КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
З ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ» 6 КЛАС
за модельною навчальною програмою для закладів загальної середньої освіти авторки Коршевнюк Т. В.
(програму рекомендовано наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
70 год, 2 год на тиждень
І семестр
№ |
Дата |
Тема заняття |
Види навчальної діяльності |
Спрямованість корекційно-розвиткової роботи |
|
Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ |
|||||
1
|
|
Інструктаж з БЖД. Навіщо та як люди пізнають природу
|
Перегляд фото- та відеоматеріалів, презентацій про природничі науки й сучасну техніку; обговорення їхнього значення в житті людини, взаємозв’язку між науками, технікою та технологіями. |
Формування зацікавленості та позитивного ставлення до змісту навчального предмету. Формування та розвиток основних природничих та екологічних компетентностей. |
|
2 |
|
Практичне дослідження. Спостереження тіл та явищ природи. |
Дослідження та обговорення ознак живої природи на прикладі людини. |
Формування елементарної дослідницької компетенції. Розвиток уваги завдяки спостереженням. Розвиток мислення шляхом встановлення причинно-наслідкових зв’язків між живою і неживою природою. |
|
3 |
|
Яка роль природничих наук у житті людини. |
Порівняння та співставлення природних тіл та рукотворних виробів, визначення спільного й відмінного
|
Розвиток мислення шляхом встановлення причинно-наслідкових зв’язків у існуванні людини, як частини живої природи. Розвиток мовлення при засвоєнні нових назв та самостійного складання речень за тематикою уроку. |
|
4 |
|
Дослідницький спосіб розв’язання проблеми |
Обмін думками і враженнями від планування і проведення досліджень |
Формування елементарної дослідницької компетенції. Розвиток мислення при порівнянні тіл, речовин, явищ |
|
5 |
|
Практичне дослідження. Використання експерименту для отримання нових знань. Вимірювання фізичних характеристик тіла різними способами |
Практичне дослідження умов проростання насіння квасолі, замерзання води, опрацювання інформації анкетування. Виконання дослідження: «Спостереження тіл та явищ природи» (на вибір учнів) |
||
6 |
|
Як роблять відкриття та створюють винаходи |
Обговорення ролі моделей (наприклад, глобусу, будови вулкану, муляжів грибів, скелету людини та ін.) у пізнанні природи |
Розвиток усного мовлення в процесі відповідей на запитання та самостійного складання речень за тематикою уроку. Формування та розвиток основних природничих та екологічних компетентностей. |
|
7 |
|
Практичне дослідження. Винаходи, що роблять комфортним життя, їх історія та призначення. |
Робота з доступними інформаційними джерелами: пошук інформації, опрацювання, систематизація та презентування відібраних відомостей. |
Формування елементарної дослідницької компетенції. Формування зацікавленості та позитивного ставлення до навчання. Розвиток уваги завдяки спостереженням, мови, розвиток інформаційно-технологічної компетентності |
|
8 |
|
Узагальнення з теми 1 «Вчимося досліджувати природу». Самооцінювання навчальних результатів теми. |
Екскурсія (віртуальна) до хімічної чи біологічної лабораторії, музею науки, природничого музею. Виконання тренувальних вправ для відпрацювання набутих умінь і навичок. Здійснення само- та взаємооцінювання |
Визначення сформованості ставлень, розв’язування завдань на застосування знань у нових ситуаціях.
|
|
Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА |
|||||
9 |
|
З чого складаються речовини та чому їх так багато. Практичне дослідження. Моделювання молекул речовин. |
Повторення вивченого про речовини у 5 класі. Ознайомлення з поняттями «атоми» і «молекули» за допомогою доступних джерел інформації, запропонованих вчителем. Моделювання молекул речовин
|
Набуття досвіду і знань у процесі дослідження змін, що відбуваються з тілами й речовинами під час руху, нагрівання, охолодження; обговорення відповідності результатів дослідження його меті, доцільності використаного обладнання й обраних методів дослідження. Розширення словникового запасу, розвиток зв’язного мовлення у процесі вивчення природничого матеріалу |
|
10 |
|
Хімічні явища та ознаки, що їх супроводжують |
Повторення правил безпечного поводження з речовинами. Ознайомлення із зразками речовин природного походження і створених людиною. |
||
11 |
|
З чого складаються і де використовуються розчини |
Ознайомлення з прикладами розчинів, обговорення їх ролі у природі й використання людиною |
||
12 |
|
Практичне дослідження розчинності речовин у воді. Виготовлення водного розчину з різним вмістом розчиненої речовини. |
Виконання дослідження, спостереження за розчиненням речовин |
||
13 |
|
Що називають матеріалами та як їх використовують |
Ознайомлення із зразками речовин на основі їх фізичних властивостей |
||
14 |
|
Чим особливі реактивний рух і сила пружності Дослідження реактивний рух |
Повторення вивченого у 5 класі про механічний рух (характеристики, вплив на рух різних чинників та ін.). Ознайомлення з поняттям сили пружності. |
||
15 |
|
Чому одні тіла плавають, а інші тонуть. Дослідження умов плавання тіл. |
Виконання практичного дослідження. Обговорення результатів, формулювання висновків, підведення до розуміння поняття «виштовхувальна сила» |
||
16 |
|
Досліджуємо електризацію тіл
|
Робота з інформацією (текстом, фото- чи відеоматеріалами, моделями) з метою набути уявлення про електризацію тіл, явище статичної електрики.Спостереження статичної електрики, практикування способів захисту від цього явища |
||
17 |
|
Як виникає та яку роботу виконує електричний струм. Практичне дослідження.Складання простих електричних схем. |
Складання простих електричних схем і дослідження електропровідності тіл і речовин. Обговорення правил безпечного користування побутовими електроприладами |
||
18 |
|
Чим особливі магніти та навіщо вони потрібні |
Складання схеми «Магнітні явища в природі й житті людини» |
|
|
19 |
|
Дослідження властивостей магнітів |
Обговорення результатів дослідження і пропозицій щодо їх практичного використання. |
||
20 |
|
Узагальнення з теми 2 «Досліджуємо тіла, речовини та явища». Самооцінювання навчальних результатів теми. Проєктна робота «Світ без електрики: переваги і недоліки» |
Виконання тренувальних вправ для відпрацювання набутих умінь і навичок, визначення сформованості ставлень, розв’язування завдань на застосування знань у нових ситуаціях. Здійснення само- |
||
Тема 3. ДІЗНАЄ́МОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ
|
|||||
21 |
|
Що належить до природних ресурсів і як їх використовує людина |
Опрацювання інформації про природні ресурси Землі, використання енергії вітру, Сонця, води в доступних джерелах, узагальнення і презентування відібраної інформації в запропонований спосіб |
Формування уявлень про природні ресурси та корисні копалини. Розвиток мислення і уваги в процесі розпізнавання корисних копалин за зовнішніми суттєвими ознаками. Формування операцій мислення: порівняння, класифікація, аналізу на основі обстеження різних видів корисних копалин. Формування елементарної дослідницької компетентності. Розвиток зв’язного мовлення при дослідженні корисних копалин. Розширення активного словника. Формування та розвиток основних природничих та екологічних компетентностей. |
|
22 |
|
Практичне дослідження. Корисні копалини
|
Ознайомлення з колекціями корисних копалин. Опрацювання інформації Складання відповідних схем і таблиць |
||
23 |
|
Чому ґрунти є цінним природничим ресурсом |
Ознайомлення з важливістю ґрунтів як невід'ємного компонента екосистеми та важливого природничого ресурсу. Вміння відрізняти структуру та склад ґрунтів, включаючи їхні фізичні та хімічні властивості. |
Розширення та уточнення понять про ґрунти. Розвиток мислення на основі аналізу і класифікації ґрунтів за їх типами. Розвиток вміння групувати та класифікувати за типовими ознаками. Розширення активного словника. Розвиток мислення шляхом формування причинно-наслідкових зв’язків між видами ґрунтів та врожайністю. Розвиток вміння спостерігати за природою. Формування бережливого ставлення до природних ресурсів. Формування елементарної дослідницької компетенції. |
|
24 |
|
Практичне дослідження. Склад ґрунту |
Дослідження складу і властивостей ґрунту. схем, що ілюструють утворення й руйнування ґрунту |
||
25 |
|
Як людина змінює оболонки Землі |
Перегляд відео- та фотоматеріалів про зміни у гідросфері, атмосфері, літосфері, пов’язані з діяльністю людини. Аналіз та обговорення переглянутих матеріалів, графічне оформлення висновків щодо впливу діяльності людини на оболонки нашої планети |
||
26 |
|
Практичне дослідження. Технології видобування залізної руди та її вплив на довкілля. |
Дослідження процесів видобутку залізної руди у Криворізькому залізорудному басейні. Аналіз таблиць, фото-/відео матеріалів, схем, що ілюструють взаємозв’язки галузей виробництв та впливу людини на природу |
||
27 |
|
Що відомо про сусідів у сонячній системі |
Ознайомлення з джерелами знань про небесні тіла (зоряними мапами й каталогами, комп’ютерними програмами, віртуальними планетаріями та обсерваторіями тощо). |
Формування уявлень про Всесвіт та Сонячну систему. Розвиток наочно- образного мислення на основі усвідомлень знань про модель Всесвіту ,карту зоряного неба, дослідження Всесвіту та освоєння космосу. Збагачення активного словника новими назвами. Розвиток усного монологічного мовлення. Формування та розвиток основних природничих та екологічних компетентностей. Формування елементарної дослідницької компетенції.
|
|
28 |
|
Практичне дослідження. Дані про планети сонячної системи. Моделювання відносного розміру, розташування і руху планет, Місяця й Сонця в Сонячній системі. |
Моделювання будови Всесвіту. Робота з доступними джерелами інформації
|
||
29 |
|
Привідкриваємо таємниці зоряного неба. Практичне дослідження. Зоряне небо. Спостереження за рухом Сонця, зміною фаз Місяця, зоряним небом |
Спостереження за зоряним небом з допомогою паперових мап або цифрових ресурсів. Робота з доступними джерелами інформації про зорі, сузір’я, галактики, складання опису 1–2 об’єктів (на вибір учнів). Визначення сторін горизонту за Полярною зорею |
||
30 |
|
Про Всесвіт та його дослідження |
Робота з доступними джерелами інформації про небесні тіла, вплив космічних чинників на Землю. Обговорення ролі природничих наук |
||
31 |
|
Дізнаємося про освоєння космосу. Екскурсія (реальна/віртуальна) до краєзнавчого музею, мінералогіч ного музею, синоптичної лабораторії, підприємства, обсерваторії, планетарію |
Перегляд відео- та фотоматеріалів про техніку і технології, що використовуються в освоєнні космосу. Висловлювання суджень про здобутки і проблеми людства в освоєнні космічного простору |
||
32 |
|
Узагальнення з теми 3 «Дізнаємося про Землю і Всесвіт». Самооцінювання навчальних результатів теми. Робота над навчальним проєктом «У пошуках життя на інших планетах». Підсумок навчальних досягнень за І семестр |
Виконання тренувальних вправ для відпрацювання набутих умінь і навичок, визначення сформованості ставлень, розв’язування завдань на застосування знань у нових ситуаціях. Здійснення само- |
||
1