КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
для 8 класу
на 2022-2023 н.р.
2022р.
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
8 КЛАС
(70 год, 2 год на тиждень)
Форми контролю |
І семестр програма/фактично |
ІІ семестр програма/фактично |
Контрольні роботи у формі: |
3/4 |
3/4 |
контрольного класного твору |
1/1 (12) |
1/1 (40) |
тестів, відповідей на запитання тощо |
2/3 (13, 25, 31) |
2/3 (35, 54, 68) |
Уроки мовленнєвого розвитку письмово усно |
2/3 1/1 (18) 1/2 (11, 23) |
2/4 1/1 (58) 1/3 (44, 53, 67) |
Уроки позакласного читання |
2/2 (10, 24) |
2/2 (46, 59) |
Література рідного краю |
2/2 (7, 17) |
2/2 (45, 69) |
Уроки виразного читання |
1/3 (17, 19, 26) |
1/1 (60) |
Перевірка зошитів |
4/4 |
5/5 |
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
У 8 КЛАСІ
№ з/п |
Розділ, тема уроку |
Клас |
Дата |
Примітки |
1 |
Вступ. Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору. ТЛ: поглиблення понять про художній образ, художній твір. |
|
|
|
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ |
||||
2 |
Українські історичні пісні. Провідні мотиви пісень. ТЛ: історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками («Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»). |
|
|
|
3 |
Історичні пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту («Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк»). |
|
|
|
4 |
Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою («Чи не той то хміль?», «За Сибіром сонце сходить»). |
|
|
|
5 |
Пісні Марусі Чурай – дівчини з легенди. Пісні «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні». Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи. |
|
|
Напам’ять |
6 |
Трагічна Доля Марусі Чурай у її піснях «Сидить голуб на березі», «Ой не ходи, Грицю». |
|
|
|
7 |
Урок мовленнєвого розвитку № 1. Урок-суд «Чураївна – убивця чи зраджена кохана?» (за піснею «Ой не ходи, Грицю»). |
|
|
УМР № 1 (усно) |
8 |
Література рідного краю № 1. Урок-пісенна скарбниця. Історичні пісні нашої місцевості. Пісні про Олексу Довбуша – легендарного опришка Карпат. |
|
|
ЛРК № 1 |
9 |
Урок-усний журнал. Українські народні думи – героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст. Специфічність поетичної форми, ритму. Кобзарі та лірники – виконавці народних дум. (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: Василь та Микола Литвини, В. Нечепа. Національна капела бандуристів. ТЛ: думи.
|
|
|
|
10 |
Урок-психологічне відкриття. Трагедія юної українки за думою «Маруся Богуславка». Образ української полонянки. Морально-етична проблематика твору: проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі. |
|
|
|
11 |
Урок позакласного читання № 1. Урок-дослідження. Самійло Кішка – перший козацький «адмірал» (за народною думою «Самійло Кішка»). |
|
|
УПЧ № 1 |
12 |
Урок мовленнєвого розвитку № 2. Лист у минувшину до Марусі Чурай, Марусі Богуславки чи іншого улюбленого героя із фольклорної спадщини. |
|
|
УМР № 2 (письмово) |
13
|
Тематична контрольна робота № 1. Тестові завдання за темою «Вступ. Українські історичні пісні. Пісні Марусі Чурай. Українські народні думи». |
|
|
КТР №1 Тести |
СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ
|
||||
14 |
Урок-відкриття. Тарас Шевченко. Життєпис поета (історія викупу поета з неволі, участь у Кирило-Мефодіївському братстві, арешт, перебування в казематі, заслання). Творчість як єдина втіха на засланні в поезії «Думи мої, думи мої» (1847). Усвідомлення власної місії поета. |
|
|
Напам’ять (на вибір) |
15 |
Т. Шевченко. Роздуми автора про власну долю та долю України в поезії «Мені однаково, чи буду». Аналіз поезії в контексті біографії поета. |
|
|
|
16 |
Т. Шевченко. Символізм та фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії». ТЛ: філософська лірика. |
|
|
|
17 |
Література рідного краю № 2. «Ми всі в душі потроху від Шевченка». Постать Кобзаря в поезіях наших земляків. ВЧ № 1. Виразне читання віршів напам’ять. |
|
|
ЛРК № 2 |
18 |
Контрольний твір № 1. Твір на тему «Я так люблю мою Україну убогу» або за картиною М. Божія «Думи мої, думи…». |
|
|
КТ № 1 (письмово) |
19 |
Урок позакласного читання № 2. Світова велич Шевченка. Ушанування пам’яті поета в Україні та за кордоном. |
|
|
УПЧ № 2 |
20 |
Леся Українка – славетна дочка Прометея. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезії. «Хотіла б я піснею стати». Ритмомелодика й настрій поезії. ВЧ № 2. Виразне читання напам’ять. |
|
|
Напам’ять |
21 |
Леся Українка. Мужність і сила духу поетеси. Мотиви весни й оптимізму в поезії «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою. |
|
|
|
22 |
Леся Українка. «Давня казка». Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності. |
|
|
|
23 |
Урок мовленнєвого розвитку № 3. Леся Українка. «Давня казка». Порівняльна характеристика Поета і Бертольдо (усно). |
|
|
УМР № 3 (усно) |
24 |
Урок позакласного читання № 3. Біля криниці Совісті. Пам’яті жертв Голодомору приурочується… |
|
|
УПЧ № 3 |
25 |
В. Сосюра – «найніжніший романтик України». Патріотичні, інтимні, пейзажні мотиви його творів. Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини. Патріотичний пафос поезії «Любіть Україну!» ВЧ № 3. ТЛ: громадянська лірика. |
|
|
Напам’ять |
26 |
В. Сосюра. «Васильки» – зразок інтимної лірики. Щирість ліричного самовираження в поезії «Осінь» («Облітають квіти, обриває вітер ...»). ТЛ: інтимна лірика, пейзажна лірика. |
|
|
|
27 |
Володимир Підпалий. Ідеї людяності й бережливого ставлення до природи у вірші «…Бачиш: між трав зелених…». Багатозначність і змістова глибина художніх образів поезії «Зимовий етюд». |
|
|
|
28 |
Василь Голобородько. Самобутня постать поета в українській літературі. Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти. «Наша мова». |
|
|
|
29 |
В. Голобородько. Оригінальність і простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок. «З дитинства: дощ» («Я уплетений …»), «Теплі слова». ТЛ: вільний вірш , верлібр. |
|
|
|
30 |
Тематична контрольна робота № 2. Тестування за темою «Світ української поезії» (Т. Шевченко, Леся Українка, В. Сосюра, В. Підпалий, В. Голобородько». |
|
|
КТР № 2 Тести |
ІЗ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ
|
||||
31 |
Із сучасної української поезії кінця XX – початку XXІ ст. В. Герасим'юк. Національний колорит у поезії «Чоловічий танець». |
|
|
Напам’ять (на вибір) |
32 |
І. Малкович. Філософський мотив поезій «З янголом на плечі», «З нічних молитов». |
|
|
|
33 |
А. Мойсієнко. Естетична і звукова цілісність поезії «Жовтень жовті жолуді». |
|
|
Напам’ять (на вибір, № 33,34,35) |
34 |
І. Павлюк. Художні образи поезій «Дівчинка», «Асоціації». Ритмомелодика віршів сучасних поетів (виразне читання напам’ять одного з віршів). |
|
|
|
35 |
Г. Кирпа. Символізм та провідні мотиви поезій «Мій ангел такий маленький …», «Коли до вас темної ночі …» |
|
|
|
36 |
Тематична контрольна робота № 3. Тестування за темою «Світ української поезії» (В. Герасим’юк, І. Малкович, А. Мойсієнко, І.Павлюк, Г. Кирпа». |
|
|
|
НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА
|
||||
37 |
Урок-літературний диліжанс. Перший професійний український театр «Театр корифеїв». І. Карпенко-Карий – батько української драматургії. Трагікомедія «Сто тисяч». ТЛ: драматичний твір, комедія, трагікомедія |
|
|
|
38 |
Проблематика та жанрові особливості трагікомедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч». Образи твору. |
|
|
|
39 |
Урок-психологічне відкриття. І. Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи, та проблема влади грошей – наскрізна і «вічна» у світовому мистецтві. |
|
|
|
40 |
Тематична контрольна робота № 4. Контрольний твір № 2. «Трагікомедія Карпенка-Карого «Сто тисяч» і «вічна» тема влади грошей над людиною» АБО «Чи завжди гроші породжують бездуховність?» (за трагікомедією І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» і сучасним життям). |
|
|
КТ № 2 (письмово) |
З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ
|
||||
41 |
М. Коцюбинський – творець краси і добра. Повість «Дорогою ціною». Місце, час подій, історична епоха в повісті. Роль прологу у творі. |
|
|
|
42 |
Урок-пошук істини. М. Коцюбинський «Дорогою ціною». Проблема волі людини та можливості її здобуття. |
|
|
|
43 |
М. Коцюбинський «Дорогою ціною». Трагедія долі Остапа і Соломії – протест проти кріпосницької наруги, будь-якого насильства над людиною. |
|
|
|
44 |
Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії в повісті Михайла Коцюбинського “Дорогою ціною”. Час і вічність, символічні образи. |
|
|
|
45 |
Олександр Довженко – кінорежисер і письменник. «Ніч перед боєм» – оповідання про героїзм, самовідданість і патріотичні почуття українців у роки Другої світової війни. |
|
|
|
46 |
Моральний урок діда Платона й діда Савки для солдатів у повісті Олександра Довженка «Ніч перед боєм». Характеристика образів. |
|
|
|
47 |
Урок позакласного читання № 4. О. Довженко. Оповідання «Мати» як гімн невмирущій красі українки. |
|
|
УПЧ № 4 |
48 |
Література рідного краю № 3. О. Назарук. «Роксоляна». Поетичний образ полонянки, її незалежна вдача, щирість у стосунках з людьми, природний розум і врода. |
|
|
ЛРК № 3
|
49 |
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Повість про школу й проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей . |
|
|
|
50 |
Жанрові особливості та композиція повісті «Шпага Славка Беркути». |
|
|
|
51 |
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Проблематика твору. Проблема особистості в сучасному світі. |
|
|
|
52 |
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк. |
|
|
|
53 |
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». «Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті. |
|
|
|
54 |
Тематична контрольна робота № 5. «З української прози. Творчість М. Коцюбинського, О. Довженка, Н. Бічуї» (відповіді на питання) |
|
|
ТКР № 5 |
55 |
Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії, людини в суспільстві, її знеосіблення. |
|
|
|
56 |
В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Алегоричність образу коня Шептала; його характеристика, оцінка поведінки. |
|
|
|
57 |
Урок-диспут про життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти індивідуальність (за оповіданням В. Дрозда «Білий кінь Шептало»). |
|
|
|
58 |
Урок мовленнєвого розвитку № 4. Чи легко зберегти власну індивідуальність у сучасному жорстокому світі? (усний міні-твір за оповіданням Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало»). |
|
|
УМР № 4 (усно) |
59 |
Урок позакласного читання № 5. В. Дрозд. «Ирій» – химерна повість про неповторний світ юності. Поєднання уявного з реальним у творі. Вічне і швидкоплинне в житті людини. |
|
|
УПЧ № 5 |
60 |
Юрій Винничук. «Місце для дракона». Повість-казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони». Сюжет та жанрові особливості твору. УВЧ № 4. Читання вголос прозового тексту. |
|
|
|
61 |
Юрій Винничук. «Місце для дракона». Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин. Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя. |
|
|
|
62 |
Юрій Винничук. «Місце для дракона». Проблематика твору: роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви. |
|
|
|
63 |
Література рідного краю № 4. Юрій Винничук. Легенди Львова.
|
|
|
ЛРК № 4 |
УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР
|
||||
64 |
Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі. |
|
|
|
65 |
Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Сюжет та засоби творення комічного. |
|
|
|
66 |
Проблематика твору «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Аналіз ситуацій та переказ найцікавіших уривків. |
|
|
|
67 |
Урок мовленнєвого розвитку №5. Характеристика образів з повісті В. Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». |
|
|
УМР № 5 (письмово) |
68 |
Тематична контрольна робота № 6. Тестування за темою «З української прози» (В. Дрозд, Ю. Винничук, В. Чемерис). |
|
|
КТР № 6 Тести |
69 |
Урок мовленнєвого розвитку № 6. Урок-дискусія. Вплив оточення на виховання підлітка (за вивченими творами Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути», Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало», Юрія Винничука «Місце для дракона», Валентина Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»). |
|
|
УМР № 6 |
70 |
Урок-гра «Що? Де? Коли?». Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення. |
|
|
|