Календарно-поурочне планування «Пізнаємо природу» 5 клас (інтегрований курс) за модельною навчальною програмою (авт.. Коршевнюк Т.В.)

Про матеріал

Календарно-поурочне планування «Пізнаємо природу» 5 клас (інтегрований курс) за модельною навчальною програмою (авт. Коршевнюк Т.В.)

Кількість годин 70, 2 год/тиждень. Адаптовано до підручника.

Розроблено: Денисенкова Т.М., Дрозач Г.В.

Перегляд файлу

НУШ 5клас

Календарно-поурочне планування «Пізнаємо природу» 5 клас (інтегрований курс)

за модельною навчальною програмою (авт.. Коршевнюк Т.В.)

Кількість годин 70, 2год/тиждень

Дата

Тема уроку

Види навчальної діяльності

Очікувані результати навчання.

Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ

1

 

Інструктаж з БЖД. Для чого та як досліджують природу

Цінність природи і знань про неї.

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем.

Ознайомлення з правилами безпеки життєдіяльності під час дослідження природи, з послідовністю виконання спостереження та експерименту, з правилами вимірювання. Спостереження демонстраційних матеріалів і дослідів.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:

проведення індивідуального /групового дослідження, додержуючись наданої інструкції й дотримуючись правил безпеки життєдіяльності; обговорення відповідності результатів дослідження його меті, доцільності використаних інструментів і дій; формулювання висновків; аналіз утруднень, які виникли; складання каталогів/ колекцій природних об’єктів (з натуральних зразків чи фотозображень).

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання отриманої інформації про дослідників природи, визначення головного, формулювання висновків. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, проведеного дослідження. Оцінювання результатів індивідуальної/ групової роботи, підведення її підсумків

Називає складники природи; джерела інформації про природу та обладнання для вивчення природи, вказує його призначення; розповідає про видатних дослідників природи, значення відкриттів і винаходів у житті людини,

використовуючи наукову термінологію; пояснює цінність природи і знань про неї; риси характеру та якості людини, які допомагають у пізнанні природи; роль досліджень природи для отримання нових знань; використання інструментів для досліджень і фіксування результатів; характеризує методи дослідження природи (спостереження, експеримент, вимірювання, моделювання); вибирає з допомогою вчителя об’єкти і явища природи, формулює щодо них запитання, для відповіді на які необхідно провести дослідження; визначає з допомогою вчителя мету та етапи дослідження відповідно до обраної проблеми; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за наданим планом, використовуючи запропоновані інструменти, фіксує і презентує результати у запропонований спосіб; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження; виявляє етичне ставлення до досліджуваних об’єктів природи; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність в роботі групи

2

 

Природа: складники і методи дослідження. Шлях наукового пізнання природи.

3

 

Екскурсія в природу на пришкільну ділянку.

Практичне завдання. Складання колекції рослин під час екскурсії.

4

 

Дослідники природи: видатні постаті, відкриття, винаходи.

5

 

Що повинен знати і вміти природодослідник. Правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи.

6

 

Джерела знань про природу.

Практичне завдання. Ознайомлення з джерелами інформації природничого змісту, в тому числі інтернет-джерела.

7

 

Інструменти природодослідника.

Практичне завдання. Ознайомлення з приладами та обладнанням для дослідження природи.

8

 

Вибір методу дослідження природи, визначення його етапів.

Практичне завдання. «Планування і проведення експерименту»

(за вибором вчителя

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ «Розчинення цукру чи солі у воді»

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ

«Ознайомлення з джерелами інформації природничого напряму»).

9

 

Екскурсія до природничого музею (віртуальна).

10

 

Узагальнення. Пізнання природи – захоплююча, важлива і відповідальна справа. (квести та вебквести, вікторини тощо)

Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА

2.1. Які властивості мають тіла і речовини та як це пов’язано з їхньою будовою

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності дослідження явищ, фізичних властивостей речовин, складання плану дослідження.

Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:

- спостереження тіл і речовин у різних агрегатних станах,

- розрізнення їх, створення/використання моделей для дослідження агрегатних станів речовини;

- дослідження змін, що відбуваються з тілами й речовинами під час руху, нагрівання, охолодження; - планування і проведення індивідуально/у групі вимірювання фізичних характеристик тіла, способів розділення сумішей, дослідження явищ і різноманітності фізичних властивостей речовин, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності) й дотримуючись правил безпеки життєдіяльності;

- фіксування результатів у запропонований спосіб; - обговорення відповідності результатів дослідження його меті, доцільності використаного обладнання й обраних методів дослідження;

 - формулювання висновків; аналіз утруднень, які виникли, і визначення способів запобігання подібних ризиків у подальшому;

- опис, порівняння і класифікування речовин на основі виявлених у дослідженні ознак/властивостей.

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації про виучувані в темі явища у природі й побуті, про використання тіл, речовин і сумішей, представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв. Застосування набутого досвіду і знань про властивості тіл і речовин, вивчені явища у навчальних і життєвих ситуаціях.

Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/ проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків

Називає фізичні характеристики тіла; методи дослідження властивостей тіл і речовин; наводить приклади чистих речовин і сумішей та їх використання; явищ (механічних, теплових, світлових, звукових); властивостей тіл, речовин, прояву сили тертя і сили тяжіння; джерел світла і звуку; розрізняє тіла природні й рукотворні, живої і неживої природи; розповідає про: сприйняття людиною і тваринами світла й звуку, їхню роль у природі; використання простих механізмів в побуті українців в минулому і сьогоденні; пояснює зв'язок між швидкістю руху частинок речовини і температурою; явище дифузії; поширення світла і звуку; вивчені теплові явища; причини зміни агрегатних станів речовин; виникнення тіні; роль дифузії, світла і звуку у природі й житті людини; висловлює припущення про властивості тіл, виготовлених з різних речовин, пропонує способи перевірки свого припущення; пропонує ідеї щодо зменшення тертя, збільшення швидкості дифузії і механічного руху, способів тепло- і звукоізоляції, зменшення/збільшення гучності звуку, використання простих механізмів для переміщення тіл (клину, коловороту та інших) і втілює їх у моделях; описує, використовуючи наукову термінологію, за схемою /графічним зображенням: явища за планом; поширення речовин у природі; зв’язки між тілами, речовинами, явищами; класифікує тіла та явища за вивченими ознаками; визначає сфери застосування тіл і речовин відповідно до їхніх властивостей; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб за наданим планом вимірювання характеристик тіла, відстані, часу, швидкості руху тіла; розділення неоднорідних сумішей; досліджує індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти/ моделі, зокрема цифрові: агрегатні стани речовини; фізичні характеристики тіла (лінійні розміри, масу, об’єм); фізичні властивості повітря, речовин; зміни, що відбуваються з тілами й речовинами під час руху, нагрівання, охолодження; вплив різних чинників на швидкість руху; способи зменшення тертя; зміни агрегатного стану речовини; поширення світла; виникнення і поширення звуку; використання простих механізмів; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; вплив на рух різних чинників (форми тіла, особливостей його поверхні та ін.); фіксує і представляє результати дослідження у запропонований спосіб; зіставляє одержані результати дослідження явищ і властивостей речовин з відомими даними; порівнює тіла й речовини на основі досліджених властивостей; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час дослідження явищ і фізичних характеристик тіл; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження фізичних характеристик тіла; виявляє зв’язки між будовою і властивостями речовин, між властивостями і застосуванням речовин, між тілами та явищами; знаходить та узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію про явища, властивості й застосування чистих речовин і сумішей; представляє текстову інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсій, виконаного дослідження/ проєкту; оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язані з фізичними явищами, використанням тіл і речовин; важливість набутих дослідницьких умінь; власну діяльність у групі

11

 

Тіла природні й рукотворні, живої і неживої природи. Фізичні характеристики тіла, їх вимірювання.

12

 

Практичне завдання. Дослідження фізичних властивостей речовин (вода і повітрі). Агрегатний стан, дифузія.

13

 

Чисті речовини і суміші.

Практичне завдання. Методи розділення сумішей

14

 

Поширення речовин у природі та безпечне використання їх людиною.

 

2.2. Які зміни відбуваються з тілами й речовинами

15

 

Різноманітність явищ: механічні, теплові, світлові, звукові.

16

 

Механічні явища. Рух та види руху. Шлях, час, швидкість руху. Практичне завдання. Види руху у природі й техніці.

17

 

Поняття сили та енергії.

Спостереження руху тіл та дії сил. (Шлях, час, швидкість руху. Залежність руху від різних чинників. Поняття сили та енергії. Сила тертя і рух тіл. Сила тяжіння. Пристрої для перетворення сили (прості механізми)).

18

 

Теплові та звукові явища.

Практичне завдання. Дослідження властивостей тепла (на прикладі води) і звуку.

19

 

Світлові явища. Способи орієнтування на місцевості за Сонцем. Вивчені явища у природі і житті людини. Практичне завдання.

20

 

Навчальний проект до тижня енергозбереження «Один день без електрики»

21

 

Узагальнення з теми «Тіла, речовини та явища» (письмовий контроль, тести, квести, вебквести, тощо)

Навчальний проєкт (орієнтована

тематика)

Як зберегти тепло/холод?

Один день без світла.

Саморобні музичні інструменти.

Наші можливості у забезпеченні

шумоізоляції

ТЕМА 3. ДІЗНАЄМОСЬ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ

3.1. Яку будову має планета Земля

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем Обговорення (з учителем/у групі) необхідності дослідження будови Землі; складання плану дій в умовах небезпечних природних явищ. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - спостереження індивідуально/у групі за погодою; зображень земної поверхні на глобусі, картах, аерофотознімках, космічних знімках; денного руху Сонця по небосхилу, змін фаз Місяця; фіксування й обговорення результатів спостережень, складання їх опису, використовуючи наукову термінологію; формулювання висновків;

- орієнтування на місцевості з використанням різних способів і засобів;

- дослідження змін, що відбуваються на Землі, використовуючи моделювання рухів повітря і води, явищ, які призводять до зміни рельєфу, дня і ночі, пір року; формулювання висновків;

- складання прогнозу погоди;

- дослідження природи своєї місцевості (водних об’єктів, форм рельєфу та ін.);

- моделювання поведінки в ситуаціях природних загроз та ін.

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації, читання з розумінням тексту, географічних карт, схем, зображень форм земної поверхні, таблиць і діаграм, що містять характеристики погоди, колекцій гірських порід і корисних копалин, фото- та відеоматеріалів про будову Землі, Сонця, Місяця;

- робота з географічною картою, глобусом;

- порівняння інформації про Землю, Сонце, Місяць, гірські породи, здобуту з різних джерел;

- формулювання висновків;

- створення презентацій, колекцій, медійних продуктів; підготовка повідомлень.

Застосування набутого досвіду і знань про безпечні й небезпечні явища у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/ проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної/групової роботи, підведення її підсумків

Наводить приклади гірських порід, називає і показує на карті й глобусі материки, водні об’єкти; розрізняє форми поверхні суходолу, розповідає про стихійні лиха, що трапляються в різних куточках планети, на території України, висловлює міркування щодо їхніх наслідків; розповідає про: методи вивчення Землі, роль навколосвітніх подорожей у пізнанні нашої планети; створення календаря на основі спостережень за природою; зміну уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць із розвитком наук і техніки; спостерігає явища, що підтверджують кулястість Землі (затемнення, рух за горизонт); рух Сонця, зміну фаз Місяця; описує, використовуючи наукову термінологію, будову Землі, зміни в її оболонках Землі (зміни вмісту кисню в атмосфері, зміни температури повітря упродовж доби і пір року, зміни температури води у водоймах, утворення опадів і штормів); періодичність явищ, пов’язаних із рухами Землі; пояснює вплив води, Сонця, вітру, організмів, діяльності людини на зміну рельєфу; зміни погоди в різні пори року в Україні; вплив Сонця на здоров’я людини; значення для людини вміння орієнтуватися на місцевості; правила безпечної поведінки в ситуаціях виникнення пожежі, природних загроз (під час сильного вітру, повені, грози); знаходить інформацію про речовини у складі оболонок Землі, причини і наслідки зміни рельєфу, узагальнює інформацію й пояснює її значення для розв’язання навчальних і життєвих проблем; досліджує природні об’єкти/умови своєї місцевості (погоду, водойми, форми рельєфу); складає/використовує схеми для пояснення колообігу води в природі, описує фізичні явища, що при цьому відбуваються; створює моделі для дослідження рухів повітря і земної поверхні; явищ, що призводять до зміни рельєфу; рухів Землі, Сонці, Місяця; тривалості дня і ночі для спостерігача, який перебуває в різних куточках планети; формулює словесні описи складу гідросфери, атмосфери і літосфери, погоди, форм рельєфу на основі нетекстової інформації (схем, зображень тощо); порівнює інформацію про Землю, Сонце, Місяць, гірські породи, здобуту з різних джерел; встановлює причиново-наслідкові зв’язки між елементами погоди (температурою повітря та опадами, хмарністю й опадами та ін.); фіксує результати спостережень за погодою у таблицях, схемах, діаграмах; складає щоденник погоди з урахуванням вивчених характеристик; користується термометром при вимірюванні температури повітря й води; робить висновок: вода – найпоширеніша речовина на Землі і цінний природний ресурс; орієнтується на місцевості (з допомогою карт, Сонця, місцевих ознак тощо); демонструє в змодельованих ситуаціях уміння користуватись приладами для дослідження оболонок Землі, безпечно поводитися під час сильного вітру, повені, грози; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень, використання процесів горіння; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсій, виконаного дослідження/ проєкту; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність у груп

22

 

Будова земної кулі і методи її вивчення. Уявлення про силу тяжіння.

23

 

Зовнішні оболонки Землі: гідросфера, її склад і зміни.

24

 

Зовнішні оболонки Землі: атмосфера, склад повітря і зміни.

Прогнозування погоди, як це роблять? «Дослідження зміни температури повітря впродовж доби»

25

 

Зовнішні оболонки Землі: літосфера, її склад, будова і зміни.

Практичне завдання. Ознайомлення з колекціями гірських порід та корисних копалин (реальними/електронними).

26

 

Материки на глобусі і карті.

Практичне завдання. Знаходження на карті і глобусі екватора, полюсів, півкуль, материків, океанів.

27

 

Практичне завдання. Орієнтування на місцевості (за допомогою карт, Сонця, місцевих ознак тощо).

28

 

Безпечні і небезпечні природні явища. Поведінка людини в умовах природних загроз.

29

 

Узагальнення з теми «Будова планети Земля» (тестування, вебквести, вікторини).

3.2. Як рухається наша планета та відомості про Сонце й Місяць

30

 

Розвиток уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць.

31

 

Місце землі у Сонячній системі.

32

 

Рухи землі та їхні наслідки.

Практичне завдання. Моделювання рухів Землі, Сонця, Місяця.

33

 

Сонце і Місяць: характеристики, дослідження, вплив на Землю.

34

 

Узагальнення.

Навчальний проєкт (орієнтовна тематика) Прогноз погоди за народними прикметами Якщо зникне Сонце, то…

Екскурсії (реальні/віртуальні) до обсерваторії, планетарію; ознайомлення з природою своєї місцевості

ТЕМА 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ

4.1. Хто належить до організмів та як їх вивчають

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організмів, дослідження їхніх зв’язків із середовищем існування. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:

 - виявлення пристосувань рослин і тварин до умов середовища на основі спостереження за організмами неозброєним оком і з використанням приладів (натуральні об’єкти, фото- та відеоматеріали, віртуальні колекції представників різних груп організмів тощо);

- створення моделей для дослідження зв’язків між органами і організмі рослини/тварини;

- планування і проведення індивідуально/у групі дослідження будови рослини/ тварини, способу переміщення тварин, пристосувань рослин і тварин до середовища життя, рухів рослин і тварин, спостереження рухів рослин, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження;

- опис, порівняння і класифікування організмів на основі виявлених у дослідженні ознак/властивостей;

- моделювання поведінки при контакті з отруйними рослинами, отруйними тваринами. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією:

- опрацювання наданої /самостійно відібраної інформації про речовини та явища у життєдіяльності рослин і тварин; про життя організмів у різних куточках планети, узагальнення і систематизація інформації, представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв.

Застосування набутого досвіду і знань про організми і середовища життя у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/ проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків

Називає властивості організмів; основні компоненти клітини; основні середовища життя; ознаки рослин, тварин, грибів та умови, необхідні для їх життя; по 3-4 рослини, тварин, грибів своєї місцевості; наводить приклади органів тварин, які забезпечують живлення і дихання; взаємозв’язку будови і функцій органів рослин і тварин; мешканців водойми/суходолу/ґрунту і пояснює їх пристосування до умов середовища/сезонних змін; виявляє невідомі для себе знання про зв’язки організмів із середовищем існування, розмірковує і визначає спосіб розв’язання цієї проблеми; складає план власної діяльності у малій навчальній групі; добирає і представляє текстову/аудіо інформацію про пристосування організмів до умов існування у формі графічної, табличної інформації або інфографіки); розповідає про методи дослідження організмів; особливості грибів; описує, використовуючи наукову термінологію, властивості організмів; живлення, дихання, опору і рух тварин/рослин, використовуючи знання про речовини, механічні, теплові, світлові, звукові явища; висловлює припущення щодо середовища життя тварини за її зовнішнім виглядом і підтверджує самостійно дібраними прикладами; вирізняє ознаки, спільні для мешканців одного середовища; класифікує тварин/рослини за середовищем життя; за пристосувальною ознакою; визначає ознаки, притаманні організмам одного середовища життя; розповідає про особливості живлення рослин, умови і значення фотосинтезу; розпізнає і називає найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні гриби, рослини, небезпечних тварин своєї місцевості; моделює зв’язки організмів із середовищем існування, ; демонструє в змодельованих ситуаціях правила поведінки й уміння надавати першу допомогу при контакті з отруйними рослинами, отруйними тваринами; досліджує у групі пристосування тварин і рослин до певних умов середовища, виконуючи обов’язки відповідно до своєї ролі в групі й дотримуючись правил взаємодії з іншими учасниками групи; пояснює роль органів у житті організмів; вплив чинників середовища на організми; залежність будови й життєдіяльності рослин /тварин від умов середовища існування; порівнює вивчені процеси життєдіяльності у тварин і рослин; пропонує способи покращення умов існування організмів (з найближчого оточення), застосовуючи знання про чинники середовища; добирає і презентує інформацію про методи  вивчення організмів, життєдіяльність і пристосування до умов середовища рослин / тварин; виявляє та описує пристосування організмів до середовищ життя; робить висновок про значення навколишнього середовища для організмів, різноманітність зв’язків між організмами і середовищем; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/проєкту; виявляє етичне ставлення до організмів в навчальних і життєвих ситуаціях; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність в роботі групи; висловлює судження про традиції українців у ставленні до живої природи

35

 

Тіла живої природи, їхні властивості.

36

 

Поняття клітини. Одноклітинні організми.

37

 

Багатоклітинні організми: тварини, рослини, гриби.

4.2. Що необхідно організмам для життя

38

 

Поживні речовини, вода, повітря, світло, тепло в житті організмів.

39

 

Процеси життєдіяльності тварин і рослин: живлення, дихання, виділення.

40

 

Опора і рух у тварин і рослин.

Практичне завдання.

Дослідження будови і способу

переміщення тварини (за вибором

вчителя/учнів)

40

 

Життя грибів. Їстівні й отруйні гриби.

Практичне завдання. Ознайомлення з небезпечними тваринами, отруйними рослинами і грибами своєї місцевості. Правила поведінки і перша допомога при контакті з отруйними рослинами, укусах отруйних тварин

4.3. Як організми взаємодіють із середовищем існування

41

 

Середовище існування організмів. Чинники середовища: нерівномірність поширення на планеті і вплив на організми.

42

 

Основні середовища життя: наземно-повітряне, водне, ґрунтове.

43

 

Пристосування організмів до умов існування в різних куточках планети.

Практичні завдання.

Виявлення рис пристосованості рослин/тварин до умов існування.

Спостереження рухів рослин

44

 

Рослини і тварини рідного краю.

Практичне завдання. Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин (за допомогою визначників та атласів),

45

 

Узагальнення.

Екскурсії (реальні/віртуальні) до краєзнавчих і природничих музеїв. Навчальний проєкт

Форми, барви і звуки в живій природі

Живий світ в околицях моєї школи Природа і мистецтво

ТЕМА 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ

5.1.Організм людини як тіло живої природи

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організму людини, життєво необхідних ресурсів і середовища існування, яке є джерелом цих ресурсів, необхідності збереження здоров’я; дослідження власних звичок щодо здорового способу життя. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:

- спостереження та ідентифікація виучуваних органів організму людини,

-створення моделей для дослідження зв’язків між органами травлення/дихання; між здоров’ям і чинниками середовища існування;

- планування і проведення індивідуально/у групі дослідження складу матеріалів, з яких виготовлений одяг/взуття/ меблі/посуд, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб;

- формулювання висновків, обговорення пропозицій щодо збереження і зміцнення здоров’я, використання об’єктів зі свого найближчого оточення.

Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією:

- опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації про склад їжі, виучувані процеси життєдіяльності людини, про речовини, матеріали, вироби, технології у життєвому середовищі людини, представлення її у текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв;

 - побудова таблиць, схем, графіків, що містять дані спостережень, та експериментів для формулювання правил збереження здоров’я. Застосування набутого досвіду і знань про організм людини і середовище його існування, про способи зміцнення здоров’я у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/ проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків

Називає життєво важливі для людини ресурси (їжа, повітря, вода, тепло); основні органічні поживні речовини – білки, жири, вуглеводи; шкідливі звички; наводить приклади захворювань органів травлення, дихання, скелету і м’язів, пояснює, як їм запобігти ; розповідає про: травлення, дихання, роботу серця, функції шкіри, опору і рух, використовуючи засвоєні в темі терміни і знання речовин та явища; захист організму від хвороб; значення особистості і побутової гігієни; про речовини, матеріали, вироби, технології у життєвому середовищі людини; оцінює їхній вплив на здоров’я і довкілля; пояснює потреби організму людини в поживних речовинах, чистому повітрі, воді, характеризує діяльність людини для забезпечення себе ними; роль правильної постави і фізичних вправ для здоров’я; усвідомлює необхідність збереження і зміцнення свого здоров’я; моделює зв’язки між органами, взаємозв’язки між організмом людини і середовищем існування; виявляє невідомі для себе знання про їжу як джерело поживних речовин, складає план власної діяльності для розв’язання завдання відповідно до своєї ролі в групі; представляє текстову/аудіо інформацію про раціон здорового харчування, свій режим дня, результати дослідження матеріалів у життєвому середовищі людини у формі графічної, табличної інформації або інфографіки); формулює на цій основі словесний опис матеріалів; досліджує склад виробів щоденного користування, власні звички щодо вироблення здорового способу життя, презентує результати досліджень у запропонований спосіб; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів цих досліджень; пропонує власну модель фільтру для очищення води; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо збереження і зміцнення власного здоров’я; застосовує знання про властивості речовин, рух і тертя для обґрунтування правил безпечної поведінки на водоймах (у різні пори року); бере участь в ухваленні спільних рішень щодо ознайомлення інших осіб із перевагами здорового способу життя і залучення до справи збереження і зміцнення власного здоров’я; виявляє турботу про здоров’я інших (надає допомогу при виборі продуктів та ін.); усвідомлює вплив поведінки, способу життя і середовища на стан здоров’я; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/проєкту; оцінює власну діяльність у роботі групи

45

 

Частини тіла, органи та їхні функції

Практичне завдання. Ознайомлення з внутрішньою будовою організму людини (за плакатами, моделями, віртуальними колекціями).

46

 

Їжа і харчування

Практичне завдання. Аналіз та складання свого меню на день.

47

 

Повітря і дихання.

Практичне завдання. Вибір засобів індивідуального захисту органів дихання. Вибір матеріалу для виготовлення засобів захисту органів дихання.

48

 

Серце і кровообіг.

49

 

Опора тіла і рух. Скелет, м’язи, постава.

Практичне завдання. Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів.

50

 

Пристосування людини до навколишнього середовища.

5.2. Що таке здоров’я, як його зберігати та зміцнювати

51

 

Здоров’я та здоровий спосіб життя.

52

 

Корисні та шкідливі звички.

Практичне завдання. Дослідження: наскільки корисним та потрібним є все, що ми купуємо  або

Дослідження за етикетками речовин і матеріалів у складі виробів щоденного користування (наприклад, одягу, посуду).

53

 

Особиста та побутова гігієна.

54

 

Узагальнення. Наслідки забруднення довкілля для здоров’я (квести, вебквести, вікторини).

Екскурсія (реальна, віртуальна) до анатомічного музею

Навчальний проєкт (орієнтовна тематика)

Здоровим бути просто.

Яку воду ми п’ємо.

Наскільки потрібним є все, що ми купуємо.

Здорові діти – здорова родин

ТЕМА 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ

6.1. Що людина створила за природними зразками

Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення взаємозв’язків між людиною і природою, необхідність її збереження, дослідження власної поведінки щодо екологічно безпечної взаємодії з природою. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень:

- ознайомлення із рукотворними об’єктами, створеними за природними зразками; обговорення сфер застосування природних форм і конструкцій; - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження безпечності /небезпечності матеріалів, техніки, власних звичок щодо збереження довкілля, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження;

- моделювання життєвих ситуацій щодо ощадливого використання й захисту від забруднень води, збереження енергії, повторного використання вживаних речей, поводження з тваринами і рослинами. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією:

- опрацювання наданої /самостійно відібраної інформації про об’єкти, створені людиною за природними зразками; узагальнення і систематизація інформації, представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв.

 - поширення (в колі своїх знайомих, у місцевій громаді, мережею Інтернет тощо) інформації про способи захисту довкілля кожною людиною, природоохоронні заходи. Застосування набутого досвіду і знань про організми, екосистеми у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/ проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків

Наводить приклади взаємозв’язків людини з природою; об’єктів, створених людиною за природними зразками, називає призначення цих об’єктів і знання, використані при їх створенні; продукує власні ідеї щодо сфер застосування природних форм і конструкцій; розповідає про: ставлення до природи у різних народів світу; роль природи і природничих знань у різних видах мистецтва; формування еко-звичок; пояснює роль природничих наук, техніки і технологій у збереженні природи, розв’язанні екологічних проблем; виявляє у найближчому оточенні природні і штучні матеріали, пояснює, якими властивостями зумовлене їх використання; виявляє зміни у природі, що виникли внаслідок діяльності людини, визначає причини змін, оцінює їхні наслідки; встановлює взаємозв’язки між способом життєдіяльності людини і станом довкілля й здоров’я; досліджує властивості матеріалів, які використовує людина, власні звички щодо вживаних речей, сортування сміття, користування водою, електроенергією, поводження з рослинами і тваринами у найближчому оточенні, поведінки у природі; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів цих досліджень;

визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо ощадливого споживання води, електроенергії, тепла; бере участь у проєкті щодо реалізації ідеї ощадливого використання матеріалів/ виробів/ електроенергії/води; презентує власні ідеї щодо збереження довкілля, підкріплюючи їх посутніми аргументами; оцінює власний внесок у збереження природи; наслідки відповідального і безвідповідального ставлення до природи; значення природничих наук для добробуту людини, створення техніки і технологій; висловлює власну позицію щодо заощадження ресурсів планети, забруднення довкілля і своєї участі у справі збереження навколишнього середовища; виявляє турботу про інших (доглядає за рослинами і тваринами, покращує умови їхнього існування); робить висновок: збереження природи неможливе без природничих знань і дбайливого ставлення до природи; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/проєкту; власну діяльність у роботі групи

55

 

Ставлення людини до природи.

Практичне завдання. Дослідження безпеки/небезпеки матеріалів, які використовує людина у своєму житті.

56

 

Природні та рукотворні об’єкти – компоненти життєвого середовища людини.

57

 

Екскурсія найбільші рукотворні об’єкти на планеті (віртуальна).

58

 

Винаходи і вироби, що підказала природа (біоніка).

6.2. Як діяти задля збереження довкілля

59

 

Людина – частинка природи. Правила співіснування.

60

 

Вплив діяльності людини на довкілля.

61

 

Поняття екології, екологічних проблем.

62

 

Еко-звички, які вони?

Практичне завдання. Дослідження: який твій екологічний слід?

63

 

Сталий розвиток.

Практичне завдання. Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач»

64

 

Навчальний проект «Життя у системі #zerowaste (нуль відходів)»

Життя у стилі еко.

На що хворіють «легені планети». Природа і людина – друзі чи вороги? Наші сусіди в біосфері: правила співіснування.

Друге життя відпрацьованих речей

65

 

Екскурсія до парку/ботанічного саду/заповідника (віртуальна).

66

 

Практичне завдання. Складання каталогу місцевих видів (рослин/тварин), які знаходяться під загрозою зникнення.

67

 

Узагальнення з теми «Вчимося у природи і дбаємо про її збереження» (тести, квести, вебквести, вікторини тощо)

68-70

 

Резерв часу

 

docx
Додано
27 січня 2023
Переглядів
375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку