Урок "Тема жіночої долі у творчості Т. Шевченка («Катерина», «Наймичка»). Одна з провідних тем Шевченкової творчості. Захоплення поета красою жінки, мрія бачити жінку щасливою"

Про матеріал
У конспекті уроку з української літератури для учнів 9го класу досліджено особливості тематики жіночої долі у творчості Кобзаря в кріпосній Україні; розкрито ідейно-художній зміст творів "Катерина", "Наймичка"; охарактеризовано образи головних героїнь поем.
Перегляд файлу

1

 

План-конспект уроку з української літератури

Практиканта  КЗО «Спеціалізована школа № 13» Дніпропетровської міської ради

Верещаки Ольги Миколаївни

Для 9 – А класу 

 

Тема: Тема жіночої долі у творчості Т. Шевченка («Катерина», «Наймичка»). Одна з провідних тем Шевченкової творчості. Захоплення поета красою жінки, мрія бачити жінку щасливою.

Мета: навчальна: дослідити особливості тематики жіночої долі у творчості Кобзаря в кріпосній Україні; розкрити ідейно-художній зміст творів; охарактеризувати образи головних героїнь поем;

розвивальна: розвивати культуру зв’язного мовлення, логічність у мисленні, творчу уяву; вміння виважено і ґрунтовно висловлювати власні думки, спостереження;

виховна: виховувати повагу до жінки, риси чуйності, доброти, людяності, зневажливе ставлення до відступництва, зради.

Методи і прийоми, форми: слово вчителя, повідомлення учнів, бесіда.

Тип уроку: комбінований.

Теорія літератури: поема, ліро-епос.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, текст твору, ілюстрації, дидактичний матеріал.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Вітання з класом, перевірка готовності учнів та класної кімнати до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

III. Актуалізація опорних знань.

Літературна вікторина «Шевченкіана»

  1.          Визначте твір Тараса Григоровича за поданим уривком: «Все йде, все минає – і краю немає, / Куди ж воно ділось? Відкіля взялось? / І дурень, і мудрий нічого не знає». («Гайдамаки»)
  2.          Гора, де перепоховано Тараса Григоровича. (Чернеча)
  3.          Герой твору «Гайдамаки». (Ярема)
  4.          Кому присвячена поема «Катерина». (Жуковському)
  5.          Що постійно говорив батько про Шевченка? (З його буде або щось дуже добре, або велике ледащо)
  6.          Великий геній висловив бажання, щоб його поховали…(В Каневі)
  7.          Шевченка називають…(Українським пророком)
  8.          Скільки років Шевченко був на засланні? (10 років)
  9.          Хто очолював повстання під назвою Коліївщина? (Гонта, Залізняк)
  10.     Якому твору належать рядки?...Пізнав тії карії очі, чорні бровенята…Пізнав батько свого сина, та не хоче взяти…(«Катерина»)
  11.     Яку з поезій можна вважати гімном творчості Шевченка? («Заповіт»)
  12.     Як звали дівчину, яка, на відміну від Катерини, не покинула з відчаю власну дитину? З якого твору цей образ? ( Ганна, «Наймичка»)
  13.     Який талант проявився в Шевченка раніше – художника чи поета? (Ще в дитинстві у Тараса з’явилися здібності до малювання)
  14.     Як називалася перша збірка творів Тараса Шевченка? («Кобзар»)
  15.     Назвіть першу надруковану баладу Шевченка. Якими словами вона починається? (Балада «Причинна», «Реве та стогне Дніпр широкий»).

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети уроку.

Поряд із величними постатями героїчних борців, народних месників, поряд з iсторичними дiячами визвольного руху у творчостi Т. Г. Шевченка проходить прекрасний своєю моральною силою i чистотою образ трудящої жiнки-матерi, сестри, дiвчини, коханої. І якщо хоч один із цих образів топчуть, знущаються ожирілі пани і підпанки, чесна людина, а тим більше поет-трибун, мовчати не може. Тому Шевченко на весь голос заговорив про жінку.

Для поета доля дівчат і жінок була не просто однією з тем його творчості, а, ніби своїм власним болем, що зробив болючу рану у його широкому серці. Доля жінки-кріпачки для нього — насамперед доля його рідної матері, без якої він ріс, котру передчасно «у могилу нужда та праця положила», це його рідні сестри: Катря, Ярина та Марія, оті «голубки молодії», в яких у наймах коси побіліли.

V. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу

1. Слово вчителя

Постійна увага Т. Шевченка до трагічного становища жінки у часи кріпацтва зумовлюється тим, що саме вона була найбільш пригнобленою і скривдженою: поневірялась на панщині, зносила тяжкі кари, постійно перебувала під родинним гнітом. Наскільки нестерпним було становище жінки, свідчить хоч би той факт, що в Київській губернії, наприклад, за один тільки 1839 рік, покінчило самогубством 37 дівчат-покриток. Тема знеславленої паном селянської дівчини Шевченко розкрив найбільш правдиво.

Для Кобзаря щаслива доля жінки-кріпачки була не тільки суспільним, але й особистим, глибоко інтимним горем. Адже не тільки його мати рано померла від тяжкої праці, але і подруга його юнацьких літ, Оксана Коваленко, стала жертвою кріпосницького ладу.

Серед творів, присвячених показові гіркої жіночої долі, особливе місце посідають твори «Катерина», присвячена В. А. Жуковському та «Наймичка» написаний у 1860 році.

2. Вчитель визначає з дітьми тему, ідею, основну думку, проблематику, жанр твору «Катерина».

Тема: зображення трагедії селянки-покритки, зумовлену таким суспільним ладом, при якому пани могли безкарно знущатися з трудящих.

Ідея: висловлення глибокого співчуття до жінки-покритки і водночас, засудження жорстокості, підступності, бездушності панів, які глумилися над кріпаками (офіцер).

Основна думка: через нещасливу долю своєї героїні Т. Шевченко розкриває соціальне коріння трагічної матері-покритки в тогочасному суспільстві й висловлює гнівний протест не лише проти консервативного побуту, забобонів і передсудів недобрих людей, а й проти існуючого ладу.

Проблематика: любов і страждання; батьки і діти; моральні закони тогочасного суспільства, їх порушення; честь і безвідповідальність; крах ілюзій.

Жанр: реалістична ліро-епічна соціально-побутова поема.

3. За поданим зразком учні самостійно визначають і виголошують тему, ідею, головну думку, жанр твору «Наймичка». (Орієнтовна відповідь)

Тема: зображення важкої долі жінки-кріпачки, яка вимушена була все своє життя страждати і приховувати своє материнство.

Ідея: засудження тогочасних умов, у яких жінка відчувала себе соціально незахищеною; висловлення співчуття стражданням героїні.

Основна думка: мати – найсвятіше, що є у кожної людини.

Жанр: епічна поема, немов прагнучи підкреслити це, Шевченко вводить у тканину твору казкові вимисли.

4. Вчитель розділяє клас на дві частини. Хлопці: схематично описують ідеал сучасної дівчини через асоціативне гроно (Катря та Анна); Дівчата: характеризують вчинок Івана (москаля). Чи шляхетно він повів себе з Катериною?

VI. Систематизація знань, отриманих на уроці.

 Охарактеризуйте образ Анни і Катерини.

У центрі поеми «Катерина» – селянська дівчина. Вона настільки чесна чесна і благородна, що навіть не підозрює в особі офіцера негідника, вона цілком довіряється йому і тому гине. Внутрішній світ Катерини ясно виявлений в її поведінці: весело їй – вона співає, тяжко – вмивається сльозою.

Загибель героїні – не випадкова. Вона стала жертвою розпусти панів. Самогубство Катерини – причина соціальна.

«чорні брови», «карі очі», «біле личко»

покритка

здатна на великі страждання

рішуча, безжалісна (щодо себе)

щира і проста, чесна і благородна

відверта і довірлива

Головна героїня твору – безталанна наймичка Ганна. Як і Катерина, Ганна – жертва панської розпусти. Вона теж «покритка», але не повторює сумної долі своєї попередниці, а зберігає своє життя для  улюбленого сина Марка. Ганна ні на хвилинку не забуває про материнський обов’язок. Любляче серце не повело її стежинами Катерини до ополонки, а підказало інший, значно важчий і благородніший шлях – «покірливо до самої смерті нести хрест самопожертви» (М. Рильський), до кінця життя бути позбавленою прав материнства. Чи може бути більша мука-кара для матері?

любляча мати

щирість, простота, відвертість

працьовитість і щедрість

набожність

повага до людей

ніжність

безталанність

терплячість, здатна на тяжкі страждання

Проблемне питання

Чи засуджуєте ви вчинок Катерини? Обґрунтуйте.

VII. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

  1. Визначення досягнень учнів.
  2. Окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

VIII. Домашнє завдання.

Написати міні-твір «Майбутнє Івася», скласти тестові завдання до твору «Наймичка».

 

                         Директор КЗО СШ № 13 ДМР  Завгородня Т. Г.

 

Керівник практики від підприємства, організації, установи

Оцінка___________                                               __________ Сулима О. В.

 

docx
Додав(-ла)
Верещака Ольга
Додано
11 вересня 2022
Переглядів
427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку