Календарно – тематичне планування
Музичне мистецтво 6 клас ( підручник КОНДРАТОВА Л.)
№ |
Тема уроку |
Основні поняття для засвоєння |
Матеріал для музичного сприймання |
Матеріал для виконання |
Учнівські музичні проекти |
|||
І семестр. Тема 1. Жанри камерно-вокальної музики (8 год.) |
||||||||
1 |
Жанрова палітра музичного мистецтва |
Визначення жанрової палітри музичного мистецтва. Класифікація жанрів музичного мистецтва. |
Е.Гріг Концерт для ф-но з оркестром (ля-мінор). 1ч. |
«Шкільнийкорабель»сл.К.Ібряєва Муз.Г.Струве |
Проект «Моя фонотека» |
|||
2 |
Історія вокальної музики |
Визначення характерних ознак вокальної музики та її різ-новиди. Типологія голосів людини. Світові школи вокальної майстерності. Вокальні манери співу. |
Дж. Верді. Арія герцога з опери «Ріголетто» у вик. Л.Паваротті, П.Домінго, Х.Каррераса; Лучо Далла. «Пам’яті Карузо» у вик. Лучано Паваротті. |
«Шкільний корабель» сл.К.Ібряєва Муз.Г.Струве |
Проект «Світова вокальна скринька» |
|||
3 |
Камерно-вокальна скринька.
|
Поняття «камерна музика», «камерний спів», «художня пісня». Характерні ознаки камерно-вокальної музики. Жанри камерно-вокальної музики. Особливості музичних вокальнихциклів. |
Ф.Шуберт. «У дорогу!» з вокального циклу «Прекрасна мельниківна»; М.І. Глінка«Попутна пісня» з вокального циклу «Прощання з Петербургом». |
Українська народна пісня «Од Києва до Лубен» |
Проект «Вокальний вернісаж» |
|||
4
|
Пісенний жанр. Народна пісня. |
Поняття «пісня». Основні різновиду жанру пісні. Палітра української народної пісні. Різновиди українських народних пісень за змістом, будовою, виконанням, характером. |
Українська народна пісня «ой під вишнею» (в обр. тріо Мареничів). Українська народна пісня «Летіла зозуля» (у вик. Н.Матвієнко) |
Українська народна пісня «Од Києва до Лубен» |
Проект «Фольклорний калейдоскоп» |
|||
5
|
Історія пісні. |
Поняття композиційної будови (форми) вокальної музики. Будова та різновиди пісні. Поняття «популярина пісня». Музичний супровід до пісні. |
муз. Д.Крижанівського, сл.Т.Шевченка - «Реве та стогне Дніпр широкий»; Муз.К.Меладзе, сл.Д.Гольде – «Квітка-душа» у вик. Н.Матвієнко та хору |
муз.Д.Крижанівського, сл.Т.Шевченка - «Реве та стогне Дніпр широкий»; |
Проект «Пісенний Дніпро» |
|||
6
|
Гімн – урочиста пісня. |
Характерні ознаки жанру «гімн». Літературна основа музики. Зв'язок музики та літератури. Історія створення Державного гімну. |
Муз. М.Вербицького, сл. П.Чубинського – Державний гімн України; муз. М.Лисенка, сл. О. Кониського – «Молитва за Україну» у вик. Національної заслуженої академічної капели України «Думка»; «Gaudeamus» («Гаудеамус») – гімн студентської молоді; Футбольний гімн; Гімн олімпіади; Гімн Євро -2012 (на вибір вчителя). |
муз. Д.Крижанівського, сл. Т.Шевченка - «Реве та стогне Дніпр широкий»; |
Проект «Гімн моєї родини» |
|||
7
|
Звучить романс |
Поняття «романс». Характерні ознаки романсу як жанру камерно-вокальної музики. Історія розвитку жанру укра-їнського романсу. Зарубіжний романс. Поєднання жанрів. Вокальний та інструментальний романс. |
Українська народна пісня «Місяць на небі» у вик. во-кального дуету; «Черемшина» (муз. В. Михайлюка, сл. М.Юрійчука) у вик. Д.Гна-тюка; «Не щебечи, соловейку» (муз. М.Глінки, сл. В.Забіли) у вик. А.Солов’яненка.
|
«Музика землі» сл. та муз. А. Житкевич |
Проект «Українські романси» |
|||
8
|
Камерний зал композитора. Урок узагальнень. |
Поєднання камерних вокальних жанрів. Повторення вивченого. |
Муз. В.Камінського, сл.Л.Ко-стенко «Пелюстки старовин-ного романсу» у вик. О.Поно-марьова. Український народ-ний романс «Взяв би я бандуру» у вик. О.Малініна. Муз. Д. Бонковського,сл. К.Думит-рашка. «Чорнії брови, карії очі» у вик. В.Гришка – фраг-менти творів. |
«Музика землі» сл. та муз. А.Житкевич |
Проект «Моя фонотека» (продовження) Тестові Завдання |
|||
Тема 2. Жанри хорової музики (8 год.) |
||||||||
9
|
Хорова музика. |
Характерні ознаки жанрів хорової музики. Історія розвитку хорової музики. Поняття «хорова музика» |
«Свят» («Sanctus») – на основі канону Й.Пахельбеля; «Завжди з тобою» («Always With You») – у вик. хору хлоп-чиків «Libera» (Лондон). |
«Тихо над річкою» сл.С.Черкасенка, муз.П.Батюка |
Проект «Хоровий електронний кошик» |
|||
10
|
Видатні імена в хоровому мистецтві.
|
Різновиди хорових колективів. Хорова енциклопедія виконавства. Історія розвитку хорового жанру в Україні, видатні хорові колективи.
|
Українська народна пісня «Дударик» в обр. М. Леонто-вича у вик. Національного заслуженого академічного народного хору України ім. Г.Вірьовки; «Тихо над річкою» сл. С. Черкасенка, муз. П.Батюка у вик. Львів-ської державної хорової капе-ли «Дударик» - фрагменти творів. |
«Тихо над річкою» сл.С.Черкасенка, муз.П.Батюка |
Проект «Хорова енциклопедія» |
|||
11
|
Співає хор. |
Види хорів. Хорова партія. Розташування голосів на сцені. Характеристика тембрів голосів. |
А.Ведель. «Многії літа» - у вик. академічного хору; «Богородице Діва, радуйся» - у вик. хору; С.Рахманінов. Хор «Богородице Дева, радуйся» - у вик. мішаного хору (фрагменти з творів) |
«Веселкова пісня» муз. О. Жилінського, сл. О.Кононенка |
Проект «Звучить хор» |
|||
12
|
Знайомтесь: кантата. |
Характерні ознаки жанру кантати. За-рубіжна та вітчиз-няна кантата. Композиційна будова (форма) кантати. |
С.прокоф’єв. Кантата «Олександр Невський » (фрагменти) |
«Веселкова пісня» муз. О. Жилінського, сл. О.Кононенка |
Проект «У країні кантати» |
|||
13
|
Духовна музика. Меса. Хорал.
|
Характерні ознаки жанру меси. Історія розвитку жанру меси. Духовна музика. Композиційна будова (форма) меси. |
Й.С.Бах. Меса сі-мінор. І ч. «Господи, помилуй». 5-голос-ний хор (фрагмент);Й.Бах «Страсті за Матвієм». Заключний хорал (фрагмент); Й.С.Бах. Хоральні прелюдії «Німецька органна меса» - фрагмент. Меса «Страсті за Матвієм» у вик. митрополита Іларіона – фрагменти з творів (на вибір вчителя). |
Муз. Ю.Чичкова, сл.М.Пляцковського «Дружать музика і діти» |
Проект «Духовна музика» |
|||
14
|
Історія реквієму та літургії. |
Характерні ознаки жанру літургії, реквієму. Історія розвитку жанру літургії, реквієму. Духовна музика. Літературна основа духовних творів. Композиційна будова (форма) літургії та реквієму. |
В.А.Моцарт «Lacrimoza» з «Реквієму» (фрагмент); Л.Дичко «Святий Боже» з «Урочистої літургії». |
Муз. Ю.Чичкова, сл.М.Пляцковського «Дружать музика і діти» |
Проект «Жанри хорової музики» |
|||
15
|
Ораторія. |
Характерні ознаки жанру ораторії. Історія розвитку жанру ораторії. Композиційна будова (форма) ораторії. |
Й.Бах. Різдвяна ораторія. «Щедрик» - у вик. зведеного хору (хор хлопчиків «Libera» (Лондон), Київський хор хлоп-чиків та мішаний хор) |
«З Новим роком, Україно» сл. і муз. Н.Май |
Проект «Зимові казки» |
|||
16
|
Вокальна музика в театрі та кіно. Урок узагаль-нення знань. |
Особливості театральних вокальних жанрів. Різновиди театральної вокальної музики. Поєднання жанрів вокальної музики. |
П.Чайковський. Колядка з опери «Черевички» (хор жінок). Пісня «Ріка життя» з мюзиклу К. Меладзе «Вечори на хуторі поблизу Диканьки» - вик. О.Скрипка і А.Лорак та хор «Берегиня». |
«З Новим роком, Україно» сл.і муз. Н.Май; Українська колядка «Нова радість стала» |
Проект «Моя фонотека» (продовження) Тестові завдання. |
|||
ІІ семестр. Тема 3. Жанри камерно – інструментальної музики (10 год.) |
||||||||
17
|
Жанрова палітра інструменталь-ної музики |
Поняття «інструментальна» та «камерно-інструментальна» музика. Характерні ознаки жанру інструментальної музики. Класифікація інструментальних жанрів музичного мистецтва. |
Л. ван. Бетховен. П’єса «До Елізи» (для ф-но). Сучасна обробка цієї п’єси. |
«Зима» сл. і муз. В.Островського |
Проект «Зимові мелодії» |
|||
18
|
Грають віртуози. Камерно-інструментальна скринька. |
Визначення характерних ознак інструментальної музики. Камерні жанри в інструментальній музиці. Типологія та різновиди. |
Н.Паганіні. Каприс №24 в класичному виконанні та сучасній обробці. А Шнітке «Сюїта в старовинному стилі» у вик. камерного струнного оркестру «Віртуози Москви» під кер. В.Співакова. |
«Зима» сл. і муз. В.Островського |
Проект «Маестро, на сцену!» |
|||
19
|
Жанр прелюдії. |
Характерні ознаки жанру прелюдії. Історія розвитку жанру прелюдії. Композиційна будова (форма) прелюдії. Цикли прелюдій в творчості композиторів. Палітра інструментального виконавства. Прелюдії для органа. |
Й.Бах «Добре темперований клавір». Зошит №1. Прелюдія до-мажор (клавесин). Фрагменти сучасної обробки твору; М.Скорик. Прелюдія у виконанні Р.Репки. |
«Посміхайтеся» сл. А. Дмитрука, муз. О.Осадчого |
Проект «Цикли прелюдій у мистецтві» |
|||
20
|
Грайливе скерцо. |
Характерні ознаки жанру скерцо. Розмаїття скерцо в світовому музичному мистецтві. Композиційна будова (форма) скерцо. |
Й.С.Бах «Жарт» із сюїти №2 (для флейти та струнного оркестру). Сучасна обробка твору для вокального ансамблю (на вибір учителя); А.Островський. Вокаліз «Trololo» у вик. Е.Хіля. |
«Посміхайтеся» сл. А. Дмитрука, муз. О.Осадчого |
Проект «Музиканти усміхаються» |
|||
21
|
Про що розповідає ноктюрн? |
Характерні ознаки жанру ноктюрн. Тематична палітра ноктюрнів. Композиційна будова (форма) ноктюрна. Ноктюрн у вокальній музиці. Поєднання жанрів. |
Е.Гріг. Ноктюрн №4 з циклу «Ліричні п’єси» - у сольному виконанні та оркестровому (на вибір учителя) А. Бабаджанян. Ноктюрн. Ф.Шопен. Ноктюрн сі-мажор у вик. С.Ріхтера. |
«Хлоп’ята і дівчата» сл. І.Діка, переклад Н.Забіли, муз. А.Островського |
Проект «Таємниця ноктюрна» |
|||
22
|
Етюд у музиці. |
Характерні ознаки жанру «етюд». Етюди в мистецтві, різновиди. Композитори – автори музичних етюдів. Цикли етюдів та різні види техніки виконавця. Композиційна будова (форма) етюду.
|
О.Скрябін. Етюд №2. Ф. Бургмюллер «Араабески» (етюд) |
«Хлоп’ята і дівчата» сл. І.Діка, переклад Н.Забіли, муз. А.Островського |
Проект «Етюди митців» |
|||
23
|
Мистецтво імпровізації. |
Характерні ознаки жанру варіацій. Види варіацій. Мистецтво імпровізації та варіювання. Поєднання жанрів. Вокальні та хореографічні варіації. Композиційна будова (форма) варіацій. |
С.Рахманінов. Рапсодія на тему Паганіні для ф-но з оркестром.. С. Рахманінов. Варіації на тему Ф.Шопена. |
«Весняна пісня» сл. Кр. Овербека, переклад М.Познанської, муз. В.А.Моцарта. |
Проект «Весняні варіації» |
|||
24
|
Рондо запрошує в коло. |
Характерні ознаки жанру рондо. Розмаїття рондо. Вокальне виконання інструментальних творів. Вокальне виконання рондо – друге життя інструментального твору. Композиційна будова (форма) рондо. |
В.А.Моцарт «Рондо в турецькому стилі» із сонати №11 ля-мажор для ф-но. Турецьке рондо в сучасній обробці; В.А.Моцарт. Рондо для скрипки з оркестром сі-бемоль-мажор; Ж.-П. Ревербері «Фантазія» у вик. оркестру «Rondo Veneciano» («Венеціанське рогдо») – на вибір вчителя. |
«Весняна пісня» сл. Кр. Овербека, переклад М.Познанської, муз. В.А.Моцарта. |
Проект «Незвичайне музичне коло» |
|||
25
|
Соната |
Характерні ознаки жанру сонати. Жанр сонати та етапи його розвитку. Різновиди сонат. Композиційна будова (форма) варіацій. Цикл сонат. |
Й.Гайдн. Соната для ф-но ре – мажор (№37) І ч. К.Дебюссі. Соната для віолончелі та фортепіано ре –мінор. |
«Музика» муз. Ю.Рожкова, сл. І.Боровика |
Проект «Мої враження від сонати» |
|||
26
|
Квартет. Урок узагальнення знань. |
Характерні ознаки жанру квартету. Історія розвитку жанру. Композиційна будова (форма) квартету. |
Б.Лятошинський. Квартет №2 для двох скрипок, альта та віолончелі; Й.Штраус. Полька «Грім і блискавка» у вик. струнного квартету. |
«Музика» муз. Ю.Рожкова, сл. І.Боровика |
Проект «Моя фонотека» (продовження) Тестові завдання. |
|||
Тема 4. Жанри симфонічної музики (9 год.) |
||||||||
27
|
Жанрова палітра симфонічної музики. |
Характерні ознаки жанрів симфонічної музики. Жанри великої та малої форми в симфонічній музиці. Програмна та не програмна симфонічна музика. |
Л. ван. Бетховен Симфонія №5 І ч. Сучасна обробка твору (уривок). |
«Козацька пісня» муз. та сл. А.Мігай |
Проект «Лунає симфонічна музика» |
|||
28
|
Зустріч з увертюрою. |
Характерні ознаки жанру увертюри. Історія розвитку жанру. Увертюра як самостійний жанр симфонічної музики. Композиційна будова (форма) увертюри.
|
Г.Свиридов. Оркестрова увертюра до фільму «Час, уперед!»; В.Дашкевич. Увертюра до фільму «Шерлок Холмс та Доктор Ватсон» |
«Козацька пісня» муз. та сл. А.Мігай |
Проект «Моя колекція телевізійних увертюр» |
|||
29
|
Концерт для друга. |
Характерні ознаки жанру концерт. Види концерту. Композиційна будова (форма) концерту.
|
К. Сен-Санс. Концерт №2 для ф-но з оркестром ІІІ ч. |
«Цвіт землі» муз. О.Золотник, сл. М.Сингаївського |
Проект «Концерт для друга» |
|||
30
|
Симфонічні варіації. |
Характерні ознаки жанру симфонічної варіації. Композиційна будова (форма) поеми.
|
М.Равель «Болеро» - фрагменти |
«Цвіт землі» муз. О.Золотник, сл. М.Сингаївського |
Проект «Танцювальна музика» |
|||
31
|
Шляхами симфонії. |
Характерні ознаки жанру симфонії. Історія розвитку симфонії в музичному мистецтві. Композиційна будова (форма) квартету.
|
П.Чайковський. Симфонія №6 І ч., експозиція |
«На безіменній висоті» муз. В.Баснера, сл. М.Матусовського, переклад Д.Луценка. |
Ппроект «Музика крізь століття» |
|||
32
|
Українська симфонічна поема. |
Характерні ознаки жанру симфонічної поеми, фантазії. Особливості композиційної будови (форми) фантазії. |
С.Людкевич. Дві симфонічні поеми – «Дніпро», і «Пісня юнаків»; Н.Шульман. Фантазії на теми пісень Великої Вітчизняної війни.
|
«На безіменній висоті» муз. В.Баснера, сл. М.Матусовського, переклад Д.Луценка. |
Проект «Пісні воєнних років» |
|||
33
|
Симфонічна сюїта. Урок узагальнення знань. |
Характерні ознаки жанру симфонічної сюїти. Особливості композиційної будови (форми) сюїти. |
М.Римський – Корсаков. Симфонічна сюїта «Шехеразада» (фрагменти) |
«Пісня про Україну» сл. і муз. Н.Май |
Проект «Альбом музичних казок» |
|||
34
|
Звучить симфо-нічна музика. Підсумковий урок. |
Повторення основних понять і термінів, які вивчалися протягом року. |
Ф.Ліст. Концерт №1 для ф-но з оркестром (фрагменти) |
«Пісня про Україну» сл. і муз. Н.Май |
Проект «Моя фонотека» (завершення) Тестові завдання |
|||
35
|
Урок – концерт. Підсумковий урок року. |
Повторення вивченого. |
Музична вікторина |
Повторення пісень |
|
|||