1
7 клас
(70 годин, 2 години на тиждень, 4 години — резервні)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
ВСТУП ( 1 година) |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає правила безпеки у фізичному кабінеті; розташування й призначення основних зон шкільного фізичного кабінету та свого робочого місця.
Діяльнісний компонент: дотримується правил безпечної поведінки під час роботи з фізичними приладами та обладнанням.
Ціннісний компонент: усвідомлює роль шкільного кабінету та значення фізичних приладів у навчанні фізики, відповідальність за поведінку у фізичному кабінеті |
Фізика як навчальний предмет у школі.
Фізичні прилади, фізичний експеримент і фізичні досліди. Правила безпеки під час роботи з фізичним обладнанням та у фізичному кабінеті
|
Розділ 1. ФІЗИКА ЯК ПРИРОДНИЧА НАУКА. ПІЗНАННЯ ПРИРОДИ (7 годин) |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає характерні ознаки фізичних явищ, їх відмінність від біологічних, хімічних інших явищ; наводить приклади фізичних явищ, фізичних тіл та фізичних величин; знає символи та одиниці основних фізичних величин. розуміє основні положення атомно-молекулярного вчення; розуміє відмінності між речовиною і полем.
Діяльнісний компонент: записує значення фізичної величини, використовує префікси для утворення кратних і частинних одиниць; користується найпростішими засобами вимірювання, визначає ціну поділки шкали; порівнює значення фізичних величин; вимірює лінійні розміри тіл, об’єми твердих тіл, рідин і сипких матеріалів; проводить досліди (індивідуально та в групі) за власним планом або за інструкцією з допомогою вчителя, аналізує результати, робить висновки.
Ціннісний компонент: усвідомлює як нові знання співвідносяться із наявними; висловлює судження про роль спостереження і досліду в пізнанні довкілля |
Фізика як фундаментальна наука про природу.
Речовина і поле. Основні положення атомно-молекулярного вчення. Початкові відомості про будову атома.
Фізичні тіла й фізичні явища.
Фізичні величини та їх вимірювання. Міжнародна система одиниць фізичних величин.
Лабораторні роботи № 1. Ознайомлення з вимірювальними приладами. Визначення ціни поділки шкали приладу. № 2. Вимірювання об’єму твердих тіл, рідин i сипких матеріалів. № 3. Вимірювання розмірів малих тіл різними способами.
Демонстрації
|
Захист навчальних проектів (1 година) |
|
Навчальні ресурси для наскрізних змістових ліній: ситуативні вправи щодо прояву й впливу фізичних явищ на здоров’я й безпеку життєдіяльності, вирішення проблем довкілля, ощадного використання природних ресурсів тощо |
|
Розділ 2. МЕХАНІЧНИЙ РУХ (17 годин) |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає види механічного руху; володіє поняттям, формулює визначення фізичної величини (швидкість, період обертання, переміщення, амплітуда коливань, період та частота коливань) і вміє обрати її одиницю; називає вживані одиниці часу, шляху, швидкості, періоду обертання, періоду та частоти коливань; описує фізичну величину відповідно до узагальнених планів; розуміє відносність руху.
Діяльнісний компонент: уміє застосовувати поняття «матеріальна точка» та визначати межі застосування цієї фізичної моделі; розрізняє види механічного руху за формою траєкторії та характером руху тіла; уміє описати механічний рух графічно й аналітично і провести його аналіз; розраховує пройдений тілом шлях, визначає швидкість руху, період обертання, частоту коливань нитяного маятника під час розв’язання фізичних задач різного типу; представляє результати вимірювань у вигляді таблиць і графіків; використовує набуті знання для безпечної життєдіяльності.
Ціннісний компонент: усвідомлює цінність знань про механічний рух для власного розвитку й безпеки |
Механічний рух. Відносність руху. Тіло відліку. Система відліку. Матеріальна точка. Траєкторія. Шлях. Переміщення.
Прямолінійний рівномірний рух. Швидкість руху. Графіки руху.
Прямолінійний нерівномірний рух. Середня швидкість нерівномірного руху.
Рівномірний рух матеріальної точки по колу. Період обертання.
Коливальний рух. Амплітуда коливань. Період і частота коливань. Маятники.
Лабораторні роботи № 4. Визначення періоду обертання тіла. № 5. Дослідження коливань нитяного маятника.
Демонстрації
|
Захист навчальних проектів (1 година) |
|
Навчальні ресурси для наскрізних змістових ліній: ситуативні вправи на аналіз механічного руху учасників дорожнього руху та його наслідки для власної безпеки; задачі з прикладами логістики пасажирських і вантажних перевезень в Україні й світі; уміння вибрати оптимальну траєкторію руху в конкретних життєвих ситуаціях |
|
Розділ 3. ВЗАЄМОДІЯ ТІЛ. СИЛА ( 26 годин) |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає і описує фізичні явища і процеси (інерція, деформація, тяжіння, тертя, тиск); володіє поняттям, формулює визначення фізичної величини (маса, густина речовини, сила, коефіцієнт тертя, тиск, сила тиску) та вміє обрати її одиницю; формулює закони Гука, Паскаля, Архімеда; знає умову плавання тіл; пояснює причини виникнення атмосферного тиску та його залежність від висоти, залежність сили пружності від деформації; залежність тиску на дно і стінки посудини від висоти стовпчика й густини рідини; знає і розуміє будову та принцип дії динамометра, манометра, барометра, терезів.
Діяльнісний компонент: застосовує закони Гука, Паскаля, Архімеда, умови плавання тіл, формули сили тяжіння, ваги тіла, сили тертя ковзання, сили тиску, виштовхувальної сили під час розв’язування різних видів чи типів задач і виконання лабораторних робіт; здатен (здатна) запропонувати способи зменшення/збільшення сили тертя, сили пружності, тиску в практичних ситуаціях; графічно зображує сили; користується динамометром, терезами; читає покази шкали манометра, барометра; використовує набуті знання у навчальній і практичній діяльності.
Ціннісний компонент: висловлює судження про роль внеску вчених-фізиків у розвиток і становлення механіки та техніки; оцінює практичне значення застосування законів і закономірностей у природі та техніці |
Явище інерції. Інертність тіла. Маса тіла. Густина речовини.
Взаємодія тіл. Сила. Деформація. Сила пружності. Закон Гука. Динамометр.
Додавання сил. Рівнодійна. Графічне зображення сил.
Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість.
Тертя. Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання. Тертя в природі й техніці.
Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску.
Тиск рідин і газів. Закон Паскаля. Сполучені посудини. Манометри.
Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри.
Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда.
Лабораторні роботи № 6. Вимірювання маси тіл. № 7. Визначення густини речовини (твердих тіл і рідин). № 8. Дослідження пружних властивостей тіл. № 9. Визначення коефіцієнта тертя ковзання. № 10. З’ясування умов плавання тіла.
Демонстрації 1. Досліди, що ілюструють явища інерції та взаємодії тіл. 2. Деформація тіл. 3. Додавання сил, спрямованих уздовж однієї прямої. 4. Прояви та вимірювання сил тертя ковзання, кочення, спокою. 5. Способи зменшення й збільшення сили тертя. 6. Залежність тиску від значення сили та площі. 7. Передавання тиску рідинами й газами. 8. Тиск рідини на дно і стінки посудини. 9. Зміна тиску в рідині з глибиною. 10. Сполучені посудини. 11. Вимірювання атмосферного тиску. 13. Будова і дія манометра. 14. Дія архімедової сили в рідинах і газах. 15. Рівність архімедової сили вазі витісненої рідини в об’ємі зануреної частини тіла. 16. Плавання тіл |
Захист навчальних проектів (1 година) |
|
Навчальні ресурси для наскрізних змістових ліній: ситуативні вправи і задачі на аналіз явища інерції, сил тертя і пружності, їх наслідки для власної безпеки; матеріали з досягнення українських конструкторів у суднобудуванні, повітроплаванні тощо |
|
Розділ 4. МЕХАНІЧНА РОБОТА ТА ЕНЕРГІЯ ( 11 годин) |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент: володіє поняттям, формулює визначення фізичної величини (механічна робота, потужність, кінетична і потенціальна енергія, момент сили, коефіцієнт корисної дії) і вміє обрати її одиницю; розуміє сутність закону збереження механічної енергії, умову рівноваги важеля, принцип дії простих механізмів; знає різновиди важеля.
Діяльнісний компонент: застосовує закон збереження енергії та формули роботи, потужності, ККД простого механізму, кінетичної енергії тіла, потенціальної енергії тіла, піднятого над поверхнею Землі, деформованого тіла, моменту сили під час розв’язування задач різних типів і виконання лабораторних робіт, у практичній діяльності; користується простими механізмами (важіль, нерухомий та рухомий блоки, похила площина); використовує набуті знання для безпечної життєдіяльності.
Ціннісний компонент: оцінює прояви закону збереження механічної енергії в природі, техніці, побуті; оцінює ефективність використання простих механізмів; оцінює роль видатних учених у розвитку знань про перетворення енергії |
Механічна робота. Потужність. Механічна енергія та її види.
Закон збереження енергії в механічних процесах та його практичне застосування.
Прості механізми. Момент сили. Важіль. Умова рівноваги важеля.
Коефіцієнт корисної дії простих механізмів.
Лабораторні роботи № 11. Вивчення умови рівноваги важеля. № 12. Визначення ККД простого механізму.
Демонстрації
|
Захист навчальних проектів (1 година) |
|
Навчальні ресурси для наскрізних змістових ліній: ситуативні вправи й задачі на застосування закону збереження енергії, розрахунок параметрів простих механізмів, умов їх безпечного використання; інформаційні матеріали про досягнення українських конструкторів у машинобудуванні й будівництві |
Календарно-тематичне планування
фізики для 7 класу
(За підруч. Фізика, 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.] ; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого.)
70 год, 2 год на тиждень
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
прим. |
Фізика як природнича наука. Пізнання природи (11год) |
|
||
1 |
Фізика як навчальний предмет. Фізичний кабінет та його обладнання. Правила безпеки у фізичному кабінеті. Вступний інструктаж. Фізика – наука про природу. Фізичні тіла та фізичні явища |
5.09 |
|
2 |
Будова речовини. Молекули. Атоми |
7.09 |
|
3 |
Наукові методи вивчення природи |
12.09 |
|
4 |
Фізичні величини. Вимірювання фізичних величин. Похибки й оцінювання точності вимірювань |
14.09 |
|
5 |
Розв’язування задач |
19.09 |
|
6 |
Лабораторна робота № 1. Визначення ціни поділки шкали вимірювального приладу |
21.09 |
|
7 |
Лабораторна робота № 2. Вимірювання об’ємів твердих тіл, рідин і сипких матеріалів |
26.09 |
|
8 |
Лабораторна робота № 3. Вимірювання розмірів малих тіл |
28.09 |
|
9 |
Узагальнення та систематизація знань з теми «Фізика як природнича наука. Пізнання природи» |
3.10 |
|
10 |
Контрольна робота № 1. |
5.10 |
|
11 |
Захист навчальних проєктів з теми «Фізика як природнича наука. Пізнання природи». Тематичне оцінювання. |
10.10 |
|
Розділ 2. МЕХАНІЧНИЙ РУХ (17 год) |
|
||
12 |
Механічний рух. Відносність руху. Система відліку. Матеріальна точка. Траєкторія. Шлях. Переміщення |
12.10 |
|
13 |
Рівномірний рух. Швидкість руху |
17.10 |
|
14 |
Розв’язування задач |
19.10 |
|
15 |
Графіки рівномірного руху |
31.10 |
|
16 |
Розв’язування задач |
2.11 |
|
17 |
Нерівномірний рух. Середня швидкість нерівномірного руху |
7.11 |
|
18 |
Розв’язування задач |
9.11 |
|
19 |
Розв’язування задач |
14.11 |
|
20 |
Рівномірний рух матеріальної точки по колу |
16.11 |
|
21 |
Лабораторна робота № 4. Вимірювання періоду обертання та обертової частоти |
21.11 |
|
22 |
Швидкість рівномірного руху по колу |
23.11 |
|
23 |
Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань |
28.11 |
|
24 |
Лабораторна робота № 5. Дослідження коливань нитяного маятника |
30.11 |
|
25 |
Розв’язування задач |
5.12 |
|
26 |
Узагальнення та систематизація знань з теми «Механічний рух» |
7.12 |
|
27 |
Контрольна робота № 2. |
12.12 |
|
28 |
Захист навчальних проєктів з теми «Механічний рух» Тематичне оцінювання. |
14.12 |
|
Розділ 3. ВЗАЄМОДІЯ ТІЛ. СИЛА (27 год) |
|
||
29 |
Явище інерції. Інертність тіла. Маса як міра інертності |
19.12 |
|
30 |
Лабораторна робота № 6. Вимірювання мас тіл способом зважування |
21.12 |
|
31 |
Густина. Одиниці густини |
26.12 |
|
32 |
Лабораторна робота № 7. Визначення густин твердого тіла та рідини |
28.12 |
|
33 |
Розв’язування задач |
16.01 |
|
34 |
Сила – міра взаємодії. Графічне зображення сил. Додавання сил |
18.01 |
|
35 |
Деформація тіла. Сила пружності. Закон Гука |
23.01 |
|
36 |
Лабораторна робота № 8. Дослідження пружних властивостей тіл |
25.01 |
|
37 |
Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість |
30.01 |
|
38 |
Розв’язування задач |
1.02 |
|
39 |
Тертя. Сила тертя |
6.02 |
|
40 |
Лабораторна робота № 9. Визначення коефіцієнта тертя ковзання |
8.02 |
|
41 |
Узагальнення та систематизація знань з теми «Сила. Види сил» |
13.02 |
|
42 |
Контрольна робота № 3. |
15.02 |
|
43 |
Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску |
20.02 |
|
44 |
Тиск рідин і газів. Закон Паскаля |
22.02 |
|
45 |
Гідростатичний тиск |
27.02 |
|
46 |
Атмосферний тиск і його вимірювання. Барометри |
29.02 |
|
47 |
Сполучені посудини. Манометри |
5.03 |
|
48 |
Розв’язування задач |
7.03 |
|
49 |
Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда |
12.03 |
|
50 |
Умови плавання тіл. |
14.03 |
|
51 |
Лабораторна робота № 10. З’ясування умов плавання тіла |
19.03 |
|
52 |
Cудноплавство та повітроплавання |
21.03 |
|
53 |
Узагальнення та систематизація знань з теми «Тиск. Закон Архімеда. Плавання тіл» |
2.04 |
|
54 |
Контрольна робота № 4. |
4.04 |
|
55 |
Захист навчальних проєктів з теми «Взаємодія тіл. Сила». Тематичне оцінювання. |
9.04 |
|
Розділ 4. МЕХАНІЧНА РОБОТА ТА ЕНЕРГІЯ (15 год) |
|
||
56 |
Механічна робота. Одиниці роботи. Потужність |
11.04 |
|
57 |
Розв’язування задач |
16.04 |
|
58 |
Механічна енергія. Потенціальна і кінетична енергії тіла |
18.04 |
|
59 |
Закон збереження і перетворення механічної енергії |
23.04 |
|
60 |
Розв’язування задач. |
25.04 |
|
61 |
Прості механізми. Важіль. Момент сили. Умови рівноваги важеля. |
30.04 |
|
62 |
Лабораторна робота № 11. З’ясування умови рівноваги важеля |
2.05 |
|
63 |
Рухомий і нерухомий блоки. Коловорот |
7.05 |
|
64 |
Похила площина. Клин. Гвинт. Коефіцієнт корисної дії механізмів |
9.05 |
|
65 |
Розв’язування задач |
14.05 |
|
66 |
Лабораторна робота № 12 Визначення ККД похилої площини |
16.05 |
|
67 |
Узагальнення та систематизація знань з теми «Механічна робота та енергія». |
21.05 |
|
68 |
Контрольна робота № 5. |
23.05 |
|
69 |
Захист навчальних проєктів з теми «Механічна робота та енергія» |
28.05 |
|
70 |
Резерв |
30.05 |
|
1