Б І О Л О Г І Я 10-й клас
(5 год на тиждень, разом 175 год,)
№ |
Тема уроку, зміст |
Дата |
К-сть годин |
|
Повторення навчального матеріалу 9 класу. |
||||
1. |
Діагностичне тестування рівня засвоєння навчального матеріалу, який вивчався з використанням дистанційних технологій навчання |
|
1 |
|
2. |
Основи еволюційної філогенії та систематики. Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|
1 |
|
3. |
Огляд основних еукаріотичних таксонів Неклітинні форми життя: віруси. |
|
1 |
|
4. |
Екосистема. Різноманітність екосистем. Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
|
|
5. |
Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища |
|
|
|
6. |
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. Одомашнення тварин. Методи селекції тварин. |
|
|
|
7. |
Огляд традиційних біотехнологій. |
|
|
|
8. |
Основи генетичної та клітинної інженерії |
|
|
|
9. |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|
|
|
10. |
Генетично модифіковані організми |
|
|
|
Тема 1. Вступ (8 год) |
||||
11. |
Біологія та екологія як комплексні науки про біосистеми. |
|
|
|
12 |
Відмінності живого та неживого. Критерії та форми життя. П.р. 1. Довести наявність/відсутність критеріїв життя для запропонованих об’єктів. |
|
|
|
13 |
Біологічні системи. Рівні організації життя. |
|
|
|
14 |
Середовище життя. Поняття гомеостазу. |
|
|
|
15 |
Наука та науковий метод пізнання. Загальнонаукові методи дослідження. Гіпотеза та теорія. Поняття про об’єктивність та суб’єктивність, методи досягнення об’єктивності. |
|
|
|
16. |
Принципи планування біологічного та екологічного дослідження. Формулювання проблеми, мети, завдання. Визначення об’єкту та предмету дослідження. Аналіз та представлення результатів наукових досліджень. |
|
|
|
17. |
Основні види наукових творів. П.р. 2. Проаналізувати різні види біологічних/екологічних наукових творів, визначити їх особливості, мету та завдання, недоліки та переваги. |
|
|
|
18. |
Узагальнення знань з теми «Вступ» |
|
|
|
Тема 2. Біорізноманіття (25 год) |
||||
19. |
Біологічна систематика живого світу. Поняття про штучні (формальні) та природні (філогенетичні) системи живого світу. |
|
|
|
20. |
Бінарна номенклатура. Принципи сучасної класифікації організмів. Створення систем живих організмів. |
|
|
|
21. |
Вид як базовий таксон. Критерії виду. |
|
|
|
22. |
П.р. 3. Вивчення критеріїв виду на прикладі рослин та тварин, що належать до однієї родини. |
|
|
|
23. |
Рівні і типи біологічного різноманіття. Значення біорізноманіття у природі і житті людини. |
|
|
|
24. |
Методи вивчення біорізноманіття (інвентаризація, моніторинг та складання екологічного прогнозу). |
|
|
|
25. |
Біоіндикація. Проект: оцінка стану повітря даної місцевості методами ліхеноіндикації. |
|
|
|
26. |
Трьохдоменна система органічного світу. Загальна характеристика Архей, Бактерій та Еукаріотів. |
|
|
|
27. |
Місце вірусів у системі живої природи. |
|
|
|
28. |
Основні характеристики, таксони та різноманітність представників домену Археї. |
|
|
|
29. |
Різноманітність, систематика та значення представників домену Бактерії. |
|
|
|
30. |
Сучасна систематика Еукаріот: 5 основних супергруп (Екскавати, Амебозої, Опістоконди, Археплпастиди, SAR) та некласифіковані таксони. Еволюційні зв’язки між еукаріотами та прокаріотами. |
|
|
|
31. |
Наземні рослини. Різноманітність вищих спорових рослин. |
|
|
|
32. |
Різноманітність насінних рослин. |
|
|
|
33. |
Гриби та грибоподібні організми. |
|
|
|
34. |
Тварини. Різноманітність безхребетних та хребетних тварин, їх значення в екосистемах та житті людини. |
|
|
|
35. |
Анамнії та амніоти. |
|
|
|
36. |
П.р. 4. Визначення систематичного положення організмів своєї місцевості. |
|
|
|
37. |
Екосистемне біорізноманіття. Флористичні та фауністичні царства. П.р. 5. Порівняльна характеристика фауністичних царств. |
|
|
|
38. |
Зміни біорізноманіття. |
|
|
|
39. |
Узагальнення. Біорізноманіття як ресурс і основа збереження життя на Землі. |
|
|
|
Тема 3. Обмін речовин та енергії (50 год) |
||||
40. |
Потреба людини у речовинах і хімічних елементах. Перетворення речовин в організмі людини. |
|
|
|
41. |
Джерела енергії і речовин для організмів. Органічні і неорганічні речовини, необхідні для життєдіяльності організмів. Типи живлення організмів за джерелом енергії та джерелом Карбону. П.р. 6. Критичний аналіз реклами харчових продуктів. |
|
|
|
42. |
Субстрати, умови, етапи метаболізму. Хімічні й фізичні основи метаболізму. Фактори, що впливають на метаболізм. |
|
|
|
43. |
Внутрішнє середовище організму та підтримання його сталості. |
|
|
|
44. |
Транспортування речовин через мембрану в клітину. |
|
|
|
45. |
Типи гетеротрофного живлення за механізмом поглинання і джерелом органічних речовин. |
|
|
|
46. |
Надходження газів до організмів тварин. Виникнення і еволюція дихальної системи. Різновиди органів дихання і принципів організації дихальних систем. |
|
|
|
47. |
Надходження газів до організмів рослин і грибів. Роль продихів. Всмоктування речовин з грунту. |
|
|
|
48. |
Дифузія. Білки-транспортери. Мікротрубочки й моторні білки: динеїни і кінезини. Везикулярний транспорт. |
|
|
|
49. |
Транспорт речовин у кишковопорожнинних, губок, плоских і круглих червів. Поняття про гідролімфу, гемолімфу, кров. |
|
|
|
50. |
Основні компоненти кровоносної системи. Типи кровоносних систем. Еволюція кровоносних систем. |
|
|
|
51. |
Транспортні функції крові (транспорт білків, жирів, вуглеводів, йонів, гормонів, вітамінів, продуктів екскреції). Основні транспортні білки крові (альбуміни, глобуліни). Гемоглобін. Транспорт газів. Дихальні пігменти безхребетних і хребетних. Роль міоглобіну у транспорті кисню в м’язах |
|
|
|
52. |
Провідна тканина. Еволюція транспортної системи у рослин. |
|
|
|
53. |
Переміщення води і мінеральних речовин у горизонтальній площині кореня та стебла. Поняття про осмотичний та тургорний тиск, сисну силу. Апопластичний та симпластичний шлях транспорту води та мінеральних речовин. Механізми транспорту речовин по ксилемі. Шляхи пересування води у листках. Будова ситоподібних трубок. Механізм переміщення речовин по флоемі. |
|
|
|
54 |
Основні функції травлення. Зовнішнє травлення у павуків та личинок жуків-плавунців. Позаклітинне травлення у бактерій, архей, грибів, хижих рослин. Локалізація і функціонування травних ферментів цих організмів. |
|
|
|
55 |
Внутрішньоклітинне травлення. Формування первинних та вторинних лізосом. Гідролітичні ферменти. Залишкові тільця. Аутофагоцитоз і автоліз. Роль протеосом у розщепленні білків клітини. |
|
|
|
56 |
Порожнинне травлення у багатоклітинних організмів. Пристінкове травлення на поверхні мікроворсинок тонкого кишківника. Будова мікроворсинок. Активний та пасивний процес всмоктування речовин у кишківнику. |
|
|
|
57 |
Травлення у товстому кишківнику. Розщеплення клітковини. Поняття про пробіотики і пребіотики. Синтез вітамінів у товстому кишківнику. |
|
|
|
58 |
Особливості ферментативного каталізу (зміна енергії в ході реакції, механізм каталізу, коферменти, способи регуляції активності ферментів). |
|
|
|
59 |
Особливості ферментативного каталізу (зміна енергії в ході реакції, механізм каталізу, коферменти, способи регуляції активності ферментів). |
|
|
|
60 |
Типи метаболічних шляхів клітини. Регуляція метаболічних шляхів (контроль транскрипції, активація ферментів, вплив субстратів, коферментів, продуктів). |
|
|
|
61 |
Анаеробне та аеробне дихання. Гліколіз. Принцип субстратного фосфорилювання. |
|
|
|
62 |
Енергетичний баланс гліколізу. Молочнокисле та спиртове бродіння. |
|
|
|
63 |
Утворення ацетил-КоА. Цикл трикарбонових кислот. Переносники Гідрогену. |
|
|
|
64 |
Окисне фосфорилювання. Робота дихального ланцюга. Створення протонного градієнту і його використання АТФ-синтазою. Енергетичний баланс аеробного окиснення глюкози. |
|
|
|
65 |
β-окиснення жирних кислот. Спряження β-окиснення з циклом трикарбонових кислот. П.р. 7. Розв’язування задач на тему «Енергетичний обмін». |
|
|
|
66 |
Дезамінування амінокислот. Утворення сечовини і сечової кислоти при розщепленні нітрогеновмісних основ нуклеотидів. |
|
|
|
67 |
Поняття про матричні синтези. Етапи біосинтезу білка. Транскрипція. Процесинг мРНК. Альтернативний сплайсинг. Транскрипція тРНК і рРНК. |
|
|
|
68 |
Генетичний код. Відхилення від універсальності генетичного коду. |
|
|
|
69 |
Утворення аміноацил-тРНК. Трансляція: етапи, механізми. Особливості трансляції мембранних і секреторних білків. |
|
|
|
70 |
Фолдінг білка. Роль шаперонів. Посттрансляційна модифікація білків. |
|
|
|
71 |
П.р. 8. Розв’язування задач на тему «Біосинтез білків». |
|
|
|
72 |
Поняття про пластичний обмін у клітині. Світлова фаза фотосинтезу. |
|
|
|
73 |
Темнова фаза фотосинтезу. Цикл Кальвіна. Утворення, запасання і використання крохмалю. Особливості фотосинтезу у прокаріотів. Значення фотосинтезу. |
|
|
|
74 |
Хемосинтез. Хемосинтетики. Етапи і значення хемосинтезу для колообігу елементів у природі. П.р. 9. Розв’язування задач на тему «Фотосинтез і хемосинтез». |
|
|
|
75 |
Біосинтез жирних кислот і складних ліпідів. |
|
|
|
76 |
Утворення, запасання і використання глікогену. |
|
|
|
77 |
Контрольна робота 1. |
|
|
|
78 |
Основні функції екскреції та осморегуляції (виділення побічних продуктів метаболізму, регуляція концентрації йонів, виділення токсинів). |
|
|
|
79 |
Продукти виділення (нітрогеновмісні продукти розпаду білків і нуклеїнових кислот (амоніак, сечова кислота, сечовина); кисень, як продукт фотосинтезу; вуглекислий газ, жовчні пігменти, токсини). |
|
|
|
80 |
Способи виділення продуктів метаболізму клітиною: мембранний транспорт, екзоцитоз. |
|
|
|
81 |
Різноманітність органів виділення багатоклітинних тварин, їх будова і функції. Еволюція видільної системи. Роль шкіри, легень, печінки і кишечнику у виділенні продуктів метаболізму. |
|
|
|
82 |
Виділення води рослиною. Гутація. Транспірація. Кількісні показники транспірації. Екскреція шкідливих речовин у рослин – листопад. |
|
|
|
83 |
Роль виділення у підтриманні гомеостазу. Фактори порушення процесів виділення. |
|
|
|
84 |
Єдність процесів обміну речовин і енергії. Відкритість біологічних систем. Метаболічна інженерія. |
|
|
|
85 |
Узагальнення. Взаємоперетворення речовин у організмі. |
|
|
|
Тема 4. Спадковість та мінливість (35 год) |
||||
86 |
Складові здоров’я людини. Антропогенетика, медична генетика, євгеніка. Людина як об’єкт генетичних досліджень. Генетика особистості. |
|
|
|
87 |
Шляхи передачі інформації в живих системах (центральна догма). Реплікація, транскрипція, трансляція. |
|
|
|
88 |
Основні ферменти, що забезпечують функціонування нуклеїнових кислот (полімерази, гелікази, топоізомерази та ін.) |
|
|
|
89 |
Сучасні уявлення про структуру гена. Некодувальні послідовності ДНК. |
|
|
|
90 |
Генетичний код та його властивості. |
|
|
|
91 |
Генетична система прокаріотичних (нуклеоїд, плазміди) та еукаріотичних (пласти) клітин. |
|
|
|
92 |
Геном. Регуляція активності генів. |
|
|
|
93 |
Генетика – наука про закономірності успадкування ознак та їх мінливість. Основні етапи розвитку генетики. |
|
|
|
94 |
Методи генетичних досліджень (гібридологічний, близнюковий, цитологічний, популяційний (статистичний), біохімічний, молекулярно-біологічний). |
|
|
|
95 |
Генетична термінологія і символіка. |
|
|
|
96 |
Гібридологічний метод. Типи схрещувань. |
|
|
|
97 |
Закономірності успадкування, встановлені Г. Менделем. Закон чистоти гамет. Їх цитологічні основи. |
|
|
|
98 |
Розв’язування типових задач з генетики. |
|
|
|
99 |
П.р. 10. Розв’язування типових задач з генетики: успадкування ознак. |
|
|
|
100 |
Множинний алелізм. Взаємодія алельних генів. Плейотропія. |
|
|
|
101 |
Хромосомна теорія спадковості. Зчеплене успадкування. Кросинговер. |
|
|
|
102 |
Групи зчеплення генів. Генетичні карти хромосом. |
|
|
|
103 |
Генетика статі. Генетичні основи визначення статі у різних груп організмів. |
|
|
|
104 |
Успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
|
105 |
Взаємозв’язок між генотипом і фенотипом. Взаємодія неалельних генів (компліментарність, епістаз, полімерія). |
|
|
|
106 |
Генотип як цілісна система. Самостійна робота. |
|
|
|
107 |
Мінливість ознак та її типи. Спадкова і неспадкова мінливість. |
|
|
|
108 |
Мінливість бактерій та вірусів. |
|
|
|
109 |
Мутації, їх молекулярна основа. Типи і загальні властивості мутацій. |
|
|
|
110 |
П.р. 11. Розв’язування типових задач з генетики: визначення типу мутацій. |
|
|
|
111 |
Мутагенні чинники (фізичні, хімічні, біологічні) їх вплив на живі системи. Значення мутацій. |
|
|
|
112 |
Властивості модифікаційної мінливості. Поняття норми реакції, варіаційного ряду, варіаційної кривої. |
|
|
|
113 |
П.р. 12. Вивчення мінливості рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої. |
|
|
|
114 |
Генетика людини. Методи вивчення та особливості успадкування. |
|
|
|
115 |
Спадкові хвороби, їх виявлення та профілактика (медико-генетичне консультування). |
|
|
|
116 |
Вид і популяція. Популяційна генетика. |
|
|
|
117 |
Елементарні процеси еволюції: закон Харді-Вайнберга, мутації. |
|
|
|
118 |
Елементарні процеси еволюції: міграція, випадковий дрейф генів. |
|
|
|
119 |
Процес видоутворення. |
|
|
|
120 |
Узагальнення. Спадковість і мінливість. |
|
|
|
Тема 5. Репродукція та розвиток (55 год) |
||||
Репродукція (25 год) |
||||
121 |
Репродукція молекул. Реплікація ДНК (етапи, фактори, регуляція, значення). Зворотна транскрипція: механізми, значення. |
|
|
|
122 |
Місце вірусів у системі органічного світу. Особливості будови і процесів життєдіяльності вірусів рослин, тварин, бактерій. Шляхи проникнення вірусів у клітини і організм хазяїна. |
|
|
|
123 |
Поняття про віроїди, пріони. Значення їх у природі і житті людини. Будова і особливості репродукції різних систематичних груп вірусів та пріонів. |
|
|
|
124 |
Загальна характеристика інфекційного процесу, викликаного вірусами. Гіпотези виникнення вірусів. Значення вірусів у процесі еволюції. |
|
|
|
125 |
Репродукція прокаріотичних клітин. Бінарний поділ. Репродукція еукаріотичних клітин. Каріотип. Порівняння наборів хромосом різних видів. |
|
|
|
126 |
Життєвий цикл клітин. Інтерфаза, її періоди, значення, регуляція. |
|
|
|
127 |
Структурна організація інтерфазного хроматину. Будова нуклеусом. Типи та значення основних та кислих білків. |
|
|
|
128 |
Способи репродукції клітин. Мітоз (каріокінез та цитокінез). Фази мітозу, їх тривалість, біологічне значення. |
|
|
|
129 |
Структурні зміни хроматину на різних етапах мітозу. Морфологічна будова метафазної хромосоми. |
|
|
|
130 |
Порушення процесу мітозу. Цитокінез у рослин та тварин. Типи мітозу. Регуляція мітозу. |
|
|
|
131 |
Мейоз, його фази. Кросинговер. Порушення мейозу. Біологічне значення мейозу у рослин і тварин. |
|
|
|
132 |
П.р. 13. Порівняльна характеристика мітозу та мейозу. Складання аплікаційних схем мітозу і мейозу. |
|
|
|
133 |
Прямий поділ – амітоз. Значення приклади. |
|
|
|
134 |
Старіння і загибель клітин. Апоптоз, некроз. Клітинні технології в біології та медицині. |
|
|
|
135 |
Форми розмноження організмів. Нестатеве і статеве розмноження: цитологічні основи, форми, біологічне значення. П.р. 14. Типи та способи розмноження організмів. |
|
|
|
136 |
Способи нестатевого розмноження прокаріотів, грибів, рослин, тварин. Поліембріонія. Клонування. Використання вегетативного розмноження рослин та грибів у агрокультурі. |
|
|
|
137 |
Способи статевого розмноження. Будова статевих клітин різних систематичних груп організмів. |
|
|
|
138 |
Гаметогенез у рослин та грибів, у тварин на прикладі ссавців. Будова статевих залоз. |
|
|
|
139 |
Особливості сперматогенезу та овогенезу у людини. П.р. 15. Відмінність сперматогенезу і овогенезу у людини. |
|
|
|
140 |
Фактори регуляції гаметогенезу. Еволюція статевого розмноження. |
|
|
|
141 |
Запліднення: форми, етапи, значення. Запліднення у нижчих, вищих спорових та голонасінних рослин. Подвійне запліднення у покритонасінних рослин. |
|
|
|
142 |
Зовнішнє та внутрішнє запліднення у тварин. Партеногенез. Апоміксис. Неотенія. Педогенез. |
|
|
|
143 |
Етапи запліднення у людини. Причини порушення процесів запліднення у людини. Екстракорпоральне запліднення. Способи контрацепції. |
|
|
|
144 |
Механізми визначення статі. Стать і гендер у людини. Гермафродитизм. Типи народження. |
|
|
|
145 |
Контрольна робота 2. |
|
|
|
Розвиток (30 год) |
||||
146 |
Онтогенез: типи, періодизація у багатоклітинних організмів. |
|
|
|
147 |
Етапи ембріонального розвитку у тварин. Ооплазматична сегрегація та презумптивні зони зиготи. |
|
|
|
148 |
П.р. 16. Вивчення етапів ембріогенезу хордових тварин. |
|
|
|
149 |
Типи та закономірності процесів дроблення. Тотипотентність бластомерів. Бластула. Типи бластул у хордових. |
|
|
|
150 |
Способи гаструляції. Способи закладки мезодерми у безхребетних та хордових. |
|
|
|
151 |
Гістогенез, органогенез. |
|
|
|
152 |
Поняття про стовбурові клітини та їхні властивості. Диференціація клітин. Поява тканин. Ембріональна індукція. |
|
|
|
153 |
Процес нейруляції, формування комплексу осьових органів. |
|
|
|
154 |
Первиннороті та вториннороті організми. |
|
|
|
155 |
Похідні зародкових листків. П.р.17. Вивчення похідних зародкових листків. |
|
|
|
156 |
Поняття про провізорні органи. Амніоти та анамнії. |
|
|
|
157 |
Механізми регуляції онтогенезу. Ембріологічні теорії та закони. |
|
|
|
158 |
Періодизація ембріонального розвитку людини. Типи дроблення та гаструляції у людини. |
|
|
|
159 |
Критичні періоди розвитку зародка людини. Будова та функції плаценти. Поняття про тератогенез. |
|
|
|
160 |
Ембріональний розвиток та його етапи у рослин (ембріогенез та спокій). |
|
|
|
161 |
Сучасні методи ембріології. Тканинна та ембріональна інженерія, химерні організми. Репродуктивна медицина. |
|
|
|
162 |
Типи постембріонального розвитку у тварин. Прямий розвиток. Поняття ембріонізації. |
|
|
|
163 |
Розвиток з повним та неповним перетворенням. Біологічне значення метаморфозу. Регуляція постембріонального розвитку. |
|
|
|
164 |
Етапи постембріонального розвитку насінних рослин (догенеративний, генеративний, постгенеративний). |
|
|
|
165 |
Вікові періоди індивідуального розвитку людини. Статеве дозрівання. Профілактика ЗПСШ. |
|
|
|
166 |
Старість як етап онтогенезу. Теорії старіння на молекулярному, клітинному, оранізмовому рівнях. |
|
|
|
167 |
Життєві цикли та чергування поколінь. Прості та складні життєві цикли рослин і тварин. |
|
|
|
168 |
Ріст та регенерація. Поняття про проліферацію та диференціацію клітин. |
|
|
|
169 |
Типи, швидкість, тривалість росту різних груп організмів. Регуляція росту у тварин та рослин. |
|
|
|
170 |
Вплив на ріст організму людини екзогенних та ендогенних чинників. |
|
|
|
171 |
Типи регенерації. Рівні регенерації: репарація ДНК, регенерація на субклітинному, клітинному, тканинному, органному рівнях. |
|
|
|
172 |
П.р. 18. Вивчення типів регенерації. |
|
|
|
173 |
Здатність до регенерації у різних тварин. Стимуляція регенераційних процесів. |
|
|
|
174 |
Трансплантація органів. Використання 3D друку у відтворенні тканин та органів. |
|
|
|
175 |
Узагальнення. Розвиток. |
|
|
|