Повчати молоде покоління чудодійним оберегам нашого життя – квітам, народним звичаям, які завжди були мудрими порадниками для нащадків; ознайомити учнів з цілющою силою українського віночка, який є справжнім доторком до скарбниць народної мудрості.
Український віночок
Мета Повчати молоде покоління чудодійним оберегам нашого життя – квітам, народним звичаям, які завжди були мудрими порадниками для нащадків; ознайомити учнів з цілющою силою українського віночка, який є справжнім доторком до скарбниць народної мудрості.
Обладнання: різнокольорові стрічки, кольоровий папір, олівець простий, ножиці, білий папір, олівці.
Учитель
- Вінок – це не лише прикраса, а ще й оберіг. Уважається, що він оберігає людину від різних хвороб, від недоброго слова, а ще має лікувальні власти – вості. Коло віночка символізує сонечко, а його стрічки – промінці.
1-й учень
На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна,
Красна, як калина.
І живуть тут люди
Добрі, працьовиті
І скажу, доречі,
Ще й талановиті.
2-й учень
- Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок. Вінки бувають різні. Є вінок лавровий. Його одягали на переможців. Терновий вінок завжди був символом страждання. А ще є вінок український, він символізує молодість і кохання.
3-й учень
- Мені моя бабуся розповідала, що віночок мав бути з живих квітів, тому, що вони мають цілющі властивості, оберігають людину від різних хвороб, від лиха, від злого ока.
4-й учень
- Український віночок – не просто краса, а й оберіг «душі», бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже. Цей звичай плести віночки прийшов до нас із давнини.
5-й учень
- Дівчаткам, яким минуло три рочки, плели віночки мами, номочували у росах, коли на небі сонце зійде. І купали його в росах сім днів, а тоді до скрині клала. У віночок вплітала чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашку.
6-й учень
У чотири роки плели інший віночок. Доплітався безсмертник, листочки яблуні.
7-й учень
Для шестирічної дівчини плели віночок, і вплітався мак, що давав сон та беріг думу. Крім того вплітали волошку.
8-й учень
Для семирічної дівчинки плели вінок із семи квіточок. І вперше вплітали цвіт яблуні. То був цілий ритуал, коли батько торкався вінком голівки і промовляв:« Мати-яблуне, дядино моя, дай дитині здоров’я і доброї долі».
9-й учень
(Дівчинка одягнена у костюм україночки і на голові справжній український віночок).
Христина Н.
Це (Христинка , Марійка…) – українка,
Як вона співає дзвінко!
Як сміються оченята!
Як танцюють ноженята!
До барвистого віночка –
Вишиваночка – сорочка,
Фартушок, чобітки
Й різноколірні стрічки.
( Дитина або співає, або танцює).
10-й учень
- Кожна стрічка у вінку теж мала своє місце і значення. Першою у вінку - посередині – в’язали світло-коричневу стрічку, символ землі годувальниці.
11-й учень
Побіч від коричневої – жовті стрічки – символ сонця.
12-й учень
- Світлозелені – символ краси і молодості.
13-й учень
- Голубі та сині стрічки – символ неба і води.
14-й учень- Оранжеву – символ хліба.
15-й учень
- Фіолетову – символ мудрості людини.
16-й учень
- Малинову – символ душевності, щирості.
17-й учень
- Рожеву – символ достатку.
Творча хвилинка
Вінки плели з різних квітів. Всього у вінку українському 12 видів квітів.
(Рожа, калина, безсмертник, незабудка, чорнобривці, барвінок, любисток, деревій, хміль, волошка, ромашка, мак.).
Творчі завдання.
1.Намалюйте ту рослину з українського віночка, яка вам найбільше сподоба – лась.
Мак Барвінок Любисток
Ромашка Хміль Калина
2.На дошці записане слово ВІНОЧОК вертикально, діти повинні підібрати назви квітів, які вплітають у віночок.
|
|
|
|
|
|
В |
о |
л |
о |
ш |
к |
и |
||||
|
|
|
|
х |
м |
і |
л |
ь |
||||||||
|
|
|
|
|
|
н |
е |
з |
а |
б |
у |
д |
к |
и |
||
л |
ю |
б |
и |
с |
т |
о |
к |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
ч |
о |
р |
н |
о |
б |
р |
и |
в |
ц |
і |
|
|
|
|
|
р |
о |
м |
а |
ш |
к |
а |
|||||
|
|
|
|
|
|
к |
а |
л |
и |
н |
а |
|||||
Учитель
Відгадай загадки
1. Цвіте синьо, лист зелений квітник прикрашає,
Хоч мороз усе побив – його не займає. (Барвінок).
2. На городі тичка, а на тичці – Півень у червонім ковпаку. ( Мак).
3. Стоять у полі сестрички:
Жовте очко, білі вічка. (Ромашка).
4. Які квіти, що вміють так гарно цвісти,
Хлібороби клянуть працьовиті? (Волошки).
5. Чудова квіточка така,
Чорними брівками морга. (Чорнобривці).
6. У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду,
На свою хорошу вроду. (Калина).
Учитель
Квіти – це історія нашого народу.
Квіти – це наша природа.
Квіти – це ми.
Стрічок ми наткали, і квіти зростили,
Як плести віночок – я вас навчила,
І квітку до квітки, і стрічку до стрічки –
Віночок сплели ми собі невелички.
Підсумок. Вільні висловлювання дітей.
Висновок: віночок ніби то нас обєднує, давайте і ми обєднаємось, та завчимо хоровод.
Завчити напам’ять хоровод «Віночок» і провести.
Ми плетем, ми плетем,
Ми плетем віночок.
І волошка, й чорнобривець,
Йдіть до нас в таночок.
Ми плетем, ми плетем,
Ми плетем віночок.
І ромашка, і безсмертник,
Йдіть до нас в таночок!
Ми плетем, ми плетем,
Ми плетем віночок.
І барвінок, і мак
Йдіть до нас в таночок.
Література:
1.Журнал «Початкове навчання та виховання»№ 13 2013р.
2. Журнал «Початкове навчання та виховання»№ 8 2010р.
3. Морская Я.Ф. « Нестандартні уроки». М. Тернопіль МП «Мальва ОСО» 1998р.
4. Золотий колосок. І частина. Київ.»Освіта» 1994р.
5. Таємниці віків. Українські народні думи, легенди, перекази, пісні, казки…
Київ «Грамота» 2005р. Серія «Шкільна бібліотека».
6.Журнал «Розкажіть онуку» № 1-2 2005р.