Календарно-тематичне планування з біології для 10-11 класів з біології (нова програма)

Про матеріал
Календарне планування з біології у 10-11 класах складене за Програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.
Перегляд файлу

 Календарно – тематичне  планування уроків біології та екології

11 клас  (рівень стандарту 70 годин на рік, 2 години на тиждень)

 

Календарне планування з біології  у 11 класі складене за Програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом  Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.

 

№ з/п

Дата

 

Зміст навчального матеріалу (уроку)

Очікувані результати навчання учня/учениці

Примітка

запланована

фактична

Тема 5. Адаптації (17 годин)

1

 

 

Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання.

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм

формулює:

- принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання;

- правило обов’язкового заповнення екологічної ніші;

називає:

- основні властивості адаптацій;

- параметри екологічної ніші;

- способи терморегуляції організмів;

- основні форми симбіозу організмів;

- форми паразитизму;

- типи адаптивних біологічних ритмів організмів;

наводить приклади:

- адаптацій організмів до різних середовищ мешкання;

- адаптацій людини до різних умов проживання

- адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин;

описує:

- адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання;

характеризує:

- коадаптації організмів;

  • типи біологічних ритмів: зовнішні та внутрішні, добові, місячні, припливно-відпливні, сезонні, річні, багаторічні;

пояснює:

- молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем;

- відносний характер адаптацій;

- біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана;

- генетичну основу формування адаптацій.

Діяльнісний компонент:

визначає:

- ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання;

розпізнає :

- приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми;

порівнює:

- особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини;

- адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання;

складає схеми:

- комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів;

моделює:

- наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів;

Ціннісний компонент

робить висновок:

- про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу,

- про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем;

- про адаптивне значення фотоперіодизму.

дотримується правил:

- здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу;

обґрунтовує судження:

- про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів,

виявляє ставлення до:

- підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму.

 

2

 

 

Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій.

 

3

 

 

Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів.

 

4

 

 

Поняття про адаптивну радіацію. Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.

 

5

 

 

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види.

 

6

 

 

Основні середовища існування та адаптації до них організмів.

 

7

 

 

Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації.

 

8

 

 

Способи терморегуляції організмів.

 

9

 

 

Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.

 

10

 

 

Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі.

 

11

 

 

Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію.

 

12

 

 

Симбіоз та його форми.

 

13

 

 

Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів

 

14

 

 

Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів.

 

15

 

 

Практична робота 1

Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування

 

16

 

 

Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення.

 

17

 

 

Тематичне оцінювання з теми « Адаптації»

 

Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя (12 годин)

18

 

 

Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя.

Знаннєвий компонент

оперує термінами:

- здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання;

називає:

- науки, що вивчають здоров’я людини;

- шляхи зараження інфекційними хворобами;

- чинники неінфекційних хвороб людини;

наводить приклади:

- профілактичних заходів щодо хвороб людини;

Діяльнісний компонент

характеризує:

- принципи здорового способу життя;

- імунну систему людини, особливості її функціонування;

пояснює:

- механізми взаємодії системи антиген-антитіло;

- заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом);

Ціннісний компонент

оцінює:

- вплив регулярних тренувань і рухової активності,  на здоров’я людини;

- вплив харчування на здоров’я людини;

обґрунтовує судження про:

- необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах;

- необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті;

- негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини;

виявляє власне ставлення:

- до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій;

- до особистої та громадської профілактики захворювань

робить висновки:

-  активний спосіб життя це основа збереження здоров’я;

- особиста гігієна це умова ефективної  профілактики різних захворю­вань.

 

19

 

 

Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок.

 

20

 

 

Безпека і статева культура.

 

21

 

 

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків.

 

22

 

 

Вплив стресових факторів на організм людини.

 

23

 

 

Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.

 

24

 

 

Імунна система людини, особливості її функціонування.

 

25

 

 

Імунокорекція. Імунотерапія.

 

26

 

 

Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних  захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом.

 

27

 

 

Практична робота 2

Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань

 

28

 

 

Тематичне оцінювання з теми «Біологічні основи здорового способу життя»

 

29

 

 

Захист навчального проекту:

1. Особиста програма зміцнення здоров’я.

 

Тема 7. Екологія (15 годин)

30

 

 

Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками.

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера;

називає:

  • екологічні закони і їхнє значення;
  • шляхи асиміляції, передачі та розсіювання енергії в екосистемах;
  • основні біоми Землі;
  • ключові біогеохімічні цикли;

наводить приклади:

  • екологічних чинників та їхньої взаємодії;
  • типів взаємодій популяцій у екосистемах;
  • трофічних ланцюгів та трофічних сіток;
  • закономірностей формування екосистем;

характеризує:

- процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері;

- дію екологічних чинників;

- принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі;

- потоки енергії в екосистемах;

- властивості та характеристики екосистем.

Діяльнісний компонент

встановлює:

- елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами;

аналізує:

- залежність життєдіяльності організмів від середовища існування;

пояснює:

-дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів;

- закономірності структур популяцій;

- причини нерівноцінності біологічного різноманіття екосистем;

- механізми екологічного балансу біосфери;

- механізми дії екологічних чинників;

- механізми інтеграції складових екосистеми;

складає схеми:

- біогеохімічних циклів;

- трофічних ланцюгів та трофічних сіток;

порівнює:

- особливості організації та функціонування агроценозів і природних екосистем.

Ціннісний компонент

висловлює судження щодо:

- значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду;

- ролі та значення екології у сучасному світі.

 

31

 

 

Екологічні закони.

 

32

 

 

Екологічні чинники та їхня класифікація.

 

33

 

 

Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання.

 

34

 

 

Стено- та еврибіонтні види.

 

35

 

 

Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій.

 

36

 

 

 Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах.

 

37

 

 

Властивості та характеристики екосистем. Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах.

 

38

 

 

Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.

 

39

 

 

Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів.

 

40

 

 

Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі.

 

41

 

 

Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери.

 

42

 

 

Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.

 

43

 

 

Захист навчального проекту:

2. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних).

 

44

 

 

Тематичне оцінювання з теми « Екологія»

 

Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (14 годин)

45

 

 

Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування;

називає:

- екологічні проблеми в Україні та в світі;

- види забруднення довкілля;

- критерії забруднення довкілля;

- напрямки охорони природи в Україні та в світі;

описує:

- екологічний стан свого регіону;

наводить приклади:

- видів-вселенців свого регіону;

- джерел забруднення довкілля;

- видів, занесених до Червоної книги України;

характеризує:

- наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема;

- проблеми акліматизації та реакліматизації видів;

пояснює:

- необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів;

- необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища;

- необхідність раціонального використання природних ресурсів;

Діяльнісний компонент

складає карту:

- екологічного стану свого регіону;

моделює:

- способи утилізації відходів;

порівнює:

- ступінь забруднення окремих територій України; застосовує:

- екологічні знання в повсякденній діяльності.

Ціннісний компонент

дотримується правил:

- охорони навколишнього середовища;

- екологічної етики;

оцінює:

- вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів;

висловлює судження щодо:

- значення екологічних знань;

- значення концепції сталого розвитку;

- шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону;

- шляхів раціонального використання природних ресурсів;

виявляє власну позицію щодо:

- дієвості екологічної політики в Україні.

 

46

 

 

Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля.

 

47

 

 

Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини.

 

48

 

 

Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.

 

49

 

 

Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм.

 

50

 

 

Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів.

 

51

 

 

 

Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів.

 

52

 

 

Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.

 

53

 

 

Практична робота 3

Оцінка екологічного стану свого регіону. 

 

54

 

 

Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди.

 

55

 

 

Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України.

 

56

 

 

Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку.

 

57

 

 

Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.

 

59

 

 

Тематичне оцінювання з теми « Сталий розвиток та раціональне природокористування»

 

Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (10 годин)

60

 

 

Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека

називає:

- сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів;

наводить приклади:

- застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції;

- використання стовбурових клітин;

характеризує:

- явище гетерозису та його генетичні основи;

- досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства.

- пояснює:

- значення досягнень генетичної та клітинної інженерії.

Діяльнісний компонент

порівнює:

  • - ефективність методів класичної селекції та сучасної біотехнології.

робить висновки про:

- застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища;

  • - застосування результатів біологічних досліджень у сучасній селекції та біотехнології

Ціннісний компонент

висловлює судження про:

  • внесок вітчизняних учених у розвиток селекції, біотехнології і медицини;
  • перспективи використання генетично модифікованих організмів;
  • клонування організмів;

- досягнення та ризики генної інженерії людини;

  • небезпеку створення та застосування біологічної зброї;

виявляє власну позицію щодо:

- дотримання  біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях.

 

61

 

 

Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів.

 

62

 

 

Явище гетерозису та його генетичні основи.

 

63

 

 

Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості.

 

64

 

 

Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції.

 

65

 

 

Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини.

 

66

 

 

Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.

 

67

 

 

Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології.

 

68

 

 

Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації.

 

69

 

 

Тематичне оцінювання з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології»

 

70

 

 

Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства. Підсумковий урок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Календарно – тематичне  планування уроків біології та екології

10 клас  (рівень стандарту 70 годин на рік, 2 години на тиждень)

Календарне планування з біології  у 10 класі складене за Програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом  Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.

Календарне планування складено  до підручника Біологія 10 клас автори Остапченко Л,І, Балан П.Г. та інші  Київ, Видавництво «Генеза» 2018

з/п

Дата

Зміст навчального матеріалу ( уроку )

Очікувані результати навчання учня/учениці

Примітка

запланована

фактична

ВСТУП (4 години)

1

 

 

Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

- система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства;

називає:

- основні галузі застосування біологічних досліджень;

наводить приклади:

  • біосистем різних рівнів;

характеризує:

  • властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію.

Діяльнісний компонент

розрізняє:

  • - біосистеми різних рівнів організації

Ціннісний компонент

оцінює:

важливість біологічних знань  для розвитку людства

  • .

 

2

 

 

Рівні організації біологічних систем

 

3

 

 

Фундаментальні  властивості живого.

 

4

 

 

Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.

 

 

Тема 1. Біорізноманіття (18 годин)

5

 

 

Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів.

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти;

називає:

- сучасні принципи наукової систематики;

  • гіпотези походження вірусів;
  • шляхи проникнення вірусів у клітини;

наводить приклади:

- вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин;

характеризує:

- критерії виду;

- віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми.

Діяльнісний компонент:

складає:

- характеристику виду за видовими критеріями;

- порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів;

класифікує: 

- певні види грибів, рослин, тварин;

- визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.

  • Ціннісний компонент

оцінює:

- важливість систематики для сучасних біологічних досліджень.

 

6

 

 

Сучасні критерії виду.

 

7

 

 

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції.

 

8

 

 

Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування.

 

9

 

 

Гіпотези походження вірусів. Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування.

 

10

 

 

Роль вірусів в еволюції організмів.

 

11

 

 

Віроїди, пріони.

 

12

 

 

Проміжне оцінювання

 

13

 

 

Прокаріотичні організми: археї та бактерії.

 

14

 

 

Різноманітність прокаріотичних організмів

 

15

 

 

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів.

 

16

 

 

Одноклітинні еукаріоти

 

17

 

 

Біорізноманіття рослин

 

18

 

 

Біорізноманіття тварин

 

19

 

 

Біорізноманіття грибів

 

20

 

 

Лабораторна робота 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя).

 

21

 

 

Тематичне оцінювання з теми «Вступ. Біорізноманіття»

 

22

 

 

Захист навчальних проектів

1. Складання характеристики виду за видовими критеріями

 

Тема 2.  Обмін речовин і перетворення енергії (16 годин)

23

 

 

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем.

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини;  

називає:

- структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму;

- критерії якості питної води;

наводить приклади:

- хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком
надходження певних хімічних елементів, речовин;

характеризує:

- особливості енергетичного обміну клітин
автотрофних та гетеротрофних організмів;

- особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини;

  • нейрогуморальну регуляцію метаболізму в організмі людини;

пояснює:

- єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі;

-  роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму;

- роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму;

- роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі;

- необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини.

Діяльнісний компонент

складає схеми:

  • - обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини, їхній взаємозв’язок;

порівнює:

- енергетичне і пластичне значення різних речовин.

Ціннісний компонент

висловлює судження:

  • - щодо впливу на здоров’я людини різних речовин (корисних та шкідливих);
  • оцінює:

- важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я.

 

24

 

 

Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів.

 

25

 

 

Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі.

 

26

 

 

Білки: огляд будови й біологічної ролі.

 

27

 

 

Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму

 

28

 

 

Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі.

 

29

 

 

Вітаміни, їх роль в обміні речовин

 

30

 

 

Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму.

 

31

 

 

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів.

 

32

 

 

Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією.

 

33

 

 

Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин.

 

34

 

 

Практична робота 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини (підсумкова)

 

35

 

 

Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини.

 

36

 

 

Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини.

 

37

 

 

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

 

38

 

 

Тематичне оцінювання з теми «Обмін речовин і перетворення енергії»

 

Тема 3. Спадковість і мінливість (21 годин)

39

 

 

Основні поняття генетики. Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

  •    ген, гени домінантні та рецесивні, геном, генотип, фен, фенотип, ознаки кількісні та якісні, моно-, ди- та полігібридне схрещування, реплікація, гени структурні та регуляторні, експресія генів, транскрипція, трансляція; гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори хромосом; каріотип, гомо- та гетерогаметна стать; мутагени; мутації (геномні, хромосомні, точкові); генофонд популяцій;

називає:

- сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо);

- типи мутацій;

- причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю;

наводить приклади:

- спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини;

  •  модифікаційної мінливості людини;

характеризує:

  • типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю);
  • закономірності модифікаційної мінливості людини;
  • типи мутацій людини;
  • мутагенні фактори;

пояснює:

-  застосування генетичних маркерів;

  •  явище зчепленого успадкування у людини;
  •  молекулярні механізми мінливості у людини; 
  •  біологічні антимутаційні механізми;

Діяльнісний компонент

порівнює:

- моногенне та полігенне успадкування ознак у людини;

- спадкову та неспадкову мінливість людини;

розв’язує:

- типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю);

визначає:

- можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки);

-  за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак;

складає:

- схеми родоводів;

робить висновки про:

- генотип людини як цілісну інтегровану систему.

Ціннісний компонент

обґрунтовує судження:

- щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників;

виявляє власне ставлення до:

профілактики та терапії спадкових хвороб людини.

 

40

 

 

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. Гени структурні та регуляторні.

41

 

 

Каріотип людини та його особливості.

42

 

 

Закономірності спадковості

43

 

 

Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки

44

 

 

Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини.

45

 

 

Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу.

46

 

 

Розв’язування типових генетичних задач.

47

 

 

Практична робота 2. Розв’язування типових генетичних задач.

48

 

 

Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

49

 

 

Проміжне оцінювання з теми «Спадковість і мінивість» (частина 1)

50

 

 

Закономірності спадкової мінливості людини.

51

 

 

Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.

52

 

 

Закономірності неспадкової мінливості людини.

Лабораторна робота 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості

53

 

 

Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині.

54

 

 

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

55

 

 

Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування.

56

 

 

Закономірності розподілу алелів в популяціях

57

 

 

Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.

58

 

 

Тематичне оцінювання з теми «Спадковість і мінливість» (частина 2)

 

59

 

 

Захист навчальних проектів

2. Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

3. Скринінг-програми для новонароджених.

4. Генотерапія та її перспективи. 

 

Тема 4. Репродукція та розвиток  (орієнтовно 11 год.)

60

 

 

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

- мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція;

називає:

- гіпотези старіння;

наводить приклади:

- порушень клітинного циклу;

пояснює:

- значення регенерації;

- суть та біологічне значення запліднення.

характеризує:

- періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини;

Діяльнісний компонент

складає порівняльну характеристику:

- статевих клітин людини;

- розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин;

демонструє навички:

- роботи з мікроскопом.

Ціннісний компонент

оцінює:

- вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини;

- важливість профілактики онкологічних захворювань;

обґрунтовує судження про:

- вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я;

- необхідність відповідального ставлення до планування родини.

виявляє власне ставлення щодо:

- трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив;

- правил біологічної етики;

- біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини.

 

61

 

 

Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки.

62

 

 

Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини.

Лабораторна робота 3. Вивчення будови статевих клітин людини.

63

 

 

Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини.

64

 

 

Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини.

65

 

 

Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції).

Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу.

66

 

 

Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи.  Правила біологічної етики.

67

 

 

Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.

68

 

 

Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.

69

 

 

Тематичне оцінювання з теми «Репродукція та розвиток»

70

 

 

Підсумковий урок

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дєнєжкіна Анжеліка Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, 10 клас, Планування
Додано
23 серпня 2020
Переглядів
8619
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку