Календарно – тематичне планування уроків біології та екології
11 клас (рівень стандарту 70 годин на рік, 2 години на тиждень)
Календарне планування з біології у 11 класі складене за Програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.
№ з/п |
Дата
|
Зміст навчального матеріалу (уроку) |
Очікувані результати навчання учня/учениці |
Примітка |
|
запланована |
фактична |
||||
Тема 5. Адаптації (17 годин) |
|||||
1 |
|
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм формулює: - принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання; - правило обов’язкового заповнення екологічної ніші; називає: - основні властивості адаптацій; - параметри екологічної ніші; - способи терморегуляції організмів; - основні форми симбіозу організмів; - форми паразитизму; - типи адаптивних біологічних ритмів організмів; наводить приклади: - адаптацій організмів до різних середовищ мешкання; - адаптацій людини до різних умов проживання - адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин; описує: - адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання; характеризує: - коадаптації організмів;
пояснює: - молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем; - відносний характер адаптацій; - біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана; - генетичну основу формування адаптацій. Діяльнісний компонент: визначає: - ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання; розпізнає : - приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми; порівнює: - особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини; - адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання; складає схеми: - комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів; моделює: - наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів; Ціннісний компонент робить висновок: - про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу, - про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем; - про адаптивне значення фотоперіодизму. дотримується правил: - здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу; обґрунтовує судження: - про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів, виявляє ставлення до: - підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму. |
|
2 |
|
|
Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій. |
|
|
3 |
|
|
Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів. |
|
|
4 |
|
|
Поняття про адаптивну радіацію. Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання. |
|
|
5 |
|
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. |
|
|
6 |
|
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. |
|
|
7 |
|
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. |
|
|
8 |
|
|
Способи терморегуляції організмів. |
|
|
9 |
|
|
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання. |
|
|
10 |
|
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
|
|
11 |
|
|
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. |
|
|
12 |
|
|
Симбіоз та його форми. |
|
|
13 |
|
|
Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів |
|
|
14 |
|
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
|
|
15 |
|
|
Практична робота 1 Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
|
|
16 |
|
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
|
|
17 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми « Адаптації» |
|
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя (12 годин) |
|||||
18 |
|
|
Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя. |
Знаннєвий компонент оперує термінами: - здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання; називає: - науки, що вивчають здоров’я людини; - шляхи зараження інфекційними хворобами; - чинники неінфекційних хвороб людини; наводить приклади: - профілактичних заходів щодо хвороб людини; Діяльнісний компонент характеризує: - принципи здорового способу життя; - імунну систему людини, особливості її функціонування; пояснює: - механізми взаємодії системи антиген-антитіло; - заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом); Ціннісний компонент оцінює: - вплив регулярних тренувань і рухової активності, на здоров’я людини; - вплив харчування на здоров’я людини; обґрунтовує судження про: - необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах; - необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті; - негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини; виявляє власне ставлення: - до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій; - до особистої та громадської профілактики захворювань робить висновки: - активний спосіб життя це основа збереження здоров’я; - особиста гігієна це умова ефективної профілактики різних захворювань. |
|
19 |
|
|
Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
|
|
20 |
|
|
Безпека і статева культура. |
|
|
21 |
|
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. |
|
|
22 |
|
|
Вплив стресових факторів на організм людини. |
|
|
23 |
|
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
|
|
24 |
|
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. |
|
|
25 |
|
|
Імунокорекція. Імунотерапія. |
|
|
26 |
|
|
Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом. |
|
|
27 |
|
|
Практична робота 2 Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань |
|
|
28 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Біологічні основи здорового способу життя» |
|
|
29 |
|
|
Захист навчального проекту: 1. Особиста програма зміцнення здоров’я. |
|
|
Тема 7. Екологія (15 годин) |
|||||
30 |
|
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера; називає:
наводить приклади:
характеризує: - процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері; - дію екологічних чинників; - принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі; - потоки енергії в екосистемах; - властивості та характеристики екосистем. Діяльнісний компонент встановлює: - елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами; аналізує: - залежність життєдіяльності організмів від середовища існування; пояснює: -дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів; - закономірності структур популяцій; - причини нерівноцінності біологічного різноманіття екосистем; - механізми екологічного балансу біосфери; - механізми дії екологічних чинників; - механізми інтеграції складових екосистеми; складає схеми: - біогеохімічних циклів; - трофічних ланцюгів та трофічних сіток; порівнює: - особливості організації та функціонування агроценозів і природних екосистем. Ціннісний компонент висловлює судження щодо: - значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду; - ролі та значення екології у сучасному світі. |
|
31 |
|
|
Екологічні закони. |
|
|
32 |
|
|
Екологічні чинники та їхня класифікація. |
|
|
33 |
|
|
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. |
|
|
34 |
|
|
Стено- та еврибіонтні види. |
|
|
35 |
|
|
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій. |
|
|
36 |
|
|
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
|
|
37 |
|
|
Властивості та характеристики екосистем. Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. |
|
|
38 |
|
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. |
|
|
39 |
|
|
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
|
|
40 |
|
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. |
|
|
41 |
|
|
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
|
|
42 |
|
|
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. |
|
|
43 |
|
|
Захист навчального проекту: 2. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних). |
|
|
44 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми « Екологія» |
|
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (14 годин) |
|||||
45 |
|
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування; називає: - екологічні проблеми в Україні та в світі; - види забруднення довкілля; - критерії забруднення довкілля; - напрямки охорони природи в Україні та в світі; описує: - екологічний стан свого регіону; наводить приклади: - видів-вселенців свого регіону; - джерел забруднення довкілля; - видів, занесених до Червоної книги України; характеризує: - наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема; - проблеми акліматизації та реакліматизації видів; пояснює: - необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів; - необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища; - необхідність раціонального використання природних ресурсів; Діяльнісний компонент складає карту: - екологічного стану свого регіону; моделює: - способи утилізації відходів; порівнює: - ступінь забруднення окремих територій України; застосовує: - екологічні знання в повсякденній діяльності. Ціннісний компонент дотримується правил: - охорони навколишнього середовища; - екологічної етики; оцінює: - вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів; висловлює судження щодо: - значення екологічних знань; - значення концепції сталого розвитку; - шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону; - шляхів раціонального використання природних ресурсів; виявляє власну позицію щодо: - дієвості екологічної політики в Україні. |
|
46 |
|
|
Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
|
|
47 |
|
|
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. |
|
|
48 |
|
|
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
|
|
49 |
|
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм. |
|
|
50 |
|
|
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. |
|
|
51
|
|
|
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. |
|
|
52 |
|
|
Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
|
|
53 |
|
|
Практична робота 3 Оцінка екологічного стану свого регіону. |
|
|
54 |
|
|
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. |
|
|
55 |
|
|
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
|
|
56 |
|
|
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. |
|
|
57 |
|
|
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
|
|
59 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми « Сталий розвиток та раціональне природокористування» |
|
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (10 годин) |
|||||
60 |
|
|
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека називає: - сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів; наводить приклади: - застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції; - використання стовбурових клітин; характеризує: - явище гетерозису та його генетичні основи; - досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. - пояснює: - значення досягнень генетичної та клітинної інженерії. Діяльнісний компонент порівнює:
робить висновки про: - застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища;
Ціннісний компонент висловлює судження про:
- досягнення та ризики генної інженерії людини;
виявляє власну позицію щодо: - дотримання біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях. |
|
61 |
|
|
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. |
|
|
62 |
|
|
Явище гетерозису та його генетичні основи. |
|
|
63 |
|
|
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
|
|
64 |
|
|
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. |
|
|
65 |
|
|
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
|
|
66 |
|
|
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. |
|
|
67 |
|
|
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
|
|
68 |
|
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. |
|
|
69 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології» |
|
|
70 |
|
|
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства. Підсумковий урок |
|
Календарно – тематичне планування уроків біології та екології
10 клас (рівень стандарту 70 годин на рік, 2 години на тиждень)
Календарне планування з біології у 10 класі складене за Програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.
Календарне планування складено до підручника Біологія 10 клас автори Остапченко Л,І, Балан П.Г. та інші Київ, Видавництво «Генеза» 2018
№ з/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу ( уроку ) |
Очікувані результати навчання учня/учениці |
Примітка |
|
запланована |
фактична |
||||
ВСТУП (4 години) |
|||||
1 |
|
|
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства; називає: - основні галузі застосування біологічних досліджень; наводить приклади:
характеризує:
Діяльнісний компонент розрізняє:
Ціннісний компонент оцінює: важливість біологічних знань для розвитку людства |
|
2 |
|
|
Рівні організації біологічних систем |
|
|
3 |
|
|
Фундаментальні властивості живого. |
|
|
4 |
|
|
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.
|
|
|
Тема 1. Біорізноманіття (18 годин) |
|||||
5 |
|
|
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти; називає: - сучасні принципи наукової систематики;
наводить приклади: - вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин; характеризує: - критерії виду; - віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми. Діяльнісний компонент: складає: - характеристику виду за видовими критеріями; - порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів; класифікує: - певні види грибів, рослин, тварин; - визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.
оцінює: - важливість систематики для сучасних біологічних досліджень. |
|
6 |
|
|
Сучасні критерії виду. |
|
|
7 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. |
|
|
8 |
|
|
Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
9 |
|
|
Гіпотези походження вірусів. Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. |
|
|
10 |
|
|
Роль вірусів в еволюції організмів. |
|
|
11 |
|
|
Віроїди, пріони. |
|
|
12 |
|
|
Проміжне оцінювання |
|
|
13 |
|
|
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. |
|
|
14 |
|
|
Різноманітність прокаріотичних організмів |
|
|
15 |
|
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|
|
16 |
|
|
Одноклітинні еукаріоти |
|
|
17 |
|
|
Біорізноманіття рослин |
|
|
18 |
|
|
Біорізноманіття тварин |
|
|
19 |
|
|
Біорізноманіття грибів |
|
|
20 |
|
|
Лабораторна робота 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). |
|
|
21 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Вступ. Біорізноманіття» |
|
|
22 |
|
|
Захист навчальних проектів 1. Складання характеристики виду за видовими критеріями |
|
|
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії (16 годин) |
|||||
23 |
|
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини; називає: - структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; - критерії якості питної води; наводить приклади:
- хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком характеризує:
- особливості енергетичного обміну клітин - особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини;
пояснює: - єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; - роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; - роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму; - роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; - необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини. Діяльнісний компонент складає схеми:
порівнює: - енергетичне і пластичне значення різних речовин. Ціннісний компонент висловлює судження:
- важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я. |
|
24 |
|
|
Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
25 |
|
|
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
26 |
|
|
Білки: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
27 |
|
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму |
|
|
28 |
|
|
Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
29 |
|
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин |
|
|
30 |
|
|
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|
|
31 |
|
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
32 |
|
|
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. |
|
|
33 |
|
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
|
|
34 |
|
|
Практична робота 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини (підсумкова) |
|
|
35 |
|
|
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
|
|
36 |
|
|
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|
|
37 |
|
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. |
|
|
38 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Обмін речовин і перетворення енергії» |
|
|
Тема 3. Спадковість і мінливість (21 годин) |
|||||
39 |
|
|
Основні поняття генетики. Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями:
називає: - сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); - типи мутацій; - причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю; наводить приклади: - спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини;
характеризує:
пояснює: - застосування генетичних маркерів;
Діяльнісний компонент порівнює: - моногенне та полігенне успадкування ознак у людини; - спадкову та неспадкову мінливість людини; розв’язує: - типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю); визначає: - можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки); - за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак; складає: - схеми родоводів; робить висновки про: - генотип людини як цілісну інтегровану систему. Ціннісний компонент обґрунтовує судження: - щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників; виявляє власне ставлення до: профілактики та терапії спадкових хвороб людини. |
|
40 |
|
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. Гени структурні та регуляторні. |
||
41 |
|
|
Каріотип людини та його особливості. |
||
42 |
|
|
Закономірності спадковості |
||
43 |
|
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки |
||
44 |
|
|
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
||
45 |
|
|
Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
||
46 |
|
|
Розв’язування типових генетичних задач. |
||
47 |
|
|
Практична робота 2. Розв’язування типових генетичних задач. |
||
48 |
|
|
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
||
49 |
|
|
Проміжне оцінювання з теми «Спадковість і мінивість» (частина 1) |
||
50 |
|
|
Закономірності спадкової мінливості людини. |
||
51 |
|
|
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
||
52 |
|
|
Закономірності неспадкової мінливості людини. Лабораторна робота 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості |
||
53 |
|
|
Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
||
54 |
|
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. |
||
55 |
|
|
Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. |
||
56 |
|
|
Закономірності розподілу алелів в популяціях |
||
57 |
|
|
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
||
58 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Спадковість і мінливість» (частина 2) |
|
|
59 |
|
|
Захист навчальних проектів 2. Генетичний моніторинг в людських спільнотах. 3. Скринінг-програми для новонароджених. 4. Генотерапія та її перспективи. |
|
|
Тема 4. Репродукція та розвиток (орієнтовно 11 год.) |
|||||
60 |
|
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція; називає: - гіпотези старіння; наводить приклади: - порушень клітинного циклу; пояснює: - значення регенерації; - суть та біологічне значення запліднення. характеризує: - періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини; Діяльнісний компонент складає порівняльну характеристику: - статевих клітин людини; - розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин; демонструє навички: - роботи з мікроскопом. Ціннісний компонент оцінює: - вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; - важливість профілактики онкологічних захворювань; обґрунтовує судження про: - вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; - необхідність відповідального ставлення до планування родини. виявляє власне ставлення щодо: - трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив; - правил біологічної етики; - біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини. |
|
61 |
|
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. |
||
62 |
|
|
Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини. Лабораторна робота 3. Вивчення будови статевих клітин людини. |
||
63 |
|
|
Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини. |
||
64 |
|
|
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. |
||
65 |
|
|
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу. |
||
66 |
|
|
Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
||
67 |
|
|
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
||
68 |
|
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
||
69 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Репродукція та розвиток» |
||
70 |
|
|
Підсумковий урок |
1