1
Кейс-урок з фізики для учнів 7 класу
на тему «Рівномірний рух. Швидкість рівномірного руху».
Підготувала вчитель фізики
Михайлівського НВК
Шутова Аліна Едуардівна
Відповідно до Міністерства освіти і науки України основним результатом діяльності сучасної школи повинна стати не сама по собі система знань, умінь, навичок учнів, а комплекс компетентностей в різних областях діяльності. Необхідно вчити дитину так, щоб випускник школи міг самостійно вирішувати виникаючі життєві проблеми.
Суть кейс-методу полягає в тому, що засвоєння знань та формування умінь є результатом активної самостійної діяльності учнів. Кейс-метод – це ситуативна методика, яка дозволяє побачити неоднозначність вирішення проблем в реальному житті.
Переваги кейс-методу:
Кейси застосовують на будь-якому етапі уроку як актуалізацію знань, вивчення нового матеріалу та закріплення знань. Здебільшого використовують тематичні кейси.
Тема: Рівномірний рух. Швидкість рівномірного руху.
Мета:
навчальна: сформувати знання про рівномірний рух та поняття швидкість;
розвивальна: розвивати вміння встановлювати зв'язки між величинами швидкості та пройденим шляхом;
виховна: виховувати уважність, зібраність, спостережливість, звичку до наполегливої та самостійної праці.
Тип уроку: комбінований.
Наочність та обладнання: підручник, комп’ютер, презентація.
Хід уроку
Привітання учнів. Створення позитивного мікроклімату на уроці.
На попередньому занятті, ви розпочали вивчати механічний рух. Ознайомилися з системою відліку та матеріальною точкою. Сьогодні продовжуємо вивчати механічний рух, та після вивчення нового матеріалу, в кінці уроку ми зможемо відповісти на такі запитання:
1. Який рух називають рівномірним?
2. Який рух називають рівномірним прямолінійним?
3. Як знайти швидкість рівномірного руху тіла?
4. Назвіть одиниці швидкості руху.
5. Як визначити шлях, подоланий тілом, якщо відомі швидкість і час руху тіла?
6. Як визначити час руху тіла, якщо відомі шлях і швидкість його руху?
Але перш, як перейти до вивчення нової теми, пропоную вам виконати перевірку набутих знань у формі гри. Вам потрібно відсканувати цей код за допомогою смартфона, щоб перейти до виконання вправи. Завдання буде зарахованим, якщо після з’єднання карток, вони всі зникнуть.
Ви всі відмінно виконали вправу, а отже переходимо до вивчення нового матеріалу. Записуємо: число, класна робота. Увага на екран!
Демонстрація
Рівномірний рух бульбашки повітря у воді (скляна трубка завдовжки 1 м з водою з бульбашкою повітря).
Рис.1.
Питання до учнів:
Рівномірний рух – це механічний рух, у ході якого за будь-які рівні інтервали часу тіло долає однаковий шлях.
Діти ви напевно вже знаєте, що рівномірний рух зустрічається в природі дуже рідко. Приблизно однакові шляхи за однаковий час проходить Земля, обертаючись навколо Сонця, кінець стрілки годинника. Молекула газу від одного співудару до другого рухається рівномірно.
Рис.2 Рис.3
Розглянемо малюнок: автомобіль за кожну годину проходить 40 км, за кожні пів години – 20 км, за кожну чверть години – 10 км. Якщо автомобіль рівномірно рухається прямолінійною ділянкою дороги, то за рівні інтервали часу він здійснює однакові переміщення, тобто долає однаковий шлях і не змінює напрямку свого руху. Такий рух називають рівномірним прямолінійним.
Рис.4
Рівномірний прямолінійний рух – це механічний рух, у ході якого за будь-які рівні інтервали часу тіло здійснює однакові переміщення (проходить однаковий шлях по прямолінійній траєкторії).
Питання до учнів: наведіть приклади рівномірного руху в вашому житті?
(Рух автомобіля на прямолінійній ділянці дороги (без розгону та гальмування), рух потяга на прямолінійній ділянці дороги (рівномірність цього руху можна встановити, прислухавшись до стуків при ударі коліс об стики рейок).
Розглянемо малюнок: автомобіль, що рухається рівномірно, випереджає людину, яка йде рівномірно тому, що рухається швидше від неї.
Рис.5
Питання до учнів: Чим відрізняється рухи цих тіл між собою ? (Рухи всіх цих тіл відрізняється між собою швидкістю).
Швидкість тіла при рівномірному русі показує, який шлях проходить тіло за одиницю часу. Наприклад, якщо за кожну годину літак пролітає 500 км, то кажуть, що швидкість літака 500 км за годину.
Швидкість рівномірного руху (v) – це фізична величина, що дорівнює відношенню шляху l, який подолало тіло, до інтервалу часу t, протягом якого цей шлях був подоланий.
Швидкість руху позначають символом v і обчислюють за формулою:
Одиниця швидкості руху в СІ – метр за секунду:
– це означає якщо тіло рухається рівномірно за 1с воно проходить шлях, що дорівнює 1м.
Для вимірювання швидкості механічного руху використовують прилад, який називається – спідометр. За його шкалою можна визначити швидкість руху в будь який момент часу. Спідометри встановлюються на всіх сучасних транспортних засобах.
Швидкість руху – величина векторна. Напрямок і значення швидкості руху залежить від того, відносно якого тіла розглядається рух.
Рис.6
Виразіть в метрах за секунду (м/с) швидкості: 36 км/год; 72 км/год.
Запис у зошити : Для того, щоб перевести км/год в м/с, згадаємо, що 1км =1000м, 1год = 3600с.
Задача № 2
Виразіть в кілометрах за годину (км/год) швидкості: 16 м/с; 1000 м/с.
Розв’язання
Ракета летить зі швидкістю 7 кілометрів за секунду , а равлик повзе зі швидкістю 17 сантиметрів за хвилину . Хто з них рухається з меншою швидкістю?
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: Равлик рухається з меншою швидкістю . |
Порівняти та |
Задача № 4
Турист ішов 30 хв зі швидкістю 6 . Який шлях він подолав за цей час?
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: . |
|
Задача № 5
Від пункту А ( Львів ) до пункту В (Поті, Грузія) шлях, що дорівнює 2700 км, реактивний літак пролетів за 1 год. Зворотній шлях він летів зі швидкістю 715 м/с. В якому напрямі швидкість літака була більшою.
Дано:
|
Розв’язання Знайдемо швидкість літака від Львова до Поті.
Відповідь: швидкість літака була більшою з пункта А (Львів) до пункта Б (Поті,Грузія). |
|
Наш з вами урок добігає кінця, а тому час узагальнити набуті знання. Відкрийте сканування на ваших смартфонах та наведіть на екран, зіскануйте QR-код та знайдіть відповідну пару. Завдання буде зарахованим, якщо після з’єднання карток, вони всі зникнуть.
Рис.7