Дана розробка має на меті ознайомити учнів з поняттям каватина; розвивати вміння учнів спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів, розвивати в учнів зацікавленість класичною музикою, прищеплювати вміння глибоко відчувати втілені в музичних творах настрої, почуття та характер людини, уміння відчувати єдність із музичним образом пісні.
УРОК № 14 МУЗИЧНІ ЖАНРИ У ТЕАТРІ ТА КІНО (ОПЕРА)
Мета уроку:
Навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів з поняттям каватина; пояснити визначення понять опера-буффа, опера-серіа;
Розвивальна: розвивати вміння учнів спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів, порівнювати контрастні за характером музичні образи, інтерпретувати національну специфіку музичних творів як відображення життя народу та виразно виконувати музичні твори; розвивати в учнів зацікавленість класичною музикою.
Виховна: прищеплювати вміння глибоко відчувати втілені в музичних творах настрої, почуття та характер людини, уміння відчувати єдність із музичним образом пісні.
Музичний матеріал: увертюра та каватина Фігаро з опери «Севільський цирульник» Дж. Россіні, українська колядка «Ой, у полі плужок ходить».
Наочні посібники: нотна хрестоматія, інформаційні картки, портрет Дж. Россіні, іграшковий або дитячий музичний інструмент для ділової гри «Ланцюжок».
Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
План уроку:
1. Організаційний момент – 1 хв.
2. Музичне привітання – 1хв.
3. Теоретична частина - 20-22 хв.:
а) Актуалізація опорних знань - 5 хв.
б) Пояснення нового матеріалу - 10 хв.
в)Закріплення нового матеріалу - 5 хв.
4. Слухання музики – 5 хв.
5. Вокально-хорова робота - 15 хв.
6. Домашнє завдання і підведення підсумків уроку - 1-2 хв.
Хід уроку:
1.Організаційна частина. Діти заходять до класу, вчитель відмічає відсутніх в класі, створює атмосферу сприйняття нового матеріалу та виконання його вказівок.
Учні входять до класу під музичний супровід (каватина Фігаро з опери «Севільський цирульник» Дж. Россіні).
ВСТУПНА ЧАСТИНА
Повідомлення теми, мети, завдань уроку (теми семестру та уроку написані на дошці)
2.Звучить музичне привітання:
Мотивація навчальної діяльності
Учитель.
Національні колорити музики. Усе найкраще, що накопичила за сто років італійська музична комедія, поєдналося в опері Дж. Россіні «Севільський цирульник». Чому саме цю оперу П. Чайковський назвав перлиною італійської музики, ми дізнаємося сьогодні на уроці.
Актуалізація опорних знань
Ділова гра «Ланцюжок»
Методичний коментар. Тема ділової гри — «Опера».
Учням пропонується повторити основні терміни й поняття, які було засвоєно на попередніх уроках і буде застосовано на поточному.
У пригоді вчителеві стануть іграшковий або дитячий музичний інструмент.
Ведучий (учитель) називає певне поняття і передає іграшку першому учаснику, той відповідає і передає другому учаснику, ставлячи нове запитання. Другий учасник, у свою чергу, ставить запитання наступному учасникові гри, і в такий спосіб гра триває. Доцільно обрати «рятівників» з-поміж учнів із високим рівнем навчальних досягнень, до яких у разі необхідності можна звернутися по допомогу, передаючи їм іграшку зі словами «Допоможіть, будь ласка».
Ключові поняття:
Камерна музика – твори, призначені для виконання невеликим складом виконавців.
Гімн – жанр камерно-вокальної музики, хвалебний твір урочистого характеру.
Серенада – різновид романсу, виконується у супроводі гітари чи лютні під вікнами дівчини ввечері або вночі.
Бард – виконавець-амотор авторських пісень.
Естрадна пісня – популярний вокальний твір, призначений для виконання на естраді.
Меса – хоровий твір, написаний на духовний текст.
Опера – вистава, що поєднує інструментальну, вокальну музику, хореографію, естрадне мистецтво
2. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Розповідь учителя
Найбагатшим і найскладнішим жанром музики є опера, що в перекладі з італійської означає «витвір, твір». І хоча в цьому синтетичному мистецтві поєднані поезія і драматургія, музика і танці, акторське і декоративне мистецтво (костюми, декорації), головним у ньому все ж таки є спів. Тому опера представляє як музично-театральні, так і вокальні жанри.
Опера зародилася в Італії – на батьківщині співу бельканто («прекрасний спів»). Шанувальники оперного мистецтва періодично відвідують музичні театри, де насолоджуються співом і музикою вистав. Нерідко вони можуть слухати одну й ту саму оперу в театрі декілька разів, адже насолода високим мистецтвом не може набриднути.
Робота з підручником(ст..63)
Перегляд ілюстрацій видатних оперних театрів.
Будівлі оперних театрів світу – це не тільки зразки архітектурного мистецтва, стародавнього або сучасного. Усі вони всередині мають гарну акустику.
Тобто театри спроектовані і побудовані таким чином, щоб кожен звук, який лунає зі сцени, було чути в кожному куточку глядацької зали – у партері, у ложах, на балконах. Окрім архітектури, знання з акустики застосовують у теорії музики, у медицині, біології.
Італійська національна культура пов'язана з походженням і розвитком різних типів опер. Це — опера-серіа та опера-буффа.
Опера-серіа — жанр італійської опери, який виник наприкінці XVII століття; створений на героїко-міфологічний сюжет із чітким поділом функцій сценічної дії та музики.
Опера-буффа — італійський вид комічної опери, який виник у XVIII столітті на основі італійської комедії та народно-побутової пісенної традиції; створений на противагу опері-серіа.
Поміж найвідоміших авторів опери – буффа стоїть імя Джоаккіно Россіні.
Перегляд підр. ст..66
Джоаккіно Антоніо Россіні (1792— 1868) народився 29 лютого 1792 року в італійському містечку Пезаро, розташованому на березі Венеціанської затоки, в сім'ї сурмача. Батько його був людиною з веселою і безтурботною вдачею. Він гаряче вітав французьку революцію 1789 року і за свої республіканські симпатії позбувся посади і поплатився арештом. Потім у пошуках коштів він зробився бродячим музикантом.
Разом із дружиною Джузеппе Россіні перебирався з міста в місто, виступав на ярмарках у випадкових оркестрах.
Він грав на валторні, а його дружина, жінка рідкісної краси, співала — у неї був прекрасний голос. Підспівував їй і маленький Джоаккіно. Тільки так — утрьох — вони зводили кінці з кінцями. Джоаккіно співав також і в церковних хорах.
1804 року хлопчик розпочав систематичні музичні заняття, через 2 роки вступає до музичного ліцею Болоньї, де займається грою на віолончелі й вивчає мистецтво композиції.
До 1810 року він вже автор великої кількості творів — симфоній, вокальної та інструментальної музики, духовних творів. Працював Россіні феноменально швидко.
Спочатку Россіні писав лише комічні опери-буффа. Справжня ж слава до нього прийшла після постановок у Венеції 1813 року опер «Танкред» і «Італійка в Алжирі». Найбільші театри Рима, Мілана, Венеції відчиняють перед ним свої двері. «В Італії живе людина,— писав про нього французький письменник Стендаль,— про яку говорять більше, ніж про Наполеона; це — композитор, якому немає ще і двадцяти років».
Россіні захоплював слухачів своєю іскрометною музикою. Був випадок, коли слухачі в Римі змусили виконавицю головної ролі тридцять дев'ять разів поспіль повторити арію...
1822 року Россіні вперше виїжджає на гастролі за кордон. Відень, Лондон, Париж зустрічають його з розпростертими обіймами, скрізь на нього чекає тріумф, королі милостиві до нього, публіка його обожнює. Він модний, багатий, знаменитий; виріс в убогості, а веде життя улюбленця долі. 1824 року переїжджає до Парижа. Декілька років він керує тут італійським оперним театром.
У 1850-ті роки він повертається до Парижа, де живе до кінця своїх днів.
Помер Россіні 1868 року у віці 76 років.
4. Слухання музики
Як вам відомо, майже кожна опера розпочинається увертюрою – симфонічним вступом, який задає настрій усій виставі. Після завершення увертюри підіймається завіса і на сцені з’являються герої. Коли співак – актор виконує арію - сольний вступ, дія ніби зупиняється.
Арія – вокальний жанр, сольний номер у опері, виконується співаком у супроводі оркестру і є музичною характеристикою оперного персонажа.
Тобто в арії розкривається характер оперного персонажа, його думки і почуття. Окрім арії, до сольних номерів в опері належать аріозо й арієта («маленькі» арії).
1816 рік — рік народження знаменитого «Севільського цирульника». Над жодною оперою Россіні не працював так захоплено, як над цим твором. За власними словами, він складав музику всюди — і коли гуляв, і коли їв, і коли стояв, лежав, одне слово — завжди. Шедевр Россіні було створено за 13 днів! «Севільський цирульник» поклав початок європейській славі Россіні. Здійснилася юнацька мрія Джоаккіно — спочатку завоювати Венецію, потім — Італію, а згодом — і весь світ!
Опера «Севільський цирульник» написана за мотивами комедії відомого французького драматурга П’єра де Бомарше. Дія відбувається у графському замку в Севільї (Іспанія). Головний герой – спритний і кмітливий Фігаро. Його переповнюють життєва сила й оптимізм.
Надзвичайно яскрава та цікава музика «Севільського цирульника» забезпечила опері Россіні палку любов слухачів. Фігаро не втрачає своєї популярності понад 200 років – йому ставлять пам’ятники, а його арії сьогодні переспівують естрадні співаки.
Слухання увертюри до опери «Севільський цирульник» Дж. Россіні
Послухайте увертюру до опери «Севільський цирульник» і дайте відповідь на запитання:
Слухання каватини Фігаро з опери «Севільський цирульник» Дж. Россіні
У давнину першу арію, яку герой або героїня виконували на сцені, називали каватиною. Серед найулюбленіших – весела та стрімка каватина Фігаро з опери Джоакіно Россіні «Севільський цирульник».
Каватина – вокальний жанр, розгорнутий сольний номер в опері.
Послухайте каватину Фігаро з опери «Севільський цирульник» Дж. Россіні й дайте відповідь на запитання:
Значну роль в оперному мистецтві відіграє симфонічний оркестр, який не лише відкриває оперу увертюрою, а й звучить під час усієї вистави. Він створює яскраве тло, допомагаючи зрозуміти почуття і настрій героїв. В оперному театрі оркестр розміщується особливим чином: не на сцені, як у концертах, а перед нею – у так званій «оркестровій ямі».
Перегляд таблиць «оркестр», «симфонічний оркестр» (інструменти оркестру, групи інструментів, диригент оркестру).
Музична фізхвилинка
5. Вокально-хорова робота. Розспівування
Продовження розучування колядки «Ой, у полі плужок ходить».
Найбажаніший день у році для дітлахів? Напередодні свята діти пишуть до нього листи зі своїми побажаннями і вкидають їх у поштову скриньку або кладуть за вікно і моляться до нього, просячи передусім здоров’я собі та батькам. У день перед святом згадують всі свої добрі і злі вчинки, зважують: чого більше. Чи буде подарунок, а чи, можливо, різка? Бо чемні діточки обов'язково знайдуть під подушкою подарунок, а неслухняні – прутик. Ця різочка є своєрідним попередженням дитині, що час задуматися над своєю поведінкою і виправитися.
А в ніч на 19 грудня до кожної дитинки приходить Святий Миколай і кладе під подушку подарунки.
Розучування пісні «На Святого Миколая»
3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. Підбиття підсумків уроку
Виконання завдань у парах. Скласти визначення вірно.
Р.З. ст..18 №1. (робота з малюнками)
Учитель. Завдяки тільки одній опері «Севільський цирульник» Россіні увійшов в історію музики вічним «сонцем» Італії — так сказав про композитора німецький поет Генріх Гейне.
4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Слухати музику за власним вибором.
Р.З. ст. 19 №4
Учні виходять із класу під музичний супровід (увертюра до опери «Севільський цирульник» Дж. Россіні).