)», «Чим харчуються домашні тварини»; • складання узагальнювальних схем «Живлення рослин», «Способи живлення тварин», «Шлях речовин від ротової порожнини до клітини тіла (на прикладі організму людини)»; |
27 |
|
Рослини, які поєднують фотосинтез з іншими способами живлення. |
§24 |
||
28 |
|
Різноманітність їжі, способів живлення і систем травлення тварин. Поняття про перетворення речовин в організмі людини (від травної системи до клітини). |
§25 |
||
—--------------------------------------ТА—--------------------------------------- |
|
||||
29 |
|
Як дихають рослини. |
§26 |
• дискусія «Чи всі організми дихають?»; • дослідження дихання рослин; • дослідження і спостереження за диханням людини; • інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність», «Що показує пульсоксиметр»;
|
|
30 |
|
Різноманітність органів і способів дихання тварин. |
§27 |
||
31 |
|
Різноманітність рухів і подразливості рослин і тварин. |
§28 |
• дослідження за рухами рослин на підвіконні; • обговорення відео з прикладами рухів тварин; • спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози сором’язливої або комахоїдних рослин (росички, венериної мухоловки); • обговорення відео з прикладами подразливості різних тварин; • спостереження за реакцією тварин на подразники; |
|
ІІ семестр |
|
||||
32 |
|
Різноманітність рухів і подразливості рослин і тварин. |
§28 |
• розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в регіоні; • практична робота «Розмноження рослин»; • екскурсія в теплицю або фермерське господарство;
|
|
33 |
|
Порівняння типів розмноження рослин: нестатевого(спороутворення у папоротеподібних), статевого (утворення насіння у покритонасінних) і вегетативного (на прикладі папоротеподібних і покритонасінних рослин).
|
§29 |
||
34 |
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №2 «Розмноження рослин» |
Повт §29 |
||
35 |
|
Форми розмноження тварин |
§30 |
||
36 |
|
Ріст і розвиток організмів |
§31 |
• дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»; • складання в парах схеми «Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)»; • складання в групах схеми «Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)»; • виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини». |
|
37 |
|
Життєві цикли рослин і тварин. Тривалість життя |
§32 |
||
—--------------------------------------ТА—--------------------------------------- |
|||||
РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ |
|||||
38 |
|
Оптичні телескопи та радіотелескопи. Бінокль. |
§33 |
Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок;
|
• Спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів (на вибір учителя і за бажанням дітей); • виготовлення моделі сузір’я; • екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію; • ознайомлення з картою зоряного неба; • спостереження за зміною точки сходу (заходу) Сонця (Місяця);
• практичне завдання «Орбіта планети – еліпс»; • ознайомлення з фотографіями кратерів та астроблем; • ознайомлення з фотографіями Марса; • моделювання планетних орбіт Сонячної системи; • інформаційний пошук «Перші кроки до колонізації Марса»; • виготовлення і презентація макету «Космічна база»; • інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?»;
• моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки; • інформаційний проєкт «Імена України в космосі».
|
39 |
|
Небесна сфера. Зоряне небо. Сузір’я |
§34 |
||
40 |
|
Склад Сонячної системи. Сонце. Планети та карликові планети. Малі тіла |
§35 |
||
41 |
|
Загальна характеристика планет земної групи та планет-гігантів. Супутники та кільця планет |
§36 |
||
42 |
|
Гіпотези виникнення життя на планеті Земля. Пошуки життя в Сонячній системі. Проєкти освоєння та колонізації Сонячної системи |
§37 |
||
43 |
|
Геоцентрична та геліоцентрична моделі світу |
§38 |
||
44 |
|
Сучасні уявлення про Всесвіт. Наше місце у Всесвіті |
§39 |
||
45 |
|
Сучасні уявлення про Всесвіт. Наше місце у Всесвіті |
Опр.конспект |
||
46 |
|
Урок узагальнення і систематизації по розділу «Пізнаємо Сонячну систему» |
Повт§39 |
||
—--------------------------------------ТА—--------------------------------------- |
|||||
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ В ПРИРОДІ |
|||||
47 |
|
Середовища життя, чинники неживої природи |
§40 |
Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;представляє самостійно або з допомогою вчителячи інших осіб текстову інформацію /аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; представляє текстову інформацію з одного джерела (зокрема художнього тексту, медіатексту), використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту; пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»; використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ природи для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;
|
• складання схеми «Взаємозв’язки неживої і живої природи»; • гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування; • створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування; • проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість грунту»; |
48 |
|
Водне середовище і пристосування до його умов рослин і тварин |
§41 |
||
49 |
|
Наземно-повітряне середовище і пристосування до життя в ньому рослин і тварин |
§42 |
||
50 |
|
Умови ґрунту як середовища життя і пристосування його жителів |
§43 |
||
51 |
|
Організм як середовище життя |
§44 |
||
52 |
|
Паразити та хижаки. Партнери, квартиранти та нахлібники |
§45 |
• практична робота «Складання ланцюгів живлення водойми,парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»; • моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?» • складання буклетів про отруйні рослини і тварин місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі; • складання екологічної казки; |
|
53 |
|
Ланцюги живлення. Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими чи знайденими |
§46 |
||
54 |
|
Практична робота №3. «Складання ланцюгів живлення водойми,парку, лісу, поля, грядки (на вибір)» |
Повт §46 |
||
55 |
|
Угруповання організмів, природні і створені людиною |
§47 |
• гра «Хто з ким пов’язаний?»; • дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань»; • робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у морі чи океані», «Взаємозв’язки організмів у лісі», «Взаємозв’язки організмів у ґрунті»; • моделювання водних угруповань у прісноводному і морському акваріумах; • спостереження в природі різних угруповань; • дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»; • проєкт на вибір: «Організми та їхні зв’язки в нашому озері», «Організми та їхні зв’язки в нашому лісі»,«Організми та їхні зв’язки на городі»; «Життя рослин і тварин біля нас»; |
|
56 |
|
Взаємозв’язки в прісній водоймі, морі чи океані |
§48 |
||
57 |
|
Взаємозв’язки в лісі й парку. Організми луків й городу, взаємозв’язки між ними і довкіллям |
§49 |
||
58 |
|
Взаємозв’язки організмів у ґрунті. Виживання в пустелях |
§50 |
||
59 |
|
Життя рослин і тварин серед людей |
§51 |
||
60 |
|
Періодичні зміни середовища життя і пристосування до них організмів |
§52 |
• інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя денних і нічних тварин», «Пристосування організмів до змін пір року»; • практична робота «Квітковий годинник на подвір’ї»; • дискусія «Біоритми людини та її продуктивність і лікування».
|
|
61 |
|
Практична робота №4. «Квітковий годинник на подвір’ї» |
Повт§52 |
||
62 |
|
Урок узагальнення і систематизації по розділу «Пізнаємо Взаємозв’язки природи». Тестування |
Повт§52 |
|
|
—--------------------------------------ТА—--------------------------------------- |
|||||
РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ |
|||||
63 |
|
Здібності та можливості людини. Як зрозуміти та розвинути свої здібності |
§53 |
Обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; визначає з допомогою вчителя або інших осіб чинники, які сприяли / завадили розв’язанню навчальної / життєвої проблеми; обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту; аналізує вибір, свій та інших осіб, з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового,безпечного життя; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки
|
• вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали; • складання раціону харчування «Смаколики для мозку»; • інформаційний проєкт «Винаходи Леонардо да Вінчі»; |
64 |
|
Пам’ять і увага. Мозок — орган, який керує життям організму |
§54 |
||
65 |
|
Вплив циклічних процесів у природі на організм людини |
§55 |
||
66 |
|
Підкорення полюсів Землі. Робота полярників на станції «Академік Вернадський» |
§56 |
• добування води з повітря; • очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води, фільтрування і випарювання; • опріснення солоної води; • виготовлення посудини для пиття з паперу; • гра «Заблукали в лісі»; • гра «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження); • гра «Подаємо сигнали про допомогу»; • інформаційний мініпроєкт «Дари лісу»; |
|
67 |
|
Дослідження океанів і атмосфери. Підкорення найвищих вершин світу |
§57 |
||
68 |
|
Дослідження джунглів Амазонки. Сучасні екстремальні подорожі |
§58 |
• складання «Дерева рішень»; • заняття на екологічній стежці; • проєкт «Уроки життя»; «Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»; • практичні завдання на формування екологічного стилю життя; • розв’язування ситуативних завдань «Оберни негатив на позитив»; • інформаційний мініпроєкт «Чи можуть позитивні емоції продовжити життя?». |
|
69 |
|
Вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі. Парниковий ефект |
§59 |
||
70 |
|
Участь України в міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища. Життя в екостилі та позитивні емоції |
§60 |
||
|
|
|
|
||
—--------------------------------------ТА—--------------------------------------- |