Календарно-тематичне планування з української літератури, 9 клас, згідно з чинною програмою з української літератури для 5-9 класів (зі змінами 2017 року).
Календарно-тематичне планування
з української літератури, 9 клас
ІІ семестр, 2018-2019 н. р.
№ уроку |
Дата уроку |
Тема уроку |
Примітки |
1-2 |
14/01 |
Література українського романтизму (оглядово) Ідейно-художні особливості романтизму. Зв’язок із ідеями Просвітництва, з національним рухом. Осередки романтичного руху на Слобожанщині, Чернігівщині й Полтавщині, у Західній Україні («Руська трійця»). Поети-романтики (Л. Боровиковський, П. ГулакАртемовський, Є. Гребінка, М. Костомаров, А. Метлинський, В. Забіла, М. Петренко, О. Афанасьєв-Чужбинський, М. Шашкевич. Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур.
Петро ГУЛАК-АРТЕМОВСЬКИЙ. Балада «Рибалка» Вічна тема кохання. Засоби романтичного зображення. Фольклорна основа твору |
|
3-4 |
21/01 |
Євген ГРЕБІНКА. Вірш «Човен» Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета українською та російською мовами («Ні, мамо, не можна нелюба любить», «Чёрные очи» та ін.).
Творчість М. Гоголя, уродженця України, місце його творчості на порубіжжі культур двох народів. Вираження глибини національного духу у творах прозаїка та драматурга, українська історія та фольклор як їх джерело. |
|
5-6 |
28/01 |
«Тарас Бульба» (переклад М.Садовського і М. Рильського, за ред. І. Малковича). Сюжет твору. Внутрішній епічний розмах твору. Піднесено-героїчний образ головного героя. |
|
7-8 |
04/02 |
Колізія морального й національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби. Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА. Творчість поетів-романтиків, М. Гоголя (розгорнуті відповіді на запитання). |
|
9-10 |
11/02 |
Тарас ШЕВЧЕНКО. Геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні.
Рання творчість. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»). |
|
11-12 |
18/02 |
Оглядове вивчення історичної теми у творчості Кобзаря («Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки»). Вісь неперервності історичного часу («До Основ’яненка»). ТЛ: послання. Національна проблематика періоду «Трьох літ». Поема («комедія») «Сон» і тогочасна суспільнополітична дійсність. Композиційний прийом «сну», його роль для розширення можливостей поетичного зображення. Сатиричний характер поеми. ТЛ: гротеск, контраст, умовність. |
Вивчити напам’ять фрагмент (на вибір). |
13-14 |
25/02 |
Протистояння імперського режиму і вільнодумної, національно свідомої особистості. Образ оповідача в поемі. «Кавказ» – пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику. Продовження теми національно-визвольної боротьби. Узагальнена ідея поеми – неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн. |
|
15-16 |
04/03 |
Проблематика поеми. Художні особливості твору, актуальність його. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» Продовження теми «землячків» у посланні. Викриття конформізму значної частини української еліти. Засудження комплексу меншовартості, національного безпам’ятства та байдужості до рідної мови. |
Вивчити напам’ять фрагмент (на вибір). |
17-18 |
11/03 |
Критичний перегляд національної історії задля перспективи її кращого майбутнього. Настроєві інтонації твору (суперечка, пересторога, погроза, заклик тощо). Проблематика твору. «Вічна» тема матері й сина. Романтичний тип утілення теми жіночої долі («Катерина»). |
|
19-20 |
18/03 |
Еволюція жіночого образу. Реалістично-побутовий тип утілення теми жіночої долі («Наймичка»). Урок мовленнєвого розвитку. Усний твір-характеристика персонажа поем «Катерина» і «Наймичка». |
|
21-22 |
25/03 |
Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі («У нашім раї на землі…»). Наскрізний ліризм творів Т. Шевченка про жіночу долю. Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення з нього. Риси автобіографізму в образі ліричного героя («Доля»). Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі («Росли укупочці, зросли…»). ТЛ: ліричний герой (поглиблено), лірична медитація. |
|
23-24 |
08/04 |
Біблія в житті Т. Шевченка. Світле пророцтво поета («Ісаїя. Глава 35»). Художня інтерпретація творів із Книги Псалмів, риси її національної своєрідності у Т. Шевченка. Глибока смута пророка занепадом моральності, неправедними діяннями «сильних світу», пригнічення люду новими, внутрішніми «ворогами». Біблійні реалії в текстах творів. ТЛ: псалом. Підсумковий урок. Світова велич українського поета. Визначні діячі світової культури про Шевченка. Його вплив на літератури інших народів. Шевченко та історико-культурний поступ України. Ушанування пам’яті поета в Україні й за кордоном. |
|
25-26 |
15/04 |
Урок позакласного читання. Тарас Шевченко. «Назар Стодоля».
КОНТРОЛЬНА РОБОТА. Творчість Т. Шевченка (тестування). |
|
27-28 |
22/04 |
П. КУЛІШ – відомий письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач, автор підручників для школи, українського правопису. Вплив на П. Куліша ідей європейського просвітництва: «Українець у Європі, європеєць в Україні». Романтична основа світогляду. Ентузіазм і жертовність П. Куліша у громадській та культурницькій роботі на шляху духовного відродження і культурного збагачення нації. «Чорна рада» – перший україномовний історичний роман-хроніка. Походження його назви. Історична основа й авторська уява, романтичність стилю. Динамічний інтригуючий сюжет. ТЛ: роман, роман-хроніка, історичний роман. |
Вивчити напамʼять уривок із роману (на вибір учителя). |
29-30 |
06/05 |
Непросте життя та романтичні пригоди головних героїв. Загальнолюдські риси ініціативності, працьовитості, лицарства, благородства, вірності почуттю та обов’язку. Символи роману. Порівняльна характеристика образів Якима Сомка та Іванця Брюховецького. Фольклорно-етнографічний матеріал у творі. Оцінка роману Т. Шевченком. Марко ВОВЧОК. Життя і творча діяльність. Марко Вовчок як перекладач (Ж. Верна, Г. К. Андерсена, А. Е. Брема). «Народні оповідання»; продовження теми народного життя в повісті «Інститутка». ТЛ: реалізм. |
|
31-32 |
13/05 |
Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини. Образи персонажів – людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА. Письмовий твір на одну з тем: «Ідея соборності та незалежності України (за романом П. Куліша “Чорна рада”)», «Антикріпосницька спрямованість повісті Марка Вовчка “Інститутка”». |
|
33-34 |
20/05 |
Урок позакласного читання. Марко Вовчок. Оповідання «Козачка» зі збірки «Народні оповідання».
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ. Ознайомлення із творами письменників-земляків. |
|
35-36 |
27/05 |
Урок мовленнєвого розвитку. Написання листа авторові улюбленої книжки.
УРОК-ПІДСУМОК. Бесіда про твори, які вивчалися впродовж року й викликали найбільшу зацікавленість. |
|