Календарно-тематичне планування
уроків біології
у 7 класі
на 2024-2025 н.р.
Складено згідно з навчальною програмою
з біології для 7 класу
для закладів загальної середньої освіти
( автори Балан П.Г., Кулініч О.М., Юрченко Л.П.)
Вчитель:
7 клас
70 год. (2 год/тиждень)
N п/п |
Дата |
Тема уроку |
Проектна діяльність |
Вступ ( 3 год ) |
|||
1. |
|
Біологія – наука ХХІ сторіччя. Значення біології в природі та житті людини. |
Інформаційно-пошуковий проект: значення біології в медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи |
2. |
|
Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне). Систематика – наука, що вивчає різноманітність організмів. |
Створення буклету «Біорізноманіття мого саду» (присадибної ділянки) |
3. |
|
Основні методи дослідження біорізноманіття. Планування біологічного дослідження. Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери |
|
Розділ 1. Клітина. Прокаріоти. Одноклітинні евкаріоти |
|||
Тема 1. Клітина – структурно-функціональна одиниця організмів (10 годин) |
|||
4. |
|
Клітина. Методи дослідження клітин. Збільшувальні прилади і правила роботи з ними. |
Інформаційно-пошуковий проект: «Історія відкриття клітини» |
5. |
|
Типи організації клітин. |
|
6. |
|
Будова клітини евкаріотів. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою. |
Предметне моделювання клітини евкаріотів (з використаних матеріалів, харчових продуктів, овочів, тканини). |
7. |
|
Практична робота “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа” |
Виготовлення тимчасових мікропрепаратів шкірки луски цибулі, м’якоті горобини, шкірки помідора, листка елодеї, епітелію ротової порожнини. |
8. |
|
Особливості будови клітин прокаріотів. |
Науково-дослідницький проект: «Дослідження швидкості утворення йогурту залежно від жирності молока», «дослідження впливу температури на швидкість розмноження бактерій йогуртової культури». |
9. |
|
Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі та житті людини |
Інформаційно-пошуковий проект: «Використання прокаріотів у промисловості», «Бактерії – збудники захворювань людини» |
Тема 2. Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми (2 години) |
|||
10. |
|
Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів. Одноклітинні евкаріоти – мешканці прісних (на прикладі евглени зеленої та інфузорії-туфельки) та морських (на прикладі форамініфер) водойм. |
Лабораторне дослідження: «Спостереження за інфузоріями» Моделювання будови одноклітинного евкаріотичного організму. |
11. |
|
Паразитичні одноклітинні евкаріоти (на прикладі дизентерійної амеби, малярійного плазмодія). Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини. |
Інформаційно-пошуковий проект: «Захворювання людини, збудниками яких є одноклітинні евкаріоти». |
|
|
Діагностувальна робота 1. |
|
Розділ 2. Різноманітність евкаріотичних організмів |
|||
Тема 3. Середовища мешкання та різноманітність водоростей (3 години) |
|||
12. |
|
Особливості будови та процесів життєдіяльності водоростей. Водорості одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні. Різноманітність зелених водоростей. |
Лабораторне дослідження «Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса) |
13. |
|
Особливості будови та процесів життєдіяльності бурих та червоних водоростей. Різноманітність бурих та червоних водоростей, їх роль у природних екосистемах та житті людини. |
Науково-дослідницький проект: «Дослідження видового різноманіття одноклітинних у пробі води з акваріума, ставка, річки». |
14. |
|
Особливості будови та процесів життєдіяльності діатомових водоростей. Різноманітність діатомових водоростей їх роль у природних екосистемах та житті людини. |
Інформаційно – пошуковий проект: «Дивовижні місця оселення водоростей», «Використання різних представників водоростей у промисловості, косметології та медицині». |
Тема 4. Характерні риси та будова вищих рослин (7 годин) |
|||
15. |
|
Вищі рослини – багатоклітинні організми. Формування різних типів тканин та диференційованих органів (вегетативних і репродуктивних). |
|
16. |
|
Вегетативні органи рослин - корінь, будова, функції та видозміни. |
Лабораторне дослідження: «Дослідження будови кореня та видозмін кореня.» |
17. |
|
Вегетативні органи рослин - пагін, будова, функції та видозміни. |
Лабораторне дослідження: «Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин.» |
18. |
|
Вегетативні органи рослин - листок, будова, функції та видозміни. |
Створення лепбуку «Видозміни листка у рослин різних умов зростання» |
19. |
|
Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин. |
Лабораторне дослідження: «Дослідження транспорту речовин по рослині за допомогою барвників» |
20. |
|
Середовища мешкання вищих рослин. Адаптації вищих рослин до різних умов зростання. Формування різних життєвих форм у вищих рослин – наслідок адаптацій до різних умов зростання. |
Інформаційно-пошуковий проект: “Класифікація життєвих форм вищих рослин різними науковцями” Науково-дослідницький проект: Дослідження залежності приросту зеленої маси цибулі ріпчастої від температури та освітлення, інших факторів», |
21. |
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин. |
Створення буклету: «Способи вегетативного розмноження рослин» |
|
|
Діагностувальна робота 2. |
|
Тема 5. Різноманітність вищих рослин (12 годин) |
|||
22. |
|
Вищі спорові рослини - мохи. |
|
23. |
|
Вищі спорові рослини - плауни, хвощі |
|
24. |
|
Вищі спорові рослини - папороті. |
|
25. |
|
Практична робота: “Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин” |
Інформаційно – пошуковий проект: «Значення та використання вищих спорових рослин людиною» |
26. |
|
Насінні рослини . Будова насінини.
|
Лабораторне дослідження: Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці). |
27. |
|
Голонасінні. |
Лабораторне дослідження: Дослідження шишок та хвої (сосни або ялини) |
28. |
|
Насінні рослини. Покритонасінні. Квітка. Суцвіття |
Лабораторне дослідження: Дослідження будови квітки та суцвіття. |
29. |
|
Особливості розмноження насінних рослин (процеси запилення та запліднення, формування насінини та оплодня (у квіткових рослин)). |
|
30. |
|
Плід. Способи поширення насіння та плодів. |
Лабораторне дослідження: Дослідження різноманітності плодів. |
31. |
|
Різноманітність покритонасінних (однодольні). |
Інформаційно – пошуковий проект: «Роль квіткових рослин у житті та господарській діяльності людини» |
32. |
|
Різноманітність покритонасінних (дводольні). |
Квест: «Вгадай рослину за ознакою» |
33. |
|
Практична робота. Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)). Роль вищих рослин у природі та житті людини. Рідкісні та зникаючі види рослин України. |
Інформаційно – пошуковий проект: «Квіткові рослини рідного краю, що потребують охорони», Виготовлення колажу «Отруйні рослин моєї місцевості», «Лікарські рослини моєї місцевості» |
|
|
Діагностувальна робота 3. |
|
Тема 6. Характерні риси тварин (5 год.) |
|||
34. |
|
Характерні риси тварин. Гетеротрофний тип живлення. Диференціація клітин, формування тканин, органів та їхніх систем. Функції різних систем органів. Середовища мешкання та пристосування до них тварин. |
|
35. |
|
Типи розмноження тварин. Способи запліднення (зовнішнє та внутрішнє). Типи розвитку (прямий та непрямий). |
Лабораторне дослідження: Дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі яєць свійських птахів) |
36. |
|
Форми поведінки тварин (рефлекси безумовні та умовні, інстинкти). |
Лабораторне дослідження: Спостереження за поведінкою тварин (вид на вибір вчителя). |
37. |
|
Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення. |
Інформаційно – пошуковий проект: «Способи комунікації тварин» |
38. |
|
Практична робота “Визначення різних форм поведінки тварин (за відеоматеріалами)”. |
|
|
|
|
|
Тема 7. Різноманітність тварин. |
|||
39. |
|
Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин. |
|
40. |
|
Жалкі – двошарові тварини. Небезпека жалких для здоров’я людини. |
|
41. |
|
Плоскі черви – паразити людини і тварин. |
|
42. |
|
Круглі черви (нематоди) – паразити людини, тварин і рослин. |
|
43. |
|
Кільчасті черви, їхня роль у природі та житті людини. |
Лабораторне дослідження: Дослідження зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника) |
44. |
|
Молюски: двостулкові, черевоногі та головоногі, їхня роль у природі та житті людини. |
Лабораторне дослідження: Дослідження зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків (на прикладі акваріумних видів) |
45. |
|
Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні. Промислові види ракоподібних. |
|
46. |
|
Павукоподібні: отруйні види (павуки), кровосисні види (кліщі) – переносники збудників захворювань людини і тварин, шкідники харчових продуктів. |
|
47. |
|
Комахи. |
Лабораторне дослідження: Дослідження зовнішньої будови комах (на прикладі колекційного матеріалу та мікропрепаратів ротових органів та різних типів крил). |
48. |
|
Практична робота “Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах” |
|
49. |
|
Роль комах у природі та житті людини. |
Інформаційно – пошуковий проект: «Комахи рідного краю» |
50. |
|
Узагальнення з теми “Безхребетні тварини” |
|
51. |
|
Хордові – тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини. Хрящові риби. |
|
52. |
|
Променепері та лопатепері риби, пристосування до мешкання у водоймах. |
Лабораторне дослідження: Дослідження зовнішньої будови та руху риб (на прикладі акваріумних видів) |
53. |
|
Четвероногі хордові тварини. Амфібії, їхня роль у природі та житті людини. |
Інформаційно – пошуковий проект: «Амфібії рідного краю» |
54. |
|
Рептилії, їхня роль у природі та житті людини. |
Інформаційно – пошуковий проект: «Рептилії рідного краю» |
55. |
|
Птахи: риси пристосованості до польоту. |
|
56. |
|
Практична робота “Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів” |
|
57. |
|
Різноманітність птахів. Роль птахів у природі та житті людини |
|
58. |
|
Ссавці. Характерні риси. |
|
59. |
|
Різноманітність ссавців. |
Гра: «Вгадай тварину за ознаками». |
60. |
|
Практична робота “Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування”. |
|
61. |
|
Роль ссавців у природі та житті людини. Охорона ссавців. |
Інформаційно – пошуковий проект: «Тварини рідного краю, що потребують охорони» |
|
|
|
|
Тема 8. Середовища існування тварин. (2 год.) |
|||
62. |
|
Пристосування тварин до водного та грунтового середовищ існування. |
|
63. |
|
Пристосування тварин до наземно-повітряного середовища та до мешкання в організмах інших істот. |
|
Тема 9. Гриби – гетеротрофні організми. (6 год.) |
|||
64. |
|
Характерні риси грибів. Способи живлення грибів: гриби-сапротрофи, паразити, симбіотрофи. Поняття про справжні гриби та грибоподібні організми. Гриби багатоклітинні та одноклітинні. |
|
65. |
|
Будова та процеси життєдіяльності одноклітинних (на прикладі дріжджів) грибів. Гриби-сапротрофи. Цвілеві гриби. |
Лабораторне дослідження: Дослідження мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів), цвілевих грибів (на прикладі мукора чи інших представників) |
66. |
|
Будова та процеси життєдіяльності багатоклітинних грибів. (на прикладі шапинкових). |
Лабораторне дослідження: Дослідження будови шапинкових грибів. |
67. |
|
Гриби їстівні та отруйні. Практична робота “Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості” |
Науково – дослідницький проект: «Правила збирання грибів у природі». |
68. |
|
Гриби – паразити рослин (фітофторові, борошнисторосяні, сажки, ріжки, трутовики). |
Інформаційно – пошуковий проект: «Гриби – паразити рослин». «Гриби-паразити людини» |
69. |
|
Лишайники. Будова та особливості життєдіяльності (живлення, розмноження) лишайників. Значення лишайників у природі та житті людини. |
Науково – дослідницький проект: «Використання лишайників у медицині», «Різноманіття лишайників рідного краю». |
Узагальнення |
|||
70. |
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу. |
Ігровий проект: гра «Хто я?» |