Київська Русь за Володимира Мономаха

Про матеріал
Мета: характеризувати процес посилення великок¬нязівської влади за Володимира Мономаха та до¬вести, що за його правління Київська Русь зазнає періоду піднесення; розвивати в учнів уміння да¬вати характеристику історичному діячу, визначати його місце в історичному процесі, аналізувати ма¬теріал, робити висновки, працювати з джерелами інформації; переконати учнів у силі згуртованості та єдності на прикладі діяльності Володимира Мо¬номаха.
Перегляд файлу

Київська Русь за Володимира Мономаха

Мета:

характеризувати процес посилення великок­нязівської влади за Володимира Мономаха та до­вести, що за його правління Київська Русь зазнає періоду піднесення;

розвивати в учнів уміння да­вати характеристику історичному діячу, визначати його місце в історичному процесі, аналізувати ма­теріал, робити висновки, працювати з джерелами інформації;

переконати учнів у силі згуртованості та єдності на прикладі діяльності Володимира Мо­номаха.

Основні поняття міжусобні війни, половці, Володимир Мономах.

Обладнання: карта,  портрет  Володимира  Мономаха,   картки з джерелами інформації.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати:

після цього уроку учні зможуть:

називати дати правління Володимира Мономаха та його сина Мстислава;

оцінювати Володимира Мономаха як особистість і державного діяча;

доводити, що за правління Володимира Мономаха Київська Русь зазнала періоду піднесення;

удосконалити навички роботи з джерелами ін­формації, аналізувати матеріал, робити висновки й узагальнення.

 

ХІД УРОКУ

 

I.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бліцопитування.

1)   Дайте визначення поняття «міжусобні війни».

2)   Хто такі половці?

3)  Назвіть причини розгортання міжусобиць у Київській Русі після смерті Ярослава Мудрого.

4)    Назвіть князів, які управляли державою в другій поло­вині XI — на початку XII ст.

5)    Що таке «Союз трьох Ярославичів»? Із якою метою він був укладений?

6)    Що таке «Правда Ярославичів»?

7)    Що вам відомо про події 1068 р. в Києві?

8)    Яка подія відбулася в 1097 р.? Що вам про неї відомо?

9)    Які рішення були прийняті на з’їзді князів у Любечі?

10)  Із якою метою були скликані два наступні з’їзди князів?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

На початку уроку вчитель свідомо не оголошує учням тему уроку, а пропонує їм розв’язати ребус, де зашифровано ім’я та прізвище князя, про якого йтиметься на сьогоднішньому уроці.

Запитання.

1)    Що вам відомо про Володимира Мономаха з попереднього уроку?

2)    Яку політику він проводив, будучи переяславським князем?

3)    Яку  роль  він  відіграв  у  проведенні  Любецького  з’їзду князів?

4)    Яку роль він відігравав у боротьбі з половцями?

Слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми з вами з’ясуємо, за яких обставин Володимиру Мономаху вдалося прийти до влади в Київській Русі, схарактеризуємо його зовнішню та внутрішню політику, визна­чимо наслідки його діяльності.

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Внутрішня та зовнішня політика Володимира Мономаха.

Розповідь учителя.

Ще будучи переяславським князем, Володимир Мономах висту­пав із закликами про єднання руських князів та за припинення міжусобних війн. Також він уславився походами проти половців, завдавши їм низку нищівних поразок. Усього Мономах здійс­нив 83 великі походи, узявши в полон 300 половецьких ханів. Один із великих походів відбувся в 1103 р., під час якого половці не витримали натиску руських князів і кинулися тікати з поля бою. Ще успішнішим був похід 1111 р., коли руські війська, підійшовши аж до Сіверського Дінця, захопили багато половецьких міст. Володимир Мономах відіграв неабияку роль і в укріпленні кордонів Київської Русі та спорудженні оборонних укріплень на півдні по річках Сула, Рось та Дніпро.

Таким чином, Володимир Мономах був не тільки організатором, а й активним учасником боротьби з половцями, чим здобув неабияку славу і популярність серед населення Київської Русі. Недарма київське віче в 1113 р. запросило його на київський престол.

Характеристика правління Володимира Мономаха починається із заслуховування повідомлення одного з учнів, який розпові­дає, за яких обставин князю вдалося прийти до влади.

Робота з історичним джерелом.

Учні знайомляться з уривком із літопису, після чого дають відповіді на запитання до нього.

Із «Літопису Руського» про прихід Володимира Мономаха

до влади

А представився благовірний князь Михайло, званий Святополком… А назавтра в сімнадцятий день кияни вчинили раду… послали до Володимира, говорячи: «Піди, княже, на стіл отчий і дідній». Це почувши, Володимир вельми тужив, але не пішов, горюючи за братом. Кияни тим часом розграбували дім Путяти, тисяцького, і пішли на жидів, і розграбували їх.

І послали знову кияни до Володимира, говорячи: «Піди, кня­же, до Києва. Бо якщо ти не підеш, то знай, що багато зла під­німеться… І будеш ти одвіт мати, княже, якщо ото монастирі розграбують».

Отож, це почувши, Володимир пішов у Київ.

Запитання.

1)  Які події розгорталися в Києві в 1113 р.?

2)  Чому кияни вирішили звернутися по допомогу до Володи­мира Мономаха?

3) Як цей документ характеризує Володимира Мономаха як особистість і державного діяча?

Історична довідка.

Володимир Мономах (1053—1125, Київ) — великий князь київський від 1113 р. Онук Ярослава Мудрого. Відновив вели­кокнязівську владу на більшій частині давньоруських земель. Ініціатор Любецького з’їзду 1097 р. Виступив за припинення князівських міжусобиць. Здобув славу боротьбою проти полов­ців (1103 і 1111 рр.). Автор пам’ятки давньоруської літератури «Повчання Володимира Мономаха» (1117 р.), у якій закликав до об’єднання всіх давньоруських земель. Його правлінням закінчується доба відносної єдності держави в історії Київської Русі.

Випереджальне завдання.

Дослухавши розповідь учителя, складіть тезисну характерно­му правління Володимира Мономаха.

Розповідь учителя.

Надії киян справдилися: Володимир князював розумно, розважливо,  справедливо.   Він  знову зосередив у своїх руках усі українські землі,  крім Галичини,  оскільки там уже самостійно князювали галицькі князі.  Він завдав остаточної поразки

половцям, тому кочовики   більше не турбували Русь, і можна було зосередитися на внутрішніх державних справах. Правління Мономаха стало часом розквіту Київської Русі. Він знову відродив владу великого князя київського, відновив порядок у Києві, підніс його престиж як столиці Київської Русі. Силою свого авторитету він зміг завоювати підтримку бояр та багатих купців. Також не забував про бідних, дослуховувався до їхніх скарг, закріпив у своєму кодексі їхні права і цим ще більшезаслужив поваги серед простих людей. Він любив правду і судив сам у своєму дворі. Його суд завжди приймав справедливі рішення. Володимир Мономах дбав про піднесення міжнарод­ного авторитету Київської Русі. Із цією метою він одружився з донькою англійського короля, а його син Мстислав узяв за дружину дочку шведського короля. Володимир Мономах кня­зював 12 років. Помираючи, він залишив своїм дітям заповіт, у якому осмислив свою діяльність і передав досвід нащадкам. Цей заповіт дістав назву «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям».

За правління Володимира Мономаха Київська Русь востаннє зазнала піднесення.

Тезисна характеристика, складена учнями, може мати такий вигляд.

Правління Володимира Мономаха (1113—1125):

   об’єднав дві третини земель Київської Русі, що вже розпа­далася на окремі князівства;

   завдав остаточної поразки половцям;

   відродив владу великого князя київського;

   відстояв престиж Києва як столиці Київської Русі;

   уніс доповнення до «Правди Ярославичів»;

   дбав про зв’язки Київської Русі з іншими державами;

   є автором «Повчання дітям».

Робота з історичним джерелом.

Учитель ознайомлює учнів з уривком з історичного джерела після чого вони дають відповіді на запитання до нього.

Із «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям»

Усього ж паче — убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті…

Ні правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його…

Старих шануйте, як отця, а молодих — як братів.

У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться.

На війну вийшовши, не лінуйтеся, не покладайтеся на воєвод.

Лжі бережіться, і п’янства, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло.

А куди ви ходите в путь (за даниною) по своїх землях, — не дайте отрокам шкоди діяти ні своїм (людям), ні чужим, ні в се­лах, ні в хлібах, а то клясти вас начнуть. А куди підете і де станете, — напоїте, нагодуйте краще стороннього; а ще більше вшануйте гостя, звідки він до вас не прийде, — чи простий, чи знатний, чи посол, — якщо не можете дарунком, то їжею і питвом. Вони-бо, мимо ходячи, прославлять чоловіка по всіх землях — або добрим, або лихим.

Запитання.

1)  Як цей документ характеризує Володимира Мономаха як особистість і державного діяча?

2)  Які із заповідей Володимира Мономаха не втрачають акту­альності на сьогодні?

Додаткова інформація.

Існує легенда про так звану «шапку Мономаха». Так назива­ли царський вінець, який разом з іншими регаліями царської влади (хрест із животворящого дерева, золоті барми єгипетсь­ких царів, священний ланцюг аравійського золота) подарував Володимиру Мономаху візантійський імператор Константан Мо­номах. Цією шапкою вінчалися на престол усі наступні князі, а потім і царі Московської держави аж до Петра І.

— Поміркуйте, чому в народі кажуть: «Ох, тяжка ця шапка Мономаха!».

2. Правління Мстислава Володимировича.

Розгляд питання про князювання Мстислава Володимировича вивчається учнями шляхом коментованого читання підручника.

Бесіда за запитаннями.

1)    Хто із синів Володимира Мономаха посів князівський пре­стол після його смерті?

2)    Скільки років князював Мстислав Володимирович?

3)    Назвіть напрямки його внутрішньої та зовнішньої політики.

4)    Як ви вважаєте, чи дотримувався Мстислав заповідей свого батька?

5)    Чому Мстислава вважають останнім князем доби Київської Русі, коли Київ відігравав роль центру руських земель?

6)    Який період настає в історії Київської Русі після смерті Мстислава?

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Завдання на узагальнення.

Дайте відповіді на запитання, які стосуються історичного діяча, зображеного на ілюстрації.

1)    У результаті яких подій став великим князем київським?

2)    Яких заходів ужив для зміцнення своєї держави?

3)    Які відносини за його князювання скла­лися з іншими державами?

4)    Який твір написав?  Про що в ньому йдеться?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний матеріал підручника. Продовжити складання таблиці «Видатні князі Київської Русі».

 

docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
2242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку