Зміст роботи з розвитку мовлення, який реалізує вчитель початкових класів.
Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення»
для третіх класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку
Автори: Омельченко І.М., Федорович Л.О.
І СЕМЕСТР – 3 ГОД НА ТИЖДЕНЬ – 60 год
ІІ СЕМЕСТР - 1 ГОД НА ТИЖДЕНЬ – 71 год
Всього за рік – 131 год
№з/п |
Прим. |
Тема заняття |
Дата |
Прим. |
||||
МОДУЛЬ І. СЛУХАННЯ-АУДІЮВАННЯ (ПРОВІДНИЙ АНАЛІЗАТОР: СЛУХОВИЙ) |
||||||||
1,2,3 |
|
Розвиток слухового сприймання. |
|
|
||||
4,5 |
|
Розвиток мовленнєвої уваги та пам’яті. |
|
|
||||
6,7 |
|
Удосконалення умінь виконувати на слух сприйнятті інструкції учителя. |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця). Розуміє прослуханий текст різних стилів, жанрів і типів, які містять не тільки прості речення. Переказує текст. Виявляє своє ставлення до дійових осіб, їхніх вчинків. Розуміє та виконує сприйняті на слух інструкції щодо виконання поставлених учителем навчальних завдань. |
||||||||
|
|
|
|
|||||
МОДУЛЬ ІІ. ГОВОРІННЯ (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ І СЛУХОВИЙ) |
||||||||
8,9 |
|
Розвиток психічних процесів . |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця Виконує вправи спрямовані на розвиток сприймання, уваги, пам'яті, мислення. |
||||||||
10,11 |
|
Активізація кінестетичних, мовнорухових та мовнослухових механізмів мовлення . |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує вправи спрямовані на розвиток механізмів усного мовлення. |
||||||||
12,13 |
|
Вдосконалення уміння чути, називати приголосні та голосні звуки й показувати відповідні букви та здійснювати роботу з ними . |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє умінням самостійно визначати та називати приголосні та голосні звуки, букви. |
||||||||
14,15 |
|
Вдосконалення умінь роботи з словом та навичок суфіксального та префіксального словотворення |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє уміннями та навичками самостійної роботи з словом (словозміна, словотворення). |
||||||||
16,17 |
|
Вдосконалення уміння визначати в тексті речення і його складові. |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє умінням самостійної роботи з реченням. |
||||||||
18,19 |
|
Вдосконалення розуміння поняття «текст», його основних ознак та здійснення роботи з текстом |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє поняттям «текст» (практично). |
||||||||
20,21 |
|
Вдосконалення уміння здійснювати роботу з деформованим текстом |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє умінням здійснювати роботу з деформованим текстом. |
||||||||
22,23 |
|
Вдосконалення уміння визначати в тексті його тему та основну думку |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє умінням самостійно визначати в тексті його тему та основну думку. |
||||||||
24,25 |
|
Вдосконалення уміння визначати заголовок за текстом |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє умінням самостійно визначати заголовок. |
||||||||
26,27 |
|
Вдосконалення уміння ділити текст на частини та здійснювати роботу з текстом |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Послуговується навичкою поділу тексту на частини. |
||||||||
28,29 |
|
Вдосконалення уміння складати план розповіді на задану тему |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє умінням самостійно складати план розповіді. |
||||||||
30,31 |
|
Вдосконалення уміння переказувати текст |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє умінням самостійного переказу тексту. |
||||||||
32,33 |
|
Вдосконалення уміння складання розповіді-опису, оповідання, міркування. |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє уміннями самостійного складання розповіді-опису, оповідання, міркування. |
||||||||
34,35 |
|
Вдосконалення уміння складання розповіді за серією картинок, за сюжетною картиною. |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє уміннями самостійного складання розповіді за картинами |
||||||||
36,37, 38,39 |
|
Вдосконалення уміння складати розповіді на задану тему та здійснювати роботу з текстом. |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє уміннями самостійного складання розповіді на задану тему. |
||||||||
МОДУЛЬ ІІІ. ЧИТАННЯ (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: ЗОРОВИЙ, СЛУХОВИЙ, АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ) |
||||||||
40,41 |
|
Розвиток уміння практичного оволодіння реченнями різних видів.
|
|
|
||||
42,43 |
|
Уточнення поняття «речення» та аналіз структури речень |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує вправи спрямовані на розвиток аналізу структури речення. |
||||||||
44,45 |
|
Розвиток навичок правильної вимови голосних і приголосних звуків різних за акустичними, вимовними ознаками.
|
|
|
||||
46,47 |
|
Формування здатності виділяти звуки із складів і слів та здійснювати простий складовий аналіз і синтез |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує вправи спрямовані нарозвиток складового аналізу та синтезу. |
||||||||
48,49 |
|
Розвиток практичного оволодіння простими та складними формами фонематичного аналізу та синтезу |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує вправи спрямовані на розвиток простого та складного фонематичного аналізу та синтезу. |
||||||||
50,51 |
|
Розвиток уміння практичного оволодіння правильною вимовою змішуваних голосних і приголосних звуків різних за акустичними та вимовними ознаками. |
|
|
||||
52,53 |
|
Формування здатності виділяти звуки із складів та слів на основі слуховимовних уявлень |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує вправи з упізнавання і виділення голосних і приголосних звуків на тлі складу. |
||||||||
54,55 |
|
Розвиток практичного оволодіння диференціацією змішуваних голосних і приголосних звуків серед окремих звуків, у складах, словах реченнях і зв'язному мовленні. |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує різні вправи з диференціації змішуваних голосних і приголосних звуків. |
||||||||
56,57, |
|
Розвиток практичного оволодіння диференціацією дзвінких і глухих приголосних у складах, словах реченнях і зв'язному мовленні |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує різні вправи з диференціації дзвінких і глухих приголосних звуків. |
||||||||
58,59,60 |
|
Розвиток практичного оволодіння диференціацією твердих і м'яких приголосних у складах, словах реченнях і зв'язному мовленні. |
|
|
||||
|
|
Розвиток практичного оволодіння навичками фонематичного аналізу та синтезу звуків у складах, словах. |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує різні вправи з диференціації твердих і м'яких приголосних звуків. |
||||||||
|
|
Розвиток практичного оволодіння навичками читання складів, слів, речень із дзвінкими, глухими, твердими та м'якими приголосними звуками. |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує різні вправи спрямовані на розвиток читання з дзвінкими, глухими, твердими та м'якими приголосними звуками. |
||||||||
|
|
Розвиток практичного оволодіння навичками словозміни іменників, прикметників, дієслів |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує різні вправи з словозміни іменників, прикметників, дієслів. |
||||||||
|
|
Розвиток практичного оволодіння навичками словотворення іменників, прикметників, дієслів |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує різні вправи спрямовані на розвиток словотворення іменників, прикметників, дієслів |
||||||||
|
|
Розвиток практичного оволодіння навичками складання простих і складних видів речення |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує різні вправи зі складання різних видів речення. |
||||||||
|
|
Розвиток оволодіння навичками роботи зі складом, словом, реченням та закріплення поняття «склад», «слово», «речення» |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Послуговується навичкою роботи зі складом, словом, реченням. |
||||||||
|
|
Розвиток практичного оволодіння навичками читання складів, слів, речень, тексту |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує різні вправи спрямовані на розвиток читання складів, слів, речень, тексту. |
||||||||
|
|
Розвиток практичного оволодіння навичками розуміння синтаксичних зв'язків між словами у тексті, речень у тексті |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує різні вправи зі словами у реченні, з реченнями в тексті. |
||||||||
|
|
Розвиток практичного оволодіння підбором слів-синонімів, слів- антонімів до прочитаного слова та пояснення його значення |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Володіє навичкою підбору слів-синонімів, слів-антонімів до прочитаного слова та пояснює його значення. |
||||||||
|
|
Розвиток зорового гнозису різними засобами |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Послуговується зоровим гнозисом у процесі упізнавання зображень. |
||||||||
|
|
Розвиток зорової пам'яті різноманітними вправами та іграми |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Запам'ятовує фігури, цифри, букви. |
||||||||
|
|
Розвиток орієнтування у лівій-правій сторонах тіла |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує правильно різні дії правою чи лівою рукою. |
||||||||
|
|
Розвиток орієнтування у просторових співвідношеннях |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує правильно різні дії пов’язані з просторовими співвідношеннями між предметами і зображеннями. |
||||||||
|
|
Розвиток сприймання зорового образу букв із різноманітними вправами |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця ). Виконує правильно різні вправи з орієнтування у графічно схожих зображеннях і буквах. |
||||||||
|
|
Розвиток сприймання слухового образу звуків |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця). Послуговується звуко-буквенним аналізом і синтезом складів і слів. |
||||||||
|
|
Розвиток зорового гнозису |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця). Послуговується зоровом гнозисом і пам’ятю у процесі читання. |
||||||||
|
|
Розвиток і встановлення зв’язків, асоціацій між зоровим образом букви і слуховимовним образом звуків і букв |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця). Встановлює зв’язки між звуками та буквами. |
||||||||
|
|
Розвиток практичного оволодіння навичками читання букв, різних складів, 1, 2, 3-ох складових слів, простих і складних речень, текстів |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця). Виконує правильно різні вправи з читання букв, складів, слів, речень, текстів. |
||||||||
МОДУЛЬ ІV. ПИСЬМО (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: РУКОМОТОРНИЙ, ЗОРОВИЙ, АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ, СЛУХОВИЙ) |
||||||||
|
|
Розвиток фонематичного сприймання голосних і приголосних звуків |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця). Виконує правильно вправи з простого і складного звуко- буквенного аналізу та синтезу слів |
||||||||
|
|
Розвиток слухової і вимовної диференціації голосних та приголосних звуків |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця). Диференціює голосні та приголосні звуки. |
||||||||
|
|
Розвиток навички співвідношення акустико-артикуляційного образу голосних і приголосних звуків і букв |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця). Співвідносить голосні та приголосні змішувані звуки та букви. |
||||||||
|
|
Розвиток навички правильної вимови голосних і приголосних звуків |
|
|
||||
Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця). Правильно вимовляє голосні та приголосні змішувані звуки. |
||||||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
Вдосконалення навички монологічного мовлення, складання оповідань різних видів з наступним переказом тексту та їх записом |
|
|
||||
МОДУЛЬ V. СПІЛКУВАННЯ |
||||||||
|
|
Культура ввічливого спілкування. Вивчення найпростіших формул мовленнєвого етикету вітання. |
|
|
||||
|
|
Ознайомлення з дотриманням правил етикету в громадських місцях.
|
|
|
||||
|
|
Спілкування як взаємодія (децентровані дії). Формування установки на взаємодію та доброзичливе ставлення до однокласників. .
|
|
|
||||
|
|
Співвіднесення характеристик або ознак предметів з особливостями погляду спостерігача, координація різних просторових позицій. Розуміння можливості різних позицій і точок зору (подолання егоцентризму), орієнтація на позиції інших людей, відмінні від власної. |
|
|
||||
|
|
Розуміння можливості різних підстав для оцінки одного і того ж предмета, розуміння відносності оцінок або підходів до вибору. |
|
|
||||
|
|
Врахування різних думок і вміння висловлювати та обґрунтовувати власну думку. Облік різних потреб та інтересів.
|
|
|
||||
|
|
Спілкування як співпраця. Розвиток вміння слухати та розуміти партнера, планувати й злагоджено виконувати спільну діяльність, розподіляти ролі, взаємно контролювати дії один одного і вміти домовлятися. Формування вміння колективного обговорення завдань. Адаптація до соціальної ролі учня.
|
|
|
||||
|
|
Спілкування як рефлексія. Розвиток соморефлексії, рефлексії іншого та рефлексії різних соціально-комунікативних ситуацій. |
|
|
||||
|
|
Спілкування у просторі культури. Парасоціальне спілкування з медіаперсонажем (з анімаційного серіалу чи мультфільму) |
|
|
||||
|
|
Спілкування у просторі природи. Етичні бесіди, діалоги та полілологи про доброзичливе ставлення до тварин і рослин. Усвідомлене ставлення, ідентифікація та емпатія з тваринами, рослинами. |
|
|
||||
|
|
Спілкування у просторі персоналізованого «Я». Формування позитивного образу Я: «соціального Я», «внутрішнього Я» та «соціокультурного Я». |
|
|
||||
|
|
Час спілкування. Розуміння причин і прогноз учинків Іншого.
|
|
|
||||
|
|
Цінності спілкування. Присвоєння соціокультурних та морально-етичних цінностей. Ознайомлення дітей із термінальними цінностями, які не можна обґрунтувати іншими, більш загальними або більш важливими цінностями. |
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
.