Програмне і навчально-методичне забезпечення навчального плану
Мета хореографічного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах - сприяти естетичному вихованню і фізичному розвитку підростаючого покоління.
Програма розрахована на розв'язання наступних завдань:
- ознайомлення дітей з різними видами танцювального мистецтва
та доступною термінологією відповідного хореографічного напрямку;
- формувати навички виконання хореографічних рухів, які відповідають віковим особливостям та індивідуальним можливостям дітей, сприяти розвитку вміння вільно володіти своїм тілом;
- розвивати вміння орієнтуватись у просторі під час виконання різних видів музично-ритмічних рухів, самостійно перешиковуватись і виконувати композиційні малюнки;
- розвивати вміння емоційно переживати ігрову ситуацію в танці, знаходити індивідуальну пластику для розкриття музично - рухового образу, заохочувати до вільної імпровізації під час складання власних танцювальних форм, привертати увагу до краси власних рухів;
- залучати дітей до національної народної творчості , знайомити з композиційними різновидами українського танцю;
- виховувати інтерес до танцювальної діяльності, розвивати естетичні почуття та художній смак , формувати навички культури поведінки та культури одягу, виховувати морально - вольові якості.
Матеріал зазначеної програми складається з таких розділів: «Ритміка», «Танцювальна азбука»(елементи і вправи класичного народного і бального танців), «Танцювальні етюди і танці»(танцювальний репертуар) .
У розділі «Ритміка» опрацьовуються ритмічні вправи, музичні ігри, музичний матеріал для слухання музики. Окрім того подаються колективно-порядкові вправи як організуючий компонент для подальшого засвоєння танцювальної лексики та вміння орієнтуватися в залі, а згодом на сцені.
Розділ «Танцювальна азбука» передбачає вправи екзерсису класичної школи танцю, народно-сценічного та українського танців. Запропоновані у розділі вправи сприятимуть формуванню правильної постави, координації рухів.
Вправи екзерсису класичного танцю використовуються з виховною метою. Вони надають тілу і рухам дитини легкості, гнучкості, зміцнюють м’язи, що необхідно при виконанні як народних, так і сучасних танців.
У розділі «Танці» представлені танцювальні елементи, етюди та танці для масового виконання. До етюдів включено окремі епізоди, що складаються з танцювальних елементів народних танців, необхідних для вивчення.
№ п\п |
Дата |
Тема уроку |
Зміст уроку |
1 |
|
Вправи на орієнтування в просторі |
Правильне вихідне положення. Ходьба і біг: з високим підніманням колін, з відкиданням прямої ноги вперед і відтягуванням носка.Ходьба вздовж стін з чіткими поворотами на кутах.Нахили і повороти голови вперед, назад, в сторони, кругові рухи. Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Змінні притопы. Стрибки з викиданням ноги вперед. |
2 |
|
Вправи на орієнтування в просторі |
Побудова в шеренгу, колону, ланцюжок, коло, пари. Побудови в колону по два. Перестроювання з колони парами в колону по одному. Нахили і повороти голови вперед, назад, в сторони, кругові рухи. Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Ігри зі співом і мовним супроводом. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
3 |
|
Вправи на орієнтування в просторі |
Побудова кола з шеренги і з руху врозтіч. Виконання під час ходьби і бігу нескладних завдань з предметами: оббігати їх, збирати, передавати один одному, перекладати з місця на місце. Нахили і повороти голови вперед, назад, в сторони, кругові рухи. Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Музичні ігри з предметами. Змінні притопы. Стрибки з викиданням ноги вперед. |
4 |
|
Ритміко-гімнастичні вправи |
Ходьба і біг: з високим підніманням колін, з відкиданням прямої ноги вперед і відтягуванням носка.Розведення рук в сторони, розгойдування їх перед собою, кругові рухи, вправи зі стрічками.Нахили і повороти голови вперед, назад, в сторони, кругові рухи. Різноманітні перехресні рухи правої ноги і лівої руки, лівої ноги і правої руки (відведення правої ноги в сторону і повернення в початкове положення з одночасним згинанням і розгинанням лівої руки до плеча: високе піднімання лівої ноги, зігнутою в коліні, з одночасним підніманням і опусканням правої руки і т.д.) під музику. Вільне падіння рук з вихідного положення в сторони або перед собою. Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Музичні ігри з предметами. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
5 |
|
Ритміко-гімнастичні вправи |
Ходьба вздовж стін з чіткими поворотами на кутах.Нахили тулуба, згинаючи і не згинаючи коліна. Нахили і повороти тулуба в поєднанні з рухами рук вгору, в сторони, на потилицю, на пояс. Повороти тулуба з передачею предмета (прапорці, м'ячі). Прискорення і уповільнення рухів відповідно до зміни темпу музики. Виконання рухів в заданому темпі і після зупинки музики. Розгойдування рук по черзі і разом вперед, назад, вправо, вліво в положенні стоячи і нахилившись вперед. Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Музичні ігри з предметами. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
6
|
|
Ритміко-гімнастичні вправи |
Ходьба і біг: з високим підніманням колін, з відкиданням прямої ноги вперед і відтягуванням носка.Опускання і піднімання предметів перед собою, збоку без згинання колін. Виставлення правої і лівої ноги по черзі вперед, назад, в сторони, в початкове положення. Різноманітні перехресні рухи правої ноги і лівої руки, лівої ноги і правої руки (відведення правої ноги в сторону і повернення в початкове положення з одночасним згинанням і розгинанням лівої руки до плеча: високе піднімання лівої ноги, зігнутою в коліні, з одночасним підніманням і опусканням правої руки і т.д.) під музику.Струшування пензлем (відкидання води з пальців, імітація руху листя під час вітру). Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Музичні ігри з предметами. Змінні притопы. Стрибки з викиданням ноги вперед. |
7 |
|
Ритміко-гімнастичні вправи |
Ходьба вздовж стін з чіткими поворотами на кутах.Різке піднімання зігнутих в коліні ніг, як при маршируванні. Згинання та розгинання ступні в положенні стоячи і сидячи. Вправи на вироблення постави.Прискорення і уповільнення рухів відповідно до зміни темпу музики. Виконання рухів в заданому темпі і після зупинки музики. Викидання то лівої, то правої ноги вперед (як при грі в футбол). Протиставлення пальців однієї руки пальцях іншої одночасно і по черзі. |
8 |
|
Вправи з дитячими музичними інструментами |
Ходьба і біг: з високим підніманням колін, з відкиданням прямої ноги вперед і відтягуванням носка. Вільне падіння рук з вихідного положення в сторони або перед собою.Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Одночасне згинання в кулак пальців однієї руки і розгинання іншої в повільному темпі з поступовим прискоренням. Протиставлення пальців однієї руки пальцях іншої одночасно і по черзі. Змінні притопы. Стрибки з викиданням ноги вперед. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
9 |
|
Вправи з дитячими музичними інструментами |
Перестроювання з колони парами в колону по одному. Вільне падіння рук з вихідного положення в сторони або перед собою.Вправи на дитячих музичних інструментах. Виконання висхідної і низхідної гами в межах п'яти нот двома руками одночасно в середньому темпі на дитячому піаніно, розучування гами в межах однієї октави на акордеоні і духовий гармоніці.Ігри зі співом і мовним супроводом. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
10 |
|
Вправи з дитячими музичними інструментами |
Згинання та розгинання ступні в положенні стоячи і сидячи.Виконання нескладних ритмічних малюнків на бубні і барабані двома паличками одночасно і по черзі в різних варіаціях. |
11 |
|
Ігри під музику |
Перестроювання з колони парами в колону по одному. Згинання та розгинання ступні в положенні стоячи і сидячи. Протиставлення пальців однієї руки пальцях іншої одночасно і по черзі.Виконання рухів відповідно до різноманітним характером музики, динамікою (Голосно, тихо, помірно), регістрами (високий, середній, низький). Вправи на самостійне розходження темпових, динамічних і мелодійних змін в музиці і вираження їх в русі. Передача в русі різниці в двочастинній музиці. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
12 |
|
Ігри під музику |
Ходьба вздовж стін з чіткими поворотами на кутах. Згинання та розгинання ступні в положенні стоячи і сидячи. Протиставлення пальців однієї руки пальцях іншої одночасно і по черзі.Виразне виконання у вільних танцях знайомих рухів. Виразна і емоційна передача в рухах ігрових образів і змісту пісень. Самостійне створення музично-рухового образу. Музичні ігри з предметами. Ігри зі співом і мовним супроводом. Інсценування доступних пісень. Прохлопывание ритмічного малюнка прозвучала мелодії. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
13 |
|
Танцювальні вправи |
Виконання під час ходьби і бігу нескладних завдань з предметами: оббігати їх, збирати, передавати один одному, перекладати з місця на місце. Прискорення і уповільнення рухів відповідно до зміни темпу музики. Вправи на дитячих музичних інструментах. Виконання рухів в заданому темпі і після зупинки музики. Музичні ігри з предметами.Повторення елементів танцю за програмою 1 класу. Тиха, насторожена ходьба, високий крок, м'який, пружний крок. Неквапливий танцювальний БІГ, стрімкий біг. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. Змінні притопы. Стрибки з викиданням ноги вперед. Танець»Дзеркало". |
14 |
|
Танцювальні вправи. Танці та танці |
Перестроювання з колони парами в колону по одному. Прискорення і уповільнення рухів відповідно до зміни темпу музики. Вправи на дитячих музичних інструментах. Виконання рухів в заданому темпі і після зупинки музики.Елементи еврейського танцю: крок з притопом на місці і з просуванням, крок з поскоками, змінний крок; руки вільно висять уздовж корпусу, схрещені на грудях; подбоченившись однією рукою, інша з паличками піднята в сторону, вгору, злегка зігнута в лікті (для дівчаток).Рухи парами: біг, ходьба з присіданням, кружляння з просуванням. Основні рухи місцевих народних танців. Парна танець. Танець»Дзеркало". |
15 |
|
Вправи на орієнтування в просторі |
Правильне вихідне положення. Ходьба і біг: з високим підніманням колін, з відкиданням прямої ноги вперед і відтягуванням носка.Ходьба вздовж стін з чіткими поворотами на кутах.Нахили і повороти голови вперед, назад, в сторони, кругові рухи. Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Змінні притопы. Стрибки з викиданням ноги вперед. |
16 |
|
Вправи на орієнтування в просторі |
Побудова в шеренгу, колону, ланцюжок, коло, пари. Побудови в колону по два. Перестроювання з колони парами в колону по одному. Нахили і повороти голови вперед, назад, в сторони, кругові рухи. Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Ігри зі співом і мовним супроводом. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
17 |
|
Ритміко-гімнастичні вправи |
Ходьба і біг: з високим підніманням колін, з відкиданням прямої ноги вперед і відтягуванням носка.Розведення рук в сторони, розгойдування їх перед собою, кругові рухи, вправи зі стрічками.Нахили і повороти голови вперед, назад, в сторони, кругові рухи. Різноманітні перехресні рухи правої ноги і лівої руки, лівої ноги і правої руки (відведення правої ноги в сторону і повернення в початкове положення з одночасним згинанням і розгинанням лівої руки до плеча: високе піднімання лівої ноги, зігнутою в коліні, з одночасним підніманням і опусканням правої руки і т.д.) під музику. Вільне падіння рук з вихідного положення в сторони або перед собою. Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Музичні ігри з предметами. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
18 |
|
Ритміко-гімнастичні вправи |
Ходьба вздовж стін з чіткими поворотами на кутах.Нахили тулуба, згинаючи і не згинаючи коліна. Нахили і повороти тулуба в поєднанні з рухами рук вгору, в сторони, на потилицю, на пояс. Повороти тулуба з передачею предмета (прапорці, м'ячі). Прискорення і уповільнення рухів відповідно до зміни темпу музики. Виконання рухів в заданому темпі і після зупинки музики. Розгойдування рук по черзі і разом вперед, назад, вправо, вліво в положенні стоячи і нахилившись вперед. Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Музичні ігри з предметами. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
19 |
|
Ритміко-гімнастичні вправи |
Ходьба і біг: з високим підніманням колін, з відкиданням прямої ноги вперед і відтягуванням носка.Опускання і піднімання предметів перед собою, збоку без згинання колін. Виставлення правої і лівої ноги по черзі вперед, назад, в сторони, в початкове положення Різноманітні перехресні рухи правої ноги і лівої руки, лівої ноги і правої руки (відведення правої ноги в сторону і повернення в початкове положення з одночасним згинанням і розгинанням лівої руки до плеча: високе піднімання лівої ноги, зігнутою в коліні, з одночасним підніманням і опусканням правої руки і т.д.) під музику.Струшування пензлем (відкидання води з пальців, імітація руху листя під час вітру). Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Музичні ігри з предметами. Змінні притопы. Стрибки з викиданням ноги вперед. |
20 |
|
Ритміко-гімнастичні вправи |
Ходьба вздовж стін з чіткими поворотами на кутах.Різке піднімання зігнутих в коліні ніг, як при маршируванні. Згинання та розгинання ступні в положенні стоячи і сидячи. Вправи на вироблення постави. Прискорення і уповільнення рухів відповідно до зміни темпу музики. Виконання рухів в заданому темпі і після зупинки музики. Викидання то лівої, то правої ноги вперед (як при грі в футбол). Протиставлення пальців однієї руки пальцях іншої одночасно і по черзі. |
21 |
|
Вправи з дитячими музичними інструментами |
Ходьба і біг: з високим підніманням колін, з відкиданням прямої ноги вперед і відтягуванням носка. Вільне падіння рук з вихідного положення в сторони або перед собою.Кругові рухи пензлем (напружене і вільне). Одночасне згинання в кулак пальців однієї руки і розгинання іншої в повільному темпі з поступовим прискоренням. Протиставлення пальців однієї руки пальцях іншої одночасно і по черзі. Змінні притопы. Стрибки з викиданням ноги вперед. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
22 |
|
Вправи з дитячими музичними інструментами |
Перестроювання з колони парами в колону по одному. Вільне падіння рук з вихідного положення в сторони або перед собою.Вправи на дитячих музичних інструментах. Виконання висхідної і низхідної гами в межах п'яти нот двома руками одночасно в середньому темпі на дитячому піаніно, розучування гами в межах однієї октави на акордеоні і духовий гармоніці.Ігри зі співом і мовним супроводом. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
23 |
|
Вправи з дитячими музичними інструментами |
Згинання та розгинання ступні в положенні стоячи і сидячи.Виконання нескладних ритмічних малюнків на бубні і барабані двома паличками одночасно і по черзі в різних варіаціях. |
24 |
|
Ігри під музику |
Перестроювання з колони парами в колону по одному. Згинання та розгинання ступні в положенні стоячи і сидячи. Протиставлення пальців однієї руки пальцях іншої одночасно і по черзі.Виконання рухів відповідно до різноманітним характером музики, динамікою (Голосно, тихо, помірно), регістрами (високий, середній, низький). Вправи на самостійне розходження темпових, динамічних і мелодійних змін в музиці і вираження їх в русі. Передача в русі різниці в двочастинній музиці. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
25 |
|
Ігри під музику |
Ходьба вздовж стін з чіткими поворотами на кутах. Згинання та розгинання ступні в положенні стоячи і сидячи. Протиставлення пальців однієї руки пальцях іншої одночасно і по черзі.Виразне виконання у вільних танцях знайомих рухів. Виразна і емоційна передача в рухах ігрових образів і змісту пісень. Самостійне створення музично-рухового образу. Музичні ігри з предметами. Ігри зі співом і мовним супроводом. Інсценування доступних пісень. Прохлопывание ритмічного малюнка прозвучала мелодії. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. |
26 |
|
Танцювальні вправи |
Виконання під час ходьби і бігу нескладних завдань з предметами: оббігати їх, збирати, передавати один одному, перекладати з місця на місце. Прискорення і уповільнення рухів відповідно до зміни темпу музики. Вправи на дитячих музичних інструментах. Виконання рухів в заданому темпі і після зупинки музики. Музичні ігри з предметами.Повторення елементів танцю за програмою 1 класу. Тиха, насторожена ходьба, високий крок, м'який, пружний крок. Неквапливий танцювальний БІГ, стрімкий біг. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. Змінні притопы. Стрибки з викиданням ноги вперед. Танець " Хлопки. Полька». |
27 |
|
Танцювальні вправи |
Перестроювання з колони парами в колону по одному. Прискорення і уповільнення рухів відповідно до зміни темпу музики. Вправи на дитячих музичних інструментах. Виконання рухів в заданому темпі і після зупинки музики.Елементи українського танцю: крок з притопом на місці і з просуванням, крок з поскоками, змінний крок; руки вільно висять уздовж корпусу, схрещені на грудях; подбоченившись однією рукою, інша з паличками піднята в сторону, вгору, злегка зігнута в лікті (для дівчаток).Рухи парами: біг, ходьба з присіданням, кружляння з просуванням. Основні рухи місцевих народних танців. |
28 |
|
Танцювальні вправи |
Перестроювання з колони парами в колону по одному. Прискорення і уповільнення рухів відповідно до зміни темпу музики. Вправи на дитячих музичних інструментах. Виконання рухів в заданому темпі і після зупинки музики.Елементи російської танцю: крок з притопом на місці і з просуванням, крок з поскоками, змінний крок; руки вільно висять уздовж корпусу, схрещені на грудях; подбоченившись однією рукою, інша з паличками піднята в сторону, вгору, злегка зігнута в лікті (для дівчаток).Рухи парами: біг, ходьба з присіданням, кружляння з просуванням. Основні рухи місцевих народних танців. Російська хороводная танець. |
29 |
|
Танцювальні вправи |
Перестроювання з колони парами в колону по одному. Прискорення і уповільнення рухів відповідно до зміни темпу музики. Виконання рухів в заданому темпі і після зупинки музики.Елементи українського танцю: крок з притопом на місці і з просуванням, крок з поскоками, змінний крок; руки вільно висять уздовж корпусу, схрещені на грудях; подбоченившись однією рукою, інша з паличками піднята в сторону, вгору, злегка зігнута в лікті (для дівчаток). |
30 |
|
Танці та танці |
Виконання під час ходьби і бігу нескладних завдань з предметами: оббігати їх, збирати, передавати один одному, перекладати з місця на місце. Різке піднімання зігнутих в коліні ніг, як при маршируванні. Вправи на дитячих музичних інструментах. Ігри зі співом і мовним супроводом. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. Бавовна. Полька, Російська хороводна танець. |
31 |
|
Танці та танці |
Вправи на дитячих музичних інструментах. Ігри зі співом і мовним супроводом. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. Бавовна. Полька, Еврейський танець. |
32 |
|
Танці та танці |
Виконання під час ходьби і бігу нескладних завдань з предметами: оббігати їх, збирати, передавати один одному, перекладати з місця на місце. Різке піднімання зігнутих в коліні ніг, як при маршируванні. Вправи на дитячих музичних інструментах. Ігри зі співом і мовним супроводом. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. «Дзеркало». |
33 |
|
Танці та танці |
Ігри зі співом і мовним супроводом. Поскоки з ноги на ногу, легкі поскоки. "Дзеркало", парна танець.Підсумковий урок. |
1