Календарно-поурочне планування «Пізнаємо природу» 5 клас (інтегрований курс) за модельною навчальною програмою (авт. Коршевнюк Т.В.)
Кількість годин 70, 2 год/тиждень. Адаптовано до підручника.
Розроблено: Денисенкова Т.М., Дрозач Г.В.
НУШ 5клас
Календарно-поурочне планування «Пізнаємо природу» 5 клас (інтегрований курс)
за модельною навчальною програмою (авт.. Коршевнюк Т.В.)
Кількість годин 70, 2год/тиждень
№ |
Дата |
Тема уроку |
Види навчальної діяльності |
Очікувані результати навчання. |
Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ |
||||
1 |
|
Інструктаж з БЖД. Для чого та як досліджують природу Цінність природи і знань про неї. |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Ознайомлення з правилами безпеки життєдіяльності під час дослідження природи, з послідовністю виконання спостереження та експерименту, з правилами вимірювання. Спостереження демонстраційних матеріалів і дослідів. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: проведення індивідуального /групового дослідження, додержуючись наданої інструкції й дотримуючись правил безпеки життєдіяльності; обговорення відповідності результатів дослідження його меті, доцільності використаних інструментів і дій; формулювання висновків; аналіз утруднень, які виникли; складання каталогів/ колекцій природних об’єктів (з натуральних зразків чи фотозображень). Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання отриманої інформації про дослідників природи, визначення головного, формулювання висновків. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, проведеного дослідження. Оцінювання результатів індивідуальної/ групової роботи, підведення її підсумків |
Називає складники природи; джерела інформації про природу та обладнання для вивчення природи, вказує його призначення; розповідає про видатних дослідників природи, значення відкриттів і винаходів у житті людини, використовуючи наукову термінологію; пояснює цінність природи і знань про неї; риси характеру та якості людини, які допомагають у пізнанні природи; роль досліджень природи для отримання нових знань; використання інструментів для досліджень і фіксування результатів; характеризує методи дослідження природи (спостереження, експеримент, вимірювання, моделювання); вибирає з допомогою вчителя об’єкти і явища природи, формулює щодо них запитання, для відповіді на які необхідно провести дослідження; визначає з допомогою вчителя мету та етапи дослідження відповідно до обраної проблеми; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за наданим планом, використовуючи запропоновані інструменти, фіксує і презентує результати у запропонований спосіб; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження; виявляє етичне ставлення до досліджуваних об’єктів природи; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність в роботі групи |
2 |
|
Природа: складники і методи дослідження. Шлях наукового пізнання природи. |
||
3 |
|
Екскурсія в природу на пришкільну ділянку. Практичне завдання. Складання колекції рослин під час екскурсії. |
||
4 |
|
Дослідники природи: видатні постаті, відкриття, винаходи. |
||
5 |
|
Що повинен знати і вміти природодослідник. Правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи. |
||
6 |
|
Джерела знань про природу. Практичне завдання. Ознайомлення з джерелами інформації природничого змісту, в тому числі інтернет-джерела. |
||
7 |
|
Інструменти природодослідника. Практичне завдання. Ознайомлення з приладами та обладнанням для дослідження природи. |
||
8 |
|
Вибір методу дослідження природи, визначення його етапів. Практичне завдання. «Планування і проведення експерименту» (за вибором вчителя ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ «Розчинення цукру чи солі у воді» ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ «Ознайомлення з джерелами інформації природничого напряму»). |
||
9 |
|
Екскурсія до природничого музею (віртуальна). |
||
10 |
|
Узагальнення. Пізнання природи – захоплююча, важлива і відповідальна справа. (квести та вебквести, вікторини тощо) |
||
Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА |
||||
2.1. Які властивості мають тіла і речовини та як це пов’язано з їхньою будовою |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності дослідження явищ, фізичних властивостей речовин, складання плану дослідження. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - спостереження тіл і речовин у різних агрегатних станах, - розрізнення їх, створення/використання моделей для дослідження агрегатних станів речовини; - дослідження змін, що відбуваються з тілами й речовинами під час руху, нагрівання, охолодження; - планування і проведення індивідуально/у групі вимірювання фізичних характеристик тіла, способів розділення сумішей, дослідження явищ і різноманітності фізичних властивостей речовин, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності) й дотримуючись правил безпеки життєдіяльності; - фіксування результатів у запропонований спосіб; - обговорення відповідності результатів дослідження його меті, доцільності використаного обладнання й обраних методів дослідження; - формулювання висновків; аналіз утруднень, які виникли, і визначення способів запобігання подібних ризиків у подальшому; - опис, порівняння і класифікування речовин на основі виявлених у дослідженні ознак/властивостей. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації про виучувані в темі явища у природі й побуті, про використання тіл, речовин і сумішей, представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв. Застосування набутого досвіду і знань про властивості тіл і речовин, вивчені явища у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/ проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків |
Називає фізичні характеристики тіла; методи дослідження властивостей тіл і речовин; наводить приклади чистих речовин і сумішей та їх використання; явищ (механічних, теплових, світлових, звукових); властивостей тіл, речовин, прояву сили тертя і сили тяжіння; джерел світла і звуку; розрізняє тіла природні й рукотворні, живої і неживої природи; розповідає про: сприйняття людиною і тваринами світла й звуку, їхню роль у природі; використання простих механізмів в побуті українців в минулому і сьогоденні; пояснює зв'язок між швидкістю руху частинок речовини і температурою; явище дифузії; поширення світла і звуку; вивчені теплові явища; причини зміни агрегатних станів речовин; виникнення тіні; роль дифузії, світла і звуку у природі й житті людини; висловлює припущення про властивості тіл, виготовлених з різних речовин, пропонує способи перевірки свого припущення; пропонує ідеї щодо зменшення тертя, збільшення швидкості дифузії і механічного руху, способів тепло- і звукоізоляції, зменшення/збільшення гучності звуку, використання простих механізмів для переміщення тіл (клину, коловороту та інших) і втілює їх у моделях; описує, використовуючи наукову термінологію, за схемою /графічним зображенням: явища за планом; поширення речовин у природі; зв’язки між тілами, речовинами, явищами; класифікує тіла та явища за вивченими ознаками; визначає сфери застосування тіл і речовин відповідно до їхніх властивостей; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб за наданим планом вимірювання характеристик тіла, відстані, часу, швидкості руху тіла; розділення неоднорідних сумішей; досліджує індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти/ моделі, зокрема цифрові: агрегатні стани речовини; фізичні характеристики тіла (лінійні розміри, масу, об’єм); фізичні властивості повітря, речовин; зміни, що відбуваються з тілами й речовинами під час руху, нагрівання, охолодження; вплив різних чинників на швидкість руху; способи зменшення тертя; зміни агрегатного стану речовини; поширення світла; виникнення і поширення звуку; використання простих механізмів; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; вплив на рух різних чинників (форми тіла, особливостей його поверхні та ін.); фіксує і представляє результати дослідження у запропонований спосіб; зіставляє одержані результати дослідження явищ і властивостей речовин з відомими даними; порівнює тіла й речовини на основі досліджених властивостей; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час дослідження явищ і фізичних характеристик тіл; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження фізичних характеристик тіла; виявляє зв’язки між будовою і властивостями речовин, між властивостями і застосуванням речовин, між тілами та явищами; знаходить та узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію про явища, властивості й застосування чистих речовин і сумішей; представляє текстову інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсій, виконаного дослідження/ проєкту; оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язані з фізичними явищами, використанням тіл і речовин; важливість набутих дослідницьких умінь; власну діяльність у групі |
||
11 |
|
Тіла природні й рукотворні, живої і неживої природи. Фізичні характеристики тіла, їх вимірювання. |
||
12 |
|
Практичне завдання. Дослідження фізичних властивостей речовин (вода і повітрі). Агрегатний стан, дифузія. |
||
13 |
|
Чисті речовини і суміші. Практичне завдання. Методи розділення сумішей |
||
14 |
|
Поширення речовин у природі та безпечне використання їх людиною.
|
||
2.2. Які зміни відбуваються з тілами й речовинами |
||||
15 |
|
Різноманітність явищ: механічні, теплові, світлові, звукові. |
||
16 |
|
Механічні явища. Рух та види руху. Шлях, час, швидкість руху. Практичне завдання. Види руху у природі й техніці. |
||
17 |
|
Поняття сили та енергії. Спостереження руху тіл та дії сил. (Шлях, час, швидкість руху. Залежність руху від різних чинників. Поняття сили та енергії. Сила тертя і рух тіл. Сила тяжіння. Пристрої для перетворення сили (прості механізми)). |
||
18 |
|
Теплові та звукові явища. Практичне завдання. Дослідження властивостей тепла (на прикладі води) і звуку. |
||
19 |
|
Світлові явища. Способи орієнтування на місцевості за Сонцем. Вивчені явища у природі і житті людини. Практичне завдання. |
||
20 |
|
Навчальний проект до тижня енергозбереження «Один день без електрики» |
||
21 |
|
Узагальнення з теми «Тіла, речовини та явища» (письмовий контроль, тести, квести, вебквести, тощо) Навчальний проєкт (орієнтована тематика) Як зберегти тепло/холод? Один день без світла. Саморобні музичні інструменти. Наші можливості у забезпеченні шумоізоляції |
||
ТЕМА 3. ДІЗНАЄМОСЬ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ |
||||
3.1. Яку будову має планета Земля |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем Обговорення (з учителем/у групі) необхідності дослідження будови Землі; складання плану дій в умовах небезпечних природних явищ. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - спостереження індивідуально/у групі за погодою; зображень земної поверхні на глобусі, картах, аерофотознімках, космічних знімках; денного руху Сонця по небосхилу, змін фаз Місяця; фіксування й обговорення результатів спостережень, складання їх опису, використовуючи наукову термінологію; формулювання висновків; - орієнтування на місцевості з використанням різних способів і засобів; - дослідження змін, що відбуваються на Землі, використовуючи моделювання рухів повітря і води, явищ, які призводять до зміни рельєфу, дня і ночі, пір року; формулювання висновків; - складання прогнозу погоди; - дослідження природи своєї місцевості (водних об’єктів, форм рельєфу та ін.); - моделювання поведінки в ситуаціях природних загроз та ін. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації, читання з розумінням тексту, географічних карт, схем, зображень форм земної поверхні, таблиць і діаграм, що містять характеристики погоди, колекцій гірських порід і корисних копалин, фото- та відеоматеріалів про будову Землі, Сонця, Місяця; - робота з географічною картою, глобусом; - порівняння інформації про Землю, Сонце, Місяць, гірські породи, здобуту з різних джерел; - формулювання висновків; - створення презентацій, колекцій, медійних продуктів; підготовка повідомлень. Застосування набутого досвіду і знань про безпечні й небезпечні явища у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/ проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної/групової роботи, підведення її підсумків |
Наводить приклади гірських порід, називає і показує на карті й глобусі материки, водні об’єкти; розрізняє форми поверхні суходолу, розповідає про стихійні лиха, що трапляються в різних куточках планети, на території України, висловлює міркування щодо їхніх наслідків; розповідає про: методи вивчення Землі, роль навколосвітніх подорожей у пізнанні нашої планети; створення календаря на основі спостережень за природою; зміну уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць із розвитком наук і техніки; спостерігає явища, що підтверджують кулястість Землі (затемнення, рух за горизонт); рух Сонця, зміну фаз Місяця; описує, використовуючи наукову термінологію, будову Землі, зміни в її оболонках Землі (зміни вмісту кисню в атмосфері, зміни температури повітря упродовж доби і пір року, зміни температури води у водоймах, утворення опадів і штормів); періодичність явищ, пов’язаних із рухами Землі; пояснює вплив води, Сонця, вітру, організмів, діяльності людини на зміну рельєфу; зміни погоди в різні пори року в Україні; вплив Сонця на здоров’я людини; значення для людини вміння орієнтуватися на місцевості; правила безпечної поведінки в ситуаціях виникнення пожежі, природних загроз (під час сильного вітру, повені, грози); знаходить інформацію про речовини у складі оболонок Землі, причини і наслідки зміни рельєфу, узагальнює інформацію й пояснює її значення для розв’язання навчальних і життєвих проблем; досліджує природні об’єкти/умови своєї місцевості (погоду, водойми, форми рельєфу); складає/використовує схеми для пояснення колообігу води в природі, описує фізичні явища, що при цьому відбуваються; створює моделі для дослідження рухів повітря і земної поверхні; явищ, що призводять до зміни рельєфу; рухів Землі, Сонці, Місяця; тривалості дня і ночі для спостерігача, який перебуває в різних куточках планети; формулює словесні описи складу гідросфери, атмосфери і літосфери, погоди, форм рельєфу на основі нетекстової інформації (схем, зображень тощо); порівнює інформацію про Землю, Сонце, Місяць, гірські породи, здобуту з різних джерел; встановлює причиново-наслідкові зв’язки між елементами погоди (температурою повітря та опадами, хмарністю й опадами та ін.); фіксує результати спостережень за погодою у таблицях, схемах, діаграмах; складає щоденник погоди з урахуванням вивчених характеристик; користується термометром при вимірюванні температури повітря й води; робить висновок: вода – найпоширеніша речовина на Землі і цінний природний ресурс; орієнтується на місцевості (з допомогою карт, Сонця, місцевих ознак тощо); демонструє в змодельованих ситуаціях уміння користуватись приладами для дослідження оболонок Землі, безпечно поводитися під час сильного вітру, повені, грози; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень, використання процесів горіння; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсій, виконаного дослідження/ проєкту; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність у груп |
||
22 |
|
Будова земної кулі і методи її вивчення. Уявлення про силу тяжіння. |
||
23 |
|
Зовнішні оболонки Землі: гідросфера, її склад і зміни. |
||
24 |
|
Зовнішні оболонки Землі: атмосфера, склад повітря і зміни. Прогнозування погоди, як це роблять? «Дослідження зміни температури повітря впродовж доби» |
||
25 |
|
Зовнішні оболонки Землі: літосфера, її склад, будова і зміни. Практичне завдання. Ознайомлення з колекціями гірських порід та корисних копалин (реальними/електронними). |
||
26 |
|
Материки на глобусі і карті. Практичне завдання. Знаходження на карті і глобусі екватора, полюсів, півкуль, материків, океанів. |
||
27 |
|
Практичне завдання. Орієнтування на місцевості (за допомогою карт, Сонця, місцевих ознак тощо). |
||
28 |
|
Безпечні і небезпечні природні явища. Поведінка людини в умовах природних загроз. |
||
29 |
|
Узагальнення з теми «Будова планети Земля» (тестування, вебквести, вікторини). |
||
3.2. Як рухається наша планета та відомості про Сонце й Місяць |
||||
30 |
|
Розвиток уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць. |
||
31 |
|
Місце землі у Сонячній системі. |
||
32 |
|
Рухи землі та їхні наслідки. Практичне завдання. Моделювання рухів Землі, Сонця, Місяця. |
||
33 |
|
Сонце і Місяць: характеристики, дослідження, вплив на Землю. |
||
34 |
|
Узагальнення. Навчальний проєкт (орієнтовна тематика) Прогноз погоди за народними прикметами Якщо зникне Сонце, то… Екскурсії (реальні/віртуальні) до обсерваторії, планетарію; ознайомлення з природою своєї місцевості |
||
ТЕМА 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ |
||||
4.1. Хто належить до організмів та як їх вивчають |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організмів, дослідження їхніх зв’язків із середовищем існування. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - виявлення пристосувань рослин і тварин до умов середовища на основі спостереження за організмами неозброєним оком і з використанням приладів (натуральні об’єкти, фото- та відеоматеріали, віртуальні колекції представників різних груп організмів тощо); - створення моделей для дослідження зв’язків між органами і організмі рослини/тварини; - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження будови рослини/ тварини, способу переміщення тварин, пристосувань рослин і тварин до середовища життя, рухів рослин і тварин, спостереження рухів рослин, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження; - опис, порівняння і класифікування організмів на основі виявлених у дослідженні ознак/властивостей; - моделювання поведінки при контакті з отруйними рослинами, отруйними тваринами. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: - опрацювання наданої /самостійно відібраної інформації про речовини та явища у життєдіяльності рослин і тварин; про життя організмів у різних куточках планети, узагальнення і систематизація інформації, представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв. Застосування набутого досвіду і знань про організми і середовища життя у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/ проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків |
Називає властивості організмів; основні компоненти клітини; основні середовища життя; ознаки рослин, тварин, грибів та умови, необхідні для їх життя; по 3-4 рослини, тварин, грибів своєї місцевості; наводить приклади органів тварин, які забезпечують живлення і дихання; взаємозв’язку будови і функцій органів рослин і тварин; мешканців водойми/суходолу/ґрунту і пояснює їх пристосування до умов середовища/сезонних змін; виявляє невідомі для себе знання про зв’язки організмів із середовищем існування, розмірковує і визначає спосіб розв’язання цієї проблеми; складає план власної діяльності у малій навчальній групі; добирає і представляє текстову/аудіо інформацію про пристосування організмів до умов існування у формі графічної, табличної інформації або інфографіки); розповідає про методи дослідження організмів; особливості грибів; описує, використовуючи наукову термінологію, властивості організмів; живлення, дихання, опору і рух тварин/рослин, використовуючи знання про речовини, механічні, теплові, світлові, звукові явища; висловлює припущення щодо середовища життя тварини за її зовнішнім виглядом і підтверджує самостійно дібраними прикладами; вирізняє ознаки, спільні для мешканців одного середовища; класифікує тварин/рослини за середовищем життя; за пристосувальною ознакою; визначає ознаки, притаманні організмам одного середовища життя; розповідає про особливості живлення рослин, умови і значення фотосинтезу; розпізнає і називає найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні гриби, рослини, небезпечних тварин своєї місцевості; моделює зв’язки організмів із середовищем існування, ; демонструє в змодельованих ситуаціях правила поведінки й уміння надавати першу допомогу при контакті з отруйними рослинами, отруйними тваринами; досліджує у групі пристосування тварин і рослин до певних умов середовища, виконуючи обов’язки відповідно до своєї ролі в групі й дотримуючись правил взаємодії з іншими учасниками групи; пояснює роль органів у житті організмів; вплив чинників середовища на організми; залежність будови й життєдіяльності рослин /тварин від умов середовища існування; порівнює вивчені процеси життєдіяльності у тварин і рослин; пропонує способи покращення умов існування організмів (з найближчого оточення), застосовуючи знання про чинники середовища; добирає і презентує інформацію про методи вивчення організмів, життєдіяльність і пристосування до умов середовища рослин / тварин; виявляє та описує пристосування організмів до середовищ життя; робить висновок про значення навколишнього середовища для організмів, різноманітність зв’язків між організмами і середовищем; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/проєкту; виявляє етичне ставлення до організмів в навчальних і життєвих ситуаціях; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність в роботі групи; висловлює судження про традиції українців у ставленні до живої природи |
||
35 |
|
Тіла живої природи, їхні властивості. |
||
36 |
|
Поняття клітини. Одноклітинні організми. |
||
37 |
|
Багатоклітинні організми: тварини, рослини, гриби. |
||
4.2. Що необхідно організмам для життя |
||||
38 |
|
Поживні речовини, вода, повітря, світло, тепло в житті організмів. |
||
39 |
|
Процеси життєдіяльності тварин і рослин: живлення, дихання, виділення. |
||
40 |
|
Опора і рух у тварин і рослин. Практичне завдання. Дослідження будови і способу переміщення тварини (за вибором вчителя/учнів) |
||
40 |
|
Життя грибів. Їстівні й отруйні гриби. Практичне завдання. Ознайомлення з небезпечними тваринами, отруйними рослинами і грибами своєї місцевості. Правила поведінки і перша допомога при контакті з отруйними рослинами, укусах отруйних тварин |
||
4.3. Як організми взаємодіють із середовищем існування |
||||
41 |
|
Середовище існування організмів. Чинники середовища: нерівномірність поширення на планеті і вплив на організми. |
||
42 |
|
Основні середовища життя: наземно-повітряне, водне, ґрунтове. |
||
43 |
|
Пристосування організмів до умов існування в різних куточках планети. Практичні завдання. Виявлення рис пристосованості рослин/тварин до умов існування. Спостереження рухів рослин |
||
44 |
|
Рослини і тварини рідного краю. Практичне завдання. Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин (за допомогою визначників та атласів), |
||
45 |
|
Узагальнення. Екскурсії (реальні/віртуальні) до краєзнавчих і природничих музеїв. Навчальний проєкт Форми, барви і звуки в живій природі Живий світ в околицях моєї школи Природа і мистецтво |
||
ТЕМА 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ |
||||
5.1.Організм людини як тіло живої природи |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організму людини, життєво необхідних ресурсів і середовища існування, яке є джерелом цих ресурсів, необхідності збереження здоров’я; дослідження власних звичок щодо здорового способу життя. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - спостереження та ідентифікація виучуваних органів організму людини, -створення моделей для дослідження зв’язків між органами травлення/дихання; між здоров’ям і чинниками середовища існування; - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження складу матеріалів, з яких виготовлений одяг/взуття/ меблі/посуд, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; - формулювання висновків, обговорення пропозицій щодо збереження і зміцнення здоров’я, використання об’єктів зі свого найближчого оточення. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: - опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації про склад їжі, виучувані процеси життєдіяльності людини, про речовини, матеріали, вироби, технології у життєвому середовищі людини, представлення її у текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв; - побудова таблиць, схем, графіків, що містять дані спостережень, та експериментів для формулювання правил збереження здоров’я. Застосування набутого досвіду і знань про організм людини і середовище його існування, про способи зміцнення здоров’я у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/ проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків |
Називає життєво важливі для людини ресурси (їжа, повітря, вода, тепло); основні органічні поживні речовини – білки, жири, вуглеводи; шкідливі звички; наводить приклади захворювань органів травлення, дихання, скелету і м’язів, пояснює, як їм запобігти ; розповідає про: травлення, дихання, роботу серця, функції шкіри, опору і рух, використовуючи засвоєні в темі терміни і знання речовин та явища; захист організму від хвороб; значення особистості і побутової гігієни; про речовини, матеріали, вироби, технології у життєвому середовищі людини; оцінює їхній вплив на здоров’я і довкілля; пояснює потреби організму людини в поживних речовинах, чистому повітрі, воді, характеризує діяльність людини для забезпечення себе ними; роль правильної постави і фізичних вправ для здоров’я; усвідомлює необхідність збереження і зміцнення свого здоров’я; моделює зв’язки між органами, взаємозв’язки між організмом людини і середовищем існування; виявляє невідомі для себе знання про їжу як джерело поживних речовин, складає план власної діяльності для розв’язання завдання відповідно до своєї ролі в групі; представляє текстову/аудіо інформацію про раціон здорового харчування, свій режим дня, результати дослідження матеріалів у життєвому середовищі людини у формі графічної, табличної інформації або інфографіки); формулює на цій основі словесний опис матеріалів; досліджує склад виробів щоденного користування, власні звички щодо вироблення здорового способу життя, презентує результати досліджень у запропонований спосіб; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів цих досліджень; пропонує власну модель фільтру для очищення води; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо збереження і зміцнення власного здоров’я; застосовує знання про властивості речовин, рух і тертя для обґрунтування правил безпечної поведінки на водоймах (у різні пори року); бере участь в ухваленні спільних рішень щодо ознайомлення інших осіб із перевагами здорового способу життя і залучення до справи збереження і зміцнення власного здоров’я; виявляє турботу про здоров’я інших (надає допомогу при виборі продуктів та ін.); усвідомлює вплив поведінки, способу життя і середовища на стан здоров’я; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/проєкту; оцінює власну діяльність у роботі групи |
||
45 |
|
Частини тіла, органи та їхні функції Практичне завдання. Ознайомлення з внутрішньою будовою організму людини (за плакатами, моделями, віртуальними колекціями). |
||
46 |
|
Їжа і харчування Практичне завдання. Аналіз та складання свого меню на день. |
||
47 |
|
Повітря і дихання. Практичне завдання. Вибір засобів індивідуального захисту органів дихання. Вибір матеріалу для виготовлення засобів захисту органів дихання. |
||
48 |
|
Серце і кровообіг. |
||
49 |
|
Опора тіла і рух. Скелет, м’язи, постава. Практичне завдання. Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів. |
||
50 |
|
Пристосування людини до навколишнього середовища. |
||
5.2. Що таке здоров’я, як його зберігати та зміцнювати |
||||
51 |
|
Здоров’я та здоровий спосіб життя. |
||
52 |
|
Корисні та шкідливі звички. Практичне завдання. Дослідження: наскільки корисним та потрібним є все, що ми купуємо або Дослідження за етикетками речовин і матеріалів у складі виробів щоденного користування (наприклад, одягу, посуду). |
||
53 |
|
Особиста та побутова гігієна. |
||
54 |
|
Узагальнення. Наслідки забруднення довкілля для здоров’я (квести, вебквести, вікторини). Екскурсія (реальна, віртуальна) до анатомічного музею Навчальний проєкт (орієнтовна тематика) Здоровим бути просто. Яку воду ми п’ємо. Наскільки потрібним є все, що ми купуємо. Здорові діти – здорова родин |
||
ТЕМА 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ |
||||
6.1. Що людина створила за природними зразками |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення взаємозв’язків між людиною і природою, необхідність її збереження, дослідження власної поведінки щодо екологічно безпечної взаємодії з природою. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - ознайомлення із рукотворними об’єктами, створеними за природними зразками; обговорення сфер застосування природних форм і конструкцій; - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження безпечності /небезпечності матеріалів, техніки, власних звичок щодо збереження довкілля, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження; - моделювання життєвих ситуацій щодо ощадливого використання й захисту від забруднень води, збереження енергії, повторного використання вживаних речей, поводження з тваринами і рослинами. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: - опрацювання наданої /самостійно відібраної інформації про об’єкти, створені людиною за природними зразками; узагальнення і систематизація інформації, представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв. - поширення (в колі своїх знайомих, у місцевій громаді, мережею Інтернет тощо) інформації про способи захисту довкілля кожною людиною, природоохоронні заходи. Застосування набутого досвіду і знань про організми, екосистеми у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/ проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків |
Наводить приклади взаємозв’язків людини з природою; об’єктів, створених людиною за природними зразками, називає призначення цих об’єктів і знання, використані при їх створенні; продукує власні ідеї щодо сфер застосування природних форм і конструкцій; розповідає про: ставлення до природи у різних народів світу; роль природи і природничих знань у різних видах мистецтва; формування еко-звичок; пояснює роль природничих наук, техніки і технологій у збереженні природи, розв’язанні екологічних проблем; виявляє у найближчому оточенні природні і штучні матеріали, пояснює, якими властивостями зумовлене їх використання; виявляє зміни у природі, що виникли внаслідок діяльності людини, визначає причини змін, оцінює їхні наслідки; встановлює взаємозв’язки між способом життєдіяльності людини і станом довкілля й здоров’я; досліджує властивості матеріалів, які використовує людина, власні звички щодо вживаних речей, сортування сміття, користування водою, електроенергією, поводження з рослинами і тваринами у найближчому оточенні, поведінки у природі; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів цих досліджень; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо ощадливого споживання води, електроенергії, тепла; бере участь у проєкті щодо реалізації ідеї ощадливого використання матеріалів/ виробів/ електроенергії/води; презентує власні ідеї щодо збереження довкілля, підкріплюючи їх посутніми аргументами; оцінює власний внесок у збереження природи; наслідки відповідального і безвідповідального ставлення до природи; значення природничих наук для добробуту людини, створення техніки і технологій; висловлює власну позицію щодо заощадження ресурсів планети, забруднення довкілля і своєї участі у справі збереження навколишнього середовища; виявляє турботу про інших (доглядає за рослинами і тваринами, покращує умови їхнього існування); робить висновок: збереження природи неможливе без природничих знань і дбайливого ставлення до природи; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/проєкту; власну діяльність у роботі групи |
||
55 |
|
Ставлення людини до природи. Практичне завдання. Дослідження безпеки/небезпеки матеріалів, які використовує людина у своєму житті. |
||
56 |
|
Природні та рукотворні об’єкти – компоненти життєвого середовища людини. |
||
57 |
|
Екскурсія найбільші рукотворні об’єкти на планеті (віртуальна). |
||
58 |
|
Винаходи і вироби, що підказала природа (біоніка). |
||
6.2. Як діяти задля збереження довкілля |
||||
59 |
|
Людина – частинка природи. Правила співіснування. |
||
60 |
|
Вплив діяльності людини на довкілля. |
||
61 |
|
Поняття екології, екологічних проблем. |
||
62 |
|
Еко-звички, які вони? Практичне завдання. Дослідження: який твій екологічний слід? |
||
63 |
|
Сталий розвиток. Практичне завдання. Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач» |
||
64 |
|
Навчальний проект «Життя у системі #zerowaste (нуль відходів)» Життя у стилі еко. На що хворіють «легені планети». Природа і людина – друзі чи вороги? Наші сусіди в біосфері: правила співіснування. Друге життя відпрацьованих речей |
||
65 |
|
Екскурсія до парку/ботанічного саду/заповідника (віртуальна). |
||
66 |
|
Практичне завдання. Складання каталогу місцевих видів (рослин/тварин), які знаходяться під загрозою зникнення. |
||
67 |
|
Узагальнення з теми «Вчимося у природи і дбаємо про її збереження» (тести, квести, вебквести, вікторини тощо) |
||
68-70 |
|
Резерв часу |