Тренінг «РАЗОМ МИ СИЛА»
Мета тренінгу: сприяти усвідомленню школярами важливості колективу в житті людини, більш швидкому встановленню товариських відносин між підлітками, допоможе розвинути життєві навички толерантності,допомагати усвідомити цінність особистості, важливість колективу в житті людини; розвивати життєві навички толерантності; сприяти більш швидкому встановленню товариських відносин між підлітками.
Тепер, коли ми навчилися
літати по повітрю, як птахи,
плавати під водою, як риби,
нам не вистачає тільки одного:
навчитися жити на землі, як люди».
Б.Шоу
Вчитель.- Доброго дня!
-Я рада бачити ваші розумні очі, доброзичливі погляди і сподіваюся, що наше спілкування буде плідним і приємним.
Тема сьогоднішнього тренінгу «Разом ми сила».
Виховання в колективі – основа виховної системи. Тільки в правильно організованому колективі можливо всебічне виховання учня. В організованому колективі члени його повинні узгоджувати свої особисті бажання й вчинки із загальними задачами, що стоять перед колективом, із вчинками й бажаннями товаришів.
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС ТРЕНІНГУ
Але перед початком тренінгу нагадую про основні правила:
Правило заходу №1 - слухають всі, говорить один.
Знають навіть борсуки про правило піднятої руки.
Головніший за закон той, у кого мікрофон.
Вигуки – не приймаються, навіть, якщо відповідь вірна – вона пропускається. А ще зробити слайд)
• ДОВІРЛИВИЙ СТИЛЬ СПІЛКУВАННЯ;
• СПІЛКУВАННЯ ЗА ПРИНЦИПОМ «ТУТ ТА ЗАРАЗ»;
• ЩИРІСТЬ У СПІЛКУВАННІ;
• КОНФІДЕНЦІЙНІСТЬ ВСЬОГО ТОГО, ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ В ГРУПІ;
• АКТИВНА УЧАСТЬ В ТОМУ, ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ;
• ОЦІНЮЄМО НЕ УЧАСНИКА, А ЙОГО ДІЇ ТА ВЧИНКИ;
• ПОВАГА ДО ТОГО, ХТО ГОВОРИТЬ;
• СЛУХАТИ Й ЧУТИ;
• ПОЧУТТЯ ГУМОРУ.
Вправа «Знайомство».
-. Для початку, давайте у незвичній формі проведемо вправу «ЗНАЙОМСТВО ». Діти , утворимо коло. Називаємо своє ім'я і за першою літерою свого імені даємо собі характеристику. Мене звуть Наталя ….а(далі діти називають свої імена і дають собі характеристику).
- Дуже приємно познайомитися.
Для успішного проведення тренінгу ми поділимося на групи ,а для цього проведемо Вправу «Біла ворона»
Вправа «Біла ворона»
На ваших грудях ми прикріпили емблеми ,роздивіться і починайте шукати інших, схожих на себе, та займіть свої місця за відповідним столом. На одному столі хмарка синя ,на другому сонце.
Після того як всі групи сформовані «за кольорами», вони сідають за круглі столи ,а ведучий підходить і бере за руку «самотніх».
Запитання до «самотніх» МІКРОФОН
• Що ти відчув, коли зрозумів, що ти такий один і тобі немає пари? Я відчув ,що я буду самотнім і що нікому не потрібним.
• Чи потрапляв ти в подібну ситуацію в житті? Чи схожі почуття ти переживав в тій ситуації? Так ,я переживав ,коли залишався сам.
*Чи хотіла ти потрапити у групу?. Так
Запитання до учасників, які знайшли схожих на себе
• Якими були ваші відчуття, коли ви знайшли схожих на себе і сформували групу? Зраділа ,що я матиму опору
• Як ви знайшли один одного? У нас було щось спільне
• Що ви відчуваєте стосовно самотніх учасниів? Їх було дуже шкода
• Чи хотіли б ви опинитися на їх місці?
•
Щоб вам не було шкода ,то саме із цих учасників які не пристали до жодної із груп ми сформуємо групу Експерти –психологи. (табличка на столі із написом ….)
Ведучий : В житті часто доводиться стикатися з такими ситуаціями, і не завжди ми ставимо себе на місце того, ким знехтували, хто залишився наодинці. Треба пам'ятати ,що людина по своїй суті істота яка має жити у колективі.Недарма розвиток людства прискорив свої темпи тоді,коли люди почали жити у суспільстві.
У нашому класі немає жодної людини подібної на іншу ,але наше з вами завдання віднайти у кожного з нас ту родзинку ,яка б не лише виділяла із загалу ,але привертала нашу увагу і зацікавлення.
Зараз ми проведемо вправу «Чарівний стілець»
. 4. Гра “Чарівнийстілець На “чарівний стілець ” запрошується один з учасників гри: як тільки він сідає, стілець “висвічується ”і стають очевидними тільки всі його гідності; чесноти ,найкращі якості, а присутні розповідають про те ,що вони почали бачити у цій людині.
Отже ,у кожної людини є своя родзинка ,яку треба постаратися віднайти і виділити.
Вправа «Камінчик в черевику».
Виходять діти 1 або 2 людини за бажанням. Вихователь пропонує їм покласти у взуття «камінчик» (можна використовувати ластик). Учні намагаються, взявшись за руки пройти перед класом. ( Не виходить)
Вихователь:
- Скажіть, а що вам заважає красиво пройти. ( Камінчик)
- От так і в нашому характері є такі риси ,які заважають нам іноді створювати добрі стосунки із людьми .Знайдіть в собі те, що заважає жити в світі з самим собою і з оточуючими людьми. ( гнів, страх, боязкість, злість, боягузтво, балакучість, лінь, смуток,) Запишіть на листочках....(Експерти роздають)
-Тепер зімніть цей листок і викинете в чорну коробку. (Коробка виставляється за двері).
-Тепер вам нічого не буде заважати спілкуватися з іншими людьми.
Завжди корисно як дорослим, так і дітям говорити про свої проблеми відразу, як тільки вони їх помітять. Якщо ви скажете нам: "У мене камінчик в черевику", то всі ми будемо знати, що вам щось заважає і зможемо поговорити про це.
Якщо подивитися один на одного, то ми побачимо, що ми відрізняємося за якимось ознаками та рисами ,але нам потрібно зробити усе можливе щоб згуртувати наш класний колектив. А що нам потрібно для цього ? _ Дружба(всі)
Надаємо слово нашим психологам –експертам
Експерт 1 . Дружба – відносини між людьми, засновані на довір’ї, взаємних симпатіях, загальних інтересах і захопленнях. Справжня дружба об’єднує тільки тих людей, які здатні пробачити і зрозуміти недоліки інших. Дружба – це коли люди хочуть бути разом, коли вони цікавлять один одного, довіряють один одному. Друзів пов’язує велика повага та взаємодопомога .
Експерт 2 - Кожен з вас – унікальний та неповторний. Але ми на світі не одні. Нас оточують люди, з якими ми спілкуємося, відпочиваємо, навчаємося. І нам потрібно вчитися жити в колективі, зокрема в класному колективі. Тому ми повинні дбайливо, з любов’ю та повагою ставитися до себе й оточення, приймати себе й інших такими, як є, тобто ставитись до себе й інших толерантно.
Експерт 3 Що зробити, щоб удвічі торт здавався вам смачнішим?
Що зробити, щоб удвічі кожний день для вас побільшав?
Щоб і радості, і щастя вам було – аж ніде діти?
Тут – ніякою секрету! Треба з другом все ділити!
учень
Нелегко бути добрим другом,
Це як талант і як судьба.
Рідніше кровних – браття духом,
Хто їх розлучить? Смерть хіба!
А втім, – це істина затерта,
Завчасно вживана мабуть…
Суть дружби є самопожертва,
Тому нелегко другом буть.
Експерт 1
А чи знаєте ви, що колись для закріплення дружби існували найрізноманітніші ритуали? Козаки на знак побратимства обмінювалися натільними хрестиками. Араби — зі спільного посуду з’їдали по дрібці солі. А скіфи скріплювали дружбу кров’ю.
Уч
В житті усім потрібна дружба:
І для розваг, і для журби,
Із другом легше в світі жити,
Але й дружити треба вміти.
уч
Слід другові допомагати,
В пригоді завжди захищати,
Слід жарти друга розуміти
Й самому жартувати вміти.
Уч
Коли ж якесь нерозуміння,
Потрібно виявить терпіння.
При сварці – швидше помиритись –
Не варто з друзями сваритись.
Вправа «Вибери потрібне слово». На дошці прикріплене дерево.
Учитель. Люди в колективі тримаються в купі, мов пальці на руці. У вас на партах є модель долоні. Напишіть на середині долоні своє ім’я і свою найкращу рису. . (Експерти збирають долоньки і скріплює їх стиплером, опускає пальцями вниз. -Що вам це нагадує? (корінь дерева)
Це міць і сила нашого колективу. І так, як дерево не може жити без коріння, так і людині важко жити без міцного колективу.
А Тепер, вам треба з переліку слів, які лежать перед вами вибрати ті, які позитивно впливають на життя і працю в колективі та наклеїти на стовбур дерева.
Учні вибирають одне зі слів : дружба, доброзичливість, взаємодопомога, взаємовиручка, спільні справи, повага, толерантність, щирість, великодушність, ввічливість, щедрість, взаємоповага, підтримка, чесність, справедливість От ми і утворили стовбур нашого ДЕРЕВА ДРУЖБИ
Творча вправ «Місток»
А для того щоб колектив був міцним ,потрібно ,щоб між вами було взєморозуміння і взаємоповага ,зараз ми зможемо визначити наскільки ви розумієте одини одного.
Виконання творчої вправи «МІСТОК» . Мистецтво спілкування – це одна з найбільших здібностей людини .Людина, котра вміє це робити, може переконати кожного у своїй правоті, вміє змусити іншу людину думати Передати інформацію можна і в невербальній формі ,але при умові ,якщо є гарне взаєморозуміння.
Учитель скотчем малює на підлозі дві паралельні лінії, відстань між якими дорівнює 30см. На цей «місток» з обох боків стають два учні. Під «містком» тече «бурхлива гірська річка». Учні мають домовитись між собою, як їм перейти «місток» і не зіштовхнути одне одного в «річку». Дозволяється користуватися лише жестами і мімікою.
\учні переходять але перед тим домовляються.)
-Завдяки чому учням вдалось справитись із завданням? Які риси особистості їм допомогли? (вони намагались зрозуміти один одного,поважали і були уважні ) От так і в колективі ,потрібно пам’ятати ,що ваша дружба починається із взаємоповаги і підтримки.
Вправа Збери прислів*я
Віддавна в нашого народу цінувалась справжня дружба ,а тому саме їй була присвячена велика кількість народних перлин.
Дружба та братство — ... й вітер вириває.
Один за всіх, … наша сила.
Де гурт — ... дорожче багатства.
Одиноке дерево ... там і сила.
В нашій дружбі …і всі за одного.
Старий друг краще нових двох
Друг пізнається в біді.
Опитування.
Учитель: -- Діти, а ще вам потрібно з'ясувати, яким повинен бути справжній друг.
--Які якості й риси характеру ви найбільше цінуєте в друзях?
Вам дані слова. Розподіліть їх по групах.
1група вибирають слова,що відповідають на питання : Що ви цінуєте в дружбі?
2 група --- на тему: Що заважає дружбі?
Експерт1
- Звичайно, добре жити в такому колективі, в якому цінують дружбу , щирість, великодушність, взаємодопомогу. Ми не перші, хто хоче стати справжніми друзями, справжнім колективом. Для цього нам треба створити певні правила , які б згуртували наш колектив.
Експерт 2 Дружба, як і інша форма людських відносин, має певний набір правил, яких повинні дотримуватися люди. Ці правила не є юридичними. Вони не записані в законах, а добровільно підтримуються людьми, які дружать. Саме тому, що правила дружби ніде не записані, людям буває важко знайти справжнього друга. Давайте з вами спробуємо відкрити правила дружби. Ви помічали, що чим краще й добріше ви ставитеся до своїх однолітків, тим більше друзів серед них з'являється у вас?
Вчит. Діти ,обговоріть у своїх групах та сформулюйте правила дружби , запишіть їх на листочках нашого дерева і почепіть на кроні.
Учні записують на листочках дерева правила дружби і прикріплюють на кроні дерева
1.Спілкуйся доброзичливо.
2.Підтримай друга
3.Допомагай другові у всьому
4.Будь уважний до друга.
5Радій успіхам друга
Умій визнати свої помилки і вибачитися
7.Поважай право друга мати інших друзів.
8Бережи дружбу
9.Поважай того ,з ким дружиш.
10 Що вимагаєш від друга ,насамперед вимагай від себе.
11. Вмієш добре щось робити,навчи свого друга
12. Ніколи не обманюй друга.
Учит Молодці ,всі були активні і внаслідок цього у нас утворилося повноцінне Дерево дружби
Учит
У кого з вас є справжній друг? Чудово !
Я впевнена, що ви знаєте про свого друга все, його характер, його звички, про його вчинки.
А зараз давайте пограємо.
Гра-розминка «Це мій кращий друг і я!»
Якщо відповідь про вас,
Промовляєм хором враз:
«Це мій кращий друг і я»
Якщо ні-то мовчимо
і тихенько сидимо.
А тепер давайте грати – треба вам відповідати.
Рано – вранці хто піднявся?
А хто сонечку всміхався?
Хто веселий і бадьорий кожен день іде до школи?
Хто з вас працею своєю прикрашає дім і клас?
Хто приходить зранку в клас із запізненням на час?
Хто уміє берегти ручки, зошити й книжки?
А хто граючи в футбол у вікно заб’є нам гол?
Хто веселу вдачу має і усім допомагає?
Відповіли ви чудово,
Експерт (троянек)Наш клас - це маленька сім'я. І хотілося б, щоб у ньому завжди панувала доброта, повага, взаєморозуміння. Не було ні сварок, ні лайки. А панувало терпіння ,прощення і любов
Перегляд відео притча Гарна сім*я.
- Наш клас – це маленька родина. І хотілося б, щоб у нашій родині. Завжди панували лад ,дружба,доброта, повага, взаєморозуміння, не було сварок, образ. Хотілося б, щоб наш клас став територією толерантності і поваги.
Рефлексія.
Прийом «Незакінчені речення»
І на завершення ,ми проведемо вправу «Незакінчені речення»
– Діти, чи досягли ми поставленої мети? Просигналізуйте, будь ласка емблемами .
Подивіться, усі вони посміхаються.
Пам’ятайте, майже все в людині призначене для себе: очі – дивитися, вуха – слухати, рот – приймати їжу, і тільки посмішка призначена для інших. Тож посміхайтеся частіше і світ навколо вас стане кращим.
(Перегляд відеоролику про посмішку)
Хай на вашому життєвому шляху ніколи не зустрічаються грубість і лють вітру. Хай доброта і дружелюбність сонця, тепло і ніжність його променів завжди зігрівають і освітлюють вас. У кожного з вас є крапелька сонця. Геніальний Сократ вивів формулу: «У кожній людині є сонце, тільки дайте йому світити». Хай ваше сонце сяє яскраво, ясно і довго. Хай негаразди, невдачі, прикрощі не зможуть його згасити. Поділіться своїм світлом і теплом з оточенням.
«Спробуйте не опиратися , а поступатися.
Не взяти, а віддати.
Не кулак показати, а протягнути долоню.
Не сховати, а поділитися.
Не кричати, а вислухати.
Не розірвати, а склеїти».
Знову станьмо в коло та проголосимо девіз усіх дружніх колективів.
(6 -класники стають в коло, кладуть долоньку до долоньки і проголошують: «Один за всіх, і всі – за одного!»