Календарно-тематичне планування з географії
для учнів 8 класу на 2020-2021 н.р.
№ з\п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Практична робота/ Дослідження |
Д/з, № § Примітка |
|||
ВСТУП 2 год. |
|||||||
1 |
|
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації. |
|
§1 |
|||
2 |
|
Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Г.Боплана, С.Рудницького. Сучасні географічні дослідження. |
|
§2 |
|||
Розділ І. Географічна карта та робота з нею.6 год. |
|||||||
Тема 1. Географічна карта 3 год. |
|||||||
3 |
|
Зображення України в картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах. |
|
§3 |
|||
4 |
|
Способи зображення географічних об`єктів та явищ на картах. Класифікація карт. |
|
§ 4 |
|||
5 |
|
Навчальні карти й атласи. Національний атлас України, електронні карти. Картографічні інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи. |
|
§ 5 |
|||
Тема 2. Топографічні карти 3 год. |
|||||||
6 |
|
Топографічна карта: її ознака і номенклатура. Умовні знаки топографічних карт. |
|
§ 6 |
|||
7 |
|
Читання та практичне використання топографічних карт. |
Практична робота 1. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою. |
§ 7 |
|||
8 |
|
Плани міст, схеми руху транспорту. |
Дослідження Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування |
§ 8 |
|||
Розділ ІІ. Географічний простір України 6 год. |
|||||||
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу 2 год. |
|||||||
9 |
|
Політична карта світу, її елементи. |
Дослідження. Порівняльна оцінка географічного положення України з країнами світу (2 – 3 на вибір) |
§9 |
|||
10 |
|
Географічне положення (фізико-географічне, економіко-географічне, політико-географічне). Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи.
|
Практична робота 2. Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах.
|
§ 10 |
|||
Тема 2. Формування території України 1 год. |
|||||||
11 |
|
Територіальні зміни кордонів України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях. |
|
§11 |
|||
Тема 3. Україна на карті годинних поясів 3 год. |
|||||||
12 |
|
Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. |
Дослідження. Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським. |
§12 |
|||
13 |
|
Час в Україні. |
Практична робота 3. Аналіз карти годинних поясів світу. Розв’язування задач на визначення часу.
|
§13 |
|||
14 |
|
Тематичне оцінювання |
Повторити § 1-13 |
||||
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України 34 год. |
|||||||
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси 8 год. |
|||||||
15 |
|
Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня». |
|
§ 14 |
|||
16 |
|
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери. |
|
§ 15 |
|||
17 |
|
Карта «Тектонічна будова». Основні тектонічні структури. Зв`язок рельєфу з тектонічними структурами. Геологічна будова. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини. |
Практична робота 4. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічною, геологічною будовою, рельєфом, та корисними копалинами. |
§ 16 |
|||
18 |
|
Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини. |
|
§ 17 |
|||
19 |
|
Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. Діючі та перспективні басейни й райони видобутку вугілля, нафти, природного газу, торфу. |
|
§ 18 |
|||
20 |
|
Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобутку. |
|
§ 19 |
|||
21 |
|
Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості. |
|
§ 20 |
|||
22 |
|
Тематичне оцінювання |
Повторити § 14-20 |
||||
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси 5 год. |
|||||||
23 |
|
Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в атмосфері і на земній поверхні. |
|
§21 |
|||
24 |
|
Повітряні маси, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони. |
|
§22 |
|||
25 |
|
Кліматичні показники: температура, вологість повітря, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл в Україні. |
Практична робота 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками. |
§23 |
|||
26 |
|
Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта. Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. |
Практична робота 6. Визначення причин відмінностей кліматичних показників різних регіонів України за аналізом кліматичної карти та кліматичних діаграм. |
§24 |
|||
27 |
|
Сезонні погодні умови та явища. Несприятливі погодно-кліматичні явища. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості. |
Дослідження. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ. |
§25 |
|||
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси 5 год. |
|||||||
28 |
|
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини. Основні річкові басейни та системи. |
Практична робота 7. (початок) Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів України. |
§26 |
|||
29 |
|
Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Живлення і режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. |
|
§ 27 |
|||
30 |
|
Озера, їх типи. Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. |
Практична робота 7. (продовження) |
§ 28 |
|||
31 |
|
Водосховища та канали. Підземні води. Основні артезіанські басейни. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості. |
Дослідження. Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України |
§ 29 - 30 |
|||
32 |
|
Тематичне оцінювання
|
Повторити § 21-30 |
||||
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси 2 год. |
|||||||
33 |
|
Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. |
Практична робота 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України. |
§ 31 |
|||
34 |
|
Карта ґрунтів. Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів. |
Дослідження. Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості. |
§ 32 |
|||
35 |
|
Контрольна робота |
|
§ |
|||
Тема 5. Рослинність 1 год. |
|||||||
36 |
|
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості. |
|
§33 |
|||
Тема 6. Тваринний світ України 1 год. |
|||||||
37 |
|
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості. |
Дослідження. Рослини і тварини України, які походять з інших материків і частин Євразії |
§ 34 |
|||
Тема 7. Ландшафти України 10 год. |
|||||||
38 |
|
Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти України». |
|
§35 |
|||
39 |
|
Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти. |
|
§ 36 |
|||
40 |
|
Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. |
|
§ 37 |
|||
41 |
|
Природні зони України: мішаних лісів, широколистих лісів. |
|
§ 38 |
|||
42 |
|
Природні зони України: лісостепова. |
|
§39 |
|||
43 |
|
Природні зони України: степова. Використання та охорона рівнинних ландшафтів. |
|
§39-40 |
|||
44 |
|
Гірські ландшафти Українських Карпат і Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
Дослідження. Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість з ландшафтами України. |
§41-42 |
|||
45 |
|
Природні умови і ресурси Чорного моря, проблеми їх раціонального використання. |
|
§43 |
|||
46 |
|
Природні умови і ресурси Азовського моря, проблеми їх раціонального використання. |
Практична робота 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (за вибором). |
§ 44 |
|||
Тема 8. Природокористування 4 год. |
|||||||
47 |
|
Використання природно-ресурсного потенціалу України. |
|
§45 |
|||
48 |
|
Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення. |
Дослідження. Вплив компонентів природи на здоров’я людини. Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини. |
§46 |
|||
49 |
|
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості. Природокористування в умовах сталого розвитку. |
Практична робота 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України. |
§47 |
|||
50 |
|
Тематичне оцінювання |
Повторити |
§ 35-47 |
|||
Розділ ІV. Населення України та світу 12 год. |
|||||||
Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України 3 год. |
|||||||
51 |
|
Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. Міграційна політика держав. Зміна кількості населення в світі та Україні |
|
§ 48 |
|||
52 |
|
Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення. Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора
|
Практична робота 11. Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу. |
§ 49 |
|||
53 |
|
. Регіональні відмінності демографічних процесів. Демографічна політика. |
|
§ 50 |
|||
Тема 2. Розселення 4 год. |
|||||||
54 |
|
Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні. |
|
§ 51 |
|||
55 |
|
Міські населені пункти в Україні та країнах світу. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. |
|
§52 |
|||
56 |
|
Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація. |
|
§53 |
|||
57 |
|
Сільські населені пункти в Україні та країнах світу. Сільське населення. |
|
§54 |
|||
Тема 3. Етнічний склад населення 2 год. |
|||||||
58 |
|
Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. |
|
§55 |
|||
59 |
|
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення. |
|
§56 |
|||
Тема 4. Релігійний склад населення 1 год. |
|||||||
60 |
|
Релігія як явище культури. Світові релігії. Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. |
|
§57 |
|||
Тема 5. Зайнятість населення у світі й Україні 3 год. |
|||||||
61 |
|
Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення. |
|
§58 |
|||
62 |
|
Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення |
|
§59 |
|||
63 |
|
Тематичне оцінювання |
Повторити |
§48-59 |
|||
Розділ V. Природа та населення свого адміністративного регіону 5 год. |
|||||||
Тема 1. Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку 1 год. |
|||||||
64 |
|
Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку. |
|
§60 |
|||
Тема 2. Природа регіону 2 год. |
|||||||
65 |
|
Природа регіону. Особливості природних умов і ресурсів. |
|
§61 |
|||
66 |
|
Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду. |
Дослідження (екскурсія). Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості |
§62 |
|||
67 |
|
Контрольна робота |
Повторити |
|
|||
Тема 3. Населення регіону |
|||||||
68 |
|
Населення регіону. Кількість та структура населення. |
|
§63 |
|||
69 |
|
Етнічний склад. Національний склад. Особливості зайнятості населення. |
|
§64 |
|||
70 |
|
Тематичне оцінювання |
Повторення § |
||||